PDA

View Full Version : Valg av aksler til trial-prosjekt....????

Wikingen
07-12-2007, 01:06
Sitter å vurderer å gå igang med et trial-bygge, og lurer på hva slags aksler jeg burde velge .
Drivverket har jeg noenlunde klart, det blir 6'er eller 8'er med automat og en NP av noe slag.
Ser at det brukes utrolig mye forskjellig av dere som driver med dette, men at behovet for sperrer kommer etter kort tid.
Er G-Wagen-aksler, som har innebygde sperrer et alternativ? Evt. andre med sperre fra børjan av??? (vet ikke hva som finnes her, så tips mottas med takk...)
Ser det er en del halvdøde/opprusta G-Wagener og Suburbaner der ute. Har disse bilene vettuge aksler og øvrig drivverk??

På forhånd takk!!

Mvh

Tommy
07-12-2007, 06:19
Hvilke klasse skal du kjøre, hva slags bil blir det??
Hva med Unimog aksler...

Geir
07-12-2007, 10:28
g-aksler har jeg hatt , og vil ikke anbefale dem.
det er riktig at det er sperrer i dem orginalt, huske på at sperrene i disse akslingene svært sjeldent har blitt brukt,og setter seg fort.
-bakakslingshylse har en tendens til å gi etter (banan), og da vil ikke sperre fungere heller.
- du må og ha GW fordelingskasse hvis du skal ha akslingene ( pga rotasjonsretning)
jeg endte opp med tre bakaksler og to foraksler ...vel...egentlig en haug med deler (og masse banning)
uansett,max 35" hjul kan brukes.

skal du kjøre modifisert/pro-mod ville jeg heller brukt gamle typen patrolaksler som har orginal sperre bak - disse tåler bank og store hjul!

også i pro-mod , men her kan du og bruke unimog eller volvo portaler (tror det er vanskelig å få tak i reserve deler til volvo portaler) med orginale sperrer foran og bak.

Chevy-Sheriff
07-12-2007, 10:37
Ser det er en del halvdøde/opprusta Suburbaner der ute. Har disse bilene vettuge aksler og øvrig drivverk??
Mvh

Kjøp en "tung" suburban m 8 hjulbolter.
Her sitter det som bakaksel, en SF14bolter m lamellbrems. Som regel 3.73 utveksling i akslene. Framakselen holder en stund. Bruk Spicer kryss og sjekk jevnig etter slakk i denne.
Kjøper du en subb m diesel, kan du få noen lapper for motor, hvis du selger den.
Resten av drivverket; TH400 automat og NP208 transfer kan du bruke.
Det passer opp mot alle chevy V8'ere.
NP208 har 2.6 i lavserie.

Hvis du bruker subb aksler må du også tenke på følgende:
16 eller 16,5 tomms felger passer rett på (orginalt).
Jeg vil anbefalle 16", for 16,5" er "lastebilfelger" og har ikke så stor kant der dekket ligger an mot felgen.

Du får tak i 15" felger også, med 8bolt mønster.
Disse passer, men som regel må det slipes litt av calipper og calipper-festet.
Bak passer 15" felger uten mods.

Mad Max
07-12-2007, 10:38
- du må og ha GW fordelingskasse hvis du skal ha akslingene ( pga rotasjonsretning)

Ikke nødvendigvis, det finnes flere 4x4 biler med denne transferkassa..
Jeg har en liggende som tåler det meste...

Mad Max
07-12-2007, 10:44
Kjøp en "tung" suburban m 8 hjulbolter.
Her sitter det som bakaksel, en SF14bolter m lamellbrems. Som regel 3.73 utveksling i akslene. Framakselen holder en stund. Bruk Spicer kryss og sjekk jevnig etter slakk i denne.
Kjøper du en subb m diesel, kan du få noen lapper for motor, hvis du selger den.
Resten av drivverket; TH400 automat og NP208 transfer kan du bruke.
Det passer opp mot alle chevy V8'ere.
NP208 har 2.6 i lavserie.

Hvis du bruker subb aksler må du også tenke på følgende:
16 eller 16,5 tomms felger passer rett på (orginalt).
Jeg vil anbefalle 16", for 16,5" er "lastebilfelger" og har ikke så stor kant der dekket ligger an mot felgen.

Du får tak i 15" felger også, med 8bolt mønster.
Disse passer, men som regel må det slipes litt av calipper og calipper-festet.
Bak passer 15" felger uten mods.

Eller du kan få kjøpe et sett Dana 70 akslinger av meg eller vis du legger litt mere cash på bordet så klarer jeg vell å trylle fram et sett sugge akslinger også..

Chevy-Sheriff
07-12-2007, 10:49
Litt mer om Chevy aksler og sperrer.

Bak er det som sagt, som regel lamelldiff.
Her kan du sveise, eller sette inn en locker.

Framakselen er en 10bolter.
Denne akselen (diffe) sitter også BAK på K5 '79-'91 og Stepside/K10/lett subb.
Disse bilene er også som regel levert med lamelldiff bak.
Her han du ta en slik bakdiff og sette foran.

jan terje
07-12-2007, 10:58
Her er det bare å si følgende:
Gå for noen japanske aksler.
Rimelige- sterke- lette.
Og god deletilgang og stort sett brukbare utvekslinger orginalt.
Hvis du har godt med penger, kjøp Volvo portaler. De er lette og har lav giring.
Dessverre vanskelige å finne, og matbudsjettet ryker om noe går i stykker.

Chevy-Sheriff
07-12-2007, 11:00
japansk-rimelig-lette-sterke.....?

Her er det flere ord som ikke hører sammen......Thefinger

jan terje
07-12-2007, 11:00
Nei. Det er det ikke.

Chevy-Sheriff
07-12-2007, 11:02
Okey - seriøst..crossboned..:

Skriv litt om hvilke aksler da.

Toyota har vel no' greit no....?

jan terje
07-12-2007, 11:25
Toyota:

Hilux.
Fin bredde, liten (8toms) diffklump som gir bra bakkeklaring.
Svakhet: CV leddene. De får man forsterkede, anbefales Loongfield med 30 splinede stikkaksler.
Du kan plukke differ fra HiAce, Hilux og LC 70.
Stikkaksler forran er like på 40 serie.

LandCruiser:

4 serie.
Samme bredde som HiLux, samme stikkaksler forran som HiLux men 9 toms diff.

7 serie.
Samme bredde som HiLux, samme stikkaksler forran som HiLux men 9 toms diff.

OBS!
Land Cruiser 70 har samme differ som hilux, samme CV ledd men andre stikkaksler. Samt spiralfjærer orginalt.
Har en atraktiv high pinion diff forran som passer i HiLux.

6 serie:
6 cm bredere enn 4 & 7 serie. Ellers lik.
61 har/kan ha orginale mekaniske sperrer forran og bak- vaierstyrt.

6, 7, & 4 serie har 2 typer bakaksler.
Vanlig og fullfloater.

Dette er jamt over bra aksler, kan kjøpes fra 2000 til 6000kr.

I tillegg finnes 80 serie.
Den har 6 seriens bredde, fullfloater bak, skiver på alle hjul, 70 serie high pinion diff forran, 9 tommers bak.
Og ikke minst kraftige CV ledd orginalt.
Pris fra 6000kr og oppover.

jan terje
07-12-2007, 11:32
Patrol GR 60:

Brutale aksler, skiver i alle 4 hjørner, 9 1/4 kronhjul, sterke CV ledd.
(Her ryker splinene på stikkakslingen forran før CV leddene)
De tåler også att man fjærner stoppskruen på svingen.
(IKKE PRØV DET PÅ EN TOYOTA AKSLING!!!)
Fåes med vakumstyrt mekanisk sperre bak.
pris fra 7000 og opp.
ca. 4.56 utveksling.
GU 60 aksler skal være enda bedre, men de er dyre (om du finner noen da)

Dette er meget bra aksler.

Av sperrer får man ARB og Detroit Locker, det finnes 5.10 utveksling.
Bygg om vakumsperren til luft.

