PDA

View Full Version : Ang Rocky

EnghRacing
11-02-2011, 15:36
Heisann!

Lurer på å kjøpe meg Rocky. Har tittet på en 93mod.

Jeg har helt nye 35x12.5 mud dekk liggende.

Så da lurer jeg på hva som må til for og få plass til dette?

Takk, på forhånd for svar :)

Brynjar
11-02-2011, 16:49
http://2.bp.blogspot.com/-zZB51z3bKrE/TZ2MRncKuDI/AAAAAAAAHxE/eBrTF8BrtCc/s1600/Sawzall.jpg

EnghRacing
11-02-2011, 18:21
http://2.bp.blogspot.com/-zZB51z3bKrE/TZ2MRncKuDI/AAAAAAAAHxE/eBrTF8BrtCc/s1600/Sawzall.jpg

hmm....er det så dårlig plass??

Går det ikke med sjakler og bodylift da??

Bergum
11-02-2011, 18:27
http://www.dojodesign.com/toyota/1234.jpg

EnghRacing
11-02-2011, 18:43
Er det noen som vil hjelpe til med noen seriøse svar her eller?

Bergum
11-02-2011, 18:57
Et seriøst svar:

Søk: Rocky Heving.

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=41817&highlight=rocky+heving
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=4872&highlight=rocky+heving
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=190&highlight=rocky+heving

rocky4x4
11-02-2011, 19:06
enkleste er nok å sette under hilux aksler! han som kjøpte gammle rockyn min snakka om å selge hilux akslene sine bolt on på rocky 35-37 ingen problemThefinger her er en link til noen bilder http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=40910 send pm så får du nr til han

EnghRacing
11-02-2011, 21:19
Okay..

Så dere mener det ikke funker bra nok med lengere sjakler og bodylift når man skal ha på 35"??

Jeg lager alt selv...Så koster meg ingenting...

Brynjar
11-02-2011, 21:23
Spørs vel hvor lange sjakler og hvor mye bodylift.
Mitt første innlegg var faktisk veldig seriøst. Skal man ha noe funksjon av såpass store hjul må man lage plass til dem. Eller løfte bil og karosseri altfor høyt.

Hva er målet? Skal du ha en dugende offroader eller skal hjula under der bare for at det skal se tøfft ut?

EnghRacing
11-02-2011, 21:25
Spørs vel hvor lange sjakler og hvor mye bodylift.
Mitt første innlegg var faktisk veldig seriøst. Skal man ha noe funksjon av såpass store hjul må man lage plass til dem. Eller løfte bil og karosseri altfor høyt.

Hva er målet? Skal du ha en dugende offroader eller skal hjula under der bare for at det skal se tøfft ut?

Det skal kunne brukes i skogen.

Men vil jo bruke det litt på veien også.

Har ikke noe med at det skal se tøft ut-.-..Men at det skal funke i skog og mark :)

Så hvis jeg skal heise med sjakler og bodylift...Så må jeg kappe litt i skjermene?

EnghRacing
11-02-2011, 21:32
Derfor jeg har 35" hjul liggende er pga at jeg kjøpte de til en pajero jeg kjøpte forige uke, som det liksom skulle være svært lite rust på....Men når jeg begynte å titte godt over den når jeg kom hjem, så var det jo bare matjord!! Alt var sparklet over! Jeg har blitt lurt!! :(

Så jeg prøver og heve kjøpet...venter spent på svar....

På pajero trenger man bare bodylift, sjakler og stille torsjon... Så er vel større hjulhus på den da skjønner jeg....

Brynjar
11-02-2011, 21:33
Aner ærlig talt ikke hvor mye du må heve og hvor mye som evt. må kuttes men jeg er stor tilhenger av å holde tyngdepunktet lavest mulig på offroadere. Bodylift flytter mye vekt høyt opp.
For lange sjakler virker fort mot sin hensikt.

En ting er å få plass til store hjul, men de skal helst kunne bevege seg under der og..

Post bilder med store og små hjul så får du nok flust med tips og meninger her.

rocky4x4
11-02-2011, 21:40
35 " dekk på org aksler da bli den forholdsvis lat, hadde en med 33 da hadde jeg body lift og org aksler reiv ikke skinnet av grøten dein for og si det sånn.men med 4,56 utv i hi lux aksler så vil den bli som om den skulle ha orginale dekk med 35" dekk muligens litt kraftigere helt suverent etter vei og i skogen jeg har hadd tre rockyer me hilux aksler.

EnghRacing
11-02-2011, 21:40
Aner ærlig talt ikke hvor mye du må heve og hvor mye som evt. må kuttes men jeg er stor tilhenger av å holde tyngdepunktet lavest mulig på offroadere. Bodylift flytter mye vekt høyt opp.
For lange sjakler virker fort mot sin hensikt.

En ting er å få plass til store hjul, men de skal helst kunne bevege seg under der og..

Post bilder med store og små hjul så får du nok flust med tips og meninger her.

Ja det med høydepunktet skjønner jeg godt.

Og bevegelighet er viktig...

Nå tenkte jeg litt lenger sjakler enn vanlig...ikke gigalange....også kanskje 2" bodylift...

Men må kaskje koste på hiluxaksler, siden de er litt bredere...også kappe litt i skjermene?

Men vil liksom samtidlig holde karrosseriet litt orginalt å....Bilen skal jo se fin ut. Er litt der å jeg... Siden jeg vil bruke den litt på veien.

Synd jeg bestilte de dekkene så fort....Hadde kanskje holdt med 33"...

EnghRacing
11-02-2011, 21:41
35 " dekk på org aksler da bli den forholdsvis lat, hadde en med 33 da hadde jeg body lift og org aksler reiv ikke skinnet av grøten dein for og si det sånn.men med 4,56 utv i hi lux aksler så vil den bli som om den skulle ha orginale dekk med 35" dekk muligens litt kraftigere helt suverent etter vei og i skogen jeg har hadd tre rockyer me hilux aksler.

Hva gjorde du for og få plass til 35" da?

Satte akslene under bladfjørene?

EnghRacing
11-02-2011, 21:43
Jeg har lyst på rocky fordi den har en veldig bra motor....Også er det mer vandring foran enn det er på en pajero....

Hva mener folket? Hva er best av de to?

Hva ville dere kjøpt: Rocky?
Pajero?
Hilux?

EnghRacing
11-02-2011, 23:42
Jeg er nybegynner på dette. Så trenger alt av tips og triks takk.

Har drevet litt med asfaltracing med en opel kadett med 500hk. Men begynner å bli litt lei....

Så nå vil jeg prøve noe nytt...Så da blir det litt offroad :)

rocky4x4
11-03-2011, 07:01
aksler under fjær da får du plass hilux akslene er org slik mens orginal akslene må bygges og sveises om

Bergum
11-03-2011, 07:26
Med lange sjakler, så vil bilen vandre MYE fra side til side, og du risikerer å stå der med bilen på siden av dekkene.
Å heve med sjakler, er lite lønnsomt. 5" sjakler hever ca 2.5"

Stikksaga derimot, sørger for stabilitet, så lenge du kan svinge uten at dekkene tar i ramma. Dette igjen kan kompenseres for med å bruke spacere....

EnghRacing
11-03-2011, 07:51
Med lange sjakler, så vil bilen vandre MYE fra side til side, og du risikerer å stå der med bilen på siden av dekkene.
Å heve med sjakler, er lite lønnsomt. 5" sjakler hever ca 2.5"

Stikksaga derimot, sørger for stabilitet, så lenge du kan svinge uten at dekkene tar i ramma. Dette igjen kan kompenseres for med å bruke spacere....

Okay jeg skjønner. Blir å kappe i forkant og bakkant i hjulbuene da?

Men bør ha hiluxakslene så jeg får lavere utveksling vel?

EnghRacing
11-03-2011, 13:46
Det er kanskje bedre å satse på en pajero??

Bergum
11-03-2011, 13:54
Det er et spørsmål du må finne ut av selv.
Det første du bær gjøre, er å finne ut hva slags dekk du vil ha, og få lånt et samme, så du kan prøve det.
Finn så ut hvor store spacere du må ha forran, og hvor mye plass du trenger.

