PDA

View Full Version : Ang Innbydelser til løp !!

Ove
05-05-2012, 01:13
Hvorfor er ikke klubbene nøye med å presisere i sine innbydelser at det ikke er premiering eller poenggivende å løse engangslisenser ??

Dette burde fremgå tydelig i invitasjonene , for dette er noe som skal overholdes iflg NBF .

For meg var dette ukjent fram til nå , og viser til regelteksten :

NSR , §52 :

Fører som kjører med engangslisens kan ikke oppnå plassering på resultatlisten eller premieres. For løp som ikke er NM eller NC gjøres det unntak for Økonomiløp, Autoslalåm, Street Legal, Drifting Club, Bil-O/Challenge og Terreng Touring. Unntaket gjelder også for rene klubbløp der kun klubbens medlemmer deltar.

Dette vil si at alle som løser engangslisens i feks SC , MNC , Gjerstadsladden og andre løp som er premierte ikke kan få en plassering ,
og må avstå sin evt pallplass til nestemann på resultatlista .

Meget rekruteringsvennlig .........

Har en følelse om at klubbene som har kjøpt inn en del engangslisenser av NBF kan brenne inne med dem etterhvert - eller er det slik at
siden NBF nå legger så store restriksjoner på engangslisenser kjøper disse tilbake fra klubbene , eller må klubbene ta tapet selv ?

Chevy-Sheriff
05-05-2012, 08:47
Enig Ove, dette er ikke rekrutteringsvennlig for en særsport, som biltrail er.
Mulig dette er noe offroadseksjonen bør løfte inn mot NBF.
Jeg kan ikke se noen god argumentasjon for denne reguleringen, annet enn et økonomisk fortrinn for NBF.

Tommy
05-07-2012, 21:10
Tror rett og slett ikke noen har vært oppmerksom på dette før nå...

Jeg er ikke overrasket og rett og slett dritt lei... trodde dette var en forglemmelse som enkelt kunne fikses, men etter flere mail frem og tilbake så ser det ut til at dette faktisk ikke er en forglemmelse... og at dette virker rimelig umulig å fikse!!!

Brynjar
05-07-2012, 21:18
Dette vil si at alle som løser engangslisens i feks SC , MNC , Gjerstadsladden og andre løp som er premierte ikke kan få en plassering ,
og må avstå sin evt pallplass til nestemann på resultatlista .

Meget rekruteringsvennlig .........

Fullstendig galskap :shaking:

Ikke pokker om jeg går og tar premien og pallplassen fra noen med engangslisens :pissed:

Dette tullet må endres på NÅ!

Tommy
05-07-2012, 21:22
¨Klubbene bør sette hardt mot hardt i denne saken.... Hva skal NBF gjøre om klubbene nekter å gjøre om på resultatlistene??

Jørgen
05-07-2012, 21:46
for noe vas. her har ikke seksjonen gjort jobben sin syntes nå jeg ihvertfall:(. men er kansje sånn de vill ha det. kansje like greit å gjør som svenskene å de fleste andre, finne noe annet å kjøre for en bilsportforbundet. dette er noe som burde sjekkes å bare gjør vist lar seg gjør her på berget da:pissed:

toresailor
05-07-2012, 23:10
Her er vi mange enige, men vi må ta det opp med forbundet, ikke bare sende mange kommentarer her. Vet tommy har startet med dette, nå må vi andre også følge opp. Er unntak for mange andre ( ikke nm og nc) grener og løp, så hvorfor ikke trial?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Ronny
05-08-2012, 08:51
Kjenner at jeg blir rimlig opptrekt på at NBF bare kan gjøre som de vil. Det vil si at en ikke kan premieres hvis en er medlem i arendaloffroadklubb og løser engangs lisens for å kjøre klubbmesterska. Dette gjelder også andre klubber. Vi har jo flere som pleier i kjøre bare enkelt løp. Nå er det på tide at vi sier i fra, For nå er jeg klar til å legge alle mine lissenser i påsten å sende de til NBF. Hva tjener NBF på å nkekte å premiere folk med engangslissens, de har jo betalt på lik linje som alle andre. Hvis ikke NBF endrer dette å lar førere bli behandlet på lik linje på NC, NM,og andre lokale løp med engangslissens så var de mitt siste løp i helgen. De lokale klubbene må nå våkne så de ikke ødlegger sin eneg rekrutering

Ronny
05-08-2012, 08:56
Jeg Kommer desvere ikke til å delta på NM pga NBF ikke klarer å behandle alle likt som tross alt har betalt for å kjøre

Skjalg
05-08-2012, 09:03
Leste nettopp NSR § 52. Lisens for nasjonale konkurranser.
Engangslisens
Fører som kjører med engangslisens kan ikke oppnå plassering på resultatlisten eller premieres.
For løp som ikke er NM eller NC gjøres det unntak for Økonomiløp, Autoslalåm, Street Legal, Drifting Club, Bil-O/Challenge og Terreng Touring.
Unntaket gjelder også for rene klubbløp der kun klubbens medlemmer deltar.

