PDA

View Full Version : Manuell gløding 6,2 J type

tigger
06-18-2007, 22:29
Jeg må nok krype til korset newburn.
Jeg har problemer med glødinga på min subb det er en J motor i denne -91 modell.
Den er blitt ILLE lei å starte når den er sånn mellomvarm, dvs så varm at den ikke gløder og ikke så varm at den starter av egen kraftnewburn.
Det holder som regel å åpne panseret i 5 min eller noe så gløder den og starter.
Er det noen her som har montert manuell glødeknapp (trykknapp) og hadde noen bilder av dette hadde det hvert toppers.
Kunne tenkt meg den slik at det glødet som normalt, men når det trengtes så kunne jeg bare trykke inn knappen ett par sekunder så den startet ved behov.
Har problemer med lokalisering av lyder pga. noe nedsatt hørsel om dagen så jeg klarer ikke å lokalisere releet ++ i motorrommet:(
Hadde hvert kjempefint om noen hadde mulighet til bilder eller annet for å hjelpe meg med denne saken:):)

EKJ
06-18-2007, 22:49
jump over føleren som sitter på krossoverrøret rett ved thermostaten, så er du i gang igjen....

tigger
06-18-2007, 23:00
Du skulle ikke ha ett bilde av hvor det hadde hjulpet masse. Jeg kan prøve å legge ut noen bilder fra motorrommet når jeg kommer hjem så evnt noen kan forklare for meg hvor/hvilke ledninger.

Chevysub
06-18-2007, 23:40
føleren for glødinga på en 91 sitter lenger bak på motoren, på venstre side når du står foran bilen. Trangt å køddent.

Glødereleet sitter bak luftfilteret på torpedoveggen. Litt halvstor boks. Lurer på om den kan være hvit også. Går masse ledninger inn på den

EKJ
06-19-2007, 00:17
noen 6,2'er har tempføler kun på høyre side av motor som styrer gløding og tomgangsforhøying, merket gammel, nyere 6,2'er har ofte en til sittende på crossoverrøret merket med "nyere", det kan også lønne seg og stramme opp stikkerne som sitter på kontakta til glødereleet, da disse har en tendens til å bli slappe med åra

tigger
06-19-2007, 00:26
Takker for bildet EKJ, skal sjekke mot min egen i morgen tidlig evnt så legger jeg ut noen bilder fra min egen så kan noen se om de kjenner det igjen.

Chevysub
06-19-2007, 00:47
Det er motsatt av det der på min 88 kontra en 91.

På min sitter føleren rett i trynet på deg når du åpner panseret, og det er som sagt en 88. Var det samme på den forrige subben som var en 86. Og pick upen var 84, likt der også.

På søstra mi sin 91 så vi ikke føleren engang, bare ledningene som forsvant bakover og under noe ræl.

Alle tre maskinister er J motor

tigger
06-19-2007, 02:27
Den er grei den Chevysub jeg skal sjekke jeg og evnt få lagt ut noen bilder i morgen

Chevysub
06-19-2007, 04:55
Jeg har bilder av 88 6.2 og 91 6.2, men får ikke lagt dem ut før i morgen kveld, etter 23.30.

Søstra mi og duden har omrent samme problemet. Releet slår ikke inn ved start, men etter start gløder det av og på noen ganger.

Sikkert bare gåen giver det også. Som vi ikke klarte å se.

På min er det forbikoblet, funker helt greit det.

tigger
06-19-2007, 09:21
Ser ut til at Chevysub har rett igjen crossboned
her komer bilder fra min det er mobilbilder så de kan være litt dårlige.

tigger
06-20-2007, 05:17
Var det ingen hjelp i de bildene jeg la ut?? Si i fra så kan jeg godt ta noen flere på mer spesifiserte plasser dersom det hjelper.
Jeg trenger virkelig den hjelpen jeg kan få nå

Chevysub
06-20-2007, 05:26
Mener den føleren sitter på samme side som der lyddemperen til luftinntaket sitter, altså på samme side som dynamoen sitter. De fleste bildene du la ut viser jo andre siden ?

Raymond_K5
06-20-2007, 07:39
Jeg har ikke denne føleren selv, men tror den skal sitte bakerst og øverst i den høyre toppen. Rett foran påfyllingen til automaten og ved siden av vacuumklokka. Hvis du ser på bildet er det et blindlokk der. Den føleren som sitter nede på den høyre toppen styrer kun hurtigtomgang og fortenning (de grønne ledningene på dieselpumpa).
http://www.nofear.no/forum/attachments/IMG_1978[2837].jpg

Raymond_K5
06-20-2007, 07:47
Så fint dieselfilter du har...

tigger
06-20-2007, 08:18
her kommer noen bilder fra den andre siden, jeg misforsto hvilken side glødereleet var på jeg. Håper disse er litt bedre

Raymond_K5
06-20-2007, 08:35
Tror føleren skal sitte her:
6059

Chevy-Sheriff
06-20-2007, 08:58
Jeg har ikke denne føleren selv, men tror den skal sitte bakerst og øverst i den høyre toppen. Rett foran påfyllingen til automaten og ved siden av vacuumklokka. Hvis du ser på bildet er det et blindlokk der.

Det systemet du beskriver her, er det gamle glødeanlegget fra '82-84.
Der sitter det tempføler i det ovale blindlokket på toppen.

Raymond_K5
06-20-2007, 11:43
Hmmm, OK. Jeg har jo en '86, men det er ingen tempføler i crossover'n. Heller ikke i toppen, men jeg trodde det var fordi toppene er fra en '90 eller '91.

Tigger skal da ikke ha noen "glow plug inhibit switch" siden det er en '91. Jeg har hørt at det er en tempføler internt i glødekontrolleren som slår ut ved 125F (rett over 50C). Kanskje det er dette som er problemet?
Og i tillegg kanskje ei litt sliten dieselpumpe? Da er det i alle fall vanskeligere å starte med varm motor.

EKJ
06-22-2007, 16:54
Tempføleren skal sitte under eksosmanifolden på høyre topp, bakerst ved grenrøret, og det stemmer at den kutter ut ved snaut 50 grader, du må nok under bilen for å se den.

Chevysub
06-25-2007, 08:37
På 91 med svart boks (hjerne) har jeg fått høre at styringa for gløding sitter i denne

Chevy-Sheriff
06-25-2007, 11:17
På 91 med svart boks (hjerne) har jeg fått høre at styringa for gløding sitter i denne

Det gjør det ikke.

Ikke før den elektroniske dieselpumpa kom, ble denne styringa integrert i styringsboksen til motoren.

Den hjernen som sitter i '91, styrer kun gearkassa.

Chevysub
06-25-2007, 12:06
Det gjør det ikke.

Ikke før den elektroniske dieselpumpa kom, ble denne styringa integrert i styringsboksen til motoren.

Ohh, jeg har blitt feilinformert ja newburn

EKJ
06-25-2007, 18:33
Det gjør det ikke.

Det stemmer i dette tilfellet med J motor, på C motoren derimot har man ECM styrt gløding(men alikevel samme gløderele, men da har den flere tempraturer og forholde seg til pga EGR etc), da har du også føleren på crossover røret :eek:

Men C motorer i denne årgangen begrenser seg vel til C/K chassi i norge, og muligens noen få K5?.

Chevy-Sheriff
06-26-2007, 09:47
Det stemmer i dette tilfellet med J motor, på C motoren derimot har man ECM styrt gløding(men alikevel samme gløderele, men da har den flere tempraturer og forholde seg til pga EGR etc), da har du også føleren på crossover røret :eek:

Men C motorer i denne årgangen begrenser seg vel til C/K chassi i norge, og muligens noen få K5?.

Skal ikke motsi deg der....:)

Har bare hatt en bil (K5) med C motor....og der ble EGR-fjaset koplet vekk, og bygd om temmeig raskt....;)

C motoren ble vel brukt i G20 vans også.......?

EKJ
06-26-2007, 17:35
Tror det gjelder kun biler med 4L60E, så da utgår vel K5, da den ikke er levert med denne kassa, har aldri sett noen hvertfall...

tigger
06-26-2007, 22:06
Nå har jeg saumfart hele motorrommet tror jeg eneste som jeg kan finne som kan ligne på det jeg tror kan være gløderele er disse den til høyre har jeg lagt ved ett bilde fra annen vinkel også den til venstre går ned i blokka.

Raymond_K5
06-26-2007, 22:18
Ja, dette er glødereléet (eller glødekontroller som den vel egentlig kalles). Den tykke røde kabelen med hette på er fast spenning inn på reléet. På andre siden går kablene til glødepluggene. Kablene på toppen er for styring av kontrolleren.

tigger
06-26-2007, 22:31
Takker og bukker for det svaret:)
du skulle ikke vite hvilken kabel som må kobles om får å få manuell gløding. jeg kan evnt prøve å få tatt bedre bilde om ønskelig.

Chevy-Sheriff
06-27-2007, 08:23
Siden dette releet ikke bare er ett rele, men også en controller, er det enkleste å bytte ut controlleren/releet med ett skikklig rele.

Har gjort det på noen biler, og da har jeg brukt styrings-releer til Warn-winch.

På den måten blir den orginale pluggen til glødecontrolleren værende urørt, slik at du ved en ev. senere anledning kan kople tilbake til orginalt.

Sett warn-releet på plassen til controlleren.
Du kan bruke hovedstrøm, og kablene til glødepluggene. Disse har runde kabelsko-fester, og passer rett på warn-releet.
Trekk bare en styringskabel fra ny trykkbryter på dash'n, til warn releet.

Raymond_K5
06-27-2007, 08:31
Tror nok det enkleste er å gjøre som Chevy-Sheriff sier hvis du vil ha helt manuell gløding.

Litt rart dette, for hvis du ikke har tempføler som kutter gløding når den er varm (inhibit switch) så skulle den jo gløde uansett.

Hvis du leser litt nede på denne siden http://www.aa1car.com/library/diesel.htm, så står det "On GM 6.2/6.5L diesels, there have been reports of heat from a still-warm engine causing the 125-degree inhibit switch inside the controller to shut off making the engine hard to restart. The cure here is to relocate the control module away from the engine."
Jeg lurer litt på om dette er problemet med min kontroller i alle fall. Jeg har ingen inhibit switch, men allikevel kutter den glødingen når den er varm.

tigger
06-27-2007, 09:04
Det er det problemet jeg har fått også.
Når en står en liten stund etter bruk (30 min +/-) så blir den "umulig" å starte.
Åpner jeg panseret og lar den "lufte" seg litt gløder den og starter med engang.
Virker som om den er for kald til å starte på bare varmen i blokka, men den er for varm til at glødereleèt slår inn. Den parkeringa av controlleren er jo litt hinsides da mellom motor og torpedo, der er det trangt og varmt fot ingenting samt dårlig luftsirkulasjon så den vil varme seg masse før den kjøler seg.
Skal se om det ikke går å få flyttet den ett bedre sted ved evnt å skjøte kabler.