PDA

View Full Version : 91 mod Ford 7,3 Hva bør jeg sjekke?

Blesvik
11-22-2011, 00:20
Skal se på en TripleE bobil i morgen, den er preget av alderen og går varm når den presses.
Hva er dårlig på disse bilene?
Noe spesielt jeg må sjekke?

lulle
11-22-2011, 00:41
Se etter vannlekasje på bodel .Både regnvann og vannanlegget ombord.Åpne alt du kan av luker og se/lukt nøye.SE spesielt på badet.De bruker mye plast i koblinger og den blir hard og sprø med åra.Se på radiatoren om den er grod igjen.Du kan kjenne at røra i raddisen er lodne gjennom påfyllinga.Se/lokt nøye på olja i automaten spesielt dersom det er od.automat.Kjølinga på de er dårlig når den er i od/lockup.Se etter sprekker i ramma rundt/ved snekka.Det hender hele biten som snekka sitter på løsner.(skjer også på pu.)Ellers er det vell de vanlige skjekkpunktene når du kjøper bil.

Blesvik
11-22-2011, 05:02
Takk for tipsene Doffen!

aeomholt
12-19-2011, 00:04
Se etter vannlekasje på bodel .Både regnvann og vannanlegget ombord.Åpne alt du kan av luker og se/lukt nøye.SE spesielt på badet.De bruker mye plast i koblinger og den blir hard og sprø med åra.Se på radiatoren om den er grod igjen.Du kan kjenne at røra i raddisen er lodne gjennom påfyllinga.Se/lokt nøye på olja i automaten spesielt dersom det er od.automat.Kjølinga på de er dårlig når den er i od/lockup.Se etter sprekker i ramma rundt/ved snekka.Det hender hele biten som snekka sitter på løsner.(skjer også på pu.)Ellers er det vell de vanlige skjekkpunktene når du kjøper bil.

Kjørte en E350 7.3 E4OD i 8 år uten prolemer med hverken motor eller automat selv ikke med et par tre tonn på hengeren. Gassen var i gulvet enten den var varm eller kald og motoren gikk vanvittig rent og fint helt til jeg solgte den, kjøper skrøyt og sa han aldri hadde hørt en som gikk så fint med noen km på nakken.
Bytta heller aldri automatolje og den var luktfri og rød da jeg solgte den. Var dog nøye med olje-/filterskift på motor. Bytta kun 1 glødeplugg ellers varte de som var der i de 100000km jeg kjørte den.
Hadde aldri problemer med varmgang, men et kjent problem er kavitering i sylinderveggene pga ansamling av luftbobler som er vanlig på store dieseler etter hva man leser på us forum.
Vær obs på vannlekkasje mellom vannpumpa og registerdekselet. Min hadde rustdannelse der og lakk vann, men en demonterte og lagde ny pakning så holdt det i flere år til pumpa røyk i lageret.

anbefaler www.fordtrucks.com og www.dieselstop.com for mye god info.

Blesvik
12-19-2011, 00:16
Takk for det!:smile:

lulle
12-19-2011, 03:48
Fikk du ikke brukt den nye radiatoren ettersom du renser den gamle?

Blesvik
12-19-2011, 08:43
Fikk du ikke brukt den nye radiatoren ettersom du renser den gamle?
Fikk tak i en annen brukt orginalradiator også som skulle være bra, men det var den ikke..
Er fristende å sette inn den nye fra 98' men det blir litt trangt å få krysset slangene oppe og nede samt finne plass til tanken.
Men det går sikkert hvis jeg må!:wink_animate: