View Full Version : Terreng Turing 2011?????
Under Gjerstad sladden hadde dem TT på programmet. Tror det var ca. 20 biler som deltok. Tror dette ga mersmak for de fleste. Det ble snakket litt om å prøve å få i gang noe flere TT løp i 2011. Har derfor lyst til å dra i gang en diskusjon rundt dette. Håper derfor alle som vil kjøre TT i 2011 kommer med inspill.
Jeg kommer på det kommende årsmøtet i Arendal Offroad Klubb til å foreslå at det kjøres TT i en eller annen form i forbindelse med Sørlandscupen... her henger det litt på hva slags regler forbundet kommer med...
eller her henger det litt på hva slags regler forbundet kommer med...
Er det nye regler på gang:question:
Burde ikke vi som er interesert i å kjøre TT prøve å lage noen kjøreregler og presantere disse for forbundet:question:
Tror at hvis det skal bli noe ut av TT kjøring så må vi ha nye regler. Burde jo være plass til alle type biler, både med og uten veltebøyle og reg. og uregistrerte biler.
Hva skal man med veltebøyle når man kjører en løype uten veltefare og hvorfor skal bilene være registrerte når vi kjører på et lukket område.
HardKåre
12-29-2010, 12:46
Jeg synes at det er viktig at vi får beholde en klasse for helt standard-biler. I utgangspunktet er det jo ikke lov å montere veltebur og 5-punktsbelter i en registrert bil, da dette ikke er godkjent som trygt nok av merkeimportøren/Biltilsynet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da burdet det være på det nivåët at om bilen er utenfor vognkortet, så kreves det veltebøyle/metalltak.
Er bilen helt standard, så burde og Zuki Cab's ha lov å delta.
Videre burde det enten klasseindeles, eller at bilene burde få forholdstall, samt at banene burde ha det samme. Da kan alle konkurere på de samme banene, omtrent som i Golf.
--
Handicap [rediger]
Hovedartikkel: Handicap (golf)
Handicap er en målestokk for en spillers spilleferdighet. Handicaptallet gir uttrykk for hvor mange flere slag enn banens par spilleren vanligvis vil bruke. Handicap utjevner forskjellen i spillestyrke, og legger dermed til rette for at spillere på forskjellig nivå kan konkurrere mot hverandre.
--
Bare at her blir det bilene i stedet for mannen som får det...
Offroadguru Solli
12-29-2010, 13:34
Jeg tror det beste er at regelverket er som det er. Påbegynnes det et arbeide med ett omfattende regelverk med untak og ideer så er jeg redd det strykes.
Regelverket er per i dag helt hundre, så la oss benytte det som det er.
I Vestlands Cup har vi kjørt TT sammen med Trial. Vi har løst dette med å legge inn en praktisk utfordring i hver seksjon. Det bør kunne adopteres inn av andre arrangører.
Skal det tas opp noe om regler så håper jeg ikke det foreslås fjærning av kravet om veltebøyle for biler uten fast ståltak. Det vil garantert ødelegge TT. Det er ikke krav i TT til at veltebøylen skal stå i vognkort. Jeg som teknisk kontrolant har ei heller noe med hva som står i vognkortet, da min oppgave er å se om reglementet for TT er fulgt.
Såvidt jeg vet blir det fra 2011 lov til å kjøre uregistrert bil i TT, som følger samme sikkerhetskrav som registrert bil i TT, dvs at man ikke må ha trialgodkjent bur selv om man ikke har skilt (men samme krav som før om ståltak ELLER veltebøyle + normale sikkerhetsbelter)
Etter det jeg har forstått vil det også bli samme sikkerhetskrav for Challenge, dvs at det skal bli mulig å arrangere challenge uten krav til fullt veltebur og trialgodkjente biler
Dette er riktignok bare noe jeg har hørt muntlig foreløpig, jeg har ikke fått det 100% bekreftet
Det er jo ikke snakk om å lage et helt nytt regelverk, men prøve å tilpasse det så flest mulig kan kjøre TT. De fleste av oss som er interesert i offroad har en bil som er registrert, men også en del har uregistrerte biler. Mange av oss har ombygde biler, men har biler som faller utenfor de fleste andre klasser. Skal vi overleve og helst ha mange nye offroadere så må vi ha en klasse hvor vi kan kjøre med de bilene vi har. TT burde være en klasse som passer til alle.
For å ta min bil så må jeg stille i pro-mod klassen hvis jeg ville kjøre løp. Det er jo helt uaktuelt. Derfor er eneste alternativ TT klassen.
Det med veltebøyle og at bilen må være registrert tror jeg lager hinder for de fleste som har lyst til å kjøre løp med bilen sin. Vet at flere ville kjøre Gjerstad sladden, men hadde ikke gyldige oblater, eller godkjent veltebøyle.
Såvidt jeg vet blir det fra 2011 lov til å kjøre uregistrert bil i TT, som følger samme sikkerhetskrav som registrert bil i TT, dvs at man ikke må ha trialgodkjent bur selv om man ikke har skilt (men samme krav som før om ståltak ELLER veltebøyle + normale sikkerhetsbelter)
Etter det jeg har forstått vil det også bli samme sikkerhetskrav for Challenge, dvs at det skal bli mulig å arrangere challenge uten krav til fullt veltebur og trialgodkjente biler
Dette er riktignok bare noe jeg har hørt muntlig foreløpig, jeg har ikke fått det 100% bekreftet
Da er vi jo langt på vei hvis dette går igjennom.Thefinger
For å ta min mot Svein sin bil da.
Hvordan skal jeg kunne hevde meg mot Svein om det bare er snakk om dagens regelverk?
33" mot 215
Jeg kan nesten kjøre under ham.
Sperrer mot åpen diff
130hk mot 64hk
spiralfjærer med extrem flex mot standard bladfjærer.
Jeg har lyst til å konkurere mot Svein, og selvsagt vinne, men nå er det rått parti.
Jeg vil si at det er bedre med regler som gjør at alle kan konkurere mot alle, og alle har lioke stor kjangs til å vinne, en å dele inn alle i klasser, og at de må konkurere mot hverandre....
Bare min mening....
Hvordan skal jeg kunne hevde meg mot Svein om det bare er snakk om dagens regelverk?
33" mot 215
Sperrer mot åpen diff
130hk mot 64hk
Jeg har lyst til å konkurere mot Svein, og selvsagt vinne, men nå er det rått parti.
Jeg vil si at det er bedre med regler som gjør at alle kan konkurere mot alle, og alle har lioke stor kjangs til å vinne, en å dele inn alle i klasser, og at de må konkurere mot hverandre....
Bare min mening....
Det viktigste er ikke å vinne Bergum, men å få flest mulig til å delta.
Alle har jo mulighet til å modifisere bilen sin for å få den best mulig. Bilen min er jo ikke lagd i utgangspunktet for å kjøre TT, men Artic Trophy. Hadde jo vært gøy å slippe å kjøre til Russland hver år for å kjøre sammen med Nordmenn.
TT her hjemme er derfor en klasse hvor alle burde kunne kjøre uansett modifikasjonsgrad.
Kan ikke la denne diskusjonen bli til hvem som har hva bil eller ikke har.
Her må vi prøve å få til en klasse hvor alle kan kjøre og ha det gøy.
Tommylj70
12-29-2010, 15:39
en annen ting er at alle har ikke nødvendig vis penger eller kunskap til og modde bil, men har lyst og kjøre med den bilen de har...
en annen ting er at alle har ikke nødvendig vis penger eller kunskap til og modde bil, men har lyst og kjøre med den bilen de har...
