PDA

View Full Version : kjøpe felt ka skall man sjå etter???

vwpatrol
02-27-2011, 22:56
er de nokkon som kan desse bilane? ka skal eg sjå etter? er de vanskeli å få tak i deler? og kor tunkt kan desse bilene trekke etter veg (lovlig):smile:

Chris
02-27-2011, 23:03
kan da fortelle litt hvertfall. Deler er ikke noe problem. Ståle teigen har alt. vestfold shipping har, Hof bilopphuggeri og en haug av andre skaffer alt til disse. Motor er skjelden noe problem på disse da volvomotoren er ganske så skuddsikker. Det som ofte er å se etter er rust. om de ikke er jevnelig holdt vedlike så er vel det det største problemet. sjekk og hvordan olje ser ut og om smørenippler er sånn nogenlunde nylig smurt. mye av slitedeler får man og på biltema. feks mellomakselkryss osv. Tilhengervekt har jeg ikke peil på

vwpatrol
02-27-2011, 23:21
ok. så de er ikkje nokko problem med deler:smile:. er de nokko form for sper på dei eller ikkje.
Så de er ikkje nokko spes eg skal sjå etter? kun de vanlige når vi kjøper bil allså

sven
02-28-2011, 00:25
det viktigste du ser etter er rust.... spesielt i kjettingbrønnene bak, gulvet forran, og gulvet bak framhjula...

ellers er det som de sier, sjekk olje og smørepunkter, og om mna trenger deler anbefaler jeg Mariendal bilverksted, de har alt, og er sånn stort sett rimelige på pris...

sperrer er det ikke, men det er diffbrems i bakakselen.

Hengervelkt eksisterer ikke på disse, mener de har lov til å trekke 800 kg eller noe uten brems, og ikke henger med brems i det hele tatt. skal du ha bil med hengervekt, må du ha en som er oransje(sivilforsvarsbil), de har et forsterket hengerfeste og kan trekke 1600 kg med brems.

EKJ
02-28-2011, 00:41
Sjekk at revers ikke ikke hopper ut av gir ved belastning.
Sjekk at motor går som den skal også på tomgang uten choke, ofte kluss med gassere og sprekt innsugsmanifold.
Sjekk endeledd, og pitmanarm for slark, samt at styresnekka sitter fast.
Foringer og bolter i fjærpakkene er en gjenganger
Sjekk for sprekker i balja rundt motorkasse og foran hjulhusene bak.
Sjekk for slark i utgående foran og bak på fordelingskasse.
Viftemotorer til varmeapparat og wirer og lys bør sjekkes. Vifte og pussermotorer er ganske kostbare deler i forhold til mye annet på disse bilene.
På senere modeller og på eldre ombyggede er det montert alu bensintank, noe som er ett pluss pga av at de opprinnelige ofte er opprustet.
Morsom bil med fremkommelighet som overrasker mange.:smokin:

E.T
02-28-2011, 07:07
henger vekt på norsk type 775 kg u brems og 775 m brems. dette kan sikkert variere.

vwpatrol
02-28-2011, 11:57
henger vekt på norsk type 775 kg u brems og 775 m brems. dette kan sikkert variere.

:( eg hadde tenkt til å ha den som dra bil for min offroader

martinj
02-28-2011, 12:34
:( eg hadde tenkt til å ha den som dra bil for min offroader

det tror jeg du hadde blitt rimeli fort lei av.. det er ikke den mest ultimate trekkbilen akkurat.. ikke spesielt rimelig med tanke på bensin forbruk med henger:shaking::shaking:

E.T
03-06-2011, 12:16
er nok mere egnet for å stå på en henger enn foran en stor henger ja........

Rune R
03-10-2011, 09:32
Enig med den, mere egnet på henger en foran henger.
Min, som forøvrig er x-mill (min far var første sivile eier), har lov å trekke rundt 1500Kg med brems :)
Men er fryktelig dau med henger etter (jaja, dau uansett) så henger blir kun brukt når båten skal på elva.

Er jo ikke akkurat behagelig på langtur heller.
Var i Danmark (Beachtur) med min i helgen, hørselvern er et must :)

Forøvrig så sliter jeg med forgasser nå, men som nevnt et kjent problem, så der må det gjøres noe snart.

Ellers er det som de andre sier, sjekk rust.

Har ettermontert diffrensialbrems i foraksel også på min, tar seg greit frem til og med i vanskelig terreng med 2 hjul i luften.

Ellers er vel motor/drivverk forholdsvis skuddsikkert.

Alt i alt en veldig artig bil som er brukenes til så mye, om det nå er cruising toppløs på sommeren, offroad for gøy( Eller alvor), dra opp andre billister om vinteren, kjøre forbi andre billister som sitter fast om vinteren, brøyte snø (snøplog), trekke båten opp/ned til elva. Bruke den som vare/flytte bil, god plass innvendig. frakte gjengen til/fra offroad party :) + +

Billig å ha ståendes, betaler ca 700,- forsikring + 400,- årsavgift.
Dyr å bruke (Høyt bensin forbruk, ivertfall med 35") men hey, det er hobby.

Kommer nok ALDRI til å kvitte meg med min.