PDA

View Full Version : Ford F250 V10 6.8 LPG/BENSIN..

Tomma
03-12-2011, 12:11
Trenger sårt litt hjelp og ideer og foreslår dette som kanskje et sted hvor folk har litt erfaring med skruing på den motoren. saken er, som kjent brenner disse ventiler og når bilen hadde gått 318 000 tok jeg motet til meg og kjøpte bilen og sendte toppen til overhauling. dette ble gjort, og de byttet ventilene og ventilsetene til (gassventiler) gruppe a stål eller no.

siden det har motoren gått og oppført seg knirkefritt frem til i går kveld. (329 000 km) da begynte bilen og rykke og nappe. og den har en rar oppførsel. etter hva jeg veit tyder mye på at det kan være ventil lekk, men jeg håper det absolut ikke er det siden jobben ble gjort for 11000 km siden...

saken er at motoren fusker og sliter med javn gange.. jeg får ikke opp noen motorlampe.. motoren går tidhvis helt reint, så plutselig begynner den og fuske. Motoren går renere når den er kald en når den blir varm. dette er jo alle ting som tyder i ventilens vei.. ?eller coil?... eneste forskjellen nå som fra før jeg overhaulte de.. var at da gikk motoren alltid reint over 2000 omdreininger.. så om man kjørte den langs veien og ga gass merka man det ikke.. bare på tomgang og ved cruising (ned mot 1100 rpm) men må merker man en form for rykking hele veien når motoren belastes og når man ruser den lugger den også litt på veien opp..

Spørsmålet mitt er jo om noen kan slenge inn hint.. det som jeg tar som styggeste tegn er at det ikke kommer noen motorlampe.. har kjørt motoren i 10-15 min etter den begynte og prøver og få frem noen tanke..

kan det være mulighet for coil? noen sensor? burde ikke motorlampe lyse da? kan legges til at når motoren går reint lukter det reint bensin eksos, men når motoren fusker lukter det "svidd katalysator" (svidd katte :P)...

Takker for all form for hjelp.. da jeg virkelig har lyst til å beholde god bilen!

Thunderbolt
03-12-2011, 16:02
Du må få lest av feilkoder først. Det kan settes flere koder uten at motorlampa lyser.

Tomma
03-14-2011, 18:17
Hei, i dag har jeg lest av feilkoder.. og det var ingen feilkoder med OBD..(texa pc versjon) som vi bruker på jobben, men denne støtter jo bare eobd og ikke full støtte til ford us.. så ser vel kanskje for meg at jeg må få noen som har dette til og ta en jobb tenker jeg.. få lest av OBD'en grundig og i værste fall ta komptest (siden det kan bekrefte eller avkrefte om det er ventilene eller ikke..) men i dag fuska bilen helt fra starten av når den var kald også og fusker selv om man ruser eller drar turtallet litt opp.. så det er fortsatt et lite håp om at det ikke er ventilene som har brent.. (igjen)..

Er en mulighet å koste på meg et nytt sett med coiler men det koster noen kroner. 3500 + plugger.. så hadde vært greit og vært litt mer sikker.

Men en ting som forundrer meg, når jeg tar av coiler for å høre om det kan være noen forskjell eller ingen forskjell i gangen (noe som omtrent virker umulig på v10'ern... :( .. så kommer det absolutt ingen feilkoder? skulle ikke styreenheten visst om coilen var koblet ut?..

Thunderbolt
03-14-2011, 19:00
Har du tilgang på et IR termometer så mål temperaturen på manifolden akkurat der eksosen går ut av blokka på hver sylinder.
Hvis en eller flere sylinder tenner dårlig vil du se en stor temperaturforskjell mellom den og en som tenner normalt.

Ja, normalt vil en frakoblet coil resultere i en misfire code.

lulle
03-14-2011, 21:00
Ut ifra måten du beskriver det på så regner jeg med at den fusker både på gass og bensin.Grunnen til et ventiler og stempeltopp går på disse er at mange gassanlegg var for gjerrige på gassen.De fleste er nå justert opp tror jeg.Årsaken til fusking er det mange av.Det kan vere alt fra kjølevanntempsensor til ventiler/stempel.Begge forslagene til Thunderbolt er gode og et must do.Ved en skan så husk å se at verdiene fra sensorene er fornuftige.Han går rart når vanntemp sier 90c mens sannheten er -20c, men det er ikke sikkert at det trigger en feilgode siden 90c er innafor godtatt temp.

Tomma
03-14-2011, 21:56
Takk for hjelp, har vært en skru runde nå, feilkode ved coil som var tatt av kom når man satt i gang "2 syklus" med feilen. altså kom feilkode andre gang jeg startet bilen med ledning av.. så veit at det funker. hadde 1 coil ny i eske så har flyttet den rundt omkring på motoren uten noen tegn til endringa i gangen. desverre så ligner symptomene mer og mer på før overhaulingen for nå stabiliserer motoren seg på 2200 rpm og over ;)

Hmm, så da vil vel en av de mest logiske forklaringa hittil at kanskje gassanlegget leverer magert.. jah det har ikke jeg oversikt på.. :/ ( men om den leverte magert brukte den fortsatt enormt :)

Skal sjekke opp det med ir temp måler, veit ikke om den vi har på jobben går over 2 siffer.. men kan sjekke.

ja, sjekket over alle verdier jeg hadde mulighet til, slik som oksygien sensor, temp givere, omdr giver, bensinblandingsprosent osv.

Ja oppfører seg likt på bensin og gass ja.. Jeg ser vel egentlig det nå at det er svært mye som tyder på at det er lekasje ved ventiler igjen. (gjenstår vel bare å "face the fact".. Så får ta en samtale med de som utførte jobben sist og forhøre meg. Selvfølgelig behøver ikke feilen og ligge på dems side, men greit og kommunisere med de, men må si det var en strek i budsjettet at den skulle gå så lite før motor trøbbel igjen.!

Men takker for hjelp, finnes det fler innspill så tar jeg de gjerne med meg i bakhue! :)

Capney
12-17-2011, 08:53
Hei. Lurer på om det ble funnet ut av problemet? Har samme bil. Går litt ujevnt på tomgang, men er stabil på alt over(fra jeg beføler gass pedal). Har en liten eksos lekkasje da boltene på eksos manifold ruster, pga dårlig stål mot aluminium. Bytte til 316 stål? Dette gjelder alle V10. Litt trangt å bytte.

Men venter i spenning på update da jeg og tenkte i retning ventillekkasje...

aeomholt
12-19-2011, 00:50
Hei. Lurer på om det ble funnet ut av problemet? Har samme bil. Går litt ujevnt på tomgang, men er stabil på alt over(fra jeg beføler gass pedal). Har en liten eksos lekkasje da boltene på eksos manifold ruster, pga dårlig stål mot aluminium. Bytte til 316 stål? Dette gjelder alle V10. Litt trangt å bytte.

Men venter i spenning på update da jeg og tenkte i retning ventillekkasje...

Tett eksoslekkasjen så ikke oksygensensoren(e) blir forvirra...
Så skal du se den går rent og pent og sannsynligvis billigere :)