Tidligere år er det heller ikke gitt sammenlagtpoeng i NC ved bruk av engangslisens.
Så slik jeg leser det trengs en avklaring om dette skal gjelde enkelt konkurranser eller sammenlagt resultater.

Tommy
05-08-2012, 09:12
Tidligere år har engangslisens gitt NC poeng, men det var en diskusjon i fjor hvor det etterhvert ble klart at engangslisens gir NC poeng... men altså i år endring i reglene... dette gjelder i følge NBF både enkelt konkurranse og sammenlagt... en katastrofe for et løp som Gjerstad Sladden... når folk ikke kan stå på en resultatliste eller få premier så faller mange bort på et løp som har rekrutert flere offroadere enn noe annet løp...

Skjalg
05-08-2012, 09:23
Basert på første innlegg og engasjement i denne tråden føler jeg at endringen kom som lyn fra klar himmel.
Tommy har du fått svar på din henvendelse til NBF? Hva er gode argumenter for endringen?

Ronny
05-08-2012, 09:31
Begrunelsen sier de at er masse flukt fra organisasjoner når en kan kjøre på engangslissens.
Men det vi trenger er hovedsakli forsikring på løp og det er det ikke problem å få til

Tommy
05-08-2012, 09:34
Vil vel ikke si at det finnes gode argumenter...
men her er et lite utdrag

For et par år siden prøvde NBF på å nekte folk som ikke var medlem av en av klubb underlagt NBF å løse engangslisens... dette fikk vi stoppet.
Nå påstår de at siden vi fikk trumfet gjennom dette har flere klubber merket masseflukt av medlemmer, og har i da krevd at enganslisens ikke skal telle i annet enn rene klubbkonkurranser hvor kun klubbens medlemmer får delta...
En så marginal motorsport som biltrial burde jaggu kunne gjøres untak for siden de gjør untak for andre grener... her sover både seskjonen og forbundet i timen... ikke bra

Ronny
05-08-2012, 09:57
den sammenlagt lista som blir lagt frem på slutten av året er etter min mening ikke korekt så lenge de med engangslisens er STRØKET av NBF fra lista. Blir litt feil å mota en sammenlakt premie når det egentli er andre som skulle hatt den

Brynjar
05-08-2012, 10:23
Slik jeg ser det :
NM er et fantastisk utstillingsvindu for oss og sporten vår. Vi bør stille alle mann uansett hva forbundet knoter med.

Når løpet er kjørt og prikkene tellt opp lager vi resultatliste og kårer vinnere i henhold til de listene.

Om NBF ikke "anerkjenner" en Norgesmester som har vunnet på ærlig og redelig vis bare fordi vedkommende løste engangslisens istedet for årslisens er for min del fullstendig irrelevant.
Ingen av oss førere er så store drittsekker at vi vil "overta" plassen fra en annen fører bare på grunn av dette lisensfjaset.

toresailor
05-08-2012, 11:01
Hei folkens,

Nå håper jeg ikke at bråket rundt dette med engangs lisenser skal få noen til å la være komme å kjøre. Dette løpet har vi i god tid informert om at det desverre er slik at førere uten lisens ikke får komme på resultatlistene. Dette er en regel som vi pr dags dato ikke kan få endret eller gjort noe med føre NM. Hva som kommer framover avhenger av hva vi som bilsportsutøvere klarer å få gjort noe med.

La oss heller prøve å ta dette opp med forbundet på en konstruktiv måte, og håpe på at vi kan få igjennom en løsning som både vi og forbundet kan leve med.

Ser det nå er 25 påmeldte til NM og det er over det vi har satt som minste grense for å arrangere dette. Pr dags dato mangler vi 2 stk i Standard, 1 i Modifisert, og en i proto for at disse klassene skal få NM status, håper vi kan gå aktivt ut for å finne flere som kan ha lyst til å stille til start.

Tommy
05-08-2012, 11:08
Hei folkens,

Nå håper jeg ikke at bråket rundt dette med engangs lisenser skal få noen til å la være komme å kjøre. Dette løpet har vi i god tid informert om at det desverre er slik at førere uten lisens ikke får komme på resultatlistene. Dette er en regel som vi pr dags dato ikke kan få endret eller gjort noe med føre NM. Hva som kommer framover avhenger av hva vi som bilsportsutøvere klarer å få gjort noe med.

La oss heller prøve å ta dette opp med forbundet på en konstruktiv måte, og håpe på at vi kan få igjennom en løsning som både vi og forbundet kan leve med.

Ser det nå er 25 påmeldte til NM og det er over det vi har satt som minste grense for å arrangere dette. Pr dags dato mangler vi 2 stk i Standard, 1 i Modifisert, og en i proto for at disse klassene skal få NM status, håper vi kan gå aktivt ut for å finne flere som kan ha lyst til å stille til start.

Mangler nok noen flere... er svensker påmeldt og de teller vel ikke!!

Arne
05-08-2012, 12:15
Hei folkens.
Etter å ha sittet med ansvaret for offroadreglene i NBF i 15 år har vi hatt mange interessante diskusjoner og jeg har vært med på mange upopulære avgjørelser, men..........nå må jeg stille meg i rekken av undrende deltagere og spørre hva som skjer.

Det har lenge vært et ønske fra NBF om at engangslisenser skulle være nettopp det; "engangs" og dette støtter jeg fortsatt.
Et Norgesmesterskap skal henge høyt og ikke være "prova på" som våre svenske venner sier, men i ordinære konkurranser bør man få prøve seg med engangslisens og bli premiert. Sørlandscupen har forøvrig aldri vært en offisiell cup under NBF og premieres uten NBFs innvirkning.

Jeg kan se at reglementet for Norgescup Biltrial er endret i dag, 7. mai 2012. Det er totalt ulogisk for meg at utenlandske førere nå tydeligvis kan delta på lik linje i Norgesmesterskapet, men ikke i Norgescup som er lavere rangert. Vi hadde denne diskusjonen for 3 år siden og da fikk aksept for at Norgescup og lavere konkurranser kunne kjøres med utenlandske deltagere, men ikke et Norgesmesterskap.

Oppforderer arrangørene til å ta formell kontakt med NBF v/Offroadseksjonen for å få dette skikkelig belyst. Det er ikke her på forumet avgjørelser blir tatt, men det er selvfølgeig lov å vise sin frustrasjon.

Håper det ordner seg for dere............

Tommy
05-08-2012, 14:25
Jeg må bare si meg 100% enig med Arne, og det jobbes både mot sesksjonen og NBF sentralt for å få endret dette.... kampen er ikke over.. mest overrasket at ikke NBF ser konsekvensene av det som innføres...

Ronny
05-08-2012, 20:48
I dag har det vært masse telefoner til foreninger ,forbund og forsikringselskap. Mitt syn på saken er det at det ikke er noen annen løsning enn å finne på noe annet. Det er kunn en god forsikrings avlale som skal til. Så lenge NBF stenger rekrutering ute så kommer ikke jeg til å kjøre verken NM eller NC . Å ikke la NORSKE førere få lov å løse enganslissens i løp som NM og NC å få poeng og bli premiert er et stort nederlag for sporten som allerede ligger nede for telling. Det har aldrig vært et stort problem at mange av oss har løst engangslissens. Det vil si at hvis du kjører f.eks 50 mil og skal kjøre NC løp og har glemt lissensen hjemme så kan du godt løse engangslissens men da får du ikke premie eller enda værre, du får jo ingen påeng. Så for min del så bli det ikke noe mere STATUS løp som NBF kaller det på meg. Tror ikke biltrailen ovelever lenge under NBF så lenge de stenger rekrutering ute på den måten og de som bare kjører 2-3 løp i året

martinj
05-08-2012, 21:05
nok en god grunn til å kvitte seg med allt man har av både busser å biler å finne på noe helt annet.

Skjalg
05-08-2012, 21:11
Nå ble det mye surmuling her. Fremmer vel ikke akkurat rekruteringen det heller Thefinger

Janne Bronndal
05-10-2012, 21:19
Slettet

Skjalg
05-10-2012, 23:02
Takk for info.

Når det gjelder endringen foretatt 9/5. Denne burde slik jeg oppfatter det vært avklart før sessong start.

Venter i spenning på utfallet imorgen.

