PDA

View Full Version : dekkgass, sveisegass

frigger
06-11-2011, 21:42
Jeg har anskaffet meg et lincoln sp 170-1 mig apperat. Fikk med ei mison flaske på 50L (tror jeg, det stod 29,5 kg på den, ca 1 m høy 20 cm i dia). Den var beklageligvis tom.
Hvordan/hvor er det å få fylt den?
Kan jeg eventuellt fylle CO2 på den fra en brannstasjon (kanskje mindre streng kontroll), tåler flaska det?
Mister jeg flaske hvis jeg går på feks tess?
Hvilke andre muligheter har jeg. Syns det er litt drøyt med 5000,- for ei 11 kg flaske host tools, tess etc.

GRIZZLY
06-12-2011, 10:12
Til vanlig dekkgasssveising i "svart stål " kan du ikke bruke ren co2.

Den flaska du har er en bytteflaske. (20liter)
Dvs. at flaska leies av leverandøren og du betaler kun for gass ved bytting.
Det andre alternativet er de mindre flaskene som du kjøper og eier selv, de er dyrere første gangen (innkjøp), men når den er tom betaler du kun for fylling/bytting.

Jeg har avtale hos Yara.
Flaskeleie 1762,- +mva. pr.år
Fylling 20l flaske: 922,-+mva. (Secure18 gass)

Nöcke Gunnar
07-25-2011, 20:48
Du kan sveise svart stål med ren CO2. Det er ikke uvanlig at det blir brukt. Når en sveiser i tykke stålplater er det en fordel å bruke CO2 fremfor Argon med CO2 tilsatt siden ren CO2 gir en dypere brenning i materialet enn med andre dekkgasser.

Det spruter litt mer så en skal passe på at en ikke setter fyr på ting rundt om kring. Ellers billig og bra. ;-)

Det er faktisk mange som på grunn av dårlig rå kjøper en overgangsventil hos Tess som passer på brannslukkerapparatet og kobler den til sveiseapp. Ren CO2. Billigste måten å skaffe seg sveisegass.

Eivind U
07-25-2011, 22:12
Det er ingen av gassleverandørene som vil fylle flaska di, det er en leie flaske og flaskene blir byttet inn når du kommer hos forhandlere, ikke fyllt på stedet. Det finnes kunder som av spesielle årsaker har kjøpt flasker selv, så om flaska ikke ligger inn i systemet og du kan dokumentere at du eier flaska kan du sende den inn for fylling, men dette blir da mye dyrere og det er viktig at det ikke er over 10år siden den har vært til revisjon. (Står stemplet på flaska). Er ganske sikker på at alle Mison flaskene har ansluttning iht. DIN 477 og har gjenge nr.10. siden Argon er den gassen det er mest av i alle Mison blandingene. CO2 flasker (og brannslukkere om jeg ikke tar feil) har gjenge nr.6 iht. samme standard.

Nöcke Gunnar
07-25-2011, 23:43
Jeg har kjøpt egen flaske og det fungerer på samme måte som ved leieflasker. Jeg leverer den tomme og får igjen en full og betaler for gassen på den nye.

Co2 fylles på feks brannstasjonen og det er andre gjenger på den enn på vanlige gassflasker så du kan ikke koble den til med samme tilkobling som du bruker til sveisegass. Derfor den ventilen, og den er uten regulator som måler gassflow så en må åpne den litt på gefülen. Ikke for mye og ikke for lite.

Men det blir jævli billig gass siden flaska er noe en kan orge gratis og gassen er billig samtidig.

Den høye flaska du har er å betegne som "tyvgods". Det beste er at du bare leverer den inn. Du får ingen til å fylle den og private får ikke kjøpe så store flasker. Denne er enten fra en som har eid et eget firma eller en som har rappa den på et anlegg.

Eivind U
07-26-2011, 16:28
Ja, man får kjøpt 5-10 liters flasker som eieflasker, disse koster rundt 3-4tusen mener jeg.

Man kan få regulatorer for alle gasser med flowmeter, så det er ingen hindring.

Nöcke Gunnar
07-27-2011, 21:53
Jeg sveiser så lite nå, men vil ha flaske tilgjengelig slik at jeg kjøpte meg flaske. De små litersflaskene, engangs, liker jeg ikke. Har to tre liggende men bruker mest Mison på svart stål.