PDA

View Full Version : Sørlandscup #1 2011, 01.05.2011, Brokelandsheia, resultat

Tommy
05-02-2011, 10:09
Resultater, Sørlandscup #1, 01.05.11, Brokelandsheia, Gjerstad, Aust Agder

Original
1. Nils Mørland, Suzuki SJ, NMK Arendal, 437 pr
2. Linda M Moen, Suzuki SJ, NMK Arendal, 542 pr

Standard
4. Skjalg Stenberg, Suzuki SJ, NMK Arendal, 81 pr
3. Kristine Paulsen, Suzuki SJ, NMK Arendal, 147 pr
1. Mads Zimmermann, Suzuki SJ, NAF MROR, 242 pr
2. Sonja Frigstad, Suzuki SJ, NMK Arendal, 385 pr

Modified
1. Jørgen Paulsen, Suzuki SJ, NMK Arendal, 22 pr
2. Oddbjørn Thingsbæk, Suzuki SJ, NMK Arendal, 54 pr
3. Tore J Frigstad, Suzuki SJ, NMK Arendal, 103 pr
4. Tom E Torgersen, Suzuki SJ, NMK Arendal, 126 pr
5. Monica Aslaksen, Suzuki SJ, NMK Arendal, 271 pr
6. Tommy Bodin, Suzuki SJ, NMK Arendal, 385 pr
7. Monica Haugstøyl, Suzuki SJ, NMK Arendal, 386 pr
8. Erik Baret, Suzuki SJ, KNA Telemark, 475 pr

Promodified
1. Ketil Johnsen, Kermit Spider, KNA Telemark, 205 pr
3. Jørn Høidalen, Kermit Spider, KNA Telemark, 260 pr

Prototype
1. Tommy Olsen, Ragnarok, NMK Arendal, 190 pr
2. Martin Johannessen, Old Spider, NMK Arendal , 213 pr
3. Yury Samodurov, Dream Spider, Team Russia, 214 pr
4. Tomas Bylterud, Tomasbilen, NMK Arendal, 252 pr

Terreng Touring
1. Jon K Fjære, Toyota Hilux, 88 pr
2. Vegard Siring, Toyota HJ 60, 314 pr
3. Brynjar Eriksen, Jeep Cherokee, 332 pr
4. Fredrik Bogenes, Toyota Hilux, 1068 pr

zimmer410
05-05-2011, 20:10
Har dere endret prikkene mine?
Da får vi bytte pokal neste gang vi sees Kristine

Mads

Blesvik
05-05-2011, 22:41
Du bommet på port 2 i siste bane.:wink_animate:

Skjalg
05-05-2011, 23:09
Har dere endret prikkene mine?

For fremtiden ønsker jeg at det må bli tydeligere hvem som faktisk dømmer i seksjonene og hvordan protest håndteres.

Tommy
05-06-2011, 05:53
For fremtiden ønsker jeg at det må bli tydeligere hvem som faktisk dømmer i seksjonene og hvordan protest håndteres.

Aner ikke hva du tenker på her Skjalg, men det er faktadommer som dømmer, og Juryen som behandler skriftlige protester... tydligere enn det blir det ikke vel, står veldig tydelig i reglene. Muntlige protester/klager taes opp med løpleder som konfererer med de han mener er relevante før han tar en avgjørelse

supersvein
05-06-2011, 14:09
Aner ikke hva du tenker på her Skjalg, men det er faktadommer som dømmer, og Juryen som behandler skriftlige protester... tydligere enn det blir det ikke vel, står veldig tydelig i reglene. Muntlige protester/klager taes opp med løpleder som konfererer med de han mener er relevante før han tar en avgjørelse

Det står ganske klart, mens praksisen kanskje ikke nødvendigvis er like klar (?) Hvis f.eks Mads' prikker er endret etter han signerte prikkeskjemaet, så høres vel ikke det helt riktig ut.

Tommy
05-06-2011, 14:23
Det er selsvagt helt riktig å forandre på prikkene om dommerne har gjort en feil, Det er selsvagt dommeren som har forandret på dette, ingen andre. Det er selvsagt synd at Mads reiser og ikke kan ta til motmæle, snakker på generell basis her, siden jeg ikke kjenner denne spesifikke saken.

Det er mange ganger dommere har forandret på prikker etter at skjema har blitt underskrevet det skjedde også på Lørdagen, Dette skjedde også for eksempel i Eurotrial, men selvagt ikke etter at løpet er ferdig, og protestiden er utgått.

Reiser man før løpet er slutt er dette desverre slikt som kan skje!

Skjalg
05-06-2011, 16:15
Så da er det ingen hensikt med å underskrive prikkeskjema hvis jeg forstår det riktig. Kjenner ikke saken i detalj. Så vidt jeg vet foreligger ingen skriftlig protest. Men det spiller ingen rolle nå. Ønsker bare at det blir ivaretatt og kanskje nevnt på førermøtet at førere utenfor ringen holder seg for gode til å være dommere. Det har vi faktadommere til. I regelverket er det så vidt jeg vet ikke noe som heter mundtlige klager. Det står at protest kan leveres skriftlig innen en tid etter resultatet er publisert.
For all del korriger meg om det er misforstått.

Tommy
05-06-2011, 16:35
Helt riktig Skjalg... og jeg er hjertens enig med dømmingen...

Underskriften er viktig for å vise at du godtar bedømningen som er gjort, men har dommeren gjort feil og ser det etter at du har kjørt derfra er det selvsagt ikke for seint for dommeren å gjøre om på det, men dette taes da selvsagt opp med føreren og forandres på lappen føreren har, så kan han velge å godta det eller ei... godtar føreren det så er det greit, godtar han det ikke, tar han det opp med løpsleder som kan ta en prat med dommeren om hva som er skjedd (Muntlig klage) om det fortsatt er uenighet så kan det protesteres på.... (Skriftelig protest)

Dette er vel ikke spesielt vanskelig og slik det alltid har vært....

Og si at det ikke står noe i reglene om muntlig klage er jo riktig, men alle vet at er du ikke enig med dommeren tar du det opp med han, og eventuelt tar en prat med løpsleder.... dette er jo ting vi går gjennom på hvert funksjonærmøte og hvert førermøte...

Skjalg
05-06-2011, 17:11
Underskriften er viktig for å vise at du godtar bedømningen som er gjort

Når dommeren har dømt og presentert resultatet for fører så skal fører underskrive på skjema. Når begge har underskrevet mener jeg at det bør være endelig med unntak av skriftlig protest.

Dette er vel ikke spesielt vanskelig og slik det alltid har vært....

Om det har vært slik bestandig trenger det ikke være riktig praksis. Skal sjekke litt i "den store kloke boken" :smile:

Var ikke meningen å dra igang en stor diskusjon her. Men for at det skal bli likt for alle følte jeg at det er på tide med litt bevistgjøring av reglene i forhold til bedømming og protest. Ser nå at protest er omtalt i NSR kap. 10.

Tommy
05-06-2011, 17:31
Flott om du sjekker boka Skjalg.... men dette med bedømning er faktisk opp til arrangørene å finne ut av hvordan gjøres i praksis... Det som står i boka er at resultatet er endelig etter at protesttiden er ute (30 minutter) frem til presentering av resultatene kan egentlig arrangørene gjøre som de vil...

Opplegget vi har i dag er innkjørt av alle arrangørene i Norgescupen og fungerer utmerket...

Klart at arrangør må få lov til å rette opp feil som blir gjort noe annet ville vært helt latterlig, om deltagere reiser før resultatlister er hengt opp betyr desverre oftest at de ikke får protestert om de mener de er urettmessig behandlet..

Om du setter deg ned å tenker over dette Skjalg skjønner du at jeg har rett og selvsagt at det er slik det må være....

Jeg vil poengtere at akkuratt denne saken kjenner jeg ikke og utaler meg på generelt grunnlag, alle dommere og arrangører gjør sitt for at konkurranser skal bli så rettferdige som mulig, det føler jeg meg helt overbevist om.

Skjalg
05-06-2011, 19:45
At noen er flinkere til å prate for seg enn andre er vel kjent og kommer alltid til å være slik. Det syns godt også i denne tråden.

Mitt poeng er:

Dommeren dømmer! Alle "hjelpedommere" utenfor ringen holder fred.

Diskusjonen om prikker foregår mellom dommer og fører og begge signerer prikkskjema. Dette er gjeldende noe annet ville være helt latterlig.
Dersom dette omgjøres pga noen på utsiden har sett noe så blir dommeren umyndiggjort. Slik jeg leser reglene skal enhver form for protest leveres skriftlig.

Dette er bare min tolkning av saken.
Arrangør må selvsagt kunne følge sine tilleggsregler.

martinj
05-06-2011, 19:48
At noen er flinkere til å prate for seg enn andre er vel kjent og kommer alltid til å være slik. Det syns godt også i denne tråden.

Mitt poeng er:

Diskusjonen om prikker foregår mellom dommer og fører og begge signerer prikkskjema. Dette er gjeldende noe annet ville være helt latterlig.
Dersom dette omgjøres pga noen på utsiden har sett noe så blir dommeren umyndiggjort. Slik jeg leser reglene skal enhver form for protest leveres skriftlig.

i dette enkelte tilfelle her var det tatt bilder som blei lagt fram fra publikum da mats ikke var innom porten som bevis. jeg var der. hørte det. så det. men ga f.... da det ikke angikk meg...

Skjalg
05-06-2011, 20:00
Jeg tenker ikke på dette tilfellet spesielt.

Dommeravgjørelser blir påvirket av hvem som tilfeldigvis står utenfor ringen der og da. Dette mener jeg er direkte feil og urettferdig.

Hvilke virkemidler som blir lagt til grunn i en skriftlig protest, bilder etc, er en helt annen diskusjon.

Vier
05-06-2011, 20:00

Mitt poeng er:

Veldig enig med Skjalg her. Det er en sak mellom dommer(e) og fører i seksjonen. Hvis man har "flaks" og dommeren går glipp av noe feil så lev med det. Hadde noen kommet løpende med kamera til meg som dommer hadde jeg bare bedt dem melde seg som dommer ved neste løp.

Man skulle jo tro det var alvorlige greier dette her, og ikke en hyggelig konkurranse venner i mellom...

martinj
05-06-2011, 20:12
ja det er jeg enig i... hvis ikke domeren har fått med seg feil føreren har gjort i seksjonen, har ikke føreren feilet heller. å dommeren skal ikke dømme etter tips fra publikum. men dette tilfelle er spesielt. jeg tenker på dette selv når jeg står ved merkebåndet å ser på mine konkurenter som gjør feil uten å bli dømt for det.
noen ganger er det jeg som blir dømt feil i min favør, andre ganger er det andre. men det er dommeren som dømmer, ikke publikum eller konkurenter:smokin:

Mad Max
05-06-2011, 20:16
Jeg tenker ikke på dette tilfellet spesielt.

Dommeravgjørelser blir påvirket av hvem som tilfeldigvis står utenfor ringen der og da. Dette mener jeg er direkte feil og urettferdig.

Hvilke virkemidler som blir lagt til grunn i en skriftlig protest, bilder etc, er en helt annen diskusjon.

Helt enig Skjalg, jeg har selv ett år vært tilskuer til alle NC rundene og ja det har stått "noen" på sidelinjen og vært litt for mye hjelpe dommer..

Tommy
05-06-2011, 20:43
Jeg er hjertens enig i det aller meste av dette.... så tenk på det selv også neste gang det koker... dette har alltid vært et av de store problemene med Sørlandscupen spesielt... og for oss som har vært med en stund så var det faktisk mye værre før... Husk at det som dere gjør nå er jo akkuratt det samme, dere legger dere opp i dommeravgjørelser... og det er tross alt dommeren som bestemmer... er det ikke???

Dette er mitt siste ord i denne tråden... om noen fortsatt føler for å diskutere dette med meg gjør jeg gjerne det på neste løp.....:wink_animate::wink_animate:

Vil bare ta løpsledelse og dommere i forsvar i denne saken og si at de handlet helt korrekt...

Skjalg
05-06-2011, 20:59
Tommy jeg er glad for at du er litt enig med meg og ser min opplevelse av saken. At det koker i hjelmen underveis er helt sikkert. Og jeg er ikke det minste bedre enn noen andre. Oppfordrer likevel til å bli litt tydeligere på at det er dommeren INNE i seksjonen som er, for å sitere Tommy, den aller helligste ;o)

Ønsker alle en fortsatt god fredagskveld. Vi gleder oss til neste runde!!

supersvein
05-06-2011, 21:12
Underskriften er viktig for å vise at du godtar bedømningen som er gjort, men har dommeren gjort feil og ser det etter at du har kjørt derfra er det selvsagt ikke for seint for dommeren å gjøre om på det, men dette taes da selvsagt opp med føreren og forandres på lappen føreren har, så kan han velge å godta det eller ei... godtar føreren det så er det greit, godtar han det ikke, tar han det opp med løpsleder som kan ta en prat med dommeren om hva som er skjedd (Muntlig klage) om det fortsatt er uenighet så kan det protesteres på.... (Skriftelig protest)

Dette er jeg grunnleggende uenig i, og mener det kan slå veldig urettferdig ut i noen tilfeller.
Før jeg fortsetter vil jeg understreke at jeg ikke på noen måte tar stilling til noen bestemte tilfeller.

Kan en fotballdommer annullere et mål etter han oppdager at han har idømt et feilaktig straffespark?

Det er ikke riktig å endre noe resultat etter endt bedømming - selv om bedømmingen i ettertid viser seg å være feil.
Ikke så rent sjeldent kjører vi på resultat (safer med et rygg e.l.) hvis vi vet at vi har prikker å gå på i forhold til konkurrenter. Korrigeringer i ettertid på bedømmingen, vil i slike tilfeller kunne ødelegge en konkurranse fullstendig.
Enda mer uheldig er det om resultater skal kunne påvirkes av hvor mange og "mektige" kompiser en har med seg til å se på, til å filme, og til å argumentere for seg på konkurranser.

Tommy
05-06-2011, 21:20
Dette er jeg grunnleggende uenig i, og mener det kan slå veldig urettferdig ut i noen tilfeller.
Før jeg fortsetter vil jeg understreke at jeg ikke på noen måte tar stilling til noen bestemte tilfeller.

Kan en fotballdommer annullere et mål etter han oppdager at han har idømt et feilaktig straffespark?

Det er ikke riktig å endre noe resultat etter endt bedømming - selv om bedømmingen i ettertid viser seg å være feil.
Ikke så rent sjeldent kjører vi på resultat (safer med et rygg e.l.) hvis vi vet at vi har prikker å gå på i forhold til konkurrenter. Korrigeringer i ettertid på bedømmingen, vil i slike tilfeller kunne ødelegge en konkurranse fullstendig.
Enda mer uheldig er det om resultater skal kunne påvirkes av hvor mange og "mektige" kompiser en har med seg til å se på, til å filme, og til å argumentere for seg på konkurranser.

Du aner jo ikke hva konkurrenten din har fått???? he he

Dere får det til å høres ut som om dette skjer hele tiden, noe det selvsagt ikke gjør... vel for å sette det på den andre spissen da... hva om dommeren krysser feil av i skjema... i steden for å krysse av for knekte porter krysser han av for berøring... eller at han plutselig blir gjport oppmerksom på at målporten også teller som port of at man skal ha 50 prikker for å ikke gjennomføre den også... klart han kan ta dette opp med føreren igjen... sånn blir det gjort og det er selvsagt både rett og rimelig... jeg kan men hånda på hjertet si at seieren hadde smakt særs surt om jeg viste at jeg skulle hatt 50 prikker som dommeren etter en lang varm dag hadde glemt å gi meg...

Det jeg synes er en uting er "Hjelpedommere" om dere skjønner hva jeg mener... men det er klart at om man står å ser på at det blir gjort åpenbare feil så bør man ta dette opp med løpsleder så kan løpsleder ta dette med dommer om han føler for det... om føreren da ikke blir hørt så kan man protestere...

Dette er helt klart en viktig diskusjon som vi har hatt mange ganger og som er klart vi trenger... jeg blir bare litt oppgitt når en får det til å høres ut som om dømming nærmest foregår på måfå... det er en tøff jobb å være dommer, og de gjør virkelig sitt beste for å gjøre en skikkelig jobb... Det som kanskje er viktigst er å få tatt dette opp på førermøtet... for det største ansvaret ligger hos førerne ikke hos dommerne...

zimmer410
05-10-2011, 11:18
Jeg så at jeg tok pinnen klokkeklart jeg.
Og dommerene sa ingenting.