Om Hilux axlene er breiere en rocky, så slipper du plunderet med spacerene.

Neste skritt er å kappe til du får plass.....

Brynjar
11-03-2011, 13:56
Husk at Pajero har IFS mot Rockyens stive aksling (hvis jeg husker rett.. er ei stund sia jeg så under en Rocky)

EnghRacing
11-03-2011, 14:16
Husk at Pajero har IFS mot Rockyens stive aksling (hvis jeg husker rett.. er ei stund sia jeg så under en Rocky)

Å IFS er?

Jeg er ny på dette, så hjelp meg litt a :)

Brynjar
11-03-2011, 14:26
Independent front suspension. Som en vanlig forhjulsdrevet bil.
Jo mer du hever en sånn bil jo "smalere" blir sporvidden foran, sånn rent teoretisk.
For mest mulig artikulasjon og fjærvandring er nok det ideelle oppsettet for offroad stiv aksling med skrufjærer. Stiv aksling med bladfjærer er nesten like bra.

På den annen side har jeg jo sett Pajero med moderat heving og 35" som fungerer utmerket i terreng.

Er vel egentlig bare å velge en bil man liker og ta det derfra.

Hvis valget står mellom Paj og Rocky hadde jeg personlig valgt Rocky for å bygge trialbil / rein offroader men ville hatt Pajero som kombinert dagligbil/offroader.

EnghRacing
11-03-2011, 14:35
Independent front suspension. Som en vanlig forhjulsdrevet bil.
Jo mer du hever en sånn bil jo "smalere" blir sporvidden foran, sånn rent teoretisk.
For mest mulig artikulasjon og fjærvandring er nok det ideelle oppsettet for offroad stiv aksling med skrufjærer. Stiv aksling med bladfjærer er nesten like bra.

På den annen side har jeg jo sett Pajero med moderat heving og 35" som fungerer utmerket i terreng.

Er vel egentlig bare å velge en bil man liker og ta det derfra.

Hvis valget står mellom Paj og Rocky hadde jeg personlig valgt Rocky for å bygge trialbil / rein offroader men ville hatt Pajero som kombinert dagligbil/offroader.

Takker så mye for bra svar :)

Ja det kommer til å bli brukt litt i det daglige også..... Så har egentlig hatt en finger på pajero hele tiden. Men ble bare så lei når jeg tittet over den jeg kjøpte..... Er jo så sykt mye rust.

Å jeg er ikke så glad i å sveise rust når nesten alt er matjord!

Men trur jeg går for en pajo.... Jeg får nok det til å funke å, med litt hjemmelaget ting. Det som er moro, å lage alt selv ;)

Brynjar
11-03-2011, 14:53
Det som er moro, å lage alt selv ;)

Helt enig. Oppdater oss på fremgang, planer og ideer. Alltid moro å lese hva andre tenker og gjør.

EnghRacing
11-03-2011, 14:55
Helt enig. Oppdater oss på fremgang, planer og ideer. Alltid moro å lese hva andre tenker og gjør.

Det skal jeg gjøre.

Bare jeg finner meg en bil først....Jeg orker ikke å sveise opp den jeg har her...Er AALT for mye jobb!

EnghRacing
11-04-2011, 09:41
Hvis jeg kjøper en rocky....og jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

Og hva må gjøres for og sette akselen under?

Og er det noe stor forskjell på en fra 80taller og en 93mod? Jeg har en 93mod på hånden nå..

EnghRacing
11-04-2011, 12:18
Da blir det å hente bil til søndag :D

Jan
11-04-2011, 14:40
93 mod er vel uten framaksling, den har vel IFS

EnghRacing
11-04-2011, 14:59
93 mod er vel uten framaksling, den har vel IFS

What?? Ikke si det a....

