PDA

View Full Version : Min G

klev
04-30-2012, 07:55
Tenkte jeg skulle lage en tråd om min -83 230 GE
Par bilder:82672

82673
82674

*Redigert*

Jeg trenger nye fjærer til G'n min (460)
Så jeg tenkte skaffe meg noen hevefjærer, har såvidt lest att det er noen orginal fjærer som hever like mye som de fra orc. Eller tar jeg feil der? Evt hva er delenr på de?

Mvh
Vegar

Rossi
04-30-2012, 08:35
Hei og velkommen til Pirate4x4 Klev:smile:

Jeg tipper det er de rødmerkede fjærene du tenker på da. Noe delenummer har jeg ikke til deg, men hvis du hører med VTP, så har de helt sikkert disse på lager til deg. Ellers vet jeg at det finnes et firma i Italia (tror jeg det var) som har en god del ulike hevefjærer til salgs til en noenlunde kurrant pris. Kan høre med en kar som har handlet derfra ang. dette. Hvor mye vil du heve? Han snakket om fjærer som hever alt fra null til over 10cm...

klev
04-30-2012, 08:45
Hei og velkommen til Pirate4x4 Klev:smile:

Jeg tipper det er de rødmerkede fjærene du tenker på da. Noe delenummer har jeg ikke til deg, men hvis du hører med VTP, så har de helt sikkert disse på lager til deg. Ellers vet jeg at det finnes et firma i Italia (tror jeg det var) som har en god del ulike hevefjærer til salgs til en noenlunde kurrant pris. Kan høre med en kar som har handlet derfra ang. dette. Hvor mye vil du heve? Han snakket om fjærer som hever alt fra null til over 10cm...

Det er nok de jeg tenker på da ja, jobber innenfor bertel o steen (peugeot) så jeg tenkte om jeg hadde delenr så fikk jeg bestilt via jobben :) Men når jeg ser på delefilmen så finner jeg ikke noen med rød merking.

Hadde vel tenkt på ca 40mm, plan er å få på 35" etterhvert. Kjører med 33 nå uten problem, selv om det er knekt ei runde av fjærene

Rossi
05-01-2012, 08:01
Fint med E36 og G. Har selv en sedan og en touring:D

Vi snakket jo litt om å heve mer enn 40mm via PM, og eneste store fordelen med 60mm heving til 35" hjul er at du får bedre bakkeklaring under ramma, og det er ikke helt dumt i og med at du har en LWB G. Jeg vet ikke hvor avansert kjøring du driver med, men en G med 40m hevefjærer og 35" Mud Terrain er en rimelig kapabel offroader. Hever du noe mer enn det har jeg forstått det som at du vil få ugunstige vinkler i store deler av drivverket, blandt annet vil panhardstagene bli for korte. Det igjen fører til at hjulene forran og bak ikke ruller på linje mer. Dette skjer allerede med 40mm hevefjærer, men blir selvfølgelig værre med 60mm. En annen ulempe med for mye heving er at forakslingen din havner i en ugunstig vinkel med tanke på svingeegenskapene, og det er lite nyttig med tanke på onroad-egenskapene til bilen.

Monter 40mm hevefjærer fra en eller annen produsent samt vinsj (gjerne flyttbar mellom forran/bak), så skall det rimelig mye til for å stoppe deg:smokin:

klev
05-01-2012, 14:54
Fint med E36 og G. Har selv en sedan og en touring:D

Vi snakket jo litt om å heve mer enn 40mm via PM, og eneste store fordelen med 60mm heving til 35" hjul er at du får bedre bakkeklaring under ramma, og det er ikke helt dumt i og med at du har en LWB G. Jeg vet ikke hvor avansert kjøring du driver med, men en G med 40m hevefjærer og 35" Mud Terrain er en rimelig kapabel offroader. Hever du noe mer enn det har jeg forstått det som at du vil få ugunstige vinkler i store deler av drivverket, blandt annet vil panhardstagene bli for korte. Det igjen fører til at hjulene forran og bak ikke ruller på linje mer. Dette skjer allerede med 40mm hevefjærer, men blir selvfølgelig værre med 60mm. En annen ulempe med for mye heving er at forakslingen din havner i en ugunstig vinkel med tanke på svingeegenskapene, og det er lite nyttig med tanke på onroad-egenskapene til bilen.

Monter 40mm hevefjærer fra en eller annen produsent samt vinsj (gjerne flyttbar mellom forran/bak), så skall det rimelig mye til for å stoppe deg:smokin:

Ja da, e36 er fint :) Den for ny lakk fortiden, så tenkte att da fortjener den litt mer motor en den 4 syl IS racermotor'n jeg har nå :) Så da tar jeg ut denne fra e30'n
82690

Regner med jeg går for 40mm fjærer. Greit att den er kjørbar etter veien å :D

klev
05-03-2012, 20:11
hm. så det var DET som butta så jævlig altså...
82732

Rossi
05-04-2012, 00:11
hm. så det var DET som butta så jævlig altså...

Ikke første som klarer det der kunststykket nei. Selv klarte jeg å knuse styredemperen og lyddemperen allerede på tur hjem etter at jeg kjøpte bilen. Måtte jo ut og teste litt, og klarte kjøre over en stein på 40cm diameter :D
kjørte så uten styredemper i nesten fem år før jeg monterte en ny Bilsteindemper for ett par uker siden:smile:

klev
05-05-2012, 03:07
Idag har vært en bra dag igjen..... Har slitt med en bensintank som lekker litt (som ikke 230 bensin drikker nok) Ble irritert i går og tok ned tanken å pusset den ren der den lakk, kjørte på med kjemisk metall. Lot den stå til i dag. Så røyk bensinpumpa på brodern's bmw, så tauet den hjem etter fått på plass tanken. Parkerte bmwn ved huset mitt, kjørt G noen timer, skulle hjem for å få brodern til å kjøre litt G, med jeg drakk litt øl. Skulle snu like ved Bmwn'n, tror dere ikke faen meg att bensinpumpa på G'n tok kvellden da?!?!?! USSS!

En jeg jobber med sa att nå ryker det flere pumper, når en har tatt kvelden... jaggu

klev
05-09-2012, 22:03
Da var pumpe byttet, å alt fungerer igjen :)