PDA

View Full Version : Hjelp.....

Grønnskolling
05-30-2011, 20:13
Hei! Jeg kjøpte meg en kort 300d GW 85', gått ca 280000. Har tenkt å bruke den som tur-, jakt- og rallebil. Fikk den til en bra penge, men toppakningen er gått, bakdemperne er kaputt og det er en goooood del rust. Problemet mitt er at jeg er helt grønn(skolling) når det kommer til bil. Fullstendig blank!!! Det positive er at jeg har bestemt meg for å gjøre mest mulig selv.... Har noen bilkyndige venner som kan trå til når jeg har satt fast fingrene:shaking:shaking: Så til spm. Hvor kjøper jeg billigst et par nye baklys? Sidevinduet på førerdøra vil ikke helt opp, mangler ca 3 cm så begynner sveiva å spinne. Må jeg kjøpe ny "innmat"? Hva slags dempere bør jeg kjøpe? Får jeg kjøpt nytt "hanskerom"? det er også kaputt.....
Hvis noen føler for å gi meg noen tips hadde jeg blitt utrolig glad:smile:!

Bjørnar K
05-30-2011, 21:27
Hei.
Alt av deler får du kjøpt hos VTP.
Vtp.no eller 31291100. Spør etter Øystein.
Ang. spørsmål
Vtp har lykter til en bra pris.
Vindusheis så må den mest sannsynlig byttes.
Dempere finnes alt i fra "sykkelpumper" til hardcore offroad.
Hanskerom er jeg litt usikker på men jeg tror Vtp fikser det også :)

Grønnskolling
05-30-2011, 22:13
Tusen takk for kjapt svar:smile: Skal ringe dem i morra og begynne moroa!
Gleder meg vilt til å få frøkna ut på veien....

Rossi
05-30-2011, 22:33
Og imens gleder vi andre oss til å få se bilder av bilen din:smile:

Grønnskolling
05-31-2011, 22:05
I dag har jeg bestilt slipesett. Skal vel bestille nye dempere i morgen. Ble litt motivert av alle bildene på forumet, og sleit ut det meste av ting som var festet på gulvet. Var klar over det da jeg kjøpte bilen, hele fotbrønnen på førersiden var rustet bort. Må nok starte vinkelsliperen og slippe den løs der... Ellers så så det ikke helt for j.... ut, men må nok fjerne litt rust her og der. Fjernet varebilveggen også, den var sveiset fast. Har bakseter og planen er å sette inn dette når ting blir mer på stell. Bakdøra er et kapittel for seg selv, nedre feste er knekt og det er mye rust på hjørnene og på selve bakdøra. Åssen fikser jeg festet til døra??? Tror en hjernekirurg har den samme følelsen som jeg hadde i dag når jeg begynte, første gangen han åpner kraniet på en kar! Hvordan skal nå dette gå???? Har tatt noen bilder så dere får se hvordan frøkna ser ut.:(

Rossi
06-01-2011, 10:08
En del rustsveising der ja, men en tøff bil:smile:

Hør med Mercemann her på forumet ang. bakdøra. Vet han har sveiset et par sånne fester før..

Grønnskolling
06-14-2011, 22:48
I dag fikk jeg toppakning og ny pakning til manifoilen. Fikk tak i ei verkstedhåndbok og leser like mye som jeg skrur, men det går da fremover:smokin:

Vet noen om jeg må kjøpe nye bolter til toppen når jeg skifter pakning? Er det evt. noe annet jeg må tenke på i denne operasjonen(bortsett fra å sette alt riktig sammen igjen):grinpimp:

Kutta vekk en del rust også. Har kappet toppen av kanalen nede på førersiden. Kan jeg sveise inn ny overdel, eller må jeg skifte hele kanalen?

Dere skulle forresten hatt meg på lyd når jeg holdt på i dag, banninga er omvendt proporsjonal med mekanisk ferdighet:smile:

hpwillys
06-14-2011, 22:54
Hei, lykke til, har akkurat skifta toppakning selv, ende med å skifte topp også, for den var det sprekk i...
Men uansett, du kan bruke boltene om igjen, men ofte lønner det seg å bytte dem, vurder også ventiltettinger når du først surrer rundt ned i der.
Men du kan måle boltene, skal ligge innenfor et vist mål. Bør stå i boka de, sammen med torque verdier og rekkefølge å skru i.

Lykke til :-)

Grønnskolling
06-14-2011, 22:59
I dag fikk jeg toppakning og ny pakning til manifoilen. Fikk tak i ei verkstedhåndbok og leser like mye som jeg skrur, men det går da fremover:smokin:

Vet noen om jeg må kjøpe nye bolter til toppen når jeg skifter pakning? Er det evt. noe annet jeg må tenke på i denne operasjonen(bortsett fra å sette alt riktig sammen igjen):grinpimp:

Kutta vekk en del rust også. Har kappet toppen av kanalen nede på førersiden. Kan jeg sveise inn ny overdel, eller må jeg skifte hele kanalen?

