PDA

View Full Version : Overhalingsett.

Oddimann
02-08-2007, 14:27
Hei igjen.
Jeg var ute??? (det var kaldt ja,-3,men for noen er jo det rene sommeren:rolleyes: )og mekket litt på K-5en i dag.Jeg fikk løsnet bremsecaliperene,og så da at de boltene som de er festet med,var kaput.:( Det hadde jo vert umbrako en gang i tiden,men de hadde sveist noen dubbeditter inne i hullet for å få til å skru med fastnøkkler/skiftenøkkel.Men finnes det overhalingsett til calippere? og evntuellt,følger boltene med da??
Så etterpå så skulle jeg åpne opp i "klokka" på framakslingen (10 bolta)og se hvordan det sto til der inne.Fant en 4 l plast dunk og satte under for å samle opp olja som kom ut,men .....Der var det ikke mye som kom ut gitt,1,5 liter datt det ut,Det skal vel vere mer enn det??Synes jeg har lest at det er 4-5 liter jeg,men kan ha lest feil da.
Den andre overraskelsen kom like etterpå,en rund skive,såg ut som den hadde vert konet en gang,men den var helt vridd og sund og låg i bunn av klokka.Fant ikke ut hvor den hørte hjemme,men skal plukke alt frahverandre senere.Det var og noen skadet tenner på det store drevet,4-5 tenner som det manglet noen biter av,offffffda:( :(
Det som jeg også lurte på :finnes det overhalingsett til akslinger,og eventuelt,hva følger med??
Det ble mye mas i dag,men...... får håpe dere er våkne der inne;) ;)

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 14:51
Heisann

Nye calipperbolter er vel å få kjøpt.
mange som bytter har ikke riktig verktøy til å skru disse ut med.
Det er tomme umbraco. Disse fåes kjøpt billig hos Biltema.

Overhaling gjør du selv. Så sant ikke det er skader i gummitettingen, trenger du ikke overhalingsett.
Skru av caliper.
Sett foriktig trykkluft inn der bremseslangen er festet.
FORSIKTIG sa jeg...nono ....ellers kommer stempelet med ett smell!

Ta ut stempelet og gjør rent.
Puss med fiiiin kornet sandpapir der det er rust og avsettinger på stempel og inne i calipper.
Ta ut tettering, rengjør skikkelig i sporet.

Sett sammen igjen. Sett inn gummitetting med bremseveske, og press stempelt inn forsiktig, enten med presse skrustikke eller tvinge.

Jeg har sjøl overhalt endel calipper når de begynne å gå tregt, så dette går greit.

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 15:00
10 bolter'n

Mener det skal være rundt 3-4 Liter i diffen.

Den skiva er trolig skåla som sol eller planet hjulet ligger i.
Mulig det har vært en luring å prøvd å mekke i den diffen, uten å få ting skikkelig på plass.
Har du dratt ut stikkakslene og roterer diffen, kommer sol og planethjul fort ut av stilling. Under disse hjulene ligger det ei skive, og det er trolig den som har glidd ut.

Det store drevet kalles kronhjul.
Det går imot ett annet drev : pinjongen.
Har du sjekket ut skader på den ?

Kronhjul og pinjongen utgjør utvekslingen i akselen.
Du tar antell tenner på kronhjulet og deler på antall tenner på pinjongen.
Tallet du da får er utvekslingen i akselen.

Er det store skader bør dette byttes.

Oddimann
02-08-2007, 16:01
10 bolter'n

Mener det skal være rundt 3-4 Liter i diffen.

Den skiva er trolig skåla som sol eller planet hjulet ligger i.
Mulig det har vært en luring å prøvd å mekke i den diffen, uten å få ting skikkelig på plass.
Har du dratt ut stikkakslene og roterer diffen, kommer sol og planethjul fort ut av stilling. Under disse hjulene ligger det ei skive, og det er trolig den som har glidd ut.

Det store drevet kalles kronhjul.
Det går imot ett annet drev : pinjongen.
Har du sjekket ut skader på den ?

Kronhjul og pinjongen utgjør utvekslingen i akselen.
Du tar antell tenner på kronhjulet og deler på antall tenner på pinjongen.
Tallet du da får er utvekslingen i akselen.

Er det store skader bør dette byttes.

Nei jeg har ikke tatt ut stikkakslingene,men rota litt i det høyre og venstre kryss,og det var rimelig stor slakk i begge 2,som om ikke det andre var nok??
Sol og planet hjulene?? Hvis du ser for deg det store kronhjulet,som er til venstre,så har du 2 små hjul(ett oppe og ett nede),er det sol og planet? De hjulene som den bolten går gjennom?Bolten ja,den er jo festa med en sette skrue,og det var det her og.Men i tillegg så hadde de sveise 4 punkter i hver ende,Alså,unskyld meg,hadde det ikke holdt med ett punkt i den ene enden?:( Snakker meg om.
Ang skader på kronhjulet,så var det spesielt den ene tanna,som var verst,ca halvparten av tanna var borte.De andre var det bare "småbiter" 2-3 mm sånn ca.
Ingen skader på pinjongen.Men det jeg kommer til å gjøre,og som jeg har bestemt meg for lenge sia,det er å kjøpe en delebil.Kjøper ingenting nytt før jeg har gjort det,så får vi se. Kansje delebilen er så god at det er den jeg kommer til å bruke??:D :D Men det jeg tenkte var at det kansje fantes overhalingsett til akslingene,feks.komplett innmat.

Red_Baron
02-08-2007, 17:06
Legg gjerne ut noen bilder oddimann! Hadde vært fint å se hva du gjør inni der Jeg har enda ikke tatt mot til meg å åpne noen av mine differ. Må ta en full overhaling av hvertfall Caben til våren. Greit å se hva jeg skal se etter! :D

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 18:29
Sveisa fast bolten......:eek:

Som jeg sa.....en annen "luring" har vært å mekka sjøl......nono

Planethjula sitter i den bolten - 2stk.
Solhjula sitter på stikkakselen -2 stk.

Den settskruen er "brytebolten" du sikkert har hørt snakk om.
Bør byttes ved 80? tusen....eller deromkring. Festes med locktite.

Høres ikke ut som de avskrekkende skadene der inne i diffen din.
Skal du bytte alikevel, hadde jeg bare fyllt opp med olje og kjørt ivei.

Det finnes nok overhalingssett og deler å kjøpe men jeg er redd totalprisen på dette vil bli temmelig høy.
Du trenger ny utveksling, og uten måleur og magnetfot og lagerspitter og avdrager, er ikke dette en jobb du bør ta sjøl.
Ny utveksling krever oppsett av ny piniondybde, og shimsing av selve diffen sideveis.
Hver enkelt utveksling (gearing) er laget for å høre sammen, så det er ikke bare å bytte kronhjulet.

Greiest er det kanskje å skaffe en delebil/deleaksel.

Oddimann
02-08-2007, 19:02
Så det er det som er brytebolten.Når jeg så inni der,så trodde jeg det var denstore bolten som var "brytebolten",Men det er den lille ja.Den skulle visst skiftes etter 60000 sies det.Fylle opp og kjøre i vei ja??Thefinger .Jeg må liksom bare sveise rust,få en fordelingkasse,få gear,få motor,overhale framaksling + bakaksling,hevesett,nye dekk/felger,off fy faen,når kommer den forbanna lottoen da??Neida,jeg har plukka den helt fra hverandre og skal ikke gi meg før jeg har en "ny" bil.Men når jeg får spara litt peng,så blir det en delebil ja:D :D Og det skal mye til for at den er verre enn det jeg har.Får bare kose meg med peugeoten imens:) :) Joda,skal få inn bilder når jeg begynner for alvor.

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 19:07
Du får bare holde utkikk.
Rett som det er dukker det opp en K5 eller subb svinbillig.
Da er det bare :
løp å kjøp......og begynne å spare deler....om 30 år er det bare vi som har deler.....crossboned crossboned crossboned

Oddimann
02-08-2007, 20:12
Har tegningene for diffen foran meg nå.Det som heter "shaft diff pinion" Det er den stor bolten som planethjula går gjennom.Og det var denne bolten som var sveisa fast med 4 punkter i hver ende.Jeg tok og slipa vekk de der sv,punktene og ville dra ut den bolten.Men jeg fikk det bare gjennom det ene hjule.Det er nok en liten sveiseknast som henger igjen i bolten.Men hvis jeg drar denne helt ut,da vil jo desse planethjula vere løse,og det må jeg jo uansett for å få på nye skiver.Må alt justeres inn igjen da??.Du nevnte jo magnetfot,måleur og hele pakka.Unskyld maset,men kaldsvetten tok meg når jeg satt i stolen:eek: :eek:

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 20:34
Neida, ta det med ro.....:)

Du måleur ect trenger du bare ved bytte av kronhjul og pinion, eller diff (carrier'n).

Får du tak i ny skål til planethjulet, er det bare å sette inn.

Oddimann
02-08-2007, 21:40
Det var da godt det da.:) Kan sove godt i natt og da. Og til deg red baron,det er bare å skru av,jo før jo bedre.Sett at jeg hadde hatt bilen i drift og ikke giddet å begynt å skru??Du kan banne på at den der sunde skiva eller de bitene av tennene hadde kilt seg fast i ett eller annet en gang,og da..... kunne blitt j€€€€€ dyrt ja.:( :(

Red_Baron
02-08-2007, 23:38
Det var da godt det da.:) Kan sove godt i natt og da. Og til deg red baron,det er bare å skru av,jo før jo bedre.Sett at jeg hadde hatt bilen i drift og ikke giddet å begynt å skru??Du kan banne på at den der sunde skiva eller de bitene av tennene hadde kilt seg fast i ett eller annet en gang,og da..... kunne blitt j€€€€€ dyrt ja.:( :(

Uff ja. Det er vel bare å hoppe i det. Heldigvis har jeg to biler på tunet, så hvis jeg skulle være så uheldig at Caben dauer, tar jeg bare deler fra den andre så lenge. Lykke til videre med differ og kronhjul himmellegemer osv! :D

3-4 liter med GL5 i diff? Og gjerne LS tilsetning hørte jeg også et sted? Da har jeg noe å gjøre i helga også da! Jihu! crossboned crossboned crossboned

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 09:36
LS tilsetting bruker du kun hvis du har diff-brems.
Det har du ikke i framakselen.
Den er åpen.

Red_Baron
02-09-2007, 09:39
Ser jeg det tydelig om jeg har brems?

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 09:43
JAda, da er det lameller, og endel andre "dubbeditter" inne i diffen.

Er det kun sol/planethjul er den åpen.

Åpen diff er det alltid foran.
Bak er det som regel diff-brems.