Jan
11-04-2011, 15:06
vet ikke nøyaktig når skiftet kom, men tror 93 har IFS

Jan
11-04-2011, 15:07
http://no.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Rocky

Ser ut som det var et skifte i 93

EnghRacing
11-04-2011, 15:17
http://no.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Rocky

Ser ut som det var et skifte i 93

Tittet på bildet nå...Og jeg ser festene i fronten til bladfjørene :D

rocky4x4
11-04-2011, 17:39
modell skifte er i 94

EnghRacing
11-04-2011, 19:19
Flott. Gleder meg til og bygge om litt :)

EnghRacing
11-04-2011, 19:22
Hvis jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

Geir
11-09-2011, 07:51
Hvis jeg setter de orginale akslene under bladene...så er den vel mulig og kjøre med inntil jeg får tak i hilux aksler?

når du skal he akslene under fjærene må du først bygge om selve festene til fjærene.
deretter må du bygge om styringa for å 'rekke ned'
så må du forlenge mellomakslingene til begge akslene
bytte til lengre bremseslanger
handbrekkvaier muligens

jeg ville nok ikke gjort denne jobben før jeg hadde fått tak i Hilux aksler (gjerne med 4.88utveksling) å sette på, dette er en helt grei jobb, husker jeg ikke helt feil passer forakslingen nesten rett på mtp innfestningene, bak må du flytte festene på akslingen
-fordelingskassen på Rocky er fint giret og tåler masse

mange år siden jeg gjorde dette selv,så husker ikke helt 100%

jeg satte akslingene under,kappet i hjulbuene,og satte på 38,5" gumbo dekk
-ingenting å ha langs veien med andre ord........

* styringen er det mest kritiske punktet med hele greia,her må det ikke lages noe pinglegreier :smile:

Geir
11-09-2011, 08:06
ikke så mye bilder å finner lengre

EnghRacing
11-09-2011, 11:52
når du skal he akslene under fjærene må du først bygge om selve festene til fjærene.
deretter må du bygge om styringa for å 'rekke ned'
så må du forlenge mellomakslingene til begge akslene
bytte til lengre bremseslanger
handbrekkvaier muligens

jeg ville nok ikke gjort denne jobben før jeg hadde fått tak i Hilux aksler (gjerne med 4.88utveksling) å sette på, dette er en helt grei jobb, husker jeg ikke helt feil passer forakslingen nesten rett på mtp innfestningene, bak må du flytte festene på akslingen
-fordelingskassen på Rocky er fint giret og tåler masse

mange år siden jeg gjorde dette selv,så husker ikke helt 100%

jeg satte akslingene under,kappet i hjulbuene,og satte på 38,5" gumbo dekk
-ingenting å ha langs veien med andre ord........

* styringen er det mest kritiske punktet med hele greia,her må det ikke lages noe pinglegreier :smile:

Okay skjønner. Dette skal jeg nok klare. utdannet sveiser så;)

Nei jeg går for patrol akslene. De er kraftige og passe utveksling for meg siden jeg skal bruke den litt på veien.

knut e
11-09-2011, 12:55
enda et omc medlem her ja, det er bra. har ikke patrol diffen på den andre sida? hvis fjørfestene passer sånn ca må da hilux akslinger være mye mindre jobb da hilux har fjøra på den riktige sida mens patrol har på den fordømte sida.

Jan
11-09-2011, 13:09
Patrol har diffene på passasjersia. Hilux har på passasjersia foran og på midten bak

EnghRacing
11-09-2011, 15:18
enda et omc medlem her ja, det er bra. har ikke patrol diffen på den andre sida? hvis fjørfestene passer sånn ca må da hilux akslinger være mye mindre jobb da hilux har fjøra på den riktige sida mens patrol har på den fordømte sida.

Yes!! Omc medlem du også?

Jeg er blitt litt lei kadetten. Så tenkte å få offroad som litt hobby :)

EnghRacing
11-09-2011, 15:20
Å lage mue fester til bladfjørene er ikke noe problem. Er moro og lage noe nytt.

Men at dufgen er litt ut av senter gjør vel ingenting?

knut e
11-09-2011, 19:19
ok, mente patrolen hadde diffen på andre siden jeg, men da er det greit. Da har jeg lært noe idag også. omcer jeg og ja. stv valdres manta i garasjen her, men har vært lite inne på forumet de siste åra