PDA

View Full Version : Deffekt toppakning?

HardKåre
04-10-2011, 11:42
Hvilke symptomer leter jeg etter?
- lav kompresjon
- hvitt belegg på oljepåfyllingslokket
- hvitt skum på peilepinnen
- søtlukt av olja
- olje i kjølevæska
- hvit røyk av eksosen

Kjerringråd jeg har klart å sanke ihop. Grunnen til at jeg lurer på om toppakningene kan være røket er at jeg TROR oljenivået i motoren øker, men oljen ser og lukter normalt, samme med kjølevæska og eksosen...

Brynjar
04-10-2011, 16:50
Får du vann i olja merker du det kjapt på oljekonsistensen, den blir melkete..
Får du olje i kjølevannet vises det tilsvarende godt i ekspansjonstanken f.eks.

Du merker ikke nødvendigvis noe røyk om lekkasjen er mellom olje- og vannkanaler i motoren.

Hvorfor tror du nivået øker?

HardKåre
04-10-2011, 17:29
Synes bare nivået på peilepinnen har økt siden sist jeg peilet... Må kjøre et oljeskift å kontrollmåle før jeg blir "sikker", kan være bare jeg husker feil... I tillegg har jeg kokt bilen pga at kjølevæska forsvinner, vet at radiatoren lekker men synes likevel at væska forsvant vel fort... Håpe bare ikke væska forsvinner inn i motoren, men olja ser og lukter som sagt helt greit...

Brynjar
04-10-2011, 18:46
Hvordan ser kjølevæska di ut? Hvis du flusher systemet ser du veldig fort om det kommer olje inn den veien.
Jeg har hatt motor der det har lekt olje til kjølesystemet men ikke vann andre veien..

Kjør olje- og kjølevæskeskift og følg med fra dag til dag hvordan det ser ut. Oljenivået vil ikke nødvendigvis være helt 100% like fra gang til gang. Så lenge det holder seg mellom merkene bør det ikke være no å stresse med.

Bruker du bilen daglig forresten?

HardKåre
04-10-2011, 20:52
Skal gi den en komplett service etter påske. Ikke i daglig bruk enda, skal på plass ny vannpumpe og rens av kjølesystemet først...

vaktmester
04-10-2011, 21:21
Har vært borti at toppakning går på en slik måte at kompresjonen lekker til kjølesystemet og presser ut vannet, som regel gjennom overløpet ved radiatorlokket. Ta bare slange derfra og legg opp mellom panser og skjerm og kjør en tur.