PDA

View Full Version : spaker på unimog

Chris
03-10-2011, 18:56
heisann
Jeg forelska meg litt i en gamel mog og det ble handel. karen som solgte den til meg hadde kun flyttet bilen og visste ikke hva alle spakene var til. fant ut litt ( håndbrekk og den helt inntil håndbrekket var 4x4 tror jeg og spaken som setter den i revers fant jeg) men resten er en gåte. sitter brannpumpe foran som sikket går på kraftutak og winch bak som og går på kassa. og jeg tror den står i lavserie for det gikk ikke fort. legger ved noen bilder av spakene så om noen vet hvordan og hva så er jeg glad for hjelp.

Rossi
03-10-2011, 20:32
Gratulerer med Unimog Chris:smokin:

Utrolig tøffe saker de der! Litt mer info, (og bilder selvfølgelig), om/av "bilen" hadde vært greit tror jeg for å hjelpe deg videre. Er det en 404, 406, 416, 421 eller noe helt annet kanskje?

Chris
03-10-2011, 23:06
ligger seff på the x-mil garage. detter er en 1960 mod 404 (s) 2,2 bensin 6er
legger med et lite bilde på stjernegrisen da siden du spør så pent
Og det morsome nå er at i kategorien verdens beste orginale terrengbiler så har man pinzgauer på første plass, unimog på andre plass og volvo c303 på tredje plass så da har jeg fått hele seierspallen :smokin:

Rossi
03-11-2011, 07:40
:smokin::smokin::smokin:

Chris
03-11-2011, 18:17
noen som veit hva dette er eller? har hørt at 1 og 2 gear er lavserie og at man skal bruke fra 3-6 på normal kjøring men hadde jo 45 km i nedoverbakke og endel turtal på maks så det må være noe annet. spaken til 4x4 er det tre posisjoner på jeg regner med at dette er 4x2 4x4 og 4x4 med sperrer
girstanga er grei og vendegiret er greit og det funker kun i 1 og 2.håndbrekk er greit men da er det en spak som man vrir rundt og to helt bakerst mot veggen som jeg ikke skjønner. en må være winch, og regner med det er en til pumpa foran men greit å vite før man prøver for mye på egenhånd. merket de jeg vet men ble litt vanskelig å se kanskje

Noclass
03-11-2011, 18:55
Er det ikke 2 spaker der som er til sperrene i akslene?

Chris
03-11-2011, 19:11
men etter de forklaringene jeg har fått skal de gå på samme spak som 4x4. men dette er fra folk som har kjørt dette for mange år siden da. så kan godt hende de to ved setene feks er til det

Tom A-G
03-12-2011, 17:55
noen som veit hva dette er eller? har hørt at 1 og 2 gear er lavserie og at man skal bruke fra 3-6 på normal kjøring men hadde jo 45 km i nedoverbakke og endel turtal på maks så det må være noe annet. spaken til 4x4 er det tre posisjoner på jeg regner med at dette er 4x2 4x4 og 4x4 med sperrer
girstanga er grei og vendegiret er greit og det funker kun i 1 og 2.håndbrekk er greit men da er det en spak som man vrir rundt og to helt bakerst mot veggen som jeg ikke skjønner. en må være winch, og regner med det er en til pumpa foran men greit å vite før man prøver for mye på egenhånd. merket de jeg vet men ble litt vanskelig å se kanskje

Hei, grattis med 404-Mog :smile: Jeg hadde en 404 selv tidligere, men den hadde ikke noe ekstrautstyr. Høres ut som at du har forstått virkemåten til 4x4, gir og vendegir. Kan desverre ikke hjelpe deg med ekstraspakene. Har en tysk verkstedsmanual, mulig det står noe der om du er interessert.

Chris
03-12-2011, 19:57
Jeg har funnet ut at bilen har vært i sivilforsvaret i østfold hvor en kompis av faren min har skrudd på og hatt service på denne vogna i mange år så skal kontakte han og høre så da regner jeg med at det ordner seg :smile:

Amund
03-14-2011, 13:47
Se under hytta, på min er det veldig lett å se hva som er 4x4 f.eks. da den går til et stag bakpå transfern, og trykker på et luftsolenoid for sperrene i nederste hakket. Kraftuttakene sitter også utvendig på kassa mener jeg, så får du hvertfall eliminert noen :) Husk at det er 6 gir på hovedspaken da, hvis det er som på 406...

Ove
03-15-2011, 18:17
Trodde ikke denne hadde luftaktiverte sperrer , men mekanisk betjente ?

Amund
03-16-2011, 11:10
Trodde ikke denne hadde luftaktiverte sperrer , men mekanisk betjente ?

Joa, men jeg snakket om min, det er 406

Chris
03-19-2011, 20:56
ekke noe å mase med dette vel er jo bare å kjøpe et skilt så har man svaret på de fleste hvertfall :laughing::laughing::laughing:

Amund
03-19-2011, 22:45
Da mangleru bare ei tysk ordbok :laughing:

Chris
03-20-2011, 03:24
om du ser litt nøyere så står det på flere språk og jeg er internasjonal nok til å lese engelsk :laughing: