PDA

View Full Version : Vinterlakk

HardKåre
02-21-2011, 15:04
Er det mulig å lakkere og fjerne rust i en utendørsgarasje vinterstid...? Vet selvsagt at det tar lengre tid for herding og slikt, og ser også at det kan bli skjoldete pga kondensering og frost om natta. Men vil rustjobben bli like holdbar hvis jeg er inneforstått med at jeg kanskje må lakke på nytt i plussgrader for å få "finishen"?

vwpatrol
02-21-2011, 15:18
Er det mulig å lakkere og fjerne rust i en utendørsgarasje vinterstid...? Vet selvsagt at det tar lengre tid for herding og slikt, og ser også at det kan bli skjoldete pga kondensering og frost om natta. Men vil rustjobben bli like holdbar hvis jeg er inneforstått med at jeg kanskje må lakke på nytt i plussgrader for å få "finishen"?

alt er muligt. det blir dorlig kvaliteten på sveisen men det er mulikt. de du kan er og forvarme det du skal sveise. lakking er og muli men blir mat i lakken nor det er kaldt. og det er kaldt på fingrene når det er kaldt i garasjen. kjekkere i ein varm garasje.

Brynjar
02-21-2011, 15:44
Stor forskjell på om det er -20 eller +2.. Det vanskeligste er vel kanskje å få flata som skal lakkeres tørr.
Meen.. om du grunner like etter du har sveist/slipt så metallet er passe varmt og du sørger for at lakken holder fin temperatur før du sprøyter så skal det nok gå.

Xjrebel
02-21-2011, 16:24
Regner med at det er små områder du skal male/lakke og da kan du som en nødløsning forvarme med en varmepistol og ha på grunning mens det er god varme i stålet,gjenta oppvarminga på grunninga og lakk mens det er endel varme i plata(40-50 grader).Lakken blir ikke veldig blank,men da unngår du å kapsle inn kondensen l grunning og lakk,da sitter ikke grunnig og lakk godt om det er kondens under,har prøvd for mange ar siden å male en bil mens det snødde litt,den tørket sommeren etter..og da vllle kondensen ut også,den så litt ut som bobleplast:smokin:

Andreas S
02-21-2011, 16:55
Lakken herder ikke i minus grader...

martinj
02-21-2011, 18:01
Lakken herder ikke i minus grader...

riktig.... dette er ikke noen god ide i det heletatt....

Xjrebel
02-21-2011, 18:19
det er en idè-men ikke god..hvis du kan vente til sommeren med tørk så er vel like greit å vente med hele jobben egentlig.