Registrerer at vi har begynnt med videodømming fra tilskuere, dette kan nok
skape en del artige situasjoner fremover når "alle" hjelperne til konkurrentene deres kommer med sine beviser for at dommeren muligens kan ha oversett noe.

Lykke til videre i Sørlandscupen.

Jeg holder på med dette for morro jeg.
Kristine får pokalen sin 28 mai.

Mads

Brynjar
05-10-2011, 13:05
Jeg løp rundt som hjelpedommer i sc..
Første gang for meg men jeg står igjen med et klart inntrykk av at det absolutt ikke er noen enkel oppgave å dømme i seksjonene.
Ideelt skulle vi vært minst en mann per port og per siktelinje på båndene men det byr på en hel del praktiske problemer.

Noen ting går vi rett og slett glipp av, men alle som jogger rundt i gul vest inni der prøver å være så korrekt og rettferdig som mulig.

Vi må rett of slett bare ha tillit til at alle i gul vest gjør sitt beste, så får vi heller diskutere på generell basis i for- og etterkant av konkurransene.

Skjønner veldig godt at det er surt å miste en plassering når en selv "vet" at det er gjort feil men det må vi nok bare leve med til vi blir rike og berømte så vi kan ha 100% elektronisk dømming :D

Jeg hadde iallefall en strålende helg og håper jeg ikke har bidratt til at noen har fått for mange eller for få poeng.

Blesvik
05-10-2011, 13:11
Jeg så at jeg tok pinnen klokkeklart jeg.

Du tok den med utsiden av hjulet:wink_animate:
Hele dekket skal være inni porten.

zimmer410
05-10-2011, 13:31
Der jeg satt så det bra nok ut, men sånn er det.
Det gikk litt hardt for seg oppi der.....

Jeg har ikke noe imot avgjørelsen jeg, hvis alt går korrekt for seg.
Ingen har fortalt meg noenting, måtte reise pga barna.

Bare vi vet hvordan vi skal forholde oss til slike avgjørelser og beviser i fremtiden.

Mads

zimmer410
05-10-2011, 13:35
Bare så det er sagt, jeg bærer ikke nag til noen angående dette her

Mads

Ronny
05-10-2011, 13:51
:beer:

Tommy
05-10-2011, 19:00
Tror nok de fleste er enige om at dommerne dømmer, så før vi også jobbe for at praksisen skal bli bedre...

Hovatn
05-10-2011, 21:36
Tror nok de fleste er enige om at dommerne dømmer, så før vi også jobbe for at praksisen skal bli bedre...
siden det er så mange som har meninger om dømminga under løp er det merkelig at det ikke er flere som stiller opp som funksjonærer på løp og dette er et eksempel på hva som skjer hvis det ikke er nok funksjonærer med kjennskap til reglementet. protester på dømming skal ikke tas med dommeren av seksjonen under kjøring, dette hindrer faktisk løpet og forsinker dette, en protest som det er i dette tilfellet skal faktisk leveres i sekretariatet sammen med protest gebyret og skal drøftes etter kjøring.
jeg personlig kommer sannsynligvis til å la være å stille som funksjonær neste gang det er snakk om biltrial pga, denne saken.

lazy donkey
05-10-2011, 21:37
:beer::beer:

Tommy
05-10-2011, 21:41
:beer::beer:

Skjalg
05-10-2011, 21:59
siden det er så mange som har meninger om dømminga under løp er det merkelig at det ikke er flere som stiller opp som funksjonærer på løp og dette er et eksempel på hva som skjer hvis det ikke er nok funksjonærer med kjennskap til reglementet. protester på dømming skal ikke tas med dommeren av seksjonen under kjøring, dette hindrer faktisk løpet og forsinker dette, en protest som det er i dette tilfellet skal faktisk leveres i sekretariatet sammen med protest gebyret og skal drøftes etter kjøring.
jeg personlig kommer sannsynligvis til å la være å stille som funksjonær neste gang det er snakk om biltrial pga, denne saken.

Tror vi har snakket forbi hverandre her. Beklager hvis mine innlegg er oppfattet som kritikk på dømming. Min intensjon med innlegget er å belyse dommernes vanskelige og til dels umulige oppgave når det blir for mye protest og innblanding utenfra. Altså ingen kritikk til dere inne i ringen heller positiv tilbakemelding om at jobben gjøres til tross for stress og lange dager. Håper dette kan bidra til å senke skuldrene og ha det moro på løp :smile:

Hovatn
05-10-2011, 22:12
Tror vi har snakket forbi hverandre her. Beklager hvis mine innlegg er oppfattet som kritikk på dømming. Min intensjon med innlegget er å belyse dommernes vanskelige og til dels umulige oppgave når det blir for mye protest og innblanding utenfra. Altså ingen kritikk til dere inne i ringen heller positiv tilbakemelding om at jobben gjøres til tross for stress og lange dager. Håper dette kan bidra til å senke skuldrene og ha det moro på løp :smile:

tar dette ikke som kritikk, men blir lei av disse som kommer og skal "hjelpe til" med dømmingen, har du innvendinger på dømmingen står det slik jeg kan lese reglene at dette skal leveres til jury/ løpsleder skriftlig sammen med protestgebyret.

Blesvik
05-10-2011, 22:49
Faktiske forhold i denne saken var at hele gjengen som sto slik til at de så at portpasseringen var feil ble forundret over at bilen fikk fortsette og gjorde meg (løpsleder) oppmerksom på det og en av dem kunne vise bildeserie som viste at bilen ikke var innom porten.
Jeg tok det opp med dommer og han var enig i at han ikke hadde fått dette med seg.
Det var en lang dag og på slutten kan slikt skje.
Men rett skal være rett og prikkene ble rettet.
Prøvde samtidig å få tak i føreren men han var dratt før løpet var ferdig og jeg har tydligvis feil mobilnummer..

