PDA

View Full Version : en liten tanke rundt Speedtrial ....

Geir
07-12-2007, 20:07
Er det ikke slik å forstå at Speedtrial var en suksess ....

-at publikum likte dette ?
-og førerne og ?
-at det allerede etterlyses når neste løp blir ?

Jeg synes Speedtrialen på Gjerstad var helt hundre , og at det nå opplyses at man sikter under minuttet neste gang ,på Sladden er fantastisk!

Det kunne ikke passet bedre enn å prøvd ut Speedtrial på et arrangement som Jamboree.

Det jeg egentlig vil frem til her er at jeg synes det er merkelig hvordan tingene forandrer seg,hvem som synes hva , hvem som jobber for og mot.

Speedtrial har blitt diskutert her eller andre steder tidligere .... da med flere som har ment at det har vært arrangert før, og at det ikke hadde livets rett ... osv osv ....andre har hardnakket ment dette kanskje var veien å gå.

Vel - bit i gresset dere som syntes det var elendige forslag, jeg tror Speedtrial er kommet for å bli crossboned

Takk til blant annet Arne , Jan Terje og Øistein for å få dette på bane !

hlangmo
07-12-2007, 20:39
Hvordan foregår speedtrail? Regelverk?

Tommy
07-12-2007, 20:56
Det som er viktig Geir og det jeg har poengtert, er at skal man arrangere speedtrial så bør man gjøre dette på en rundbane som i Gjerstad, en bane som gir flyt, og man trenger de rette bilene, dette er ikke noe for vanlige trialbiler. Deltagerne må også ha Offroad racing lisens, fullt kjøreutsyr. nakkekrage, helhjelm, altså alt av personlig sikkerhetsutstyr som kreves i Formula.

Her er tallene våre
I tillegg er et slikt arrangement dyrt, arrangørslisensen er 2000,-
sanitet 3000,-
Lege 3000,-
Ambulanse 4000,-

I tillegg er det forsikringer

Vi arrangerte for 10 år siden speed trial på en mere knotete bane, kjedelig å se på, men gøy å kjøre, i tillegg var dette før NBF kom inn i bildet så alle trialbilene kjørte...
Det tok veldig hardt på redskapen, og var ikke noe vi turde å prøve flere ganger..

Denne gangen vil jeg si at det var vellykket, og at vi arrangerte det og at vi planlegger å gjøre det samme igjen er nettopp for å blåse litt ekstra liv i en sport klasse som ble dratt igang men ingen arrangerte løp til... selv om det proklamert en cup her inne i vinter...

All ære til ildsjelene bak klassen, men arrangeres det ikke løp hjelper det lite med et regelverk...

Arne
07-12-2007, 21:00
Hvordan foregår speedtrail? Regelverk?

Her er grunnlaget:

http://formulaoffroad.no/Konkurransereglement_Offroad_Sport_2007.pdf

http://formulaoffroad.no/Teknisk_reglement_Offroad_Sport_2007.pdf

Man må også ha

TILLEGGSREGLER
Løpet arrangeres i samsvar med ISR, NSR, NBFs reglement for Offroad Sport samt disse tilleggsregler.

Deltakerne deles inn i 2 klasser; Sport og Competition. En deltaker tillates kun å starte i én klasse og med én bil. 2 førere tillates å stille med samme bil.

”Paddel-dekk” tillates kun benyttet i klasse Competition, ellers fritt innefor gjeldende regelverk for Offroad Sport.

Det gjennomføres teknisk kontroll av samtlige kjøretøy, bremsetest er obligatorisk. Alle hjul skal låse ved oppbremsing.

Etter førermøtet og gjennomgang av banen, gis det mulighet for én treningsrunde uten tidtaking før løpsstart.

Banen legges som en rundbane som kjøres sammenhengende to runder i hver omgang. Det kjøres 2 innledende omganger og 1 finaleomgang.
Beste tid etter de innledende omganger danner grunnlaget for en foreløpig resultatliste og gir også startrekkefølgen i finalen.
Fører med svakeste tid starter først i finalen, raskeste fører starter sist. Dersom tiden ikke forbedres i finalen, vil beste tid fra innledende omganger blir stående som endelig resultat for føreren.

Tidtaking skjer manuelt med 2 stoppeklokker og gjennomsnittstiden er gjeldende. Det benyttes ”flying start” med ca 20 meters tilløp.

Et antall porter skal passeres i banen og berøring av disse gir tidstillegg.
Berøring med kun ytterhjul gir 1 sekund tillegg, større feil 3 sekunder. Kjøring helt utenfor port = ikke fullført. Maksimaltiden settes til 5 minutter, eller dette anses forsøket som ikke fullført.

Minimum de 3 beste i hver klasse premieres.

hlangmo
07-12-2007, 21:03
Linkene virket ikke.

Men skjønner det litt bedre nå. Takk for et utfyllende svar.

Arne
07-12-2007, 22:06
Linkene virket ikke.

Men skjønner det litt bedre nå. Takk for et utfyllende svar.

Prøv nå!
Arne

Geir
07-13-2007, 08:19
"All ære til ildsjelene bak klassen, men arrangeres det ikke løp hjelper det lite med et regelverk..." og heller ikke blir det løp uten regler.

At det skal brukes samme bane på Sladden , gjør det enda mer spennende !

Jeg håper dette kan bli en ny gjenganger i årene fremover på Sladden :rolleyes:

Toro
07-13-2007, 11:17
er man nødt til å kjøre "rundbane"?? kan man ikke legge det samtidig som et formula løp? dere trenger jo en klasse til der å arne!! en rekruttklasse...sånn som klassene er blitt i formula offroad er jo inngangsbilleten alt for høy! det skremmer jo en vanli man i gata når du må bla opp en 200000+ for å kjøpe/bygge en konkuransedyktig bil...

Holten
07-13-2007, 11:31
Har hørt rykter om en ny klasse i Formula Toro! Den skal vist være litt greiere for nye folk! crossboned