PDA

View Full Version : Lakkering med sprøyte og trykkluft

Red_Baron
06-27-2007, 12:00
Gikk over bilen min med grundig vask og polering her om dagen og så at det er dessverre ikke håp om å få bilen til å se bra ut lenger. I tillegg var jeg innom et lite skilt i et kryss... Faens unger på sykler.... men men.. kunne gått verre!!

Tenkte da å lakke bilen. De prisene som er i detta landet tilsier at jeg må nok gjøre dette selv med tanke på min økonomi. Har aldri lakka med annet enn box før, men man må jo lære seg nye ting... Har kjøpt meg sprøyte og kompressor hvertfall....

Noen som har tips om hvor jeg burde kjøpe lakk, hva som holder best, blandingsforhold mtp lakk, tynner og herder, og hvordan man burde begynne på prosjektet.

Har et stort problem i tillegg... det er bruksbilen min... Så da lurte jeg på å ta litt og litt.. en skjerm her og et panser der. Er det veldig dumt?

Alle tips mottas med stor takk! :)

martin
06-27-2007, 21:58
lastebil lakk er jo bra og slitesterk men tror utvalget er noe begrenset.Skal lakkere min selv snart og da tenkte jeg og bruke det.Tynninga er jeg usikker på men rundt en 15% tror jeg er nok,kommer litt ann på sprøyta di også.Jeg lakkerte pajeroen på en helg sist jeg lakkerte den men det var første gang jeg lakka bil.

Roxy
07-04-2007, 10:53
Du tynner lakken nok til at den går fint i sprøyta uten at den spytter. lakker på ca 3 bars trykk på kompressoren, da er resten opp til sprøyta og lakkereren :) det er viktig at du prøvelakker litt før du begynner på bilen, slik at du ser at sprøyta ikke spytter. Det lønner seg å lakke alt i ett hvis du skal få et bra resultat.

Red_Baron
07-05-2007, 14:48
Okey da får jeg prøve litt! hehe.. bare vente på at været er litt bedre...

Må stå en del ute siden jeg ikke har mest plass inne noe sted...

Roxy
07-05-2007, 16:37
og en ting jeg glemte å skrive, du må ha en luftavfukter på slangen ut fra kompressoren, slik at du ikke kjører kondensen rett i lakken

Chevysub
07-05-2007, 16:40
Heter vel også vannavskiller/vannutskiller ?

Lakke med vann er dårlig butikk :)

Roxy
07-05-2007, 22:55
ja var det jeg mente, litt jernteppe når jeg skrev he he

martinj
07-09-2007, 21:01
en rimelig a meget kurant lakk er lesonal. eller sikkens, men også litt dyrere. snakk med de i butikken der du kjøper lakken. de blander akkurat den fargen du vil ha. det er absolutt ikke nødvendig å lakke hele bilen i en omgang. som du selv sier så er du uerfaren å da kan det være veldig greit å ikke ta for mye av gangen. når det gjelder trykket må man huske at at det er trykkfall i slangen. kan godt gå opp på 4 kg på kompressoren. i butikken som selger lakk har de målestav for akkurat den lakken du kjøper. da må du huske denne rekkefølgen. alltid lakken først, så herderen deretter tynneren.lesonal mener jeg å huske har blandingsforhold 5:2:0.5. dette skal følges til punkt å prikke. LAKKEN SKAL IKKE BARE TYNNES TIL DEN GÅR GREIT GJENNOM SPRØYTA.en ting til. når det gjelder trykket. husk at sprøyta slipper igjennom like mye lakk enten man har 2 eller 5 kg trykk. forskjellen er at ved for høyt trykk knuser sprøyta lakken mere å det vil forsvinne mere lakk ut i lufta rundt deg å mindre på bilen. ved for lavt trykk vil den knuse mindre å du vil få en mere ruflete overflate på lakken. lykke til...

HardKåre
07-10-2007, 14:36
når det gjelder trykket. husk at sprøyta slipper igjennom like mye lakk enten man har 2 eller 5 kg trykk. forskjellen er at ved for høyt trykk knuser sprøyta lakken mere å det vil forsvinne mere lakk ut i lufta rundt deg å mindre på bilen. ved for lavt trykk vil den knuse mindre å du vil få en mere ruflete overflate på lakken. lykke til...Hmm, dette visste jeg ikke... Da behøver du kanskje ikke så heftig kompressor for å lakke heller? Hvor mye trykk er å anbefale? Kommer selvfølgelig an på type sprøyte og lakk mm, men finnes det et ca.trykk å gå ut fra...?

martinj
07-10-2007, 15:55
ja jeg lakker til daglig å da bruker jeg 2 kg på baselakken og ca 3kg på klarlakken, litt avhengig av om jeg bruker kort eller normal herder i klarlakken. i basen skal det kun brukes tynner. hvis du ikke skal lakke mye går det greit med en liten kompressor. men skal du lakke mere må du huske på at hvis sprøyta bruker mere luft en kompressoren klarer å gi vil du miste trykket å da vil ikke sprøyta klare å knuse lakken godt nok å da vil vi få noe som de fleste kjenner til nemmelig appelin struktur i lakken he he... et tips til skal du lakke mere en et par ganger lønner det seg å kjøpe en ordentlig sprøyte. jeg bruker dewillbiss å den fikk jeg med litt rabatter for ca 2200kr..

Red_Baron
07-11-2007, 21:08
For å unngå denne appelsinhuden (som jeg har hørt kommer uansett nesten), har jeg hørt at man kan gå over med vannslipe-papir mellom hvert lag med lakk og en skikkelig runde før man går på med klar lakk. Stemmer dette?

Og hvor mange lag med klarlakk burde man ha? holder det med ett?

HardKåre
07-11-2007, 22:15
Hvor mange lag med lakk?

martinj
07-11-2007, 23:01
hvis du tenker på baselakken så blir det litt appelsin ja. men det gjør ingenting, for det drukner du med klarlakken. unngå for all del å vannslipe på baselakken. det blir skjeldent bra. he he( så jeg har vel prøvd det ja) anntall strøk ja: jeg legger 2 til 3 strøk med baselakk kommer an på lakkmerke jeg bruker glasurit der skal første strøk base dekke 70%. andre srøk 100%. å til slutt et effekt strøk for å dempe skjoldene med. deretter 2 gode strøk med klarlakk. full flyt i første strøk, venter 8 til 12 minutter. ved 20 grader. å deretter full flyt i sise strøk. ligger foresten bilder av den gamle king caben min på bilbygging.no under martins kingcab garasje der er det litt trinn for trinn;)

Roxy
07-12-2007, 10:24
et spørsmål om noe ganske annet martin.. har du støpeformene til de lekkre bredderne du lagde på kc`n? skal si de var lekre!!

martinj
07-12-2007, 10:35
nei desverre har aldri hatt former på de. tok bare avstøp på noen orginalbredderer åsså breddet litt her, å justerte litt der, så vips så var de ferdig. blei godt fornøyd jeg:)

Roxy
07-12-2007, 13:31
dumt.. men de var kjempe fine!