PDA

View Full Version : ARB Problemer

Ronny Blørstad
06-29-2007, 18:56
Var ute i skogen og avreagerte litt, og til min store fortvilelse oppdaget jeg at kopressoren til ARB'en gikk hele tiden.......Hmmmmmm?
Da snakker jeg om når sperren på bakakslen var på. Skjønte at her var det noe galt.....
Først trodde jeg det var slangen som hadde rykt, men neida.... det kom pokker meg luft ut av avluftingen på akselen........
Vel vel.. det var bare å komme seg ned igjen. På vei nedover testet jeg sperren igjen, og da virket den helt fint. Kjørte litt på grusvei med den på og skrudde den av igjen, da jeg satt den på igjen blåsten den luft ut av bakaksel igjen. Kom hjem, da virket den igjen......
Skjønner ingenting av dette...............

Har vel kjørt ca 1250 km etter montering.

For dere med ARB kunskaper, vær så snill å gi meg et svar her!

Ronny Blørstad

extremetoy
06-29-2007, 19:09
Var ute i skogen og avreagerte litt, og til min store fortvilelse oppdaget jeg at kopressoren til ARB'en gikk hele tiden.......Hmmmmmm?
Da snakker jeg om når sperren på bakakslen var på. Skjønte at her var det noe galt.....
Først trodde jeg det var slangen som hadde rykt, men neida.... det kom pokker meg luft ut av avluftingen på akselen........
Vel vel.. det var bare å komme seg ned igjen. På vei nedover testet jeg sperren igjen, og da virket den helt fint. Kjørte litt på grusvei med den på og skrudde den av igjen, da jeg satt den på igjen blåsten den luft ut av bakaksel igjen. Kom hjem, da virket den igjen......
Skjønner ingenting av dette...............

Har vel kjørt ca 1250 km etter montering.

For dere med ARB kunskaper, vær så snill å gi meg et svar her!

Ronny Blørstader sim ringen som har godt..

Ronny Blørstad
06-29-2007, 19:16
er sim ringen som har godt..
sim ring? Ikke missforstå, men hvordan kan det ha seg at den virker av og til?
Trodde den ville lekke hele tiden hvis den var gåen???

Tommy
06-29-2007, 21:11
Hmmm...
Du sier at kompressoren går hele tiden og at sperra av og til slår seg på...

går kompressoren hele tiden når sperra slår seg på også??
Når sperra slår seg på fiser det fortsatt ut luft fra utluftinga??
Hva slags aksel og hva er alderen på sperra??

Ronny Blørstad
06-29-2007, 21:20
Hmmm...
Du sier at kompressoren går hele tiden og at sperra av og til slår seg på...Nei ikke av og på. jeg setter på sperre og det lekker, jeg skrur av sperre og kjører litt, setter da på sperre og det er tett. Skrur av sperre for så og sette den på igjen og det lekker......

går kompressoren hele tiden når sperra slår seg på også?? JA

Når sperra slår seg på fiser det fortsatt ut luft fra utluftinga?? JA

Hva slags aksel og hva er alderen på sperra?? Orginal aksel, ARB kjøpt i fjor hos 4x4Butikken og har kun gått 1250 km.

Tommy
06-29-2007, 21:25
Jeg tipper simringen som førstemann..
uansett så må det opp... det kan jo være flere ting, loddinga på rørstussen.. jeg har også opplevd at hele huset har sprekt...

Ikke så mye hjelp desverre Ronny...
Bruker du forresten original ARB kompressor??

Ronny Blørstad
06-29-2007, 21:38
Ja, Det er orginalen ja

Å.H
07-01-2007, 18:18
Jeg hadde tilsvarende problem på jeepen min.Da byttet jeg "aktiveringsventilen" den som slangen er tilknyttet til kompresoren som hadde en indre lekasje.Denne går også an å demontere å rense/smørre med WD40 e.l .Kanskje verd forsøket?

epa b loco
07-01-2007, 18:33
Det er sikkert o-ringen som enten er defekt eller så har den vridd seg, da kan den funke av og til.
ellers kan det være at du har skada selve "messing-røret?" som er skadet.Problemet sitter iallefall sikkert i diffen hvis det blåser ut av aksel-luftingencrossboned Det simmer-ringen er gåen har ingen ting å si, skal ikke komme luft ut av aksel-luftingen av den grunn.

Tommy
07-02-2007, 16:02
Har du funnet ut av det Ronny... og hva slags bil er det du har for øyeblikket??

Ronny Blørstad
07-02-2007, 16:12
Har du funnet ut av det Ronny... og hva slags bil er det du har for øyeblikket??
Har ikke funnet ut av noe ennå. grasjen min er så full av dritt at det ikke en gang nytter å finne noe verktøy.
Har nå planer om å rydde....men dåg
Bilen er en 95 hilux
http://forum.h4k.no/files/31.01.2007_044_106.jpg

Tommy
07-02-2007, 16:21
Utrolig fin bil, selvbygd?? Litt info hadde vært gøy

Ronny Blørstad
07-02-2007, 17:12
Utrolig fin bil, selvbygd?? Litt info hadde vært gøy
Takk:) Jo bilen er selvbygd den....
Har nesten tatt meg 1 år....
Vel her er litt som er gjort med den: Det er kappet i skjermer og innerskjermer for å få plass til 38x15.5-15(AT405) på 12.5x15 felg med ET -89mm. måtte kappe vekk ca 15cm i skjermåpningene for å få plass.
Skjermbreddere er fra Island, de bredder ca 20cm. Giring i akslene er byttet fra 4,56:1 til 5,13:1(som er fra Hiace 4x4) ARB fremme og bak, Girkasse fra 4Runner 3.0TD R151F.Girkassetravers er byttet ut med en egenkomponert travers, fikk nesten 5 cm mer bakkeklaring. Turbo(ny org) og IC(Forge) er ettermontert, kjører med 1.1 bar:)3" exos fra turbo og bak.
Frontfanger, sidebar og veltebøyle er "home made". Fjæring er ø26 mm torsjon fremme(progresiv) og OME bak.
Helakkering av bilen i org farge..... +++++

Har mye kjærlighet til denne bilen ser du:o:o:o

Ronny Blørstad
07-02-2007, 20:33
Skjønner ingenting nå..... byttet olje og problemet forsvant????? foreløpig....
Fortell meg gjerne mer...
Gikk fra Sunoco GL-5 80W90 LS (brukte den til innkjøringsolje)
Over til Pennzoil GL-5 80W90.

Men vil over på Mobilube 1 SHC 75W90

epa b loco
07-02-2007, 22:18
d e bærre lækkertcrossboned tror fremdeles det er o-ringen, men "if it aint broken,why fix it"crossboned

Ronny Blørstad
08-01-2007, 12:57
Da var ARB Problemet fikset.
Det var ringen som kobberrøret er loddet fast i som ikke lå helt plant med huset..... (dere som har montert dette før veit hva jeg mener)

Tommy
08-01-2007, 13:06
bra det løste seg.... vat alt hvor fort det er å få leksje både den ene andre plassen med ARB...