Case closed.

Offroadguru Solli
05-11-2011, 06:57
Dette er en trist tråd å lese i. Her har det blitt kjempet med nebb og klør i årevis for at sporten måtte tilbake til "å ha det gøy sammen" igjen.
På tross av dette så kommer det opp en slik sak som igjen går på en av de frivillige som stiller opp for at biltrial utøverne skal få kjøre løp.
Løsningen de siste årene har vært å fryse frivillige som tar til motmele ut av sporten. Jeg tror det er på tide at utøverne innser at det ikke er mulig å arrangere noe uten de frivillige.

Når det gjelder dømming så har den uskrevne regel vært at det har publikum intet med. Jeg har også sett mange dommerfeil men også merket meg at ingen bryr seg så lenge det er til sin egen fordel. Denne saken har jeg ikke detaljkunskap til. Jeg er ikke det minste tvil om at publikum har sett riktig, men at løpsledelsen takler situasjonen som det fremstilles i tråden overasker meg. Hva om de hadde dokumentert med bilder at alle i klassen ble utsatt for denne dømmefeilen uten at dommerne så det og utelot bildene av en de ikke likte trynet på?

Poenget mitt er kort og godt, som jeg har tatt til orde for i 6-7 år i sporten, at nå må utøverne snart besinne seg- til slutt gidder ingen å arrangere løp som frivillige. Husk at frivillige har lyst til å ha det gøy de og, ære være de som gidder å stille opp en gang til etter en slik hendelse som omtales her.

Hovatn
05-11-2011, 09:31
Dette er en trist tråd å lese i. Her har det blitt kjempet med nebb og klør i årevis for at sporten måtte tilbake til "å ha det gøy sammen" igjen.
På tross av dette så kommer det opp en slik sak som igjen går på en av de frivillige som stiller opp for at biltrial utøverne skal få kjøre løp.
Løsningen de siste årene har vært å fryse frivillige som tar til motmele ut av sporten. Jeg tror det er på tide at utøverne innser at det ikke er mulig å arrangere noe uten de frivillige.

Når det gjelder dømming så har den uskrevne regel vært at det har publikum intet med. Jeg har også sett mange dommerfeil men også merket meg at ingen bryr seg så lenge det er til sin egen fordel. Denne saken har jeg ikke detaljkunskap til. Jeg er ikke det minste tvil om at publikum har sett riktig, men at løpsledelsen takler situasjonen som det fremstilles i tråden overasker meg. Hva om de hadde dokumentert med bilder at alle i klassen ble utsatt for denne dømmefeilen uten at dommerne så det og utelot bildene av en de ikke likte trynet på?

Poenget mitt er kort og godt, som jeg har tatt til orde for i 6-7 år i sporten, at nå må utøverne snart besinne seg- til slutt gidder ingen å arrangere løp som frivillige. Husk at frivillige har lyst til å ha det gøy de og, ære være de som gidder å stille opp en gang til etter en slik hendelse som omtales her.

Helt rikktig Solli, når du stiller som funksjonær er jo dette for at duhar morro av dette, men denne saken har knekt den lysten for min del ei stund. i dette løpet skulle jeg engentlig ikke dømt i det hele tatt da jeg var teknisk kontrollør, men ingen andre hadde lyst til å være med å dømme og dermed ble med å dømte, men slik dette har utviklet seg gidder jeg ikke det neste gang.

Tommy
05-11-2011, 10:34
Helt enig med solli.... Håper ikke lysten er borte for lenge bjørnar... Det er faktisk gøy å være både dommer og fører... Generelle diskusjoner er alltid velkomne, husk at dommere tar avgjørelsen der og da ut fra hva han ser... Det er allrid lett å dømme når man i ettertid ser ting på video... Alle har det gøy på løp, det er konkurranse og noenganger går det nok en kule varmt for noen og enhver.... Men morro er det lell... Det tror jeg alle er enig i?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

toresailor
05-11-2011, 17:53
Hei,

Har nå sittet å lest igjennom tråden her, og finner INGEN kritikk til hverken dommer eller hjelpedommere.. De har gjort en kjempe jobb for oss både denne helga og tidligere, og jeg håper også i framtiden.

Dere gjorde alle en strålende jobb, er ingenting å utsette på den. Vi kan ikke få med oss alt, og det gjør verken førere eller andre.

Det som ble tatt opp i denne tråden er ALLE OSS FØRERE, og hvordan vi må klare å la dommerene dømme, og ta resten opp på riktig måte.. Det som tråden skulle gjøre var å minne OSS på at vi ikke er dommere, hjelpedommere eller noe annet enn førere når vi er ute å kjører. Og om vi er uenige, så skal det gjøres på rette måten. men hva er det?

Så skjer det som alltid skjer når vi diskuterer noe som mange engasjerer seg i.. diskusjonen sporer av, og vi mister litt tråden..

Det er dypt beklagelig at det har virket som om dette har vært kritikk til noen frivillige, eller klage på den jobben de gjør for oss, for kan umulig tro at det har vært meningen.

Det som vi må har fått en go reminder på er at vi som førere får bli flinkere til å holde kjeft når vi ikke kjører selv, og om vi er uenige i dømmingen, så får de taes med løpsleder.

Gleder meg til neste løp, og det jeg er sikker på at alle andre gjør også, håper bare det også inkluderer mange frivillige som vi er helt avhengige av at stiller opp for oss.

zimmer410
05-11-2011, 19:11
Det er jo min passering det gjelder.