Dette er vel nesten det viktigste, kjør med den bilen man har og ha det gøy.
Offroadguru Solli
12-29-2010, 16:11
33" mot 215
Sperrer mot åpen diff
130hk mot 64hk
Bare min mening....
Ikke glem intensjonen med TT.
Personlig er jeg uenig i at det blir åpnet for uregistrerte biler i TT uten at de i så fall tilfredstiller Biltrial sikkerhet.
Nå åpnes det for "vrak som skal knuses for gøy". Videre åpnes det for rene konkuransebygg uten bur (om de har ståltak) samt i ytterste konsekvens biler som Spidere og formula offroadbiler med "4 punkts veltebøyle av god kvalitet". Da stoppes TT for ever og alltid.
Men det er min mening.
Ikke glem intensjonen med TT.
Personlig er jeg uenig i at det blir åpnet for uregistrerte biler i TT uten at de i så fall tilfredstiller Biltrial sikkerhet.
Nå åpnes det for "vrak som skal knuses for gøy". Videre åpnes det for rene konkuransebygg uten bur (om de har ståltak) samt i ytterste konsekvens biler som Spidere og formula offroadbiler med "4 punkts veltebøyle av god kvalitet". Da stoppes TT for ever og alltid.
Men det er min mening.
Dette blir jo å snu alt på hue. For å komme tilbake til Gjerstad sladden, hvor mange Spider og formula biler tror du ville stille der i en løype uten veltefare:question:
Hva ville det gjort om man stilte med en bil uten skilter, men som fulgte de reglene vi med skilter kjørte etter, (sjekk av veltebøyle og bremseprøve).
Skjønner ikke helt hvor du vil når du skriver "vrak som skal knuses for gøy" og konkuransebygg uten bur. Dette blir jo å ta alt ut av sin sammenheng.
Offroadguru Solli
12-29-2010, 17:01
Dette blir jo å snu alt på hue. For å komme tilbake til Gjerstad sladden, hvor mange Spider og formula biler tror du ville stille der i en løype uten veltefare:question:
Hva ville det gjort om man stilte med en bil uten skilter, men som fulgte de reglene vi med skilter kjørte etter, (sjekk av veltebøyle og bremseprøve).
Skjønner ikke helt hvor du vil når du skriver "vrak som skal knuses for gøy" og konkuransebygg uten bur. Dette blir jo å ta alt ut av sin sammenheng.
Jeg synes det beste er om bilen er registrert, om ikke skal den ha 6 punkts bur.
Registrerte biler vil passe godt til TT da eieren selv vil bidra til at TT ikke blir for ekstremt. Bilene skal sansynligvis kjøres hjem. Med uregistrerte biler er faren overhengende for at det utvikler seg til mere hard core og dermed er vi utenfor intensjonen med TT.
Jeg har for egen del stor sans for TT og har kjørt flere konkuranser. Jeg tror alle som har sansen for TT ser at vi ikke må presse for at TT skal bli for tøft, da vil bare NBF si at konkuransen må inn under BT. For i BT er det også tillat med skilter.
Jeg er bare redd for at TT skal forsvinne, vi skal heller sette pris på at vi har grenen som den er. Slik jeg ser det så er "problemet" i praksis kun at enkelte må sette inn en veltebøyle-er det ikke bare å gjøre det?
Den orginale blekkbøylen på en Suzuki eller kapellstativet på en Valp hjelper lite når man går rundt.
For egen del har jeg montert veltebøyle på min HJ45 nettopp pga. at jeg skal kjøre TT. Ikke for at det er ett krav, men år med offroad har vist meg at de fleste biler er flate etter ett rundvelt og jeg vil gjerne overleve.
Personlig er jeg ikke så opptatt av klasser i TT heller, til nød ett handikap for rygg med lang bil kontra kort. Men det setter man selv opp hvordan skal være som arrangør.
Jeg tror også at om klubber som AOK tar med TT i SC så blir det en suksess.
Er vel einig med deg i det meste, men kan vel ikke se hvorfor man må ha skilter på bilen og hvorfor man må ha 6 punkt bur på en bil uten skilt, kanskje bilen ikke blei godkjent for at det ikke var lys på bilen, eller det blei for dyrt med veiavgift på en god vei/skogsbil. Går de regelendringene igjennom som Amund nevner tror jeg at vil vil få enda flere med på kjøring. Veltebøyle bør også være standar i alle offroadbiler. Også enig at det burde være flere klubber som må sette TT på inbydelser og at det vil gjøre at denne klassen kan bli stor.
33" mot 215
Sperrer mot åpen diff
130hk mot 64hk
Bare min mening....
Ikke noe problem å slå Svein sin bil hvis du kjører TT slik som reglene er nå.
Det er jo bare for arrangøren å lage klasser og feks si at de med sperrer feks får 3 ekstra prikker når de må rygge...
Og med praktiske oppgaver i seksjonene feks å rygge slik at hengerfestet er rett over en stein og anntall cm man avviker blir anntall prikker ...?
Så her er det opp til dere selv hvordan dere vil dele biler/klasser.....
Men er enig i at skilt regelen blir veldig firkantet slik den er idag...
Offroadseksjonen har laget et eget teknisk reglement også for TT. Se vedlegg, med forbehold om små korreksjoner.
Det blir fortsatt krav til veltebøyle i biler uten fast tak, men sikkerhetskravene blir like for biler med og uten skilter. Som tidligere må vognlisens løses for uregistrerte biler.
Reglene bør være på www.bilsport.no over nyttår og dere med årslisens får boka i posten i midten av januar.
Ikke noe problem å slå Svein sin bil hvis du kjører TT slik som reglene er nå.
Det er jo bare for arrangøren å lage klasser og feks si at de med sperrer feks får 3 ekstra prikker når de må rygge...
Og med praktiske oppgaver i seksjonene feks å rygge slik at hengerfestet er rett over en stein og anntall cm man avviker blir anntall prikker ...?
Så her er det opp til dere selv hvordan dere vil dele biler/klasser.....
Men er enig i at skilt regelen blir veldig firkantet slik den er idag...
Godt å se at du fremdeles er med Bernt, men med feil bil:smile:Thefinger må nok få deg en Suki igjen.
Da er problemet hvis vi skal rygge inntil en stein og telle cm opp til henhefeste at hvis man har luftdemper så kan man jo bare senke bilen ned på stein:idea::smokin::beer:
Offroadseksjonen har laget et eget teknisk reglement også for TT. Se vedlegg, med forbehold om små korreksjoner.
Det blir fortsatt krav til veltebøyle i biler uten fast tak, men sikkerhetskravene blir like for biler med og uten skilter. Som tidligere må vognlisens løses for uregistrerte biler.
Reglene bør være på www.bilsport.no over nyttår og dere med årslisens får boka i posten i midten av januar.
Må innrømme at dette regelverket fra november 2010 har jeg ikke sett før nå.
Hvis de nye skiltreglene også kommer inn så ser jo dette bra ut etter min mening.
Godt å se at du fremdeles er med Bernt, men med feil bil:smile:Thefinger må nok få deg en Suki igjen.
Da er problemet hvis vi skal rygge inntil en stein og telle cm opp til henhefeste at hvis man har luftdemper så kan man jo bare senke bilen ned på stein:idea::smokin::beer:
He he skal aldri si aldri :smile:
Men ang stein så tar eg en liten stein og pakker den i merkebånd.
Plaserer den på et litt "dumt" sted, så må deltagerne rygge og stoppe når de mener hengerfestet eller det punktet på bilen vi har satt som hengerfestet er rett over steinen.....
Og her blir det myye gøyt.
Og så bruker alt fra mine str44 som avansert måleapperat eller en pinne.....
Poenget er at nå har arrangøren litt mer frihet - enten om man vil lage 'rebusløp' med løfting av reservehjul, eller om det er milde trialløyper (uten veltefare) som tester sjåfør og bil
Challenge åpner jo for vinsj/mud-runs av typen som er veldig populært nedover i europa bl.a.
Men nå hviler mer ansvar på arrangørene, hvis løypene blir for ekstreme, og det blir for mye fart og/eller noen som helst veltefare må de kreve trial-godkjente biler
At dere er redd grenen skal dø syns jeg er litt rart, den lever vel ikke i dag akkurat? Man kan vel telle på en hånd de løpene som er arrangert i år
Gjeveste pokalen jeg har fikk jeg første gang jeg stilte i TT på Herstua med den gamle Cherokee'n på 31" - kjørte fra alle de tøffeste gutta på Østlandet, der var det jeeper på 33, suzukier på 36, hiluxer på 35 osv osv masse store tøffe biler. Men jeg vant! Og det var jo litt gøy, viser at dette ikke nødvendigvis er en sport hvor mest mulig mods er vinner - men det igjen er jo opp til den som legger løypene, dette kan slå begge veier fra løype til løype.
Jeg syns det artige med denne sporten er at så godt som ALLE kan stille, uansett hva man har og budsjett. Det er gull for rekruttering, om man vil spesialisere seg og bilen har man mulighet til å gå videre til Challenge (som forhåpentligvis også kommer ordentlig i gang her i landet) eller Trial.
Offroadguru Solli
12-30-2010, 08:06
TT er morsomt og kun fantasien setter grenser. Jeg håper det blir godt med løp i 2011. Jeg tror ikke TT vil dø, har bare antydet at vi ikke må gjøre det for ekstremt for da er det en fare for innskjerping evt. fjerning av TT.
Håper vi får til ett TT løp i Sokndal ihvertfall. Og så blir det vel VM i Bergensregionen. TT på Gjærsta Sladden er vel sikkert. Så blir det spennende å se om det dukker opp flere løp.
Ikke minst burde dette trekke merke klubber til konkuranser.
jeg vil som sagt foreslå at det legges inn TT i Sørlandscupen, og jeg er veldig godt fornøyd med at alle biler skal tilfredstille samme sikkerhetsregelverk, jeg tror det er riktig veien å gå...
Jeg er helt fersk i TT, men fikk øyene opp etter Gjerstad sladden, ikke fordi dette var av de mest krevende løp jeg har kjørt, men formen for konkuranse som tente meg. Veldig mange føler seg uttafor med de bilene dem har i dag og kanskje de klassene som blir kjørt heller ikke passer den bilen dem kjører. Derfor tror jeg at denne klassen burde være mitt i blinken for mange.
Klart at hvis ikke klubbene setter TT på programmet vil dette dø ut.
Min tanke da jeg startet denne tråden var å prøve å få til en diskusjon rundt regelverk og TT's fremtid.
Derfor er det viktig som Amund og Tommy sier at vi må få dette inn i programmet hos klubbene. Vi har jo alle sett at krisa som er over oss har gjort at mange har blitt borte og derfor er det jo viktig og fange opp flest mulig når det blir avholt løp.
Håper derfor at vi allrede fra 2011 kan kåre en sammenlakt vinner i TT
Det håper jeg også... det beste hadde vært om TT på et eller annet vis kom inn som en "non damage" klasse i Norgescupen.... hadde for mange blitt en fin ingangsport til trialen tror jeg.... Det blir jo alltid en viss selvjustis i en slik klasse, i Finland hvor de kjører en såkalt FUN klasse som er åpen for de fleste var det obligatorisk med kjole om man hadde for ombygd bil... he he morsomt
i Finland hvor de kjører en såkalt FUN klasse som er åpen for de fleste var det obligatorisk med kjole om man hadde for ombygd bil... he he morsomt
Sikter du til noen spesielle Tommy:beer:
nei nei nei... på ingen måte... he he
Poenget er vel at det burde være mulig å lage baner/konkurranser som ikke nødvendigvis gjør at de med de mest ombygde bilene alltid vinner...
Noe skal vi nok finne på... he he
toresailor
12-30-2010, 10:17
En spennende diskusjon, håper dette er noe som klubbene kan klare å få til, og om det er noen pådrivere innenfor klubbene burde dette være en smal sak.
Så lenge reglene er klare og folk er villige ser jeg ikke noe problem med å ta dette med i f.eks Sørlandscup 2011, men dette må som Tommy sier taes opp på Årsmøtet, og noen må ta ansvaret for å få dette med. Ser fram til å se også andre typer biler i sørlandscupen framover.
Håper vi kan få dette til.
fullgass
12-30-2010, 10:58
jeg er litt amatør på dette feltet, men kikket litt på 2010 reglene å lurer på om noen har no tanker om dette :smile:
2.3 Fjærer/hjuloppheng
Eventuell heving over 80mm skal være innskrevet i vognkortet eller dokumentert fra TÛV.
f.eks så er det mange som kjører med 100mm ome heving på patrol y60 dette heve settet har ikke tuv papirer. disse får da ikke lov til å være med ihh. til reglene.
også står det jo ingenting om bruk av vinsj :question:
Offroadguru Solli
12-30-2010, 12:10
Vi har kjørt tilsammen 4 TT konkuranser i VM med suksess. Det er vel bare for andre klubber å kopiere, så er vi i gang.
Vi har kjørt i samme seksjoner som BT, men med stengte BT porter + en praktisk prøve i seksjonen. Enkelt og greit.
Bruk av vinsj krever hjelpemann på utsiden av bilen og da er man over på Challenge.
Offroadguru Solli
12-30-2010, 12:13
http://bilsport.no/uploads/reglement_for_terreng_touring_nett.pdf
fullgass
12-30-2010, 21:59
aha :idea: da er det bare jeg som blander litt her.. sorry :wink_animate:
Må innrømme at dette regelverket fra november 2010 har jeg ikke sett før nå.
Hvis de nye skiltreglene også kommer inn så ser jo dette bra ut etter min mening.
Dette er mitt arbeidsdokument etter møtet i NBFs Offroadseksjon. De offisielle reglene bør finnes på www.bilsport.no rett over nyttår. Offroadboka bør heller ikke være så langt unna..........
finnarne
12-31-2010, 08:17
Jeg synes reglene i "Arbeidsdokumentet" til Arne ser fine ut, vet ikke om bilen til Svein54 blir truffet av det. Som Bergum, så føler jeg at det blir litt feil å konkurrere med en Standard bil (Standard som i 100% godkjent med tanke på dekk og heving++) mot Svein sin (Mulig Svein sin også er 100% godkjent, kjenner ikke hva som kan godkjennes på Zuki)
Men for arrangørens del bør det være mulig å kontrollere ting, selv om biler som er for modifiserte kanskje bør lukes vekk.
Dagens regelverk er kanskje litt for snillt, morgendagens er kanskje bedre. :)
Etter min mening burde dette være en klasse åpen for alle... absolutt alle så lenge sikkerheten er ivaretatt, TT blir aldri biltrial, men kan være en flott inngangsport til trial, tror dette ordner seg enkelt selv...
finnarne
12-31-2010, 08:50
Enig. Men så kommer spørsmålet om man skal gi de med modifiserte biler noe handicap.
