PDA

View Full Version : Blom's lille hjørne med bygging...

Blom
01-30-2007, 20:42
Ja, dette kan vel være mitt lille hjørne på Pirate4x4.no. her vil jeg få presentere noen av mine nåværende prosjekter og gjerne trekke litt linjer tilbake til det jeg har gjort tidligere.

Vi starter med en 1987 Hilux Xcab med diesel. Kjøpt av "Gi Gass" for en noenlunde fornuftig sum penger. Dette er nå mitt nåværende byggeprosjekt som er tenkt godkjent senest April i år og skal brukes på bla. en Islandstur sommeren 2007.
29

Vi må selvfølgelig ha hjul på bilen og med tanke på godkjenning, så falt valget denne gangen på 35x12,5 MTR som ble tatt inn fra Tyskland av en god venn som skulle hente sitt flyttelass.
30

På grunn av at min mann på BT ikke har lov å godkjenne heving, så ble det kapping for å få plass til disse hjulene.
31

Det ble jo faktisk plass også !!
32

Det skal monteres på en bred bakaksel fra en nyere Hilux, og siden jeg ville ha noe som ingen andre har, ble det også denne gangen satt igang produksjon av egne glassfiber-breddere. Er mye jobb...
33

Blom
01-30-2007, 20:56
Som dere ser, bakbredderen ble laget ved først å ta en avstøpning av hele den profilen som lager en liten "bredder" på planet. Denne ble så finslipt og så flyttet ut 9,5 cm ved hjelp av 5 biter med gjengestang. Da satt den godt fast og mellomrommet ble så fylt med skum som igjen ble raspet og pusset ned til en omtrentlig form på bredderen.
36

Så ble det å legge på glassfiber på skum-malen og etter det - sparkling & pussiing. Er ennå langt fra ferdig med den jobben. Og så var det en side til :eek:
37

Håper det blir bra til slutt :confused:
38

Fremme fikk jeg låne et sett Warn breddere som jeg tok avstøp av på utsiden. Men, disse er ikke brede nok til 12,5 dekk på 10" felg.
39

Legg merke til at det er en "flens" på bredderene... Der la jeg inn 2 stk M8 muttre, mellom forskjermen og bredderen og vips, så var bredderen ut ca. 1 cm. Så ble det støpt oppunder bredderen slik at jeg fyllte opp avstanden samt at det ble laget en flens på inn/undersiden av bredderen istedet for på opp/utsiden.
40

Blom
01-30-2007, 21:03
Er noe kluss med mengden opplastede filer, så da linker jeg noen bilder rett fra min egen side, så satser vi på at dette ordnes før eller siden.

Når den innvendige flensen var på plass, ble den utvendige slipt vekk, bredderen sparklet og grunnet.
http://www.4by4.no/Pirate3-1.jpg

Så ble det lagt et lag med body-schutz, siden jeg er litt lat og ikke gidder å pusse så mye, da bodyen skjuler slipespor godt OG det er lettere å fikse om en får en ripe i skogen.
http://www.4by4.no/Pirate3-2.jpg

Så ble det mere grunning...
http://www.4by4.no/pirate3-3.jpg

Til slutt ble det grunnet oppå bodyen igjen og så lakkert hvit i bilens farge.
http://www.4by4.no/Pirate3-4.jpg

knixen
01-31-2007, 09:48
Utrolig bra Blom, men det forventer vi vel av en mann med din erfaring...:D

Vil gjerne se bilde av hele siden, så utrolig gromt ut med de bredderne bak!

Knut:)

Blom
01-31-2007, 14:56
Du tenker på slik ??
http://www.4by4.no/Pirate4-1.jpg

Er utrolig mye jobb - anbefales ikke dersom du ikke har peil på hva som skal til for å lage.
Mange gangers støpig & pussing og så har jeg ikke engang begynt på neste side :eek: :confused:
Profilen på hjulåpningen er lik som originalt og den er vel akkurat passelig til 35".
Skulle en hatt større åpning er det jo "bare" å kappe bredderen i 2 og forlenge den 2-3"... :cool:

Skulle gjerne sendt denne bredderen gjennom en scanner og så kunne en fått en 3D tegning som en eller annen maskin kunne laget en 100 % identisk, men speilvendt kopi av, slik at jeg kunne bruke modellen til å lage neste bredder av.

knixen
01-31-2007, 15:35
Akkurat slik jeg mente ja! Gleder meg til å se bilen ferdig med bredderne montert både foran og bak! :cool:

Vet det er MYE jobb, jeg syntes til og med reparasjon av den bredderen jeg skadet i fjor var mye jobb. :confused:

Du må bare poste oppdateringer her Blom!!! Me like!

russfest
02-01-2007, 09:15
That looks really good! I like the idea of using foam to help shape your rear flare as you extend it.

