PDA

View Full Version : Sveising av støpejern

Raymond_K5
07-14-2007, 09:56
Jeg har ei motorblokk i støpejern som er sprekt rundt motorfestet. Det lekker derfor kjølevæske. Det er sveiset av en tidligere eier, men det ble tydeligvis ikke helt bra rundt hele.

Hva slags sveisepinner lønner det seg å bruke til dette? Jeg har vært innom Biltema og handlet to typer som skal være beregnet til støpejern. Den ene har strekkgrense på 440 N/mm2 (Ni-Cl) og den andre 560 N/mm2 (Ni Fe-Cl).

Tenkte jeg skulle tappe vannet av blokka og så prøve og varme litt med en propanbrenner før jeg sveiser.

knut e
07-14-2007, 21:55
akkurat hvilken av de elektrodene du skal bruke vet jeg ikke helt, men hadde jeg skulle gjort på min egen bil hadde jeg ville brukt den med høyest tall på. og etter du har sveist litt kan du banke på sveisen så den slipper på spennet sitt har jeg hørt gjelder støpegods

sven
07-14-2007, 23:19
hussker ikke hvem av de jeg brukte heller, men slip skikkelig fuge først, og varm godt opp, sveis bare en til halvannen cm om gangen, og bank ut spennet...

varm gjerne litt i mellom og. svaiser du for mye om gangen elleer ikke banker ut sveisen vil det bare sprekke på siden av der du sveiser..

Raymond_K5
07-15-2007, 21:32
Takk for tipsene. Det blir spennende å se om dette går til helvete eller ikke newburn

Vier
07-15-2007, 21:40
Det er viktig å varme opp området før sveising, men det er like viktig å kontrollere nedkjølingen. Bruk propanbrenneren og gi stålet litt lunk noen ganger etter sveisingen. Hvis det blir for raskt nedkjølt vil det sprekke...
Det med banking av sveisen var også et godt tips. Bruk den spisse enden av slaggpikken, og bank til du er lei. Da har du banket ca halvparten av det som skal til ;)

AndreasP
10-02-2007, 09:25
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16863&highlight=

Tore
10-02-2007, 20:46
Sveis bare blokken kald du. Ikke bruk forvarming i det hele tatt.nono Blokken blir for stor til at det er praktisk mulig. Varmebortledningen blir for stor i blokken til at du får det til uten mer avansert utstyr. Dermed har forvarmingen ingen hensikt. Bruk elektroder med høyest mulig nikkelinnhold. Da blir ikke sveisen like hard. Strekkfastheten har ingen betydning for dette formålet, fordi det er liten belastning i dette området.

Sveis kun 1/2 til 1cm om gangen. Pass på at det ikke blir varmere enn at du kan ta på den med hånden. Dette gjelder under hele prosessen. Sveisen hamres / smies for å ta bort spenninger. Benytt pilgrimsveising, det vil si at du sveiser mot den sveisen du la sist, ikke fra den. Dette reduserer spenningene og videre sprekkfare.

En sprekk bør stoppes med å bore ett lite hull i hver ende av sprekken. Dette for at den ikke skal sprekke videre. Gjør dette før du starter sveisingen.

Lykke til!grnpirate

Raymond_K5
10-03-2007, 07:41
Takk for tipsene Tore. Nå er jeg egentlig ferdig med å sveise, eller det vil si at jeg ikke gidder mer...
Jeg fant fort ut at forvarming var bortkastet. Litt av problemet med sveisingen var at jeg måtte sveise på utsiden av V8-blokka. Vil tro at vinkelen er rundt 45 grader utover. Det førte til at det ble bra på nedsiden, men oversiden av sveisen ble ikke helt bra. Det virket som om sveisen på en måte rant nedover. Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd pinnesveis før da...
Det ser derfor ut som om det lekker ørlite fra oversiden av der jeg har sveiset. Jeg har kjøpt ei flaske med radiatortett som jeg håper tetter det siste.

woodpecker
11-24-2007, 00:48
en god gammel sveiser jeg jobbet sammen med en gang fortalte at vis man skal sveise noe men ikke riktig veit legeringa på skulle man bruke tig eller elektroder for syrefast. pga dette er et veldig mykt matriale.
Men til repp av støpejerns blokker anbefalte hen å bruke lim.