PDA

View Full Version : bakhjul som låser seg, hilux

Ursula
06-25-2007, 10:46
hola!

i det siste nå, så når jeg bremser ned, så hender det i et lite øyeblikk at bakhjula mine låser seg.. i følge min bror så er dette helt normalt, er jo tross alt en hilux..
Men ned fra her jeg bor nå, så kommer jeg rett ned på hovedveien, og mener det er litt upraktisk dersom dekka skulle låse seg her.. Iallfall på vinteren når det er glatt..

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for at de ikke skal låse seg?

MVH Sølvi Elise

knixen
06-25-2007, 11:00
Du kan jo gi gassThefingerThefinger

Ursula
06-25-2007, 11:06
hmm.. for å gi gass og bremse er jo samma sak :p Thefinger

knixen
06-25-2007, 11:22
På vinteren så kan du bruke lav serie og førstegir. Da skulle du ikke ha noe problem med å få ned farten.

Ursula
06-25-2007, 11:24
sant nok, sant nok.. typen råda meg til å bruke 4wd allerede nå.. men si jeg er ute og kjører, kommer til en skarp sving, bremser, og de låser seg.. da har jeg jo et problem..

Finnes det noen måte å gjøre så bakhjula ikke låser seg?

jan terje
06-25-2007, 11:54
Er det når du bremser problemet oppstår?
Eller når du lar motoren bremse (holde igjen)?

Ursula
06-25-2007, 11:55
kommer når jeg bremser.. trenger ikke å bremse så hardt før det kommer...

knixen
06-25-2007, 11:59
Du burde muligens få tatt en bremsetest på verksted.

patroger
06-25-2007, 12:24
hei. prøv og skifte last ventilen . den fungerer sånn at jo mere last du har jo bedre bremser bak. og har denne rustet fast får du alt for mye bak bremser

Ante
06-25-2007, 12:51
prøv og juster lasteventilen, eller legg fra bramsebandene litt

Bergum
06-25-2007, 13:25
Eller, sjekk forbremsane. Det kan være de som ikke virker godt nok.

Øystein
06-25-2007, 15:12
Trolig lastkjendene ventilen, sitter over bakakselen et sted. Og ikke kjør med 4x4 på asfalt!

Lasse suzicán
06-25-2007, 22:20
Jag röstar också på lastventilen, alternativt att cylindrarna lite läckt bromsvätska på banden. Då kan man också få hysteriska bromsar...

Amund
06-26-2007, 07:34
Her var det jaggu like mange svar som medlemmer. Drit i dem, hør på meg Thefinger

Sjekk om bremsebanda er i orden (skru av tromla). Se etter oljelekkasje, bremsevæskelekk eller slitebelegg som mangler (stål mot stål) deretter justerer du banda etter så de er dønn kloss inni tromla, dvs så hjula sitter fast også skrur du litt tilbake... virker ikke DET kan du se på lastventil og div.

PS. Gjør også reint for gjørme og dritt når du har det oppe. Ikke vask med annet enn vann og brake cleaner!

Ursula
06-26-2007, 09:34
typen har så langt gjort det ante skreiv (og fler), også tar han med seg bilen min på verkstedet det han jobber en dag for å ta bremsetest iallfall.. så får jeg få han til å følge ditt råd også, Amund ;)

han har iallfall fått fiksa så de ikke låser seg sa han, men det resulterte i at håndbrekket ikke var like godt som det var før..

Chevysub
06-26-2007, 09:48
Hvis det er mye bremsestøv i bremsetromlene og det er fuktig vil bremsene bak lettere låse.

Det pleier å gå seg til, men ta av tromlene og gjør rent og puss litt på bånd og tromler med smergelpapir.

Ante
06-26-2007, 15:34
typen har så langt gjort det ante skreiv (og fler), også tar han med seg bilen min på verkstedet det han jobber en dag for å ta bremsetest iallfall.. så får jeg få han til å følge ditt råd også, Amund ;)

han har iallfall fått fiksa så de ikke låser seg sa han, men det resulterte i at håndbrekket ikke var like godt som det var før..

Allpro har et fint håndbrekk til mellomaksel, da er du kvitt problemet Thefinger

patroger
06-29-2007, 00:30
Allpro har et fint håndbrekk til mellomaksel, da er du kvitt problemet Thefinger

Nissan har dette originalt.crossbonedcrossboned