Dere skulle forresten hatt meg på lyd når jeg holdt på i dag, banninga er omvendt proporsjonal med mekanisk ferdighet:smile:

Rossi
06-15-2011, 14:25

Det er bra at du leser slik at du får satt det sammen på riktig måte! Er det noe jeg selv ikke liker så er det å måtte gjøre samme jobben mer enn en gang:pissed:

Hvis den nederste delen av kanalen er hel så finnes det vel ingen go grunn til å bytte den ut?

Tipper forøvrig at de fleste her kjenner igjen seg selv i språkbruken du beskriver:laughing:

Brynjar
06-15-2011, 14:27
Tipper forøvrig at de fleste her kjenner igjen seg selv i språkbruken du beskriver:laughing:

Ikke meg.. har aldri sagt et stygt ord i garasjen noensinne

Thefinger
Okei.. æ lyg :grinpimp:

Grønnskolling
06-16-2011, 22:53
Skal måle boltene og se om de er blitt for lange..... Måtte ut med radiator og greier også, det var et lite helvete for boltene på kufangeren var umulig å få ut. Prøvde med den råeste rustsprayen jeg kunne finne i byen, men faen om jeg fikk dem av. Starta vinkelsliperen i sinne og ødela hele maskina før jeg hadde kappa den første bolten. Da var det ned til byen og kjøpe ny:pissed:

Forresten, det var ganske mye rust i radiatoren. Bør jeg gjøre noe med det eller er det greit:question: Hva kan jeg evt bruke? Tenkte litt på å stappe inn høytrykkspyleren, men en liten stemme i hodet ba meg vente til jeg hadde snakket med ekspertisen:smile:

Ellers har jeg fått kontakt med en kar som kan sveise for meg:smile:

Leter etter en god grunn til å kjøpe et sveiseapparat også, men tror det kan være lurt å øve litt før jeg begynner på frøkna:smokin: Hva slags type sveiseapparat skal man kjøpe om man vil ha til å sveise på bilen, og kanskje imponere kona med en liten stålskulptur jeg kan sette i hagen på bursdagen hennes:question:

Rossi
06-18-2011, 08:50
Skal måle boltene og se om de er blitt for lange..... Måtte ut med radiator og greier også, det var et lite helvete for boltene på kufangeren var umulig å få ut. Prøvde med den råeste rustsprayen jeg kunne finne i byen, men faen om jeg fikk dem av. Starta vinkelsliperen i sinne og ødela hele maskina før jeg hadde kappa den første bolten. Da var det ned til byen og kjøpe ny:pissed:

Forresten, det var ganske mye rust i radiatoren. Bør jeg gjøre noe med det eller er det greit:question: Hva kan jeg evt bruke? Tenkte litt på å stappe inn høytrykkspyleren, men en liten stemme i hodet ba meg vente til jeg hadde snakket med ekspertisen:smile:

Ellers har jeg fått kontakt med en kar som kan sveise for meg:smile:

Leter etter en god grunn til å kjøpe et sveiseapparat også, men tror det kan være lurt å øve litt før jeg begynner på frøkna:smokin: Hva slags type sveiseapparat skal man kjøpe om man vil ha til å sveise på bilen, og kanskje imponere kona med en liten stålskulptur jeg kan sette i hagen på bursdagen hennes:question:
Du må begynne å pumpe jern om du skall skru gammel rusten Geländewagen vet du:grinpimp:
Kjøre vinkelsliper i sinne høres livsfarlig ut...........
Det høres ikke greit ut med masse rust i radiatoren synes jeg. Skall vel egentlig ikke være noe særlig av den varen siden glykolen har en korrosjonshemmende effekt, men har bilen stått tom for kjølervæske en stund så kan det ruste ja. Ligger det løs rust inni radiatoren? Særdeles ugunstig hvis det suser rundt rust i de til dels tynne kanalene i motoren. Jeg er usikker på hvordan man best behandler et slikt problem, men det er nok greit å få ut så mye som mulig i alle fall. Tror ikke høytrykkspyleren har noe særlig inne i en gammel rusten radiator å gjøre. Sats heller på å skylle med hageslangen i alle mulige retninger, mens du snur og vender radiatoren frem og tilbake. Ikke noen ekspert men jeg ville nok gjort det på den måten. Kanskje det finnes noe stoff du kan bruke? Radiatorrens f eks:smile:

Jeg har sett noen bilder av din Geländewagen, og de tolker jeg som at du trenger sveiseapparat:wink_animate:
90% av de jeg har spurt sier at det beste/enkleste for karosserisveising er MIG/MAG, blandt annet p g a den noe mindre varmespredningen enn ved TIG- og MMA/pinne-sveising. Selv skall jeg kjøpe TIG tror jeg siden jeg synes det blir så pene sveiser med et slikt apparat:smile: