PDA

View Full Version : TH400 spm

cwathne
07-16-2007, 12:23
Hei

Prøvde på offroad forumet men fikk ikke særlig svar

Har en Chevrolet Silverado C10 454BB med th400 årsmod 73

Det som er med kassa er at kickdown ikke virker. Jeg har sjekka kickdown bryteren ved gasspedalen og den virker, den får også 12 volt ned til venstre side på girkassa. målt ledningene også og det er ikke brudd, så regner da med at det er noe inne i kassa? evt hva er det? er det noen som veit ?

EKJ
07-16-2007, 12:32
Det kan være ledningsbrudd til spolen i kassa, eller deffekt spole, samt at det kan sitte fast en ventil i ventilpakka di. Mål motstanden på kontakta til kickdown og jord i gearhuset, og gi tilbakemelding!!

cwathne
07-16-2007, 15:32
For å måle spolen, så måler jeg på stikket på girkassa så i gods ?

Lurer på om denne ventilpakka er dårlig. Når jeg setter den i revers, så er det ikke alltid den kommer. Så tar jeg den i P og tilbake i R så kommer den som den skal. Kan ventilpakka skiftes mens girkassa er i bilen. Eller er det svære oprasjoner for å bytte denne ?

EKJ
07-16-2007, 18:55
på stikker'n og på gods ja.
Har du sjekket oljenivå?
Har du hatt ned bunnpanna og sett åssen det ser ut ?
Lenge siden du skiftet olje/filter, sjekket at ikke plastrøret til filteret er sprukket?
Det går an å ta ned sentralen, men det er litt tukle arbeid å få den opp igjen pga alle stålkulene (check balls) og overføringer etc.
Nesten bedere å ta den ut, er trossalt ikke store jobben på en bakhjulstrekker, og få noen til å se over den. rep sats og converter har ikke de værste prisene. jobben koster nesten mer hvis du ikke har bekjente.

cwathne
07-16-2007, 22:04
Oljenivå er sjekket ja, såg bra ut i bunnpanna, skiftet olje under 1000km siden. ca 1 uke siden. Såg ingen sprekker i plastsaken, men kikka ikke etter heller.

Ja veit det ikke er så grusomt med arbeid å ta den ned. Har en på jobben som overhaler mb automater. Så da skulle vell han klare å skifte sentralen regner jeg med.

Men en ting jeg merker som en svakhet i lammeler, hvis det er det da. Men når jeg holder bunngass i 2 giret til 5000rpm og slipper den i 3 giret er den ikke kontant nokk i gir. Som ned slurer over. Men fra 1 til 2 girer den kjempe fint. Men girer jeg fra 2 til 3 ved 4000rpm så er den fin. Mulig kansje girkasse skulle hatt seg en overhaling ?

EKJ
07-16-2007, 23:19
Er ikke lett å holde en 454 i tøylene, selv ikke for en TH400 som kansje drar på åra:)
Kan nok hende at du burde plukke den ut og gå over den, samt montere shiftkit for å optimalisere trykkene i kassa. Har 350 TBI og 400 selv, i en suburban vel og merke, denne kjenner man ikke at girer ved normal kjøring, men nøler ikke ved pådrag, da er det rett i så man kjenner rykket i lenestolen!:rolleyes:
Har ikke montert turteller enda, så jeg kan ikke fortelle deg på hvilket turtall min girer.

cwathne
07-17-2007, 16:41
TH400 er jo en overlegen girkasse. Den er helt topp! bare synd den er 3 trinns.

Hvordan er det å montere shift-kitt ? hvordan fungerer det? Har lest i salgsannonser om folk som har det på bilene sine, men har aldri tenkt over hvordand et fungerer.

cwathne
07-18-2007, 15:52
Da har den begynte å kicke av og til av seg selv. Kan type på den har vært lite i drift og ting begynner å "løsne"

EKJ
07-18-2007, 18:29
Shiftkitet er i hovedsak ett sett med andre fjærer til ventilpakka, som enderer litt på trykkene som styrer girveksling og trykk på lamelplatene for å si det på en enkel måte.

Har sett gearkasser som har stått lenge med dårlig olje, som har hatt helt rustbrun ventilpakke pga kondens og mye vann i olja, at det da kan skje ting lenger inn i herligheta er ikke vanskelig å tenke seg. Så at du har skiftet olje og bruker den regelmesig kan hjelpe på, men da er du heldig :-)