Som sagt så var jeg mest opptatt av å holde bilen igang da den ikke var helt i "form".
Slik jeg leser av saken tok jeg pinnen med dekket og ikke innenfor dekket, helt greit det, ikke noe å si på det. Jeg så det ikke, i mitt hode gikk det akkurat.

Det ble levert bevis mot dette, i form av bildebevis i etterkant av signering, da hadde jeg dessverre reist.

Så får jeg håpe at protesten mot meg ble gjort på korrekt måte og behandlet sånn slikt skal.
Jeg kan dessverre ikke regelverket, så jeg kan ikke uttale meg om dette.

Jeg synes dommerne gjør en god jobb jeg, og takker de så ofte jeg kan.
Vi må huske at de er der for at vi kan gjøre det vi synes er det morsomste som finnes, nemlig å få kjøre bil i skogen og teste oss mot alt og alle.
Uten de så sitter vi hjemme og ser på TV.

Mads

Offroadguru Solli
05-11-2011, 20:15
Protesten skal leveres inn etter endt løp sammen med 1000kr. Så er det opp til jury om den skal tas til følge. Etter det er det premieutdeling og det kan ikke protesteres etter den.
Etter slik jeg ser det som løpsleder så må det tolkes slik at dømmingen som er gjort av dommer gjelder uansett evt. feil om ikke det legges inn protest på riktig vis.
Det vil uansett være utenfor løpsleders oppgave å på eget innisjativ endre pådømte prikker.
Dermed, ut i fra at denne tråden beskriver situasjonen riktiig, så beholder Zimmermann sin plasering om ikke protesten er gjort i henhold til regelverk.
Men dette er bare min vurdering.

Blesvik
05-13-2011, 18:42
Det ble aldri levert noe protest fra noen, vi ble gjort oppmerksom fra flere om at vi hadde gjort en feil, noe vi kjapt innså og rettet det opp.
Ansvaret for dette er mitt siden jeg var løpsleder.

zimmer410
05-13-2011, 19:18
Slik jeg forstår det da er at ingen dommer i seksjonen eller noen ansvarlig for dette billøpet så hendelsen.

Det ble påpekt av tilskuere.
Seksjonen ble godkjent av meg og seksjonsdommerene.

Ikke misforstå, jeg aksepterer at jeg passerte porten feil, det er jo så mange som har sett dette, mange på den toppen gitt....

Det jeg vil med dette her innlegget er å bare å sette dette i sammenheng.
Det betyr nå at hvemsomhelst kan komme i etterkant med ett eller annet bevis og presentere dette for en eller annen i juryen eller dommer og etterprøve resultatet i etterkant.

Og det trenger ikke å være en offisiell protest engang.
Og nårsomhelst under løpets gang.

Dette er noe dere bør tenke på fremover, så ikke uheldige seanser kan oppstå i fremtiden. Slik som denne.

Mads

Blesvik
05-13-2011, 21:40
Det funker heldigvis ikke slik Mads:wink_animate:
Men du bommet på porten, knekte pinnen med yttersiden av dekket.
Knekkes pinnen med ett forhjul og det andre forhjulet ikke er igjennom porten er det brutt seksjon.
Hadde du vært der til løpet var ferdig eller jeg hadde fått tak i deg på tlf hadde du vært helt enig i at du hadde fått feil prikker og plassering.

SC er spesielt siden alle andre (førere og publikum) står og ser på siden det kjøres en og en bil.
Fort at dommere mister tillit hvis en slik feil ikke blir rettet opp.

Og jeg er sikker på at alle førere ønsker at dommerene skal dømme riktig.
Selv om det rettes i etterkant.

zimmer410
05-13-2011, 22:03
Så bra da Pål.
Det funker heldigvis ikke slik Mads
Men du bommet på porten, knekte pinnen med yttersiden av dekket.
Knekkes pinnen med ett forhjul og det andre forhjulet ikke er igjennom porten er det brutt seksjon.
Hadde du vært der til løpet var ferdig eller jeg hadde fått tak i deg på tlf hadde du vært helt enig i at du hadde fått feil prikker og plassering.

SC er spesielt siden alle andre (førere og publikum) står og ser på siden det kjøres en og en bil.
Fort at dommere mister tillit hvis en slik feil ikke blir rettet opp.

Og jeg er sikker på at alle førere ønsker at dommerene skal dømme riktig.
Selv om det rettes i etterkant.

Mad Max
05-14-2011, 11:26
Det ble aldri levert noe protest fra noen, vi ble gjort oppmerksom fra flere om at vi hadde gjort en feil, noe vi kjapt innså og rettet det opp.
Ansvaret for dette er mitt siden jeg var løpsleder.

Husk at dette ikke går på deg om person Pål men her har du desverre gjort en feil.

Protesten skal leveres inn etter endt løp sammen med 1000kr. Så er det opp til jury om den skal tas til følge. Etter det er det premieutdeling og det kan ikke protesteres etter den.
Etter slik jeg ser det som løpsleder så må det tolkes slik at dømmingen som er gjort av dommer gjelder uansett evt. feil om ikke det legges inn protest på riktig vis.
Det vil uansett være utenfor løpsleders oppgave å på eget innisjativ endre pådømte prikker.
Dermed, ut i fra at denne tråden beskriver situasjonen riktiig, så beholder Zimmermann sin plasering om ikke protesten er gjort i henhold til regelverk.

En vurdering jeg er helt enig i...

