PDA

View Full Version : Forbruk Excursion

Roger Myhre
02-03-2011, 21:44
Hva bruker en sånn bil med 6.8 Bensinmotor på mila Blandet og langkjøring?
Hvor mye er forbruket med gass??
Er dette bra/solid bil? Greie motorer?? Har de overliggende kamaksel? Har den i så fall reim/kjede eller tannhjul som driver kam??
Takk. Roger

Tomma
02-05-2011, 20:48
Hei, Jeg har en Ford F250 V10 6.8, med et tidlig gassannlegg, anno 2002. Denne motoren er akkurat fått toppoverhalling etter 318 000 km/t på gass. Etter hva jeg vil si er dette en motor som tåler godt gassdrift orginalt. Min er nå bygd om til gassventiler og ventilseter, så har håp om et nytt liv på den.

Den har overliggende kamaksler ja, er et skille mellom 20 ventiler og 30 ventiler i 2003 mener jeg og huske. Ellers har motoren alutopper, noe som ford har hatt sine problemer med, så eiere av triton v10 og triton v8 har opplevd at gjengene til tennpluggende har gitt etter og tennpluggen har flydd ut. Dette er ene annerkjente feilen ved denne motoren. (helicoil er rep metoden)

Motorene har registerkjede!

Forbruket på min F250 Super Duty ved:
blandet kjøring på gass er 2,4-2,8.
ved langkjøring på gass er 1,8-2,0.

Min har som sagt et tidlig gassbygg med gass inn i blandehus.. Så regner med at den ikke forbrenner helt optimalt. Og har nok 25% mer forbruk enn bilen ville hatt på bensin (som ryktene sier). Nyere gassdrift er nok mer effektive (Y)

Om man laster denne bilen/motoren eller ikke merkes omtrent ikke forskjell, disse motorene ble ofte levert med en lock up kasse, og når girrene låser merker man v10'ern og motoren er stabil og med skikkelig respons og den er sterk til og være bensin, holder bilen i girrene lengre enn man trur vær gang! Og opp på turtall er motoren et beist :)

Disse bilene er veldig kurrante og solide etter min erfaring, og gode og kjøre!, eneste er den lille lastebilfølelsen med litt vandring i forstillinga som fort hender på disse bilene.

Men all ære til motoren! ved 80-90 km/t med radio av, og cruisecontroll på hører man rett og slett ikke motor, bare vindsuuss mot radiatoren :P

Roger Myhre
02-05-2011, 21:59
Takk for fint og oppriktig svar,
Bilen har ikke gassanlegg nå, dette er en bil jeg vurderer å kjøpe så dette er for å finne ut litt i forkant om det i hele tatt skulle bli aktuelt!
Gassanlegg er desverre svindyrt til disse bilene, men en dyse pr syl. så er det nok litt mere effektivt enn det anlegget du har!
Hilken kjørestil har du? Synes du det er artig å gi på litt, eller kjører du med egg under gasspedalen???
Hva er blandet kjørestil for deg? Nermest småkjøring eller motorveg og bykjøring?
Bor selv på bygda med litt avstander..
Takk
Roger

Tomma
02-06-2011, 23:21
Heihei :) kjørestilen min ja.. :) nej forguder bunndraget i bilen, så for det meste forsøker jeg når bilen har kommet opp i fart, og holde den stabilt og rolig. Ellers må jeg jo si at jeg til tider bruker bilen godt opp til en viss hastighet. Jeg bor også på utkant/ bygd oppå en 300 meter fjelltopp, (så hver dag skal denne bestiges). er også mye kronglete kjøring og ikke mye motorvei. men vil nesten antydet veistandaren som veldig norsk.. :)

Men som sagt, når jeg kjører brukes motoren godt til tider altså drar hardt opp i hastighet ala 80-90. men hovedsakelig kjøres den pent utover det, skal jeg ha fartsøkning lar jeg motoren jobbe(bunndrag)!, ikke girkassa (å ta kickdown... det er rett og slett for "japsete"! :) Ingen haarde akselasjoner opp til 100+ daglig om du forstår. men har fått et intrykk av at bilen min drikker det de skal ha.. rett og slett.. men på langkjøring da med mye cruisecontroll så ble jeg rett og slett imponert over forbruket på gass som var 1,9-2,0.

Roger Myhre
02-07-2011, 15:03
Finnes det noen gode nettsider/firmaer som har bra og rimelig oppgradering til disse bilene/motorer?
Feks. eksos/Headers høyeffektcoiler chip etc. (for bedre trekkraft og redusert forbruk)
Jeg skjønner at disse bilene går godt altså, men det er ingen biler som kommer fra fabrikk som er helt optimal.. Jeg greier aillefall ikke å holde fingrene unna!!
Evt andre oppgraderinger som kan eller bør gjøres??
Takk. Roger

Tomma
02-08-2011, 18:02
Jeg har nok ikke rota så mye på slike sider i norge ennå, så der må nok noen andre svare. eneste jeg veit er at summit har rimelig tel utvalg! men med tanke på chip veit jeg ikke hvem som evnt tar inn. Ellers så har KN filters åpent filter med innsugslange til omlag 3-4000 som er mer optimalisert.. kommer nok en slik på min samtidig som varmen kommer til norge.. har hørt at ac bruker hestekrefter.. så er nervøs for at jeg ikke har nok. men litt optimalisert luft inn + muligens annen eksos/ headers... (uff de skruene er ille og komme til, og omtrent alle knekker :P) og omprogrammering av tenningsboks så er nok mye gjort på dissa bilene, vil du ha råere brakke da er det nok på tide og slippe ned en kompressord i v'en :)...

mye rått som foregår over dammen i de klassene.. :)

Roger Myhre
02-08-2011, 18:49
Kompressor er gromt det, men personlig har jeg mere tro på Turbo, gjerne 2-stk. på en slik motor da de stjeler mindre effekt enn Kompressor!
Hva er kompresjonen på V10èn. disse går vel på 91oktan i statene..
Har du en nettside til Summit??
Takk,Takk

adrtree
02-08-2011, 19:29
My advice is do not buy a Ford with the V10 engine. I have had 9 different Ford trucks in my business in America. I do not know kilometers per liter but the v10 gets very bad gas mileage approx. 10-15 miles per gallon depending on the driving. On the small roads in Norway and the hills you would be closer to 10 mpg. The Ford Diesels get better 15-20. I would not buy a Ford diesel newer than 2003 because the 6.0L is crap. They have problems with the Head bolt stretching and also transmission issues.

Brynjar
02-08-2011, 19:51
10mpg = 2.35 liter pr mil. (10km = 1mil)
15mpg = 1.55 liter pr mil
20mpg = 1.17 liter pr mil

A stock XJ 2.1 diesel gets 33 mpg easy Thefinger

Tomma
02-09-2011, 19:56
http://www.summitracing.com/

Mad Max
02-10-2011, 08:14
10mpg = 2.35 liter pr mil. (10km = 1mil)
15mpg = 1.55 liter pr mil
20mpg = 1.17 liter pr mil

A stock XJ 2.1 diesel gets 33 mpg easy Thefinger

Ja det finnes alltid ett alternativ fordi som ønsker å kjøre rundt i jente biler.

Brynjar
02-10-2011, 08:33
Thefinger