I got fibreglass fenders to put on my front that are extended out to cover my tires.. I got them off my brother, all they did was splinter when he hit trees but bounced back to their origional shape, reglass the cracks and good as new.

Im sorry I cant understand most of the post, but its been moved ahead 2-3" in the rear for the tire postion? I ended up taking off my rear bed and putting on a rebco logging box. Didnt want to go with a flatdeck.

Looks good! Im posting in this thread really so that I can keep track of any updates.

Blom
02-01-2007, 11:59
Thanks for the reply, Russfest.

The rear axle are not moved forward, this due to heavy load from a camper that will be used on trips to Iceland and other places. The camper ia about 40 cm longer than the bed, so I will certainly need all the "good weight distribution" that I can get.

I guess the camper do have a weight in the area of at least 1000 lbs/500 kg's, maybe more. To gain more stability, the rear axle will be the wide model from a -89-97 Hilux.

We do have quite a rigid system of getting cars road legal here in Norway, so thats why everything seems rather "soft" compares to the rockcrawlers we see over in the US.

Blom
02-08-2007, 00:20
Only the left fibreglass fender is more or less completely finished now.

571

I will combine using a form from the upper part of the left fender flare in combination with a mold of the bed sides to make the right flare. It will require more foaming and sculpturing the bottom part of the flare to make it ready

572

573

Blom
02-15-2007, 23:42
Things happening !!!

"Only" finish work again on the right fender flare as well. Just came in from my garage after making "flange" from the flare into the outside of the bed.

Nitteberg
02-16-2007, 07:47
Hva bruker du motorsaga til? Røre i epoksy'en ;)

Blom
02-16-2007, 14:47
He he he - nei, men høgget ned et tre på utsiden for å lage meg ennå en parkeringsplass forleden.

hlangmo
02-16-2007, 15:06
Ser bra ut dette. Blir spennende å se hele bilen ferdig.

Blom
05-03-2007, 23:13
Får ikke lagt ut bilder på bilbygging.no nå. Har forsåvidt tenkt å legge bildene mine ut der og og ikke poste 3-dobbelt her, der og på offroad.no. Er jo bra nettsteder alle 3 og er vanskelig å bestemme seg !!

Prøver å hive et par bilder innpå her. Skjer ting, har fått time til BT nå, så da blir det Warn vinsjfeste på meg når den skal vises...
I bakgrunnen er camperen som skal være med til Island.

Som dere ser, så er frembreddere på plass, snorkel. ARB sperre i bakakselen, ny bakaksel fra -99 Hilux med større bremser samt det meste nytt både av bakbremser og bremserør. Dobble dieseltanker er på plass og bakbreddere er nesten ferdig.

Holder på med å behandle planet på undersiden, blir vel påmontert bilen på søndag eller tidlig neste uke.

Som dere ser av det siste bildet, så sperrer kufangeren for parklysene - har derfor satt inn nye innsatser med parklys for å ha skikkelige parklys som viser godt. mange detaljer som skal på plass, men håper det betaler seg med en godkjent bil !

knixen
05-03-2007, 23:48
Synes det er bra at du legger ut bilder her ihvertfall, begynner å bli smålei av å logge meg på bilbygging å sjekke hvordan prosjektet ditt går!!! :)

Blom
05-06-2007, 22:52
Begynner å bli ferdig foran nå. Montert på plass WARN vinsjen, fått på skiltet og har lakkert planet under og inni. Det skrues vel på tirsdag eller onsdag :cool:

Er en del jobb med høyre bredder igjen og lakkering av plansider, men ligger godt i rute til vising av bilen om 3 uker.

Har kjøpt en slik Allpro tauføring fra BG Nor med tanke på godkjenning og færrest mulige skarpe kanter og før godkjenningen skal det vel komme en kveil vinsj-tau også fra BG Nor om Hoel har tid å sende til meg :rolleyes:

Tommy
05-06-2007, 22:53
Du kan virkelig bygge pene Luxer Blom... stå på..

Blom
05-10-2007, 00:09
Takker for den Tommy ! Jeg bygger gjerne ikke med så god finish, men satser mer på det tekniske og egne løsninger, som her med luftingen på bakakselen... Etter bildet ble tatt, kom det på et lite bensinfilter, bare for å unngå skitt opp i luftestussen. Skal bli vann opp til dørhåndtakene før det kommer ned i bakakselen...

Så er det et par bilder av Warn stikkontakten foran, siden jeg ønsker å kunne ha en avtagbar vinsj og eventuelt en litt smartere måte å bruke startkabler på :eek:

Knut G
05-10-2007, 00:54
Enig med Tommy her. Smakfullt :)

Blom
05-22-2007, 22:22
Fortsetter litt til når vi først er igang !!

