PDA

View Full Version : Pris på ARB - 82 Hilux

Holten
07-10-2007, 03:13
Hva er prisen på KOMPLETT sett? Altså; Sperre foran, Sperre bak, Kompressor og resten av det som måtte følge med.

Etter jeg var på Jamboree'n og fikk sitte på med Extremetoy fikk jeg en idè om å kjøpe ARB crossboned

Hvor er det lurest å kjøpe? Bertelsen?
En ting til, har Bertelsen lave utvekslinger som man kan slenge inn samtidig?:)
Hvilken diff har 82 Hilux? Samme aksler som Landcruiser?

Prøver meg på dårlig engelsk jeg, bedre enn ingenting :rolleyes:

What's the price for a complete ARB set? I mean; Front locker, Rear locker, Compressor and the rest that might be there.

After I was at the Jamboree and got to be the Co-Driver for Extremetoy I got this Idea..buying ARB's crossboned

Where should I buy? Team Bertelsen?
One more thing, do Team Bertelsen have some lowrange gears that I can throw in at the same time? :)
What kind of differential has the Hilux? Does it have the same axles as the Landcruiser?

knixen
07-10-2007, 09:16
82 hilux har 8" differ. Hilux/LJ70/LJ73/4runner(bak) er like.

Det lønner seg nok å hente giringer fra usa, men ikke arb. Det finner du billigere her til lands. Det skiller lite mellom bgnor og 4x4supply, selv om Tor på 4x4supply nok er billigst. Han tar 5950 pluss mva per arb i fastpris. Kompressor fra drøye tusenlappen og oppover.

Du trenger muligens nye kronhjulslager, disse kjøper du billigst fra Tools (vanlige SKF lager, delenr 32010. Pris ca 300 per stk om jeg ikke husker feil).

Bakdelen med å bestille giringer fra USA er jo selvsagt muligheten for feil, og det er årsaken til at jeg kjøpte mine hos BGnor. Utrolig irriterende å sitte med feilbestilte/leverte varer...

Bytter du giringer så bør du bytte pinjonglager samtidig, samt tettering og spennhylse. Du må nok også kjøpe endel shims. Det kan lønne seg å ihvertfall kjøpe et "Master install-kit", det er komplett med en hel del shims, lagre og spennhylse.

Å montere arb`en krever lite spesialverktøy, men hvis du skal bytte giringer så trenger du presse og mikrometer.

For å summere, arb med kompressor ca 18000,-

Lagre ca 1000,- (Master install-kit ca 2000,- per sett)

Tetteringer ca 100,-

Giringer 3000-5000 avhengig av hvor du bestiller

Shims hos Toyota er DYRT, koster ca 70 per stk. Så du skal ikke kjøpe mange før det lønner seg med et master kit. Pluss at de har altfor tykke shims så du trenger forskjellige dimmensjoner for å få dette rett...

Tja, har jeg glemt noe???

ps, vi kan vel snakke om å hive inn en arb... men giringer er betydelig mere arbeide...

Holten
07-10-2007, 12:12
Tusen takk for svar! :cool:

Jeg får tenke litt på saken! Blir et veldig stort pengeutlegg på en gang, så kanskje jeg kjøper en i første omgang. Vi får se..

Å montere giringer høres ut som en stor sak, hvem monterte dette for deg?
Og hva var prisen? Pål skal montere arb'n om jeg kjøper! grnpirate

knixen
07-10-2007, 12:21
Jeg fikk en kompis på et lokalt verksted til å gjøre jobben, men jeg var der sammen med han og nå som jeg har tilgang på verksted så tar jeg jobben på 40en selv...

Til 40en har jeg kjøpt 1stk arb... vurderer aussielocker bak... må regne litt på det..

Tommy
07-10-2007, 12:36
blir billigere med Portaler om man skal ha de på en trialbil... og Promod kjører jo samme banenen som Modified

supersvein
07-13-2007, 10:05
blir billigere med Portaler om man skal ha de på en trialbil... og Promod kjører jo samme banenen som Modified

Portaler kan gjerne være billigere, men da kjøper en seg et lite ombyggingsprosjekt også hvis det skal på en bil som allerede har lux-axler...

Tilgjengelighet og frakt kan også kanskje ordnes litt greiere for en eske eller to med arb'er. :rolleyes: