PDA

View Full Version : Kemppi Minarc 180 vs ESAB Caddy 200, kva er best?

Jeeps
04-19-2011, 22:12
Skal ha meg et sveiseapparat. Står vel egentlig mellom desse to apparata. Prismessig ligger ESAB'en lavere enn Kemppi.
Spørsmålet er jo selvfølgelig om det er nokre proffer her inne som kan uttale seg om desse?

Etter det eg har fått inntrykk av på diverse forum, så er Kempi "Rolls Royce" innen sveising. Sikkert sant det, men det er kun amatører som seier dette :roll:

ESAB er et kvalitetsprodukt på lik linje med Kemppi, og pris seier nødvendigvis ikkje noko om kvaliteten....

Kva seier folket?

sven
04-21-2011, 23:39
Tror ikke du kommer til å merke noen stor forskjell på disse apparatene... begge ligger i samme land når det gjelder strømmen, begge er fra bra annerkjente produsenter.... der du får reservedeler "overalt".

er ESAB'eb billigst så ville jeg gått for den. Regner med at du ikke skal ha apparat for de helt største oppgavene, så til litt bilsveis, og litt sånn småplukk opptil ca 6mm stål vil du nok bli fornøyd uansett.

du kan og sveise litt tynnplate alu med disse apparatene, men der blir de litt strømsvake så langt jeg vet...

Jeeps
04-23-2011, 00:08
Tror ikke du kommer til å merke noen stor forskjell på disse apparatene... begge ligger i samme land når det gjelder strømmen, begge er fra bra annerkjente produsenter.... der du får reservedeler "overalt".

er ESAB'eb billigst så ville jeg gått for den. Regner med at du ikke skal ha apparat for de helt største oppgavene, så til litt bilsveis, og litt sånn småplukk opptil ca 6mm stål vil du nok bli fornøyd uansett.

du kan og sveise litt tynnplate alu med disse apparatene, men der blir de litt strømsvake så langt jeg vet...

Regner med desse to apparata er direkte kokurenter med kvarandre. Begge har denne autofunksjonen. Og sidan alle påstår at kemppi e råbra, så kjøpte eg ESAB'en:) Har ikkje funne noko spesielle meninger om denne, så da prøver eg den!

Skal kun brukes til bil og lett landbrukssveising. Kunne godt tenkt meg større, men det koster fort penger.

Lars'ern
04-23-2011, 00:12
Jeg er langt fra noen proff sveiser, kan vel ikke kalle meg hobbysveiser heller egentlig, men jeg personlig liker Esab bedre enn Kempi. Kan ha noe med att jeg er "opplært" på ett Esab-apparat. Ifølge en noe lengre sør, så er jeg gal som liker Esab bedre enn Kempi, så er vel like mange meninger om dette som det er sveisere.

Big_jack
04-23-2011, 00:39
Jeg er langt fra noen proff sveiser, kan vel ikke kalle meg hobbysveiser heller egentlig, men jeg personlig liker Esab bedre enn Kempi. Kan ha noe med att jeg er "opplært" på ett Esab-apparat. Ifølge en noe lengre sør, så er jeg gal som liker Esab bedre enn Kempi, så er vel like mange meninger om dette som det er sveisere.

Har prøvd både Esab og Kempi. Valgt og bruke di kronen ekstra, har ikke angret et sekund.....!

Go Devil
04-23-2011, 22:21
Vel verdt å spandere på seg de ekstra kronene for å handle kvalitet med en gang. Jeg jobber som sveiser til daglig og bruker kemppi på jobben, og ville valgt kemppi uten tvil hvis jeg skulle handlet et nytt til å ha hjemme i garasjen. Klart litt dyrere en mange andre merker, men det betaler seg i lengden. et sånt apparat har en jo i mange mange år..

Jeeps
04-23-2011, 22:56
Nokon som i det heile har prøvd ESAB'n da?

Har man ikkje prøvd så kan man ikkje sammenligne:)

sven
04-23-2011, 23:11
Jeg har jobba litt rundt på flere steder, er industrimekaniker og har sveist med både Norweld, Kemppi, ESAB, og har et apparat de fleste ikke engang vil vedkjenne seg privat, et spinkelt Telwin 180....

og jeg må si at i forhold til strømstyrke, er det ingen av disse som utpeker seg som noe spesielt bedre enn andre(eneste er at jeg opplever enkelte kemppiapparat som litt mer "sprutete", noe som ikke lar seg justere vekk).... Det er mye viktigere å velge et apparat spør du meg, der man får tak i reservedeler enkelt og rimelig... da tenker jeg på nye trådledere, strømper gassmunstykker osv...

om du sørger for å heller legge deg litt flid i å skifte trådledere så fort det lugger litt, holde matehjula reine, og skifte trådlederstrømpa innimellom, tror jeg du kommer til å bli fornøyd med ESAB'en din jeg:)

Jeeps
04-23-2011, 23:24
Jeg har jobba litt rundt på flere steder, er industrimekaniker og har sveist med både Norweld, Kemppi, ESAB, og har et apparat de fleste ikke engang vil vedkjenne seg privat, et spinkelt Telwin 180....

og jeg må si at i forhold til strømstyrke, er det ingen av disse som utpeker seg som noe spesielt bedre enn andre(eneste er at jeg opplever enkelte kemppiapparat som litt mer "sprutete", noe som ikke lar seg justere vekk).... Det er mye viktigere å velge et apparat spør du meg, der man får tak i reservedeler enkelt og rimelig... da tenker jeg på nye trådledere, strømper gassmunstykker osv...

om du sørger for å heller legge deg litt flid i å skifte trådledere så fort det lugger litt, holde matehjula reine, og skifte trådlederstrømpa innimellom, tror jeg du kommer til å bli fornøyd med ESAB'en din jeg:)

kremt, host, hark :grinpimp:
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Land%20Cruiser/280420101750.jpg

Er ikkje kresen på appar5at, er uansett ingen erfaren sveiser, men gud hjelpe meg for noko dritt dette Telwin vaThefinger Apparatet er på langt nær utslete, men instillingsmulighetene er ikkje så mange at det gjær noko:)

Er storfornøgd pr dags dato.... har berre godt tom for gass i kveld:shaking:
Driver å roter meg bort i karosserisveising.... mykje banning og store hull blir det, men det er neppe apparatet som er årsaken til dette :)

sven
04-24-2011, 10:50
kremt, host, hark :grinpimp:
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Land%20Cruiser/280420101750.jpg

Er ikkje kresen på appar5at, er uansett ingen erfaren sveiser, men gud hjelpe meg for noko dritt dette Telwin vaThefinger Apparatet er på langt nær utslete, men instillingsmulighetene er ikkje så mange at det gjær noko:)

Er storfornøgd pr dags dato.... har berre godt tom for gass i kveld:shaking:
Driver å roter meg bort i karosserisveising.... mykje banning og store hull blir det, men det er neppe apparatet som er årsaken til dette :)

rart, for mitt funker fjell... Tror nesten det må ha noe med sveiseren å gjøre, jegThefinger

men om det gamle apparatet lugger og spytter, så er det noe det nye og kommer til å gjøre om du ikke passer på det.. det er i slangepakka du får mye av slitasjen, samt i mateverket... og både strømpa tråden går i, kontaktstykket, der du ser tråden komme ut, og matehjula trenger vedlikehold, innimellom...

Go Devil
04-24-2011, 10:52
En annen sak en bør tenke på når en skal sveise med små sveiseaparater er at de fleste fungerer aller best med 0,6mm tråd. De fleste kommer med 0,8 mm når du kjøper nytt. Prøv å bytte til 0,6mm neste gang du skal kjøpe tråd. Bruk mison 18 dekkgass fra aga, eller secure 18 fra hydrogass. Har erfaring at det spruter minst. Innstilling på apparatet er også veldig viktig for å unngå sprut. Lykke til:smile:

Jeeps
04-30-2011, 16:59
rart, for mitt funker fjell... Tror nesten det må ha noe med sveiseren å gjøre, jegThefinger

men om det gamle apparatet lugger og spytter, så er det noe det nye og kommer til å gjøre om du ikke passer på det.. det er i slangepakka du får mye av slitasjen, samt i mateverket... og både strømpa tråden går i, kontaktstykket, der du ser tråden komme ut, og matehjula trenger vedlikehold, innimellom...

En stor del av feilen er nok sveisaren skjølv ja:smokin: En annen feil er nok at det ikkje kan justeres så mykje på strømstyrken akkurat. 1-2 og min - max....

Jeeps
04-30-2011, 17:00
En annen sak en bør tenke på når en skal sveise med små sveiseaparater er at de fleste fungerer aller best med 0,6mm tråd. De fleste kommer med 0,8 mm når du kjøper nytt. Prøv å bytte til 0,6mm neste gang du skal kjøpe tråd. Bruk mison 18 dekkgass fra aga, eller secure 18 fra hydrogass. Har erfaring at det spruter minst. Innstilling på apparatet er også veldig viktig for å unngå sprut. Lykke til:smile:

Takker for tips. Bruker Mison 18 gass ja. Har også 0,6mm tråd, men har ikkje testa det med ESAB'n. Mindre å slipe blir det også med 0,6 mm tråd.

klausen
04-30-2011, 17:24
hvordan ESAB apparat er det du har kjøpt?ble det det 200 apparatet?
har et ESAB 150 eller hva det heter og er kjempefornøyd:smile:

Jeeps
04-30-2011, 17:44
hvordan ESAB apparat er det du har kjøpt?ble det det 200 apparatet?
har et ESAB 150 eller hva det heter og er kjempefornøyd:smile:

Kjøpte ESAB Caddy C200i mener eg betegnelsen va:) 200A

Er fornøgd sålangt. Er meir en bra nok for min del.