Men jeg viste vel på den siste seksjonen at det ikke nødvendigvis er resultatet som er utslagsgivende for om jeg er med. Jeg klarer vel stort sett å kjøre meg fast :) Da blir det fort noen poeng ut av det :)
Uansett om Sukin min er extrem så tror jeg at det uansett ikke går ann å begynne å skille på hvordan bilen er. Hvis vi ser på løypa under Gjerstad sladden så hadde en med orginal kort suki 413 kjørt gjennom løypa uten problem, mens en med orginal Suburben kom ikke igjennom. Da må vi begynne å lage egne klasse for hvert bilmerke.
Tror at da dør TT ut av seg selv.
Kjører du offroad bil og stiller med 215 hjul så kan du ikke regne med å vinne uansett, da er du med for å ha det gøy.
Hvordan skal vi klare å finne ut hvor mange prikker eller handicap en bil skal ha kontra en annen bil og hvem skal og har kunnskap om alle type biler. Hvis vi ikke klarer å bruke det nye regelverket som etter min mening ser veldig bra ut så må man heller være tilskuer.
Vinner man ikke løpet så har jo alle mulighet til å vinne festen etterpå og da stiller alle likt:beer:
Her er jeg helt enig med Svein.... la oss gjøre dette enkelt for å komme skikkelig igang....
Offroadguru Solli
12-31-2010, 11:37
Etter min mening burde dette være en klasse åpen for alle... absolutt alle så lenge sikkerheten er ivaretatt, TT blir aldri biltrial, men kan være en flott inngangsport til trial, tror dette ordner seg enkelt selv...
100% enig.
Tommylj70
12-31-2010, 11:52
Nå er vi nok på rett spor ja.
Deltok selv i 1 challenge løp i 2010 i tc, med standard lj70, kun body lift og 35" bf mud, med skjermbreddere... Dette var utrolig morro :smile:
Har nå kjøpt en hj60 på 33"bf mud som det kunne vært arti og prøvd også, men da ble de løype vi hadde litt for vanskelige med så stor bil... For trange rett og slett...
Hvordan er det egentlig tenkt de forskjellige grenene av offroad?
TT for helt ferskinger
Challenge for litt videre kommende
Biltrail
osv.
?
Det jeg syntes er fint med en diskusjon som denne er at mange kommer med synspunkter om sine meninger og at vi derfor kanskje klarer å få løst opp i uenigheter før vi kjører i gang med TT sesongen som nå bare er noen timer unna.
Hyggelig med så stort engasjement rundt TT, håper arrangørene følger opp og lager mange morsomme stevner i år.
Synes det er viktig å huske at utgangspunktet for TT var at man skulle kunne kjøre lovlig i terrenget og ikke minst ha gyldig ansvarsforsikring.
Når det gjelder selve reglementet for TT er det kun gjort endringer i forhold til at det nå er innført et eget teknisk reglement.
Offroadguru Solli
12-31-2010, 15:34
Hyggelig med så stort engasjement rundt TT, håper arrangørene følger opp og lager mange morsomme stevner i år.
Synes det er viktig å huske at utgangspunktet for TT var at man skulle kunne kjøre lovlig i terrenget og ikke minst ha gyldig ansvarsforsikring.
Når det gjelder selve reglementet for TT er det kun gjort endringer i forhold til at det nå er innført et eget teknisk reglement.
Håper du stiller selv Arne. Har ett par gamle B/F MT du kan låne til bilen:smokin:
Trond Ihle
01-03-2011, 21:03
Så hyggelig at dere, offroad seksjonen, har utarbeidet teknisk reglement for TT og denne store interessen for TT her på forumet:smile:
Vi i kna telemark har lyst til å ta initiativ til TT og challenge løp på vårt område i Skien i 2011 og da er det jo fint at interessen er økende:smile:
Jeg og kna telemark har en søknad inne til Rena kommune om TT konkurranse der. Sammen med Norsk Trophy club,
http://bilsport.no/sider/terminlister/terminliste-offroad/ Kommunen er positive og de skal behandle søknaden i februar
Håper vi treffes til mye fin TT og challenge løp i 2011
Jeg syntes også TT ser gøy ut og kunne godt tenkt meg å stille opp.
Men har mine tanker om ikke registrerte biler, er også redd for at noen av disse blir tatt med for å "kjøres ihjel".
En er jo selvfølgli mer forsiktig med din registrerte bil som blir kjørt til/fra løp, kontra feks en ureg. suki som fraktes på henger som det ikke er så farlig om en knekker en stikkaksel, drar karrosseri siden rundt et tre el.lign.
Føler at det er blitt vannet ut i original klassen i biltrail feks. der var det joe en del registerte biler til å begynne med, men det nytter jo ikke lenger.
her er det faktisk viktig at arrangørene skjønner alvoret... ikke vanskelig å finne folk med registerte biler de driter i... og man kan også komme med registrerte biler på henger...
Det er jo da viktig at løpene legges opp på en slik måte at slikt unngås...
Det er jo da viktig at løpene legges opp på en slik måte at slikt unngås...
At hva unngås?
At folk har noe å tjene på å denge bilen....
Men har mine tanker om ikke registrerte biler, er også redd for at noen av disse blir tatt med for å "kjøres ihjel".
En er jo selvfølgli mer forsiktig med din registrerte bil som blir kjørt til/fra løp, kontra feks en ureg. suki som fraktes på henger som det ikke er så farlig om en knekker en stikkaksel, drar karrosseri siden rundt et tre el.lign.
Tror ikke dette vil bli noe problem i TT klassen. Hva er hensikten med å stille opp for å kjøre ihjel en bil:question: Tror ikke de eller dem som gjør dette vil bli veldig poppulære.:pissed:
Hvordan gikk det med TT klassen Tommy? Fikk du lakt inn noen løp på kalendren sammen med Sørlandscup
At folk har noe å tjene på å denge bilen....
Tror ikke dette vil bli noe problem i TT klassen. Hva er hensikten med å stille opp for å kjøre ihjel en bil:question: Tror ikke de eller dem som gjør dette vil bli veldig poppulære.:pissed:
Jeg er litt usikker på hva dere mener, jeg skjønner Tommy og er enig i at i en TT-løype bør man kunne vinne uten karosseriskader for å holde det rettferdig for alle, uansett bilens verdi. Men på Svein54 og Rune R høres det ut som at folk med 1500-kronersbiler ikke er velkommen? Hvorfor ikke? Eller har jeg misforstått dere?
Etter min mening bør TT være for alle som har lyst, enten de kan kjøre, kan bygge, har store budsjetter og lange lister med mods - eller ikke. Har sett folk på herstua som har hatt det ufattelig gøy med å herje originale kassebiler typ Mitsubishi L300 eller noe, bulkete og rustne. Om de vinner eller ikke bestemmes nok av kjøreferdigheter og 'list', men de bør være like velkommen som alle andre - så lenge det ikke går på sikkerheten løs. (Og det bør vel kunne være så enkelt som at hvis noen kjører helt idiot og det er fare for egen og andres helse - så kan de med reglene i hånd nektes å delta i resten av konkurransen - uten at man må lage helt flate puseløyper for å garantere at ingen greier å velte selv om de prøver)
Jeg er for at alle biler uansett skal kunne starte i TT. 1500,- eller 100,- lapper. TT burde være en klasse hvor man skal kunne stille med det man har, men må selfølgelig følge regelverket når det gjelder sikkerhet. Helt enig med deg Amund.
DEt viktigste nå er at vi får klubbene til å sette TT på inbydelsene så vi kanskje kan få til en cup ala Sørlandscup. Tror at hvis vi får dette til så vil klubber som i dag er lite aktive og som har fine kjørefelt komme og ville arrangere løp.
