PDA

View Full Version : Problemer med automatiske frihjulsnav, 1993 L200

Volvo-Christian
11-07-2011, 16:52
Hei.

På pickupen sliter jeg med at jeg ikke kan bruke 2wd funksjonen.. Hvis jeg prøver å kjøre i 2wd kan det ene frihjulsnavet plutselig bestemme seg for å koble inn, gjerne i 70-80km/t. Noen ganger kan jeg kjøre flere mil uten at dette er noe problem.. Høres ut som om det er høyre side. Jeg har spurt forrige eier (har akkurat kjøpt bilen) om han visste noe om det, og han sa han hadde hatt samme problemet på venstre side for et år siden, og det ble borte av å smøre opp..
Har hatt av koppen på begge hjul å smørt opp med rikelig med fett, men dette gjorde egentlig ingen forskjell. Må jeg skru opp hele enheten for å få smurt opp skikkelig? Eller er rett å slett navet kast?

Evnt. hvem fører kurrante deler til kurrante priser?

Jan
11-07-2011, 17:39
www.bgnor.no selger manuelle frihjulsnav

Kjetil1972
11-07-2011, 19:47
http://www.milneroffroad.com/index.php?route=product/product&path=84_85_233_760&product_id=936

Volvo-Christian
11-07-2011, 20:42
www.bgnor.no selger manuelle frihjulsnav

Takk for linken. :) Sjekka det ut og det var absolut ikke no upris det.

http://www.milneroffroad.com/index.php?route=product/product&path=84_85_233_760&product_id=936

Takk for linken. Er dette manuelle eller automatiske frihjulsnav?

Edit: Haha, ser nå det også er manuelle.. :p Skal ta en vurdering på det, er såpass fisefin at jeg kunne tenkt meg automatiske. :p

ImGonnaGetMe1Better
11-15-2011, 11:35
Sliter med akkurat det samme. Jeg fant ut at det er egentlig navet på motsatt side som sitter bomfast, snurrer diffen under kjøring. Holder på å demontere begge sidene nå, skal si ifra om jeg finner på en lur løsning.

Weiru'n
11-17-2011, 22:44
akkurat kjøpt meg manuelle nav på ebay! har samme probleme på min, det hjelper og koble inn 4wd i lav fart. skraper litt i kassa, men navene holder kjeft helt til man rygger, og kjører igjen:) det er problemløsniga på min gen1 :)

ImGonnaGetMe1Better
11-19-2011, 14:50
Jøss, da fant jeg på en fiks gitt!

Det viste seg at mekanismen hadde satt seg fast på den ene siden grunnet overbelastning etter at bilen hadde stått stille en stund. Løsningen var å demontere navene og rense inmat i deisel, pusse vekk korrosjon på all flatene og smøre inn med ny fett... Fungerer meget bra nå!

@Weiru: Hvis du skal skaffe nytt, kan du gjerne gi de gamle til meg. Har alltid bruk for ekstradeler :grinpimp::beer:

Weiru'n
11-21-2011, 18:32
trenger nok de gamle selv:) veit alldri hvor mye manuelle nav fra ebay tåler:) har fått montert di da. blei porr igrunn!;)

BowFreak84
11-27-2011, 22:38
Hva heter frihjulsnav på engelsk? Har problemer med mine automatiske nav også.. :/

*EDIT*

Fant utav det, det var jo veldig enkelt... Free Wheel Hub.

Volvo-Christian
01-13-2012, 02:34
Nå er vi i andre enden av skalaen, begge frihjulsnava har slept 100% og jeg har kun rwd. Og det er jo snø ute så det er ikke så digg.

Hvor får jeg tak i frihjulsnav? Manuelle, automatiske, spiller ingen rolle må bare få det fiksa..
Har finni på nettet men skal det virkelig være så dyrt for et par nav?

Får pelle dritten helt i biter å pusse/smøre. :p

toillball
01-13-2012, 09:04
http://www.milneroffroad.com/index.php?route=product/product&path=199_200_235_761&product_id=970

Har bestilt deler fra milneroffroad før og det kommer fort (1 uke) og de er rimelige. Bare synd tollpost\dhl tar seg av forsendelsen og moms når det kommer i norge så ekstra gebyrer påløper.... Men tar du høyde for etpar hundrelapper ekstra i fortollingsgebyrer\utleggsgebyr\svindeltillegg til den 25% vanlige momsen så bli rimelig uansett.

En annen fordel med manuelle nav er at du kan ha de låst hele tiden og skifte til 4wd i lav fart. Og du får 2 lav ved å låse de opp i 4 lav. Såvidt jeg forstår så er autonavet der bare for å spare framdiff og drivaksler fra å trille sammen med forhjulene i 2wd (spare drivstoff og mindre lyd), låser du navene får du enda ikke kraft tilført framakslingen før transferkassa settes i 4wd. Og manuelle nav spretter ikke utav lås når du skifter retning\rygger.:-)

edit. Ser BGNOR selger frihjulsnav ovenfor her, hvis du får dem for rundt 1000-1500kr og de er på lager så ville jeg heller kjøpt derfra.

Skjalg
01-13-2012, 10:09
Nå på vinteren med lave temperaturer blir fettet veldig hardt. Det kan medføre at ikke frihjulsnav kopler inn/ut som de er ment. Et "jungeltriks" er å tilsette litt olje slik at fettet blir litt mykere i kulda.