PDA

View Full Version : Hvor finner jeg Gl-4 olje?

ImGonnaGetMe1Better
10-25-2011, 15:04
Som tittelen hinter til, ser jeg etter en rimelig olje til girkassen/overføringskassen på min pajero.

Felleskjøpet og Biltema selger noe som heter 'Kombiolje' med gl-4 betegnelsen, men de har en konsistens på 10w-30 (litt for lavt?). Bor ganske langt ute på landet, så et enkelt kjøp hos FK hadde passet meg best, men ikke på bekostning av leve-lengden på kassene.

Har aldri handlet transmisjonsoljer i norge før, så litt hjelp med å komme igang ville vært supert! :beer:

Takk

HardKåre
10-25-2011, 16:56
NEINEINEINEI på gearolja er ikke rette plassen på å være kjip... Jeg har 1 -en- gang fylt mineralsk billigolje på min Pajero. Det resulterte i DETTE (http://www.home.no/pajero/Div/Gearbox.WAV), og gearkassebytte. Tilfeldig- Kanskje. Gjør jeg det igjen- NEI!

I 3 år før, og i 7 år etter, så fylte jeg KUN Castrol SM-X eller TAF-X på min gearkasse. Endel dyrere ja, men når det er snakk om 2,2l 1 gang i året så blir du ikke fattig.

Transferkasse, akslinger og motor, DER kan du være kjip. Jeg brukte biltema delsynt motorolje, og mineralsk hypoid med LSD i begge akslinger fra Hvemsomhelstens Bilrekvisita.

ImGonnaGetMe1Better
10-25-2011, 17:29
Jøss, måtte bite sammen kjeven når jeg hørte det der! :puke:

Jeg skal definitivt følge ditt råd, du er sikkert blitt svært lært om disse prinsippene som følge av havariet. Men er det vanlig å bruke syntetisk olje på såpass gammel maskineri? Bruker du castrol i transferkassen også?

Tusen Takk for forrige tipsen om Millneroffroad forresten, har spart en god del allerede ved å bestille fra dem. Hvor pleier du å handle Castrol-produkter?

MVH

HardKåre
10-25-2011, 19:29
Handler castrol på mekonomen. Koster 250-300/l. Jeg bruker samme oljen i transferkassa, men den har ikke "dårlig rykte", så der kan du nok spare litt hvis du vil... ;)

Dessuten, husk uansett hvilken olje du bruker så "må" du fylle etter 0,2-0,5l olje ekstra: Parker bilen på tvers i en bakke så får du plass til mer.

OBS! Husker ikke hvilken modell du kjører, rådene mine gjelder da den gamle typen gearkasse, fra 83-89ca. Etter dette er kassene mer solide.

Og Milner RULES!! :beer:

ImGonnaGetMe1Better
10-27-2011, 19:33
SHAZAAM!
Du er definivt sjefen på dette området. Jeg har en liten 88' Pajero, med lsd bak (som ikke 'grabber'). Vet du om et produkt som kan skylle ut diffen, tror tidligere eier kan ha fylt på feil olje ;(