TT er en artig gren, og oppfordrer flere jenter også til å delta :smile:
TT frister veldig, og da er det greit å kunne stille med den bilen man har!
jeg applauderer.. i landrover miljøet har vi kjørt TT i ett par år nå.. og vi er fornøyde stort sett.. av og til så settes det skille mellom bilene i kort/lang og bladfjærer/skrufjærer.. men det er ikke altid.. vi kjører de samme seksjonene i alle klassene vi har delt opp i..
jeg applauderer.. i landrover miljøet har vi kjørt TT i ett par år nå.. og vi er fornøyde stort sett.. av og til så settes det skille mellom bilene i kort/lang og bladfjærer/skrufjærer.. men det er ikke altid.. vi kjører de samme seksjonene i alle klassene vi har delt opp i..
Hadde vært fint å få TT inn på terminlista. Skulle ikke være noe problem å kunne arrangere dette samtidig med biltrail løpene, eller:question:
Vi skal kjøre biltrial under alle rundene i sørlandscupen, blir cup der også...
Vi skal kjøre biltrial under alle rundene i sørlandscupen, blir cup der også...
TT cup:question:
TT vil inngå som en klasse i Sørlandscupen ja!!!
TT vil inngå som en klasse i Sørlandscupen ja!!!
Når er det Sørlandscup?
Terminlisten er ikke helt klar, men det blir 5 runder, den første er 1. Mai
Supert, vi gleder oss:beer:
Hey hey :smokin:
Så bra!!
tror jeg må bli med på dette :smokin:
Da er neste skritt for oss som ikke har lisens å skaffe oss det. Har prøvd å finne dette på
NBF, men klarer kun å finne vognlisens. Alle som ikke har regga bil må ha vognlisens??, riktig?? Fint hvis noen som kan dette kan legge ut link her til de forskjellige lisens søknader som kan lastes ned.
Da er neste skritt for oss som ikke har lisens å skaffe oss det. Har prøvd å finne dette på
NBF, men klarer kun å finne vognlisens. Alle som ikke har regga bil må ha vognlisens??, riktig?? Fint hvis noen som kan dette kan legge ut link her til de forskjellige lisens søknader som kan lastes ned.
Hvis ikke bilen er registrert, forsikret og med gyldig oblater må du løse vognlisens .
Her er linken til nedlasting : http://bilsport.no/uploads/vognlisens_ck_bt_offroad_11.pdf
Som førerlisens kan du løse engangs , men anbefaler personlig lisens .
Den kan lastes ned her : http://bilsport.no/uploads/forerlisens_sl_bt_odr_tt_bilo_auto_rr_112.pdf
De eksakte reglene ang hvem som kan kjøre hva på hvilke kriterier kan leses om i avsnitt 3 her :
http://bilsport.no/uploads/reglement_terrengtouring.pdf
Hvis ikke bilen er registrert, forsikret og med gyldig oblater må du løse vognlisens .
Her er linken til nedlasting : http://bilsport.no/uploads/vognlisens_ck_bt_offroad_11.pdf
Den kan lastes ned her : http://bilsport.no/uploads/forerlisens_sl_bt_odr_tt_bilo_auto_rr_112.pdf
De eksakte reglene ang hvem som kan kjøre hva på hvilke kriterier kan leses om i avsnitt 3 her :
På skjema vognlisens ble jeg litt usikker på om vi skal krysse av for biltrail?
og i bunn er det 2 punkter. For de som har uregistrert bil, skal dem krysse av for ureg.bil + (under Erklæring) kjøpt i landet, bygget opp ilandet?
Som det står i pkt 4 i Konkurranseregl ; "Uregistrerte kjøretøy skal ha gyldig vognlisens for Biltrial ..... "
I søknadskjema skal du krysse av for "Biltrial" , og hva du krysser videre ser du på bildet jeg legger ved .
65677
Kjempebra.
Da er siste spørsmålet om de som har reklame på bilen: Har hørt at man må ha tilatelse for dette og må betale et engangsbeløp, riktig? Er det et eget skjema for dette og?
Hehe , glem det .
Praktiseres ikke i offroad :smile:
Hehe , glem det .
Praktiseres ikke i offroad :smile:
Takker for raskt svar.Thefinger
Da er det bare å gjøre seg klar til første løpet og håper mange stiller opp i TT så vi kan få dette til å bli noe bra.:beer:
Her står det vel også ganske klart hvorfor en ønsker registrerte kjøretøy i TT :
All kjøring med uregistrerte biler skal foregå på avgrensede områder som er sperret for øvrig ferdsel. Arrangement med kun registrerte biler kan inneholde transport på offentlig vei.
Dersom et TT-løp f.eks må krysse en riksvei eller følge den noen meter kan en ikke ha uregistrerte biler, da blir det bråk.
Hvis en derimot erklærer at ingen TT-løp skal krysse eller følge offentlig vei kan en jo i utgangspunktet kjøre med hva som helst så lenge det er innenfor reglementet.
Skal TT kjøres med løyper/baner som ved noen arrangement er innom offentlig vei og noen ganger ikke må jo det avklares i invitasjonen.
...hvis jeg har forstått det riktig Thefinger
Det vil vel ikke by på problemer i SC cup og i Skien der dem har lakt opp til TT løp. Er vel ikke mange steder der dett med kryssing av vei vil være problem, men viktig som du sier at arrangører gir beskjed om dette i innbydelser.
Offroadguru Solli
02-02-2011, 10:37
Som det står i pkt 4 i Konkurranseregl ; "Uregistrerte kjøretøy skal ha gyldig vognlisens for Biltrial ..... "
I søknadskjema skal du krysse av for "Biltrial" , og hva du krysser videre ser du på bildet jeg legger ved .
65677
Det sliter man vel med uten å tilfredstille sikkerhetsregler for BT?
Enig med deg der JT , det burde være en egen for TT .
Men som det står i setningen før i pkt 4 :
"Kjøretøyet skal være firehjulsdrevet og tilfredstille krav i Teknisk reglement for TT"
Men så kommer jo dette med at den skal ha "gyldig vognlisens for Biltrial" .
Men når det er sagt ; det er ingen ting i veien for at et hvilken som helst kjøretøy kan løse denne lisensen - det er hvordan kjøretøyet er under framstilling til teknisk kontroll før ett registrert løp som bestemmer om den tillfredstiller kravet for deltagelse i den gren og klasse den er påmeldt .
Hvordan er reglene når det gjelder sikkerhetsbelt i reg. og ureg. bil? i TT
http://bilsport.no/uploads/teknisk_reglement_terrengtouring.pdf
3.5 Elektrisk anlegg
Batteriet skal være sikkert fastmontert på tilnærmet original plass og utstyres med væsketett lokk.
?? Lokk?? Mener de at batteriet må monteres i boks?
Dette må vel kun gjelde syrebatterier???? og ikke gel bat.
Dette må vel kun gjelde syrebatterier???? og ikke gel bat.
Joda, gelbatterier må bare ha tildekte polsko.
det vil si at den trenger et lokk, men trenger ikke være i en beholder med tett lokk?
det vil si at den trenger et lokk, men trenger ikke være i en beholder med tett lokk?
Leste det sånn jeg og, men skjønte ikke poenget.. hvis de tenker på lekkasje ved velt vil jo syra renne ut selv om lokket er tett. Eller er det mtp batterieksplosjon?
finnarne
02-02-2011, 12:15
...
Så med uregistrert bil må man ha vognlisens _og_ førerlisens, mens med registrert, forsikret bil med gyldige oblater så holder det med førerlisens.
og engangslisens er kr 50, dvs at du må delta i 15 konkurranser/treninger for at det skal lønne seg ?
Har du reg. bil , stemmer det at du kun trenger førerlisens , enten personlig eller engangslisens .
Du sier kr 50,- for engangslisens - tviler på at engangslisens for fører og bil er på kr 50 tilsammen ........
Etter hva jeg kan finne koster engangslisens for TT , fører inkl kjøretøy kr 300,- , treningslisens for samme kr 75,- .
Se http://bilsport.no/uploads/engangslisenser2011.pdf .
Offroadguru Solli
02-02-2011, 12:31
Enig med deg der JT , det burde være en egen for TT .
Men som det står i setningen før i pkt 4 :
"Kjøretøyet skal være firehjulsdrevet og tilfredstille krav i Teknisk reglement for TT"
Men så kommer jo dette med at den skal ha "gyldig vognlisens for Biltrial" .
Men når det er sagt ; det er ingen ting i veien for at et hvilken som helst kjøretøy kan løse denne lisensen - det er hvordan kjøretøyet er under framstilling til teknisk kontroll før ett registrert løp som bestemmer om den tillfredstiller kravet for deltagelse i den gren og klasse den er påmeldt .
Det har du rett i. Men i andre grener må kjøretøy tilfredstille krav før du får lisens, men jeg håper ikke dette har noe å bety for oss.
Men det bør lages en egen TT lisens både for ureggistrert og registrert bil synes nå jeg.
Håper at ettervert som TT blir større så kommer det også en egen lisens for TT på lik linje med de andre klassene.
Det har du rett i. Men i andre grener må kjøretøy tilfredstille krav før du får lisens, men jeg håper ikke dette har noe å bety for oss.
Men det bør lages en egen TT lisens både for ureggistrert og registrert bil synes nå jeg.
Dette er ikke rett.... mange trialbiler inkludret min spider som ikke tilfredtiller hastighetskrav selv om lisens er løst....
Ellers helt enig og regner med at det er på trappene...
finnarne
02-03-2011, 07:11
Etter hva jeg kan finne koster engangslisens for TT , fører inkl kjøretøy kr 300,- , treningslisens for samme kr 75,- .
Se http://bilsport.no/uploads/engangslisenser2011.pdf .
Så det nå. Det var en kraftig prisstigning :(
fra http://www.4x4drivers.no/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=77
Utdrag av prislisten til NBF for 2010
Engangs førerlisens for Terreng Touring+passasjerer, Biltrail og Offroad Challenge : 50,-
Engangs fører- og vognlisens for Terreng Touring / Biltrial / Offroad Challenge : 250,-
Årslisens for fører, Biltrial og Offroad Challenge: 600,-
Årslisens for fører, Biltriall JR: 550,-
Årslisens for fører, TT: 450,-
Årlig vognlisens, Biltrial 300,-
Ser ut til at engangs førerlisens er falt ut, og at man nå må betale kombinert fører og vognlisens :(
finnarne
02-03-2011, 08:29
?? Lokk?? Mener de at batteriet må monteres i boks?
Det er vel ikke mange biler som har dette som standard. Poenget med TT var vel at vi skulle kunne ta vår standard 4x4 med ut i løypene.
Jeg liker dette dårlig. Plutselig blir tingene "vanskeligere", og dermed mindre aktuelt...
Det er vel ikke mange biler som har dette som standard. Poenget med TT var vel at vi skulle kunne ta vår standard 4x4 med ut i løypene.
Jeg liker dette dårlig. Plutselig blir tingene "vanskeligere", og dermed mindre aktuelt...
Tror ikke dette er et veldig stort problem da de fleste biler i dag har gel. batteri, eller burde ha det. Er jo i tilfelle bare å sette et lokk over bat. så er problemet løst. Dette gjelder vel ikke regga biler regner jeg med, eller:question: Ellers har dem jo veldig billige bat. kasser på biltema til rundt 100 lappen og det burde være overkommelig for de fleste.
Det er vel en sikkerhetsgreie i tilfelle velt vil jeg tro. Både for vår egen del og for at ikke syre skal lekke ut i naturen.
En sånn boks med lokk koster en hundrelapp på Biltema. Bør ikke være no stort problem å få på plass men en må kanskje stroppe det fast istedetfor den originale klemma (?)
Jeg ville bare ha en avklaring på hva de egentlig mener.
Holder det å sette lokk over batteriet eller må man montere alt i en boks. :question:
Hadde jo vært kjedelig å bli nekta start pga såntno..
har ikke plass nok til en kasse rundt batteriet ala biltema.. håper det er bare lokk.. det er jo det det står. Men så blir vel disse reglene tolket like forskjellig som biltrailreglene. hvem definerer hva som er lokk? flat plast eller 40mm høye kanter? :idea:
finnarne
02-03-2011, 11:43
Tror ikke dette er et veldig stort problem da de fleste biler i dag har gel. batteri, eller burde ha det. Er jo i tilfelle bare å sette et lokk over bat. så er problemet løst. Dette gjelder vel ikke regga biler regner jeg med, eller:question: Ellers har dem jo veldig billige bat. kasser på biltema til rundt 100 lappen og det burde være overkommelig for de fleste.
Det var det da. Det er vel dette jeg har i min bil
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Bilbatteri/ (varenummer 8021005)
Klin umulig å sette noe boks rundt det, tror ikke jeg har plass til lokk heller. Men det sitter fast, som var kravet i fjor, og som er kravet for registrerte biler som skal godkjennes hvert andre år.
Om poenget er at man skal kunne stille med en bil som har papirer i orden for kjøring på vei, så bør det være nettopp det. Evt krav til brannslukningsapparat og veskeoppsamling er forsåvidt greit (står vel fortsatt ikke noe om det...), men å måtte modifisere i forhold til standard godkjent bil synes jeg ikke er greit. :shaking:
Synes heller ikke det er greit med krav om kombinert vognlisens/førerlisens.:shaking:
Men jeg har jo ikke så mye å si, siden jeg pt. ikke er medlem i noen klubb tilsluttet NBF. Samtidig så er det vel nettopp sånne som meg som man ønsker å få inn via Terreng Touring.
Det har jo også litt å si hva slags medlemsskap man evt skal velge. i f.eks AOK/NMK Arendal.
// faj
Trond Ihle
02-03-2011, 15:02
Det holder med å montere et lokk over syrebatteriet, bunnen av en stor kanne f.eks. Hensikten er å hindre batterisyre skal skade sjåfør/passasjer ved velt. Dette bør ikke være veldig vanskelig, og er ikke vanskeligere enn du gjør det til selv:smile:
Trond Ihle
02-03-2011, 15:12
Synes heller ikke det er greit med krav om kombinert vognlisens/førerlisens.:shaking:
// faj
Ikke gjør ting vanskeligere enn det er:
Har du en registrert bil trenger du kun førerlisens.
Priser for 2011:
Engangslisens til trening koster 75,-
Engangslisens til konk koster 300,-
Helårslisens koster 750,-
Eneste forskjell i pris på reg/ureg bil er at ved helårslisensen og uregistrert bil trenger du vognlisens i tillegg :smile:
Trond Ihle
02-03-2011, 15:16
har ikke plass nok til en kasse rundt batteriet ala biltema.. håper det er bare lokk.. det er jo det det står. Men så blir vel disse reglene tolket like forskjellig som biltrailreglene. hvem definerer hva som er lokk? flat plast eller 40mm høye kanter? :idea:
Tenk på din egen sikkerhet, det er det sikkerhetsreglene går ut i fra:smile:
Det kommer ann på hvor batteriet er plassert, tenk selv og gjør så godt du kan, så da har jeg tro på at du vil finne den beste løsningen for "din" bil:smile:
Trond Ihle
02-03-2011, 15:17
Hvordan er reglene når det gjelder sikkerhetsbelt i reg. og ureg. bil? i TT
Samme regler, 3 punkt
Trond Ihle
02-03-2011, 15:31
Håper at ettervert som TT blir større så kommer det også en egen lisens for TT på lik linje med de andre klassene.
Det eneste som kunne vært skrevet annerledes, er at de i teksten til vognlisens burde vært en avkryssingsboks for TT og BT. Prisen og hva denne lisensen dekker er det samme i begge grener. :smile:
Dette er første året hvor uregistrerte biler kan stille i TT på lik linje med registrerte biler, stort sett samme sikkerhetskrav til bilen.
:smile:Dette må da være flott??:smile:
Det holder med å montere et lokk over syrebatteriet, bunnen av en stor kanne f.eks.
Takker. Da var det avklart. :smile:
Tenk på din egen sikkerhet, det er det sikkerhetsreglene går ut i fra:smile:
Det kommer ann på hvor batteriet er plassert, tenk selv og gjør så godt du kan, så da har jeg tro på at du vil finne den beste løsningen for "din" bil:smile:
lokk it is then :smokin:
Jeg har en Volvo feltvogn, registert og godkjent med mindre modifiseringer.
Lurer også på dette med vesketett lokk, hvor stort/dypt må lokket være og slik?
Hvis det er pga beskyttelse av fører/passasjer så står tross alt batteri i motorrom og således allerede langt fra personer.
Hvis det er pga faren for syresøl, hvor stort/dypt skal det være, hele batteri må jo innkapsles for å unngå søl hvis en ligger på siden, noe som IKKE skal skje under TT
Jeg har originale lave seterygger i bilen min, og 2 punkt seler. Ser selvfølgli fordelen av stoler med høy rygg og må gjøre noe med det.
Regner med en forlengelse av original rygg vil kunne godkjennes? så sant denne er laget solid. Er jo snakk om egen sikkerhet her.
Må selvfølgli få laget en lås på begge sider av sete skinnene, er originalt med lås kun på en side.
Angående seler, jeg har noen 4punkt seler liggende som ikke er godkjente for feks biltrail eller av BT (BT godkjenner ikke 4 punkt i bil!). Vil disse kunne brukes? Eller må jeg kjøpe 3punks seler (godkjent av BT) og ettermontere?
Jeg har montert 6punkts veltebur i vogna siden dette er en åpen bil.
Dette er sannsyligvis ikke godkjent av BT men bryr meg ikke :D
Det er bygd "nesten" etter kravene, mangler tverrgående bøyle pga motorkassa, kan denne skrues fast?
Satser på å få startet ihvertfall i de 3 lokale løpene :D
peterder
02-06-2011, 09:26
De mener vel heller at syrebatterier skal være av den typen som ikke lekker syre om det blir snudd på (hvertfall de fleste vedlikeholdsfrie batterier er sånn) Man kaller det jo for væsketett lokk om man ikke kan åpne batteriet for å sjekke/fylle vann. Men når batteriet står i førerrommet skal det vel ha lokk over seg også. Om det står under panseret eller i motor-kassa på Valpen, så trenger du ikke tenke mer på det.
Leser nå at man må ha høy rygg og 3-punkts seler for TT nå, så da er det ikke lov å kjøre med Valpen min lenger med orginale belter og stoler.. det var synd, men er jo forståelig også. hadde jo tenkt å selge den likevel, så gjør ikke så mye:smokin:
Buret/veltebøylen trenger ikke å være godkjent etter biltrial reglemanget, men det skal være sveiset bra selvfølgelig og det står også at man skal ha tverrgående bøyle. Jeg har montert den litt lenger opp fra gulvet på ene siden for å få av motor-dekselet. Rør og festeplater er også etter spesifikasjoner for BT-bur.
65969
Dette gjelder vel ikke når bilen er regga??
"Leser nå at man må ha høy rygg og 3-punkts seler for TT nå, så da er det ikke lov å kjøre med Valpen min lenger med orginale belter og stoler.. det var synd, men er jo forståelig også. hadde jo tenkt å selge den likevel, så gjør ikke så mye"
peterder
02-06-2011, 09:59
Det står også under krav til registrerte kjøretøy ja. http://bilsport.no/uploads/teknisk_reglement_terrengtouring.pdf
Det står også under krav til registrerte kjøretøy ja. http://bilsport.no/uploads/teknisk_reglement_terrengtouring.pdf
Dette blir vel vanskelig å håndheve når dette ikke er lov å montere i en regga bil:question:
Men når batteriet står i førerrommet skal det vel ha lokk over seg også. Om det står under panseret eller i motor-kassa på Valpen, så trenger du ikke tenke mer på det.
Står også at batteri skal stå plassert tilsvarende originalt for bilen. Jeg vet ikke om noen som har originalt i førerrom...
Buret/veltebøylen trenger ikke å være godkjent etter biltrial reglemanget, men det skal være sveiset bra selvfølgelig og det står også at man skal ha tverrgående bøyle.
Skjønner ikke helt kravet til tverrgående, må jo være sikrere med bur uten tverrgående sammenlignet med en bil med stål tak uten veltebøyle?
Det er ikke det, kan godt plassere en, men da må den være skrudd, denne bilen brukes til mye annet en en konkurranse i ny og ne.
Dette blir vel vanskelig å håndheve når dette ikke er lov å montere i en regga bil:question:
Hva da?
Det er lov å bytte ut stoler så lenge disse ikke er tyngre en original stolene.
Stolene i volvo valp kan vel ikke veie stort så vet ikke om det finnes alternativer på markedet.
Er ikke originalt med sikkerhetseler i bilen min ihvertfall. Men er lov å ettermontere 3 punkts som jeg har forstått, krav til innfesting osv men.
Saken er at jeg har 4 punkt liggende, satser på å kunne bruke disse.
Må vel være lov å ha de montert i bil så lenge de ikke er i bruk langs landeveien?
Men det er dette som er noe shit og som jeg er redd vil gjør at en del ikke stiller opp med sine biler.
Husker for (ca) 10år siden når original klassen bestod av registrerte bilen uten krav til bur/bøyle osv. Etter hvert er kravene blitt såpass strenge at du ikke finner registrerte biler i original klassen.
Ser ut som det samme skal skje med TT, strengere krav til seter, veltebøyler osv vil gjøre at dette kommer til og ende med en haug ikke registrerte biler, rett og slett fordi du ikke får registerert feltvogn, suki eller en annen cab med veltebøyle.:shaking:
Hadde vært fint om noen som sitter med kunnskap/info fra NBF og som har utarbeidet disse reglene kan svare på disse spørsmål som her har dukket opp. Er jo ikke meningen at vi som nevnt ovenfor må bygge om bilene totalt og som ikke blir godkjent hos BT, da er jo noe av meningen borte. Skjønner reglene for uregga biler at her står man fritt til å gjøre nesten hva man vil, men ikke når det gjelder regga biler. Når det gjelder Suzuki cab, eller tilsvarende biler som ikke har ståltak så kan man jo bare lage veltebøyle som man skrur fast og derfor kan tas ut når bilen ikke brukes til TT kjøring.
Tillater meg med en liten kommentar ettersom jeg var med på innføring av dette tekniske reglementet.
TT ble i sin tid innført for å kunne kjøre lovlig og forsikret i terrenget med tilnærmet standard biler. Det var kun lov til å ha enkle ferdighetsoppgaver og forbudt med løyper som kunne ligne på Biltrial.
De siste årene har det både fra deltagere og arrangører kommet krav at man må få lov til å kjøre konkurranser og at "turkjøring" var lite interessant.
For å få aksept for konkurransekjøringen i NBF og fra forsikringsselskapet måtte det nødvendivis medføre et minimum av regler. Disse er tatt ut fra Challenge og nedjustert for å passe TT.
Stoler med høy rygg:
NBF ønsker ikke å stå ansvarlig for eventuelle ryggskader som måtte oppstå ved bruk av stoler med lav rygg. En liten bråstopp i en stubbe kan være nok.
Minimum 3 punkt sikkerhetsbelter:
4 punkt kan selvfølgelig benyttes i TT selv om de ikke er lovlige på veien.
Batteri:
Moderne vedlikeholdsfrie batterier har væsketett lokk og filter på utlufting, disse trenger ikke noe ekstra lokk.
Batterier som har korker med utlufting skal ha et lokk over seg, f.eks toppen av en batteriboks for båt/camping batterier evt en plastkanne.
Mvh
Arne Johannessen
tidligere leder av NBFs Ofrroadseksjon
OBS:
Direkte spørsmål til NBFs Offroadseksjon bør sendes til offroad @ bilsport.no.
Det er ingen automatikk i at spørsmål besvares på diverse nettforum - tvert i mot har NBF sentralt en policy at seksjonens medlemmer ikke skal delta i diskusjoner på nett. Jeg av alle vet hvor galt dette kan ende.........
Hvis det er pga beskyttelse av fører/passasjer så står tross alt batteri i motorrom og således allerede langt fra personer.
Står batteri i motorrom - som orginalt - beskytter du bare polene .
Men du kjører ikke rundt i terreng med et batteri som ikke er tett vel ??
Hadde hverfall jeg ikke gjort , og er det ikke tett batteri(dvs tett lokk) må det beskyttes med ettermontert tett lokk .
Jeg har originale lave seterygger i bilen min, og 2 punkt seler. Ser selvfølgli fordelen av stoler med høy rygg og må gjøre noe med det.
Regner med en forlengelse av original rygg vil kunne godkjennes? så sant denne er laget solid. Er jo snakk om egen sikkerhet her.
Vi hadde en diskusjon i Biltrial gående da kravet om at ryggen skulle dekke opp til 2/3 av hjelmen. Så viste det seg også at de fleste seter ikke var så høye .... Men da kom også aksepten for at en kunne forhøye setet med et solid og polstret objekt , slik at kravet ble inndekket .
Jeg er 100% sikker på at har du mulighet for å forlenge org.sete er dette akseptert . Men da må også dette gjøre på en ordentlig måte , og ikke noen plater som stroppes fast for anledningen !!
.....Det er bygd "nesten" etter kravene, mangler tverrgående bøyle pga motorkassa, kan denne skrues fast?
Ihht burkravet kan denne tverrgående bøylen legges til bakoverstreberene også , ikke bare nødvendigvis i hovedbøylen .
Og JA , denne bøylen kan være demonterbar !! Se i reglene for biltrial hvordan de festene må være ....
Takker for rask oppklaring av spørsmål
Hvis det er arrangører og deltagere som har bedt om tøffere løyper slik at disse kravene ble innført så må en vel bare rette seg etter det, men er redd dette fort blir vannet ut til å bli en klasse med "bare" uregistrerte biler.
Er ikke så fort eller interresant å skru inn/ut en veltebøyle for vært løp feks.
Men takk for kjappe og ikke minst lett forstålige svar.
Forstår at det er for egen sikkerhet reglene er innført og
vet at jeg har litt jobb med bilen før sommeren :smile:
Når det gjelder ut og inn med veltebøyle så er vel det ikke noe problem. Har vist bilen min med veltebøyle uten at dem reagerte. Tror det går ann å skaffe TUV papirer til Suzuki bøyle.
VI kommer i Sørlandscupen til å lage baner og oppgaver med tanke på "NO DAMAGE" aktså ikke engang riperi lakk!!! de som føler at det blir for lite action får kjøre biltrial...
VI kommer i Sørlandscupen til å lage baner og oppgaver med tanke på "NO DAMAGE" aktså ikke engang riperi lakk!!! de som føler at det blir for lite action får kjøre biltrial...
Tror at vi ikke må lage det for enkel heller. Bør være litt krevende og ikke for korte løyper. Tror at vis det blir for lett vil dette ikke fenge nok. De løypene vi kjørte i Gjerstadsladden var fine, men for korte. Burde la seg gjøre å lage lengere løyper men ikke for mye løs sand. Det var det de fleste hadde problemer med, de som hadde store biler.
Blir gjerne med på å lage en mal for hvordan løypene bør være under Sørlandscup.
Blir for enkelt Tommy å si at de som syntes at dette blir for lite action får kjøre biltrail. Vi vil kjøre TT.Thefinger
peterder
02-06-2011, 19:07
Veldig bra oppklaring av Arne og Ove. Jeg skjønner godt krav til Veltebøyle på biler uten metall tak.. Har sett en Valp med bare frontruta oppe, som velta, og de som satt i den bilen hadde det ikke bra etterpå! Også helt forståelig at man skal ha 3 punkt seler og høy rygg. Men jeg er skikkelig fornøyd med å kunne kjøre med uregistrert bil med fast tak nå! var på treff i dag med Jeepen jeg ikke hadde lov til å kjøre med i fjor og det var gøy. Takk NBF, for at dere har ordna det sånn!!!
Og Tommy, det er helt greit at det blir forholdsvis enkle løyper i TT-konkurranser.. Da tør flere å delta også. De som har lyst å ødelegge lakken får gjøre det på TT-frikjøring eller bygge om bil til biltrial. Jeg kommer nok til å delta i TT i sørlandscupen i år, til å begynne med.
66015
Tror at vi ikke må lage det for enkel heller. Bør være litt krevende og ikke for korte løyper. Tror at vis det blir for lett vil dette ikke fenge nok. De løypene vi kjørte i Gjerstadsladden var fine, men for korte. Burde la seg gjøre å lage lengere løyper men ikke for mye løs sand. Det var det de fleste hadde problemer med, de som hadde store biler.
Blir gjerne med på å lage en mal for hvordan løypene bør være under Sørlandscup.
Blir for enkelt Tommy å si at de som syntes at dette blir for lite action får kjøre biltrail. Vi vil kjøre TT.Thefinger
Det blir en praktisk kjøreoppgave i hver bane i tillegg til prikker... dette funker som smør på Vestlandet og vi har tenkt å importere dette, meningen er at jeg skal kunne dra en hvilke som helst gatebil ut i TT løypa uten å være redd for å ødelegge den...
Takker for innspill og vi er åpne for forslag, men nå er det rett og slett viktigst å komme skikkelig igang..... så tar vi resten siden...
Det blir en praktisk kjøreoppgave i hver bane i tillegg til prikker... dette funker som smør på Vestlandet og vi har tenkt å importere dette, meningen er at jeg skal kunne dra en hvilke som helst gatebil ut i TT løypa uten å være redd for å ødelegge den...
Takker for innspill og vi er åpne for forslag, men nå er det rett og slett viktigst å komme skikkelig igang..... så tar vi resten siden...
Bare det ikke blir "vann" vi importerer fra vestlandet:D Vil ha sol å fint vær i alle løp:beer: + litt utfordringer
pajero 35
02-07-2011, 10:10
Bare det ikke blir "vann" vi importerer fra vestlandet:D Vil ha sol å fint vær i alle løp:beer: + litt utfordringer
skal passe på at det blir sendt rett over fjellet :grinpimp:
Når kommer det en terminliste over alle TT løp i år??
Etter hvert som klubbene melder inn sine løp til NBF blir de lagt på den offisielle terminlisten: http://bilsport.no/sider/terminlister/terminliste-offroad/