Blesvik
05-14-2011, 19:35
Må presisere at denne endringen ble ikke gjort av løpsleder alene som JT mener.
Det ble diskutert sammen med hoveddommer og juryleder og til dere som sliter med dobbelmoralen her, hvis ikke dem som var til stede ikke har noe med det har ihvertfall ikke dem som ikke engang var der noe med hva som ble avgjort av dommere og løpsledelse under SC1.

Utrolig at noen mener det er mer riktig for sporten generelt og denne saken spesielt å ikke rette opp denne dommerglippen!:shaking:

Mad Max
05-14-2011, 19:41
Lite viste jeg at vi som ikke har vært tilstedet ikke har noen rett i å uttale oss.
Men for all del, det er tatt til etteretning.

Åge Kolaas
05-14-2011, 20:18
Det ble diskutert sammen med hoveddommer og juryleder og til dere som sliter med dobbelmoralen her, hvis ikke dem som var til stede ikke har noe med det har ihvertfall ikke dem som ikke engang var der noe med hva som ble avgjort av dommere og løpsledelse under SC1.

Utrolig at noen mener det er mer riktig for sporten generelt og denne saken spesielt å ikke rette opp denne dommerglippen!:shaking:

Sur no ja:smokin::smokin::grinpimp:

Åge Kolaas
05-14-2011, 20:19
Lite viste jeg at vi som ikke har vært tilstedet ikke har noen rett i å uttale oss.
Men for all del, det er tatt til etteretning.

Sur du og ja!!!!:smokin::smokin::laughing:

Mad Max
05-14-2011, 20:39
Sur du og ja!!!!:smokin::smokin::laughing:

Nei kun en smule forundret...

Offroadguru Solli
05-14-2011, 22:36

Interesangt at intet er endret ved deg Pål. Hvorfor starter du igjen opp med idiotiske personangrep helt utenfor det som har med saken å gjøre?
Du skriver da vitterlig i denne tråden at du ble vist ett bildebevis og at det fikk deg til å gå til dommer for å endre resultatet? Det bygger jeg min meningsytring på. Om det er ett annet hendelses forløp så stemmer selvsagt kansje ikke min meningsytring. Men da må jo den skrives først.
Men generelt vil jeg si at Cuper bør ha en viss seriøsitet, og deltakerne bør kunne forholde seg til det som blir dømt-ikke inblanding fra utenforstående fotografer. Har du tenkt på om noen har bilder der andre gjør feil men som ikke blir vist?

AnitaW
05-14-2011, 23:04

Interesangt at intet er endret ved deg Pål. Hvorfor starter du igjen opp med idiotiske personangrep helt utenfor det som har med saken å gjøre?
Du skriver da vitterlig i denne tråden at du ble vist ett bildebevis og at det fikk deg til å gå til dommer for å endre resultatet? Det bygger jeg min meningsytring på. Om det er ett annet hendelses forløp så stemmer selvsagt kansje ikke min meningsytring. Men da må jo den skrives først.
Men generelt vil jeg si at Cuper bør ha en viss seriøsitet, og deltakerne bør kunne forholde seg til det som blir dømt-ikke inblanding fra utenforstående fotografer. Har du tenkt på om noen har bilder der andre gjør feil men som ikke blir vist?

Jeg kan ikke helt se hvor Pål har tatt til personangrep her?

supersvein
05-15-2011, 11:08
Jeg kan ikke helt se hvor Pål har tatt til personangrep her?

Stemmer i her.
Mange forskjellige meninger som kommer frem i denne tråden, men den har iallefall vært saklig.

Geirk
05-15-2011, 22:03
Da er det en dommer jobb ledig,dømmer mitt siste biltrailløp til helga. Gidder ikke det her mer.

Hovatn
05-16-2011, 07:39
Da er det en dommer jobb ledig,dømmer mitt siste biltrailløp til helga. Gidder ikke det her mer.

da er det 2 plasser ledige Geir gidder heller ikke å dømme neste løp i BILtrial

Tommy
05-16-2011, 07:45
Hmmmm da har jeg slettet det jeg skrev her, man lar lett følelser ta overhånd i en diskusjon som dette, beklager det på det sterkeste

Beklager enda mer at GeirK og Bjørnar velger å ikke være frivillige lengre, vil støtte de avgjørelsene som ble tatt og si at alle handlet helt etter "boka"

Alle ære til alle de frivillige vi er så utrolig avhengig av, håper jeg kan få dere på andre tanker ved en senere anledning

martinj
05-16-2011, 07:59
er så hjertens enig... har ikke mere å si..

Mad Max
05-16-2011, 08:15
Ettersom Tommy garrantert mener meg i den ene setningen sin så skal jeg uttrykke meg på følgene måte...

Synes det er synd at en saklig debatt om en protest skal ende med innlegg som det til Geirk, Kjørisønder og Tommy (Tommy har slettet sitt inlegg).

Skrevet i ettertid.

Skal også si all ære til di frivillige, mine kommentarer har ikke vært personrettet ei heller ment til noen spesielle i nevnte stevne, men kun ment å omhandle "protesten".

Blesvik
05-16-2011, 09:33
Må presisere at det kom aldri noen "protest" på dette!
Vi ble gjort oppmerksom på en feil av publikum og førere fra flere klasser og rettet det opp!

Slike diskusjoner som dette er kjedelige men hva om diskusjonen hadde gått på at vi hadde valgt å IKKE rette det opp??
Det hadde vært verre!
Hvordan hadde tilliten til dommere og løpsledelse vært da?
Dommere og løpsledelse må ha mulighet til å rette slikt opp for det er veldig fort at slikt oppstår.
Det hadde vært en lang dag, og samme dommere dømte i alle banene og de var både slitne og sulten.
Dette var den siste seksjonen og det var en "skog" av pinner der feilen skjedde.
Det er lov å gjøre feil blandt frivillige og det må også være lov å rette det opp igjen!!