En ukes tid til godkjenning og ennå ikke ferdig - dette blir close race... Blir nok bare å slenge på noe hvit lakk på planet, uten å tenke noe på finish.

Flytter ut hele dieselpåfyllingen som dere ser på bildene. Freste ut litt for mye, så må støpe i en liten remse på 1,5 cm igjen i morgen. Slik går det når man spesialproduserer :rolleyes:

Den blir rimelig lav slik den står nå. Det er de gamle, "slitne" originalfjærene bak. Med tanke på nye O=ME fjærer fremme, så er de vel ikke så slitne likevel, for bilen var vannrett... Vi får vi se hva som kommer på etterhvert med tanke på bakfjærene.
Må sikkert stive opp fjærene før Islandsturen, men der har jeg spiralfjærer som kan settes in mellom bladfjær og rammevangene...

Blom
05-22-2007, 22:33
Har modifisert hengerfestet også, til å bli et 2" receiver system og forsterket i forhold til slik det var med et slafsete vinkeljern på tvers bak.

Skråstivere opp og fremover forhindrer vridning.

Dobble hull for låsebolt både for multimount vinsjfestet mitt og for 2" receiver hengerfester eller annet som man kan putte inni hullet.
Fester for taue/recovery sjakler ute på hver side, rett bak fra rammevangene og de runde rørene i underkant er hylser for Hilift med såkalt "Defender-adapter" Med disse blir det endel tryggere å jekke med Hiliften.

Per
05-23-2007, 22:37
Ser skikkelig bra ut Øystein, gleder oss til Islandsturen nå.....

Blom
05-29-2007, 18:08
Noen som vet hvor bildene er tatt og hvorfor Luxen min var der idag ???

extremetoy
05-29-2007, 18:12
Utafor ett biltilsyn med skilter:):) Få høre hva som ble skrevet i vognkortet:)

Blom
05-29-2007, 20:26
Flere bilder fra idag...

Må også få komme med en stor takk til BG Nor AS v/Odd Arild Hoel både for levering av deler og utstyr samt dokumentasjon.

knixen
05-29-2007, 21:45
Gratulere med godkjent bil! 36" dekk hørte jeg rykter om!!! :)

knut e
05-30-2007, 16:17
gratulerer med godkjenning, må nok innrømme jeg er rimlig misunnelig på den godkjenninga

Blom
11-17-2007, 23:12
Du ser det først på Pirate....

11852

Samme diameter på nydekka som Irok bias 36x13.5, men er ikke Irok...

For de som lurer, lyset i bakgrunnen er fra fakkelen på gassanlegget på Kollsnes - de driver og tømmer gassrøret ute fra Kvitebjørn og har endel å brenne opp.

Tommy
11-17-2007, 23:33
Kult bilde... hva slags dekk.....

knixen
11-18-2007, 12:49
Tillater meg å svare... 37x12,5-15 GY MT/R:p

Blom
11-18-2007, 15:22
Enda en gang først på Pirate 4x4...

11864

Stemmer som knixen sier, 37 MTR på de samme gamle 10" felgene.

Må modifisere bakre breddere litt, men det er bagateller. Prøvekjøring i Modalen 24/11.

Funker vel minst like bra på dette som på den lyseblå gamleluxen min.

Blom
11-24-2007, 23:11
Hatt en flott dag i Modalen idag og den ble vel rundet av med 7-10 cm snø utover ettermiddagen. Var positivt overrasket over seipede MTR som tok seg godt fram overalt.

De andre sitter vel (ligger strødd) på julebordet der inne fremdeles mens dette skrives, mens jeg måtte forlate litt tidlig. Måtte hodepinen være hard i morgen grnpirate

Noen få kosebilder :
12103

12104

12105

Asger
11-02-2009, 09:47
Hvordan her du fået det lavet med dobbelt tank?
Mvh Asger :grinpimp::idea:

Blom
11-02-2009, 12:39
Dobbel tank er lett.

se her : http://www.bilbygging.no/viewtopic.php?t=77&start=90

Jeg har da en elektrisk dieselpumpe som pumper diesel fra tank 2 til hovedtank, så jeg ikke har slanger i bunnen av tankene. de kan jo lett bli revet bort under terrengkjørsel.

En bryter, på-av-på, gjør at jeg kan kontrollere dieselmengde på den originale tankmåleren, ved å bytte fra signal fra høyre til venstre tank.

hph
11-02-2009, 18:34
Gratulerer med flott bil!!

yngve
11-02-2009, 18:43
kan man kjøre 36/13 biaz på bil godkjent med 37/12,5 lovlig eller omvendt seff :smokin:

PrinZe
11-02-2009, 21:28
Kan du føre opp hva slags modifikasjoner du har gjort med motor\drivverk\bremser og hva du har fått godkjent i vognkortet på denne bilen? Driver med godkjenningsprosess med min egen, og den har tydeligvis mye av det samme som du har, hehe. Fått større motor, hevesett, bredde og straks andre bremser godkjent, men driver med en søknad ang større dekk :smile:

Blom
11-02-2009, 21:40
Er gjort mye med bilen, både det som er godkjent og ting som ikke trenger godkjenning... Du ser det meste på www.bilbygging.no. Bilen har stort sett bare blitt brukt siden den ble godkjent i 2007 og den fungerer !! Skulle gjerne gjort endel på karosseri, den begynner å merke endel offroadkjøring og Islandsturer, men tiden strekker ikke helt til.
Siste årene er det vel 4.70:1 giring i transferkassen og twin stick som har blitt gjort. Kjører og på 38x15.5 SSR på snøen - det funker !

47738

Største er vel bytte av bakaksel til nyere type med større bremser, men BT visste vel ikke at den og hadde litt større sporvidde :smile:

Når det gjelder dekk, så har jeg print av tabellene både fra Interco og Goodyear liggende i bilen, de forteller at IROK Bias 36x13.5 faktisk har 36.8 i diameter, det samme som 37" MTR, men at MTR er litt smalere. Har ikke blitt stoppet enda, så jeg vet ikke hva de sier til dette.

Men Ekkeren på BT her i Bergen mente det var en smal sak å få inn 37" MTR, men av en eller annen grunn stoler jeg ikke helt på dem, så jeg foretrekker å holde meg unna Bergens avdelingen. Da var det bedre på Voss der den ble godkjent. Frykter at de henger seg opp i absolutt alt, selv ting som var godkjent på Voss, for å underkjenne alt de kan, da de ikke helt liker biler som ikke er helt A4.

yngve
11-02-2009, 21:53
hehe ja ikke mye greie og ha med og gjøre nei, min mk3 er godkjent med 37, men var i tvil om jeg ville hatt mye problemer viss jeg ble stoppet påp 36

knixen
01-29-2010, 17:29
http://goldcountry.craigslist.org/ctd/1575152993.html HER har du islandsbil!!! :beer:

Blom
01-29-2010, 22:34
Joda, for 2 stk så funker den vel bra ?

Har jo handla meg stivakslet 1990 modell Double cab nå... Men den er så stygg at den nesten ikke henger fast i kameraet ennå... :laughing:

Neste tur med egen bil, blir vi vel 4 stk, så da er en Dcab bra !!

skeptisk
01-29-2010, 23:17
Er den Taroen kliss lik Hilux LN105?

Blom
01-30-2010, 08:16
Omtrent kliss lik, men er detaljer som skiller. Har f.eks. bare ett batteri, men det står Toyota på baklyktene...

Ny grill med plass for Toyota emblem er på vei fra USofA :smile:

Toy1
02-19-2010, 16:02
Hei Blom takk for sist å gratulerer med ny Hilux :smile:
Ville bare si at det er det som står på dekket som teller, har hatt min diskusjon med biltilsynet. Finnes ikke sunn fornuft hos dem he he :shaking:
Men man kan jo være heldig å møte en trivelig sjel som ser mellom fingrene.

Blom
02-19-2010, 23:12
He he he Lars, håper du har tørket opp etter konserten :-)

Borderen bestilte nye BFG MT KM2 i str 35" til meg i statene, så gar de sammen med noe annet ræl over i container. 35" er vel passelig for en sjopping-boble ? (alle vw er bobler)

Og - mangellappen er jo like stor om det er 33 eller 35, eller 37. men nå får jeg nå et sett godkjenningshjul til den hvite OM jeg blir stoppet... 35, 37 og 38. Alt er her nå.

Toy1
02-21-2010, 22:32
Ble tørr på hjem turen iallefall he he,gikk på full styrke varmapparatet.

Godkjennings hjul er bra å ha:smile:
Må vel se å få kjøpt meg noen jeg også,

Blom
08-24-2010, 19:05
Var litt lengre nord på utdrikningslag forleden helg, på tur til kjøreområde hørte jeg et lite dunk i drivlinjen, hva søren, var det en tann som hoppet over ???

Bittelitt senere var det fullstendig dødt i framdrift, ingen kontakt mellom motor og hjul. Da vi skubbet bilen utav veien låste akslene seg i sving, så 4x4 funket nå iallefall, men vi lurte fælt på hva som var galt. Brukt noen dager på å demontere og her er synderen :

60695