PDA

View Full Version : Lade gelebatteri

HardKåre
10-17-2011, 16:27
Kan et gelebatteri (optima redtop) lades opp med vanlig batterilader eller må det ha spesiallader? Er problemet bare at et gelebatteri ikke må overlades, så det kan lades hvis du følger med på det? Tror ikke laderen min er så jævla smart...

Ove
10-17-2011, 16:46
Niks , ikke bruk vanlig lader - hvis den da ikke er en kombilader .

Du knekker batteriet , er du heldig går det en gang eller to ....

HardKåre
10-17-2011, 16:53
Å, faen... Ut på shopping i mårra da... :) Noen som har erfaring med Biltemas "gelebatterilader"?

Grevlingen
10-17-2011, 17:22
http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=111560153

Skjalg
10-18-2011, 12:30
En "vanlig" lader er kanskje ikke spenningsregulert innenfor ladeområdet spesifisert for Optima batterier. Dersom du lader med for høy ladespenning vil gele tørke ut og batteriet er ødelagt.
Les mer på:
http://www.gylling.no/produkter/batterier/optima-batterier.shtml

Chevy-Sheriff
10-18-2011, 12:52
Jeg har Maxxima gel batterier, og jeg må ha vært dritheldig, da jeg har ladet disse med vanlig lader i flere år :smokin:

HAK5
10-18-2011, 18:38
Jeg har Maxxima gel batterier, og jeg må ha vært dritheldig, da jeg har ladet disse med vanlig lader i flere år :smokin:

Samma her..
Har optima batterier i flere av 6,2 skyssa mine.

Men det virker som de tar lettere til seg lading fra selv en liten ctek-lader.

Lars'ern
10-18-2011, 20:09
Du kan lade de med en gammeldags lader, men anbefales å bruke lader beregnet på gelebaterier. Egentlig så skal du bytte ut regulatoren i dynamoen også, siden denne i de fleste tilfeller er beregnet på blybatterier.

Rune R
10-23-2011, 22:16
Bare så det er sagt, de aller aller fleste såkalte GEL batterier er egentlig AGM batterier, finnes nesten ingen produsenter i dag som lager/leverer GEL.
I et AGM batteri er syren oppsugd i glassfiber materiale (Absorbed Glass Mat) istedet for GELE.
De har samme fordeler som et GEL batteri, MEN de fleste (Unntatt noen få "kina" batterier) tåler fint opp til 15volt ladespenning og kan fint brukes med vanlig batteri lader og en vanlig dynamo i bil.
Alle (nyere?) optima, maxxima og sikkert fler jeg ikke husker navnet på) er laget med AGM teknologien istedet for GEL.
Bare til opplysning,

Ove
10-23-2011, 23:48
Jammen Rune da , slikt må du ikke si høyt !

Får da er det jo ikke noen Spider'e som går gjennom teknisk kontroll ....