PDA

View Full Version : Reg. av Veteranbil.

Oddimann
07-04-2007, 19:53
Jeg hørte noe nå nylig.Og det er hvis jeg skal kjøpe meg en veteran bil,en Blazer fra ca-74-77,så hvis jeg skal registrere den på meg,så må jeg ha en bil som allerede er registrert på meg fra før????Det hadde visst noe med at en veteranbil,der slipper du unna med liten forsikring og veiavgift,og da skal ikke den vere bruksbilen liksom.Men den bilen som vi har,(den står på kjerringa),er ikke det godt nok da?? eller er det så dumt at jeg må registrere en "bruksbil" på meg også,for at jeg skal få kjøpe meg en veteran,(som blir den 3dje bilen) som er reg. på denne hustanden.crossbonedcrossbonedcrossbonedDet hørtes helt teit når jeg hørte det,så jeg må nok ringe til BT.
Jeg mener bare at så lenge kjerringa har reg."våres" bil på seg,så må jo jeg få lov til å reg en veteran?? vi har jo samma adresse å alt.
Men nå bor jo vi i Norge,og det skulle ikke forundre meg om at jeg må kjøpe meg en bil som må stå i MITT navn;OG SÅ kjøpe meg en veteran.
Er det noen her inne som vet noe om dette?????

Red_Baron
07-04-2007, 23:25
Det stemmer det du sier der. Selvom det er i samme husstanden og alt mulig, må du ha en egen bil regga på deg hvis du skal ha en veteran...

Er du litt sleip kan du sjekke dato når bilen er førstegangsregga i norge. F.eks; er bilen regga den 7/8-77 TROR jeg hvis du regger bilen på deg innen 7/8-07 så går det bra... Er ikke helt sikker...

FSJFrank
07-04-2007, 23:59
Bilen blir veteran etter 30 år. dvs at du slipper veiavgift. Dette skjer uansett om du har en annen bil registrert på deg eller ikke.
Men skal du ha veteranforsikring krever forsikringsselskapene at det ikke er en bil til daglig bruk.

Oddimann
07-05-2007, 17:40
Det er så typisk.Er det sånt i andre land og?? Spiller ingen rolle,jeg blir vel boende her likevel.
Men den K-5en som jag,der er jeg registrert som eiger,men den er jo under restaurering og ikke på veien,og da gjelder det vel ikke,eller???Den må vel vere registrert og kjørbar + eu godkjent for å bli betegnet som bruksbil.

bucholzi
07-05-2007, 19:43
Det er så typisk.Er det sånt i andre land og?? Spiller ingen rolle,jeg blir vel boende her likevel.
Men den K-5en som jag,der er jeg registrert som eiger,men den er jo under restaurering og ikke på veien,og da gjelder det vel ikke,eller???Den må vel vere registrert og kjørbar + eu godkjent for å bli betegnet som bruksbil.

Skjønner ikke helt problemet? Du kan eie og bruke en veteran uten å ha andre biler; begrensningen blir hvis du skal ha veteranforsikring, altså en billig forsikring som er beregnet på biler som tas fram en gang innimellom for en kosetur og som naturlig nok behandles penere enn en bruksbil (og er vel muligens krav til tilstand og originalitet, ihvertfall hos noen selskaper). Om du vil rase rundt i ei gammal rustbøtte så får du jo love til det, bare ikke forvent å få billigere forsikring på den bare fordi den er over 30 år.

FSJFrank
07-05-2007, 20:49

Wagoneer'en er veteran, jeg betaler ikke veiavgift. Men ingen vil gi meg veteranforsikring pga ombygginga. Forsikringsselskapene krever tilnærmet orginal bil.
Men der jeg har forsikra betaler jeg 1400 i året for Wag'en, veteran ville blitt 500. Altså kunne jeg spart 900 på veteranforsikring.

Det er vel omtrent det samme som jeg bruker i bensin på noen timer kjøring en lørdags ettermiddag :-)

Så jeg klarer heller ikke å se det store problemet......

Mad Max
07-06-2007, 07:12
Njaa det spørs jo litt åssen dere krangler da..
IF forlangte ingen dokumentasjon what so ever på sugga og prisen var 600 bols og der var det heller ikke så mange restriksjoner..

Nå har jeg en total forsikring i Gjensidige Nor men her var det ikke fullt så lett, di forlangte grundig dokumentasjon skriftlig og ca 10 bilder av kjøretøyet..
Dette blå nektet jo jeg selvfølgelig på og pressiserte stort at dette trengte jeg ikke hos IF og jeg sa da at jeg kan jo ta total forsikringen i IF, det ble da litt stille i den andre enden og kjærringa sa etterhvert at hun skulle ringe meg opp igjen, det gikk 10 minutter og stemmen sa i endre enden at jo dokumentasjonen trenger du ikke.
Nå betaler jeg 280 kroner i året på sugga..

Alle monner drar i min lille verden...

Oddimann
07-06-2007, 08:08
Neda,ingen problemer dette her.Det er jo bare å registrere bilen og betale det som trengst.Men jeg synes at når du har en veteran.så kunne du få de fordelene med forsikring og veiavgift UTEN å kjøpe deg enda en bil lissom.
Jeg prøver meg bare,så ser vi hva som skjer.Er veldig hypp på en helcab,og de er det desverre ikke så mangen av i norge,så jeg stikker nesa min inn på en svensk side av og til:www.blocket.se og sikler litt.
Jeg har ihvertfall fått svar på spørsmålet mitt,takker og bukker.