Men, tyngre enn Toyota.

jan terje
07-12-2007, 11:36
Dette er de jeg kjenner.
Hadde valgt Patrol m/ ARB forran.
Av Toyota hadde jeg gått for HiLux eller 40 serie.
De klarer 35 tommers dekk- i værste fall ryker det ett ledd av og til.
Det fine med Toyota er, som på endel USA produkter, att mye deler kan mikses sammen og byttes mellom flere serier/utgaver.
Det finnes mange 4 serie med tromler forran men man kan bruke knokkelhus og deler fra andre serier for oppgradering til skiver.

ARB forran og bak og Loongfields så er de skuddsikre i følge finske experter som gjestet Jamboreen.

Fotnote:
De overstående innlegg kan inneholde feil. (men de er små.....)

Lasse suzicán
07-12-2007, 11:49
Land Cruiser 70 har samme differ som hilux, samme CV ledd men andre stikkaksler. Samt spiralfjærer orginalt.
Har en atraktiv high pinion diff forran som passer i HiLux.

Samt en attraktiv 4,88:1 utväxling och stora 302mm bromsskivor fram (som även går att montera bak)....

Wikingen
07-12-2007, 14:13
Takker for mye bra info!! Litt mer liv her enn på offr......??!!?? (eehhh..øøøøhhh... Skal kanskje ikke si slikt...???):p

Jeg hadde tenkt å prøve å bygge opp en "Prototyp-kjærre", da jeg har litt av hvert liggende, og synes det ser ut som den mest utfordrende klassen.

Jeg har stort sett "kåla" med GM-stæsj, og litt Mopar, før og lurer fælt på å gå videre med det. Etter den infoen Chevy-sherifen kommer med, frister det enda mer.

Det virker imidlertid som om utbredelsen av Toyota-aksler, som Jan Terje gir en utrolig god gjennomgang av, er større enn GM sine aksler og drivverk....

Har lyst på de Dana 70 akslene dine MadMax, men er litt skeptisk til dette med svingradius som jeg ser blir trukket fram som negativt på endel amerikanske forum. Åssen er disse i forhold til et Suburban-oppsett?? (snur jo ikke akkurat på 5-øringen den heller...)
Sugge-aksler har jeg vel egentlig tilgang på, men det er jo nesten klin umulig å få tak i deler til dem virker det som...(?)

Virker som om det blir et valg mellom Dana 70, Suburban og LC70....

Noen ytterligere betraktninger på dette folkens???

På forhånd takk!!!

jan terje
07-12-2007, 18:13
Tja... noen betraktninger til:

Se litt på de 3 "øverste" klassene i Trial.
Starter vi med Modifisert, ser vi nå att klassen har "standarisert" seg.
Det går stort sett i Suzuki med en Volvo motot og Patrol/Toyota aksler, samt 35 tommers dekk.

Hopper vi helt til topps, til Proto, så begynner denne klassen også å standarisere seg. Her er det lav vekt og stor markfrigang som gjelder. De fleste bygger da med en liten 4 sylindret motor fra en forhjuls trukket bil med automat og Volvo portaler.

Jeg vil ta utgangspunkt i att her liker du å skru og konstruere, samt att du for egen og publikums skyld vil ha V8.
Da er det ProMod du må gå for.

Hva skal du da velge?
Dana 70 holder nok. Men de veier sikkert ett halvt tonn.
Tenk da på ett av de andre alternativene. Tenk lav vekt.
Tenk bredde på bilen, av og til er det ett pluss med en bred bil (Chevy aksler), av og til en fordel med smale akslinger (Toyota).
Ett problem med Chevy akslingene er utvekslingene. De er feil, i hvertfall til store hjul. Her er det ett pluss med Toyota- 4.88.

Skal du kjøpe utvekslinger, sterkere stikkakslinger, kryss osv. til Chevy akslingene blir det fort dyrt.
Men, hvorfor ikke skaffe ett sett i reserve?

Mitt råd er, TENK VEKT.
Det er ikke bare stor motor og store hjul som knekker driverk, det gjør vekten og.
To m Allan ekeberg kjørte i flere år på 39 tommers boggere og orginale Toy akslinger. Ett CV ledd var det eneste som røk.
Men den veide bare 1000kg.

Bare spør her på Pirate, her er det mye erfaring.
Og, du får nok mange meninger om det samme spørsmålet. Du får sortere selvcrossboned