PDA

View Full Version : 290 GD hvit røyk i massevis!

hpwillys
10-21-2010, 12:24
Hei alle

Trenger et lite tips, har en 290GD sugediesel i en W461 med automat.
Den ryker voldsomt på tomgang hvit/lys blå røyk i store doser...
Går også litt dårlig på tomgang.
Jeg tenker selv på topp pakning som da fører til vann i sylindere, men vannstanden i radiatoren synker ikke.
Kan det være at diesel pumpa er helt ujustert? Bilen har stått i mange år, men hadde en lang røykerunde idag, og det ga seg ikke dessverre.

Tips, eller noen i nærheten av Gardermoen som kan skru og hjelpe meg med å justere bilen, før et evnt topppaknings bytte.

Rossi
10-21-2010, 13:14
Hei alle

Trenger et lite tips, har en 290GD sugediesel i en W461 med automat.
Den ryker voldsomt på tomgang hvit/lys blå røyk i store doser...
Går også litt dårlig på tomgang.
Jeg tenker selv på topp pakning som da fører til vann i sylindere, men vannstanden i radiatoren synker ikke.
Kan det være at diesel pumpa er helt ujustert? Bilen har stått i mange år, men hadde en lang røykerunde idag, og det ga seg ikke dessverre.

Tips, eller noen i nærheten av Gardermoen som kan skru og hjelpe meg med å justere bilen, før et evnt topppaknings bytte.

Har du vann i oljen? Vann i eksosen siden den har stått lagret lenge? Antar at det kan være nødvendig med en ganske så lang kjøretur for å bli kvitt et par liter vann i eksos-systemet. Hvis ikke vannet i radiatoren synker høres det jo rart ut at det sku være toppakningen.....

Hvis pumpa er justert for høyt, slik at du ikke klarer forbrenne all dieselen vil du få svartrøyk, ikke hvit, mener jeg. Er det kun på tomgang det ryker? Hvis bilen ikke tenner på alle sylindrene vil den jo ikke klare å forbrenne all dieselen. Det vil jo føre til en god del røyk, men jeg antar at den bør være mer mørk enn hvit da.
Går bilen normalt ellers? Starter den greit?

hpwillys
10-21-2010, 13:54
Hmm enig i at vannet burde bli mindre i radiatoren, men hvor fort bør det synke tro? Får ta en lang tur rundt kvartalet noen hundre ganger.. :-)

Oljen et helt svart, uten antydning til vannperler eller skum.

På tomgang rakler den værre enn jeg er vant til fra MB diesel, kan nesten høres ut som den går på 4 sylindre til tider eller færre.
Røyken er ganske hvit, men lukter skikkelig sur diesel røyk.

Mulig jeg bør gå over alle dysene, men det koster jo noen kroner, så vil ihvertfall være rimelig sikker før jeg begynner.

På turtall langs veien ryker den ikke mye, men når jeg slipper gassen og gir på igjen, eks ved kryss så røyklegger den krysset.. Hehehe turte ikke la den gå på bensinstasjon i frykt for at noen skulle tro det brant.....

EKJ
10-21-2010, 16:52
har trua på dyser som er helt på jordet.

Rossi
10-21-2010, 17:20
har trua på dyser som er helt på jordet.

Jeg er litt enig her, men er ingen ekspert dessverre.....

Er vel mulig å rense dysene selv, hvis det kanskje har blitt noe dritt i de mens de sto lagret?

EKJ
10-21-2010, 17:56
Man kjenner somregel noen som kjenner noen som har tilgang til en dysetester, da de fleste landbruks og lastebil verkstedene med respekt for seg selv har en stående nedstøvet i ett hjørne. er ikke mye jobb å ta dem ut for teste.
Men har også noen spørsmål.

Hva er grunnen til at den har stått lenge?
Fylt diesel på den?

En annen årsak til hvit/ blågrå røyk kan være at tennings tidspunktet er på utur, det kan værer att tennings forstilleren i puma sitter fast, eller at registerkjedet ikke lever ett optimalt liv lenger.
Toppakningsbrudd mellom sylindere kan også gi sånne symptomer, men det kan sjekkes med en kompresjonstest. Noe du kansje bør gjøre da dysene er ute og hvis de er funnet i orden.

hpwillys
10-21-2010, 22:44
Ja da har bilen hatt en lengre runde rundt i nabolaget på prøveskilt igjen.
Ryker vesentlig mindre nå, viser seg at radiatorlokket ikke tilhører denne bilen, så det var et voldsomt overtrykk i systemet. Røyk mye mindre når jeg la et annet lokk oppå der. Kan ikke forklare hvorfor men vann må ha blitt presset inn et eller annet sted.

Jeg vet ikke hvorfor bilen har stått litt, ble avregga i sent 2008, men har nok hatt litt skogs kjøring etter dette.
Har fylt opp diesel tanken, men tømte jo ikke først, angrer litt nå :-o

Går fortsatt skikkelig dårlig ved kald start, og temperatur måleten står alltid på kald, så ny termostat skal på plass ihvertfall.
Jeg mener å ha lest at kaldstart på disse er vakumstyrt, så skal gå sjekketvakummet, men den har laaaaang responstid på gasspådrag når kald, og hoster og rister, og stritter liksom i mot.