PDA

View Full Version : Reparasjon på aluminium

Nöcke Gunnar
02-26-2011, 17:02
Den helv.. aluminiumen er over alt. Egentlig et flott metall siden det ikke ruster i dybden. Men det er et stort problem med aluminium og det er at jeg kan ikke sveise det med mitt sveiseapparat.

Et skadet øre eller behov for å sette på et lite stykke er håpløst g dermed brukes det ofte jern som jeg har mulighet for å sveise.

Om behovet for aluarbeid var større kunne jeg investert i en slangepakke med spolen ytterst på håndtaket, kjøpt egen flaske for dekkgass osv. Men det behovet er ikke til stede.

Så kikket jeg på denne reklamen.
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=663

Er det noen av dere som har erfaring med dette stoffet. Det ser jo helt fantastisk ut. For oss som trenger å fikse litt på aluminium av og til er jo dette et utrolig produkt. Hvis det funker.

Hvem har erfaring med dette??

Lars'ern
02-27-2011, 02:01
Løp og kjøp, og kom så med erfaringene dine her :D :D Det ser jo veldig lovende ut :smile:

Joakim R
02-27-2011, 06:57
Har brukt alutite som er noe liknende. Det fungerer fint men husker at man måtte bruke rustfri stålbørste på overflatene først og når loddet var påført måtte man skrape nedi smeltebadet med en børste eller noe skarpt for å få det til å feste seg i delen som skulle loddes og s skal man lodde på noe stort så lønner det seg å legge delen på ei kokeplate ellers er det vanskelig å få opp nok tempratur i materialet for å få loddet til å smelte. Det ser veldig enkelt ut når det demonstreres, men alt er jo enkelt når man kan det.:smile:
Alutite fås på claes ohlson.

Nöcke Gunnar
02-27-2011, 12:47
Ja, en ser jo på reklamefilmen at det som skal repareres er børstet helt rent. Med alu har en detevige problem som mange har driti seg ut på og det er at oksydlaget på aluminiumhar mye høyere smeltepunkt enn ren aluminium slik at en varmer og varmer og når oksydet smelter så er hele kjernen flytene for lenge siden. Så renner hele dritten vekk.

Det stoffet på reklamen her har mye lavere smeltepunkt enn alu og om en pusser skikkelig rent, noe som er ganske lett på alu så skal det være enkelt å smelte dette tilsatsmaterialet. Og det funker på flere andre metaller enn alu også.

Dette skal jeg helt klart bestille meg og teste. Kanskje det er løsningen for å lodde på ører på plater i duraluminium?

sven
02-27-2011, 13:37
bare husk at om du lodder med flamme varmer du opp et stort område og får både det og forbrenning å tenke på....

blir mer punktvarme som sprer seg ved sveis....

bare en tanke............

AMan
08-22-2011, 10:26
Jeg har prøvd et slikt produkt. Ikke akurat samme merke som dem selger på Gasolin, men samme produkt. Kjøpte det inn av ren nyskjerrighet, å har gjort noen tester lik dem som er i diverse filmer rundtomkring.

Det fungere!!! Elller dvs alt jeg prøvde på som jeg så i skrytefilemen funka, og det var ganske enkelt også, i hvertfall om du har sveisa og lodda litt før.

Desverre kan jeg ikke si noe om hvor holdbart det er ved feks repprasjon av øyer på alugirkasser, tetting av alubunnpanner eller lage nye gjenger, da jeg enda ikke har prøvd det i en faktisk reprasjon på bilen.