Slik jeg kjenner Mads hadde han godtatt endringen uten diskusjon hvis han hadde blitt der til løpet var ferdig.

Hva tror dere funksjonærer har igjen for jobben?
Og hvorfor stiller de opp??
Og hva skal til for å få flere frivillige til sporten vår???
For uten frivillige har vi ikke sporten vår!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Åge Kolaas
05-16-2011, 10:56
Sjå saken på denne måten då!! Frivillige som må gje seg etter at dei blir kritisert! Er dei rette folka til jobben?? Dei har nok alle gjort sitt best og bør stå for sine eigne meiningar og ikkje bli "sur" og sei opp jobben om dei får kritikk! Mitt tips Folkens, slett denne tråden og alle sure minner og stå på!!! Alle kan gjer feil (uten om meg då:smokin:)
Mvh Åge Kolaas
(han som kan løse alle problem:beer:)

Tommy
05-16-2011, 11:08
Problemet var vel heller at kritikken skulle vært til førere og andre teammedlemmer som alltid skal ha et ord med i laget og som står på sidelinjen og kommer med meninger og ytringer om det aller meste...

Hovatn
05-16-2011, 11:27
jeg gir meg ikke pga. at jeg ikke tåler kritikk som åge påstår, men da jeg er lei av alle førere og teammedlemmer som legger seg opp i dømminga. derav gidder jeg ikke å dømme neste løp. DOMMEREN DØMMER. ER DU UENIG I DETTE LEVER INN EN SKRIFTLIGPROTEST MED PROTESTGEBYRET.

zimmer410
05-16-2011, 11:33
Jeg har kjørt nok billøp til å kunne innrømme feil jeg, hvis jeg har begått en.
Så. ja Pål, det er ikke noe problem for meg.
Har sikkert 60 pokaler hjemme, så en fra eller til er ett fett for meg.
Jeg holder på for morro skyld.

Det jeg er forundret over er måten, men hvis det er tillatt på denne måten så aksepterer jeg det, ikke noe problem.

Og jeg prøver alltid å takke dommerene etter hver seksjon(ikke alltid jeg husker det da, litt varm i toppen), er utrolig glad for at dere stiller opp så jeg kan leke med bilen min.

Mads

Tommy
05-16-2011, 11:58
Det vi alle ser er vel at ikke alle saker egner seg veldig godt til å diskuteres på et forum som Pirate (utrolig men sant:wink_animate:)

Dommere og frivillige gjør så godt de kan og tar de avgjørelsene de mener er riktige, og vanligvis er ikke foto og film noe man vil bruke, men det er klart at i en gitt situasjon kan man det... ingenting i veien for det. skriftlige protester brukes når men mener seg utsatt for urett, men det er jo en prosess som fører frem til en protest og det er å ta en prat med dommer eller løpsleder, og der stopper det som regel, enten gir da løpsleder/dommer medhold eller fastholder sitt standpunkt.... er man ikke enig kan man protestere... dette er generelt gangen i hva som skjer... kan man slippe protester er det etter vår mening det aller beste, kommer sjeldent noe godt ut av det, og heldigvis har vi svært få protester i biltrial og et godt samhold og miljø tross mange krasse nettdiskusjoner... Det hender at dommere/løpsledere blir gjort oppmerksom på helt åpenbare feil, og retter det umiddelbart, akkuratt som det bør være

Husk at resultatlister kan endres helt frem til de blir hengt opp, og faktisk inntil protesttiden er over, en halv time etter siste forandring, denne kan forandres av løpsledelsen enten ved at de finner feil eller at noen leverer inn protest, feil kan være rene dommerfeil, skrivefeil eller regnefeil.

Etter en halv time er resultatlisten endelig UANSETT feil eller ei... og sånn må det være

God sommer folkens, og før det sees vi i Sarpsborg.....

Åge Kolaas
05-16-2011, 14:23
Problemet var vel heller at kritikken skulle vært til førere og andre teammedlemmer som alltid skal ha et ord med i laget og som står på sidelinjen og kommer med meninger og ytringer om det aller meste...

Enig der Tommy!!

Åge Kolaas
05-16-2011, 14:30
jeg gir meg ikke pga. at jeg ikke tåler kritikk som åge påstår, men da jeg er lei av alle førere og teammedlemmer som legger seg opp i dømminga. derav gidder jeg ikke å dømme neste løp. DOMMEREN DØMMER. ER DU UENIG I DETTE LEVER INN EN SKRIFTLIGPROTEST MED PROTESTGEBYRET.

Sånn eg ser da du skriv no, mottseier du deg sjølv litt!! Når førere og teammedlemmer legger seg opp i dømminga, er det vel på ein måte kritikk, eller???? Men heilt rett som du skriv: DOMMEREN DØMMER!!!
(men siden du ikkje gidder meir, er du kansje berre Lat:smile::smile::smile:)

Skjalg
05-16-2011, 15:28

Det har ikke vært noen kritikk av dommere i denne tråden! Vi er helt avhengige av frivillige noe alle vet. Derfor oppfordret jeg, i mitt første innlegg, til å hjelpe dommerene slik at de kan få gjøre jobben sin i fred uten innblanding.

Det vi alle ser er vel at ikke alle saker egner seg veldig godt til å diskuteres på et forum som Pirate (utrolig men sant:wink_animate:)

Dette er andre gangen jeg uttaler meg på forum. Begge gangene er det blitt misforståelser. Så langt 100 % uttelling Thefinger