PDA

View Full Version : [SOLVED] Feilmelding P0720 på Ford Excursion

TerjeS
10-24-2011, 23:43
Hei!
Har en Excursion Limited Edition -02 mod, 6,8L V10 bensin som plutselig fikk trøbbel med tenninga. Reiste på et verksted og fikk avlest feil på coil #4.
Coil #4 er nå skiftet, samt alle tennpluggene, men problemet er der enda, om ikke verre...
Det høres ut som bilen ikke tenner på alle pluggene når det begynner å bli lonk i motoren. Starter fint, og går fint, helt til motoren er lunken. Da begynner den å fuske. Feiltenninga blir så bare verre og verre, og plutselig begynner overdrivelampa på gearhendelen å blinke før motoren stopper helt opp.

Får feilmelding P0720 Insufficient input from Output Shaft Speed (OSS) sensor. Dette er vel en sensor som står på gearkassa rekner jeg med.
Men denne skal vel ikke ha noen innvirkning på tenningssystemet?

Kan også si at etter oppstart, og motor har fått fuska litt, og jeg setter den i gear, det er da overdrivelampa blinker som et diskolys før hele skipet slukner som en fyrstikk i vill høststorm.

Noen som har vært utfor dette før, og kan gi noen tips? Evnt. forklare litt rundt dette så jeg kan få bilen til å gå normalt igjen?

Takker for alle innspill!

lulle
10-25-2011, 00:06
Er litt trøt og lei og skal opp om 4 timer så dette blir bare et raskt svar fra hukomelsen.Husker ikke om kasssa på den har både inn og ut sensor men har den det og ut sensor svikter så tror elektronikken at kassa slurrer og da drar den av power på motoren.Det skjer enten ved å dra av gass(motorspjeld) eller ved å kutte tenning.OD lampa blinker for å varsle at elektroniken har funnet noe han ikke liker i kassa.

TerjeS
10-25-2011, 00:15
Finner ikke noe annet enn at det er kun utsensor på denne kassa.

lulle
10-25-2011, 11:13
Ok skal se om jeg har bok på den men det kan ta litt tid.

TerjeS
10-25-2011, 15:13
Snakka med ein mekaniker i dag som mente at det var en senor inn også.
Har bestilt ny sensor som jeg får i morgen. Skal poste her om ting ordnet seg eller ikke når den er skiftet.

TerjeS
10-26-2011, 22:40
OSS er skifta, men ingen endringer.....

TerjeS
10-29-2011, 17:31
Var heller ikkje bensinfilteret som var tett.
Løysinga var ganske enkelt egentlig. På passasjersida, nede med gulvet, på dekselet til venstre er det et hull. Bak dette hullet ligger det en knapp som heter "Reset Fuel". Ved å trykke på denne så fungerte alt normalt igjen.
Tror denne bryteren har som funksjon å kutte drivstofftilførselen ved kollisjon.

Håper dette kan være nyttig for andre som havner i samme situasjon. Nå går jeg og tar meg en pils, eller åtte pluss-pluss:beer:

lulle
10-30-2011, 00:39
Rart at bilen går dersom den har løst ut.Det er ei stålkule inne i den som slår opp bryteren og kutter all strøm til fuelpompa.Så sant det ikke er kobla noe feil eller lagt opp noe uorginalt som gir strøm til pompa så skal motoren stoppe når den løser ut og den må resettes manuelt for at pompa skal virke igjen

TerjeS
11-13-2011, 22:50
Viser seg at den ikke fungerer som den skal enda.
Skiftet coil #9 i dag, for den såg gåen ut sist den var ute.
Startet motoren, og den startet fint, men så begynte motoren å fuske igjen.
Deretter begynte overdrive lampa å blinke. Motoren gikk helt til jeg satte den i gear, da sluknet den så og si momentant.

Nullstilte feilmeldingen, og startet opp igjen, og motoren fusket slik som før. Deretter begynte overdrivelampa å blinke igjen, og slik som før så stoppet motoren momentant så fort jeg satte den i gear. Dette skjer uavhengig om jeg setter den i D eller R.
Startet opp igjen, og alt skjedde på nytt, og nå kom feilmeldingslyset også på igjen.

Den har tenningsfeil, men jeg står egentlig litt rådløs her nå siden plugger er nye, og noen av coilene. Og det som forvirrer meg mest er overdrivelampa, feilmeldingslampa, og at den bare slokner så fort jeg setter den i gear.

Er det noen som har en løsning på dette, eller forslag til tilnerming av problemet?

lulle
11-13-2011, 23:28
Stopper motoren også dersom du holder litt gass når du setter den i gear? Eller nekter elektronikken deg å gi gass.Er det samme feilmelding som før p0720?

TerjeS
11-13-2011, 23:32
Motoren stopper også selv om jeg gir litt gass ja. Forrige gang måtte jeg gi ekstremt mye gass for å holde liv i den da jeg satte den i gear. Den gang stod jeg midt i en bakke så jeg måtte få den vekk... Men det var bare såvidt jeg klarte det....
Feilmeldingskoden nå er jeg ikke sikker på da jeg ikke har noe diagnosevertøy her, men vil nok tro at den er det samme som før ja. Dette pga av tidligere forsøk, og avlesninger.

lulle
11-14-2011, 00:41
Ok det hadde vert greit å se hva de forskjellige tempføleren registrerer.Ved for varm motor vil den kutte sylyndere for å kjøle ned motor.

TerjeS
11-14-2011, 09:34
Det kan hende, men symptomene starter lenge før motoren i det hele tatt begynner å bli lunken så for meg virker det usannslynlig.
Men hvilke verkøy bruker en for å lese av dette da?

Da jeg ikke har avleser selv så må jeg låne fra et firma (tror ikke de er så begeistra for det).

lulle
11-14-2011, 12:59
dersom sensoren er defekt og sier at motoren har 120 c istedenfor 20 blir det sånn.Mange scannere har også muligheten for å lese sensorverdier.

TerjeS
11-14-2011, 23:00
okay!
Har vurdert å kjøpe meg en scanner (http://www.sealey.no/FgvprV4FgDdLVYDCFrD205E9dLVYDCFr3jIpwtjU2R.idium), men koster litt mye for å finne en feil.
Men temp.føleren, kan den virke inn slik at det høres ut som feiltenning? Og kan den føre til at motoren slokner så snart en setter bilen i gear?

lulle
11-15-2011, 05:55
Det sitter en cht sensor i en av toppa Den gir et signal til pcm om at motoren er for varm.Da kutter pcm ut en eller flere injectorer og den/de sylyndrene pomper da bare luft for å kjøle ned motoren.jo større avvik fra normaltemp jo flere injektorer blir kutta og de blir kutta oftere.Det vil høres ut som fusk.Cht er en egen tempsensor så instrumente kan vise normalt selv om cht er defekt. Cylynder head temp. Når han kutter blir mye power borte og motoren kan stoppe når den settes i gear Fordboka sier at det ikke er alle motorene som har dette systemet.Vet ikke om din har det.

TerjeS
11-16-2011, 00:25
Takk for tipset. Skal sjekke dette opp.

TerjeS
11-20-2011, 20:00
Har fått sjekket opp feilmeldingen i dag. Den er det samme som før, p0720.
Avleseren som er brukt er lånt fra en bedrift som bruker kun avansert utstyr så den er nok skikkelig oppdatert.

TerjeS
11-21-2011, 16:41
Cht viste normalt på avlesningen. Inngående sensor på gearkassa blir skiftet først da utgående er skiftet. Om ikke dette hjelper står cht på neste punkt på lista.

TerjeS
11-30-2011, 21:36
Skifta inngåande sensor på kassa og utan at det vart noko bedre.

Etter mykje om og men viste det seg at feilen var coil #5. Fekk skifta den så var alt normalt igjen. Feil feilmelding kan gjøre ting vanskligare enn nødvendig :(

Men viktigaste er at no virkar alt som det skal :)