PDA

View Full Version : Bremsecaliber forann.

jos66
07-09-2011, 16:37
Heisann ! lenge siden sist. Har nå fått tak i en 1981 modell LWB 300 gd :smile:
Ble kjøpt fra Bergen, selger advarte meg om at bremsene var litt dårlige men at han brukte bilen daglig så en tur hjem på 43 mil skulle ikke være noe problem.
Joda bremsene VAR dårlige, bilen skjente fra side til side og måtte ha fullt pedaltrykk for å bremse i det hele tatt. Det ble en slitsom tur hjem !

I dag fikk jeg bremsedeler fra VTP og startet demonteringen. Det er det nest værste jeg har sett !! På begge sider manglet helt de indre klossene, kun metallplaten igjen, på ytre siden falt klosser og stålplater fra hverandre når jeg fikk dratt det ut , kun 3 av 8 stempler beveget seg ved pedaltrykk.
Nå har jeg fått løsnet alle stemplene men, de beveger seg ikke når jeg trår på pedalen ? Hva kommer det av ? Skal alle 8 trykke når jeg trår på pedalen ? Kan det være gjengrodde bremseslanger ? Eller kan det være noe med masterpumpa ?

Bilkar
07-09-2011, 17:54
Heisann ! lenge siden sist. Har nå fått tak i en 1981 modell LWB 300 gd :smile:
Ble kjøpt fra Bergen, selger advarte meg om at bremsene var litt dårlige men at han brukte bilen daglig så en tur hjem på 43 mil skulle ikke være noe problem.
Joda bremsene VAR dårlige, bilen skjente fra side til side og måtte ha fullt pedaltrykk for å bremse i det hele tatt. Det ble en slitsom tur hjem !

I dag fikk jeg bremsedeler fra VTP og startet demonteringen. Det er det nest værste jeg har sett !! På begge sider manglet helt de indre klossene, kun metallplaten igjen, på ytre siden falt klosser og stålplater fra hverandre når jeg fikk dratt det ut , kun 3 av 8 stempler beveget seg ved pedaltrykk.
Nå har jeg fått løsnet alle stemplene men, de beveger seg ikke når jeg trår på pedalen ? Hva kommer det av ? Skal alle 8 trykke når jeg trår på pedalen ? Kan det være gjengrodde bremseslanger ? Eller kan det være noe med masterpumpa ?

Alle stempel skal gå ja, men de med minst motstand går lettest. Prøv og legge noe mellom på de som går, så de andre får mer press. Rust på stempel kan gjøre at de går tregt. Lite sannsynlig at du har problem med mastersyl..
Repsett finnes (VTP) men bytte caliper er det enkleste, husk det finnes vertfall 2 typer. Har du fått luftet på alle nippler?

jos66
07-09-2011, 19:36
Blokkerte de stemplene som beveget seg og startet motor, stod på pedalen uten å få trykk ut til de andre 5 stemplene. Jeg kan bevege de 5 forholdsvis lett. La merke til at bremsevæska så skummel ut, så har vel egentlig konkludert med at det må være tette slanger/ rør som er problemet.
har opplevd det samme problemet på w123. Stemplene returnerte ikke og klossene bare forsvant i en sky av bremsestøv.

jos66
07-10-2011, 14:18
Vel mysteriet er løst, Grunnen til at jeg ikke fikk bremsetrykk ut til caliperene var at noen hadde plugget tre bremserør med spiker !!! :shaking:
Så da rykket dette bremsetilfellet opp til nr 1 på listen over skremmende bremsetilstander !

Rossi
07-10-2011, 18:49
Av og til lurer man litt på hva som foregår i hodet på folk. Blir skikkelig forbanna av sånt der:pissed:
Godt du fant ut av det uten å måtte sette livet til ut for en fjellside!

Bilkar
07-10-2011, 22:13
Av og til lurer man litt på hva som foregår i hodet på folk. Blir skikkelig forbanna av sånt der:pissed:
Godt du fant ut av det uten å måtte sette livet til ut for en fjellside!

Sinnsykt !!

fredolav
08-10-2011, 16:39
hvis du er interessert i brukte kalipere så har jeg to stk som er i ok stand. Den ene må få fjernet nippel til bremserør som sitter fast. Du får dem billig NOK 300,00 pr stk pluss frakt