PDA

View Full Version : Er din Excursion lav på nesa?

Vier
07-13-2007, 16:42
Jeg har en 2000 Excursion V10 som jeg syntes var noe stumpete i gangen. Ikke så rart egentlig, ettersom jeg ikke kunne få lillefingeren mellom fjærene og bumpstop'en engang...
Så etter litt leting på nettet kom jeg over denne siden:

http://www.supermotors.net/clubs/fordexcursions/vehicles/registry/9/54681-2

Turen til Ford i Haugesund var kort, og vel en uke senere var jeg nå den stolte eier av 2 stk bladfjærer. High-Tech Thefinger
Disse er originalfjærer og kostet ca 1800,- pr stk levert Haugesund.

Vier
07-13-2007, 16:44
Jobben er enkel, og unnagjort på en kveld. Nå er endelig nesa oppe der den hører hjemme.

Vier
07-13-2007, 17:01
Årsaken til at jeg ikke monterte originale Excursion-fjærer er at disse tydeligvis er altfor myke. Min er bare kjørt 95000km og likevel helt nedsunket.
Om V-Code fjærene er mer ukomfortable enn de som egentlig skulle vært montert vet jeg ikke. Med så lite innfjæring som jeg hadde før byttet så ble ferden over ujevn vei ubehagelig uansett...
Den er mer behagelig nå, og mindre vimsete.

Når jeg sier mindre vimsete, så indikerer det at den ikke er så retningsstabil som jeg kunne tenkt meg. Så spørsmålet nå er om det er mer jeg kan gjøre for å rette på dette, eller om problemet ligger hos sjåføren :o

Øystein
07-13-2007, 17:23
Det hjalp på det ja, er jo plass til litt mer gummi:)

Er bakfangeren din løs?

Vier
07-13-2007, 19:00
Det hjalp på det ja, er jo plass til litt mer gummi:)

Egentlig ikke... Nå er den antakeligvis slik den var når den var ny. V-Code fjærene skal forhåpentligvis holde på spensten litt lengre enn de gamle.

Og store hjul dreper det som finnes av krefter. Det skal være rundt 315 hk i V10'en, og jeg må ha dem alle. Tro meg!

Vier
07-13-2007, 19:01
Er bakfangeren din løs?

Nei... den er mishandlet av en tidligere eier...

Vier
07-13-2007, 22:24
De nye fjærene hevet forresten fronten ca 60mm. For de det måtte interessere...