PDA

View Full Version : torsjonstag

Kjetil1972
05-08-2011, 08:11
ser på min pajero at torsjon er er ulikt strammet på hver side, hvis det skal være slik hvordan vet man at fjæringen blir lik???

er ettermontert OME torsjon på bilen.. sammen med fjær/dempere.

noen som kan gi en liten opplæring her:smile:

Amund
05-08-2011, 13:10
De fleste torjonsbiler jeg har kikka under står skruene veldig forskjellig. Jeg tror ikke alle disse bilene er skrudd på av en svimmel mekaniker, men at dette er en grunninnstilling fra fabrikken, sikkert for å kompensere for ujevnt fordelt vekt på bilen og/eller variasjoner i produksjonen av torsjonsstavene... Eneste måten å få dette 100% riktig på må være ei vekt under hvert hjul som baneracinggutta bruker... har du ikke tilgang på det - skru like mange runder på begge skruene når du skal justere :)

Kjetil1972
05-08-2011, 17:13
takk!
tror desverre de er montert av en svimmel mekaniker, er flere ting på på bilen jeg har måtte rette opp i etter at jeg kjøpte den. så jeg tror de montert på lykke og fromme :grinpimp:

men,men finner vel på noe :smile:

4-fun
05-08-2011, 18:05
Eller måle avstand fra nav og opp til skjermkant:grinpimp:

Kjetil1972
05-08-2011, 21:52
krøp under en annen lik pajero i dag som ikke har vært mekket og styrt med og der var torsonstaven på førersiden bittelitt strammere enn den andre.
på min er det motsatt og den på passasjersiden er strammet 2-3 cm mere enn den på førersiden...:question:
det var egentlig det jeg reagerte litt på, at de var så forskjellig

får bare slakke begge ned slik at jeg ser at bilen siger litt på fronten og måle høyden på begge sider og deretter heise den likt på begge til ønsket høyde er nådd :grinpimp:
så må det vel være bra nok :wink_animate:

Lille lay (nico)
05-10-2011, 10:57
Du kan også se om torsjonen er satt riktig på merkene i bærebrua. Det skal være merket med en strek.

Chevy-Sheriff
05-10-2011, 11:58
..... og den på passasjersiden er strammet 2-3 cm mere enn den på førersiden...:question:

tidligere eier har feit kjærring ?????

:grinpimp: