PDA

View Full Version : Tuning

Roy HP
03-02-2012, 18:40
Driv og skifter råde og veivlager, på den motoren (orginal turbo) som æ skal ha i g-wogna mi. Og lure på og justere litt på diesel pumpa. alda ventil og mengde skrue.
Kor mye kan man skru ? en omdreining ? en halv ?.
Skulle også hadd litt mere turbo trykk, kosn justere man det og kor mye trykk kan man kjøre med uten att det går utover motoren ?

Rossi
03-05-2012, 08:00
Hei!

Når det gjelder justering av dieselpumpa er det greieste å justere den før du monterer den i bilen. Pass også på å bytte skruene til lokket i bakkant av pumpa slik at du har vanlige sekskantskruer, ellers er det omtrent umulig å få av lokket med motoren i bilen. Vet at Mercemann justerte ei pumpe me motoren igang fastsurret på en palle. Såvidt jeg forsto det justerte han bare opp så høyt det gikk før motoren begynnte å øke turtallet på tomgang, men dette er ikke noe jeg vet med sikkerhet dessverre. Av egen erfaring kan jeg si at det er nettop det som er problemet når man justerer mengden for mye opp.

Jeg brukte en slik ventil (http://www.blocket.se/varmland/NU_I_LAGER_PYSVENTIL_in_cabin_149kr_33947967.htm?c a=16&w=3) for å justere turbotrykket. Det er ikke noe vits å justere opp trykket så lenge du ikke klarer å levere mer diesel, men det har du sikkert kontroll på. Hvis motoren er i bra stand tåler den veldig mye mer trykk, men det er jo strengt tatt en selvfølge at det sliter mer på motoren uansett hvor lite ekstra trykk du lader med. Originalpumpa klarer såvidt jeg vet, ikke levere diesel til stort mer enn 1.0Bar ladetrykk.
Hvis du virkelig vil har økt effekt i motoren handler du pumpe med større pumpeelementer, monterer stor turbo og intercooler. Vet at nevnte Mercemann gjorde det på sin daværende G, Gelenda. Det funket veldig bra:wink_animate:

Ta kontakt med Mercemann ang. dette. Han har eksperimentert myyyye gjennom årene, og kjører idag rundt i en C123 med OM606, og modifisert pumpe montert. Den bruker ca 9.0 sekunder på 201-meteren:grinpimp:
Ligger noen filmer av bilen på Mercemanns kanal (http://www.youtube.com/user/mercemann) på youtube som du kan ta deg en titt på hvis du har lyst:smile:

Roy HP
03-08-2012, 14:28
Etter litt sjekking fram og tilbake, så har æ kommet fram til att maks ladetrykk med orginal diselpumpe e ca 1 bar, maks ommdreininga som man justere diselpumpa 6-7 omdreininger, men ikke kor mye man kan justere alda ventilen. Men den e grei og justere når motoren i montert.
Uheldigvis så lærte vi ikke trimming av dieselmotora på anleggslinja, så mitt spørsmål e : Dumpventil, øker den effekten og/eller momentet eller e det bare en greie som e tøft?

Roy HP
03-08-2012, 14:49
Og ett anna spørsmål e: Hvis man kjører med intercooler kan man da eventuelt kjøre med mere enn det anbefalte ett bars trøkket ?

Rossi
03-09-2012, 10:25
Etter litt sjekking fram og tilbake, så har æ kommet fram til att maks ladetrykk med orginal diselpumpe e ca 1 bar, maks ommdreininga som man justere diselpumpa 6-7 omdreininger, men ikke kor mye man kan justere alda ventilen. Men den e grei og justere når motoren i montert.
Uheldigvis så lærte vi ikke trimming av dieselmotora på anleggslinja, så mitt spørsmål e : Dumpventil, øker den effekten og/eller momentet eller e det bare en greie som e tøft?
Dumpventil er vel for å slippe ut "overskuddstrykk" når man slipper gassen? Ikke noe som gir noe ekstra effekt såvidt jeg vet.
Aldajustering gir ikke veldig mye ekstra, men det er bare å teste siden den som du selv sier er lettilgjengelig også med motoren i bilen.

Og ett anna spørsmål e: Hvis man kjører med intercooler kan man da eventuelt kjøre med mere enn det anbefalte ett bars trøkket ?

Så lenge du ikke får mer diesel fra pumpa er det ikke noe vits å tyne på med ekstra luft. Overtrykket fra turboen gjør det mulig å få in mer luft i motoren, men det er for at du skal kunne forbrenne mer diesel = ekstra power. Uten diesel, ikke noe ekstra gøy:smile:

Roy HP
03-12-2012, 18:28
Da har æ sånn smått overtatt fattern sin G-wogn også. Den treng litt justering så æ trur æ må bestille sånn pysventil til begge bilan.