PDA

View Full Version : Engelsk artikkel om det å senke dekktrykket

Bergum
10-26-2011, 22:38
http://arbusa.files.wordpress.com/2011/10/table.png

http://arbusa.wordpress.com/2011/10/26/the-lowdown-off-road-tire-pressures/

Engelsk artikkel om det å senke dekktrykket

It’s an often-argued point: does your tire’s footprint get wider or longer with lower tire pressures and what advantage does this lower pressure provide while driving off road?

While it’s easy to see that most tire side walls ‘bag or bulge out’ as you lower tire pressures, try viewing these side walls from ground level and you’ll note that the side wall bagging often doesn’t touch the ground, so its effect on traction and floatation is very minor when compared to the increased footprint length.

snaggletooth
11-01-2011, 01:07
It’s an often-argued point: does your tire’s footprint get wider or longer with lower tire pressures and what advantage does this lower pressure provide while driving off road?

Jeg tror de fleste er enige om at hjulsporets lengde avhenger av hvor langt du har kjørtThefingerThefingerThefinger

Bergum
11-01-2011, 07:56
Den trengte jeg virkelig nå på morgenkvisten :-)

Mobile poster...

Brynjar
11-01-2011, 08:03
Nå er det heldigvis skjelden jeg slipper ut lufta for å kjøre på asfalt.
Er det virkelig et "often argued point" hvorvidt dekkets kontaktflate blir lengre eller bredere :confused:

Ser ikke ut som om disse luringene har tatt høyde for at vi snakker om offroadkjøring her med ujevnt underlag.
Hva får best feste over ei trerot, et veldig mykt eller et passe hardt dekk?

Mikael
11-03-2011, 17:32
Det er forholdvis ganske mange som mener at bredden øker også når man slipper ut luft av dekket..

Men selvsagt får man mest grep over trerota med lite luft i dekket.

Amund
11-05-2011, 14:17
En ting man ofte ikke merker så godt eller tenker over på en 'vanlig' bil, som jeg har oppdaga på rørbilen med 49" dekk, er at med riktig (etter min smak) lufttrykk trenger du bare å lure FELGEN over steinen/stubben/hinderet, og svoop så er bilen oppe. Har du hardpumpa dekk må hele hjulet mye høyere opp for å komme seg over. Og det at det føyer seg etter hinderet gjør at det ruller mye lettere over. Pluss selvsagt endringen i grep og kontaktflate - men den varierer veldig fra underlag til underlag.