PDA

View Full Version : Chevrolet K 10 i Light truck

Fullsizeoffroadracing
06-26-2007, 22:19
Hei

Er ny her så det blir spennende å se hvor dette havner. :o
Har påbegynt ombygging av min mangeårige og utslitte arbeidsbil ( chevrolet K 10 pick up diesel 1986 mod) til trail bil. Håper noen kan kommentere mine planer og spørsmål slik at jeg slipper å gjøre alle feilene selv.

Bilen er tenk kortet til korteste utgave, og flaket skal bygges i rør med mål som step s kassen. Skjermer skjæres 10 cm og karosseriet heves fra ramme. Bensin v8 og hevede støtdemperfester over ramme. Har nå 35 tom monster m dekk , og buret bygges inne i førerhus. Kommentarer ?

Spørsmål:

Hva er anbefalt heving av en slik bil før den blir for lett å velte med ? Tenker meg 6 heving av fjærer med 40 t dekk ?

Sperre: Hva anbefalles til overkommelig pris ? Så langt er det bare ESAB

Har noen erfaring med holdbarhet til 700 kassen, fordelingskasse og aksler på en slik bil ?

Vil en chevrolet 400 motor være et godt valg ? En 454 blir vel unødvendig tung ?

Til sist et praktisk spørsmål. Sliter med å få dekk av en hjemmebreddet 12 t felg hvor man ikke har breddet bunnen. :mad: Noen som har forslag ? snart skjærer jeg av felg kanten.

Chevy-Sheriff
06-27-2007, 08:46
Heisann!

Kuult at du bygger LT-bil !!!!!

Slik jeg leser det, har du ett 8fots plan som du skal korte til 6fot.

Skal du bruke uorginalt lasteplan, må dette minst være like bredt som hytta/førerhuset på pickup'n, og minst like langt som en ev. step-kasse er.

Utdrag fra regelverker 6.1 :
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde som minst tilsvarer avstanden fra førerhuset til kjøretøyets absolutt bakerste punkt. Det kreves samtidig at lasteplanet i sin fulle lengde har minst samme bredde som førerhuset

Regelverket for Light Truck finner du her:
http://www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse3.doc

Anbefallt heving.....? Tjha si det.....hev bilen etter dekka du skal benytte.
6" heving med 40" høres fornuftig ut....kommer nok til å subbe litt, men bedre med litt subbing, enn for mye heving.....

700 kassa vil du slite med......hvis den ikke er godt preppa.....

Fordelingskassa (NP208) er grei. Pass bare på at du har skliplate under den.....den tåler ikke all verden av yttre påkjenninger.....

Aksler.......K10 aksler er ræva.....desverre.....
Max dekkdim vil jeg si er 35" på dem......med 40" hjul vil du nok dra av endel stikkaksler.......hvertfall med en bøs motor......

454 er en BØS motor......Cubik Inches rules....crossboned

Bruk den motoren som lommeboka tillater......:)

Fullsizeoffroadracing
06-27-2007, 22:20
Heisann!

Kuult at du bygger LT-bil !!!!!

Slik jeg leser det, har du ett 8fots plan som du skal korte til 6fot.

Skal du bruke uorginalt lasteplan, må dette minst være like bredt som hytta/førerhuset på pickup'n, og minst like langt som en ev. step-kasse er.

Utdrag fra regelverker 6.1 :
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde som minst tilsvarer avstanden fra førerhuset til kjøretøyets absolutt bakerste punkt. Det kreves samtidig at lasteplanet i sin fulle lengde har minst samme bredde som førerhuset

Regelverket for Light Truck finner du her:
http://www.arendaloffroadklubb.com/regelverk/Klasse3.doc

Anbefallt heving.....? Tjha si det.....hev bilen etter dekka du skal benytte.
6" heving med 40" høres fornuftig ut....kommer nok til å subbe litt, men bedre med litt subbing, enn for mye heving.....

700 kassa vil du slite med......hvis den ikke er godt preppa.....

Fordelingskassa (NP208) er grei. Pass bare på at du har skliplate under den.....den tåler ikke all verden av yttre påkjenninger.....

Aksler.......K10 aksler er ræva.....desverre.....
Max dekkdim vil jeg si er 35" på dem......med 40" hjul vil du nok dra av endel stikkaksler.......hvertfall med en bøs motor......

454 er en BØS motor......Cubik Inches rules....crossboned

Bruk den motoren som lommeboka tillater......:)

Jepp planen er å korte litt på lengden og bygge rørkasse etter step s mål. .

Hvilken kasse vil tåle mer juling ? Passer 350 motor også rett på 700 kassa ? Den er noe forsterket, men den har jo jobbet noen år nå med tung henger.

Har du noen tips om bedre aksler og løsninger på sperre ? Når jeg leser regelverket står det lite om aksler. Kan jeg feks montere portalaksler med luft sperre fra feks Unimog ?

Hvis jeg skulle holde meg til 35 dekk. Hvor lite kan jeg heve da ?

Ellers trengs det vel amerikanske jern i LT klassen. Får bare håpe klassen eksisterer til bilen er klar grnpirate

Chevy-Sheriff
06-27-2007, 22:32
Jeg kjørte flere år med subb aksler, altså til "tung" subb.
Framakselen er lik din, en 10 bolter, men bakakselen er en 14 bolter semiflytende.
På framakselen satt jeg inn en diffbrems fra en bakaksel fra K5 (10bolter det også)
Bak sveisa jeg diffen.
Kjørte med 39,5x16 BajaClaw hjul.
Bakakselen holdt plenty.......men det store problemet var kryssa i framakselen.
Knakk de, ødela de stikkakselene. Fant ut at Spicer kryss var best for billigst penge, og holdt jeg øye med slakk i dem, holdt det faktisk.

10bolter bakaksel tar kvelden.....selv med 35" dekk.......

...men jeg synes 35" kan bli litt smått på en Cheva, særlig i trail......slipper du ut luft blir det dårlig med bakkeklaring.

Får du tak i subb aksler, hadde jeg gått for 38-40" dekk.

Men begynn med det du har, og bygg om underveis, eller om vintern....:)

3" karosseriløft og 10cm kutting rundt hjulbuen, gir deg god plass til 35"

Gromakslene, som er utrolig vanskelig å komme over, finner du på 81-87 K30.
Her er det Dana60 framme og 14bolt fulltflytende bak.
De millitære K30 (M1008 og M1028) har disse akslene, i tillegg til 4:56 utveksling.

400kassa tåler det meste, men finner du en slik, husk å få med transferkassa. Det er forskjellig splines på utgående aksel på 700 og 400

Amerikansk jærn er høyst velkommen i LT !!!! Det er DET som er LIGHT TRUCK ! crossboned