Janne Bronndal
05-11-2012, 05:17
Slettet

toresailor
05-11-2012, 06:55
Endringen som kom den 9 mai er i strid med NSR, så er ikke så veldig bekymret for akkurat den. Men holder ønsker å få avklart hvordan regel endringer gjøres. Holder på med en mail til forbundet.

Ronny
05-11-2012, 10:27
Dette høres bra ut

Janne Bronndal
05-11-2012, 14:11
Slettet

Janne Bronndal
05-14-2012, 17:08
Slettet

Janne Bronndal
05-14-2012, 19:44
Slettet

Janne Bronndal
05-16-2012, 21:30
Slettet

Ove
06-28-2012, 16:11
Da gikk det vel slik mange fryktet , ingen som helst forandring !

Dette har bare vært ett spill for galleriet fra NBF's side for å trenere ut denne saken !

Dette med at NBF gir midlertidig unntak for løp som ikke er NC/NM er bare tull , her har de ikke noe de skulle sagt uansett .

SC,MNC,Gjerstadsladden og lignende enkeltløp har aldri vært offsielle løp under NBF , og premieres utenfor NBF's påvirkning uansett !

Når skal utøverene våkne og ta grep ??

Ronny
06-28-2012, 21:45
mener å huske det var noen som skulle trekke seg??? Men jeg husker sikkert feil

martinj
06-28-2012, 22:11
hvorfor har du slettet alle innleggene janne bronndal?????

Janne Bronndal
06-28-2012, 22:34
Jeg har slettet innleggene på anmodning om å gjøre det.
Min plass i seksjonen står til disposisjon og jeg anmoder de som har lyst til å ta over til å melde seg til meg.

Ronny: Hvis du vil ta over etter meg er du hjertelig velkommen - bare å ta kontakt med meg.

NBF har møtt oss delvis i denne saken og det er dessverre ikke mer vi kan gjøre.

Hvis dere skal kjefte og hetse så gjør dette inn til NBF og ikke begynn å kjefte ned de frivillige som sitter i seksjonen- vi gjør vårt beste og bruker vanvittig mye av vår fritid på en til tider veldig utakknemlig jobb.
Jeg vil ikke lenger sitte stille å høre på at seksjonsmedlemmer blir skjelt ut flere ganger, så nå får dere som har masse på hjertet sende dette direkte inn til NBF og hetse der istedet for!
Vis såpass respekt for at det sitter 3 nye seksjonsmedlemmer at dere denne gangen holder dere for gode til å skjelle de ut flere ganger.

Da venter jeg bare på henvendelser fra dere som har lyst til å ta over som Leder.

Offroadguru Solli
06-29-2012, 07:56
Synd du vil gi deg Janne, du og seksjonen har gjort en god jobb.

Janne Bronndal
06-29-2012, 09:18
Synd du vil gi deg Janne, du og seksjonen har gjort en god jobb.

Jeg har i utgangspunktet lyst til å fortsette fordi jeg brenner for Offroaden - uansett gren.
MEN jeg kjenner at jeg begynner miste lysten fordi det aldri er bra nok.
Jeg har annet å bruke både arbeidsdager, fridager og helger på; enn å få kjeft enten fra utøvere/arrangører som aldri blir fornøyd ,eller om det er fra NBF fordi de mener at kravene jeg stiller er for sære. Hvor mange fridager jeg har måttet ta ut pga denne saken er MANGE- dette er fridager jeg absolutt kunne tenkt meg å brukt på noe annet.
Enten må folk begynne respektere at det innimellom er ting vi ikke får gjort noe med eller så må de selv ta over og erfare dette.
I denne saken har vi fått delvis gjennomslag ut året, hva som skjer neste år kan jeg ikke svare på, men en evaluering skal gjøres og vi må evnt sende en ny innstilling til styret om ny dispensasjon for 2013.

Det som er helt klart er at vi uansett ikke vil kunne få dispensasjon i evig tid og at vi må belage oss på at skal man ha tellende poeng må man tegne personlig lisens.
Det er ingen andre grener som har fått eller kommer til å få disp i NC/NM.

Hvis ingen melder seg for dette vervet fortsetter jeg i den tro at jobben vi gjør allikevel er bra nok.

Ronny
06-29-2012, 09:43
Jeg får kansje legge til at jeg aldri har klagd eller kritisert på jobben som offroadseksjonen gjør, det er NBF jeg klager på og det kommer jeg til å fortsette med så lenge de ikke gidder å høre på utøverne

Offroadguru Solli
06-29-2012, 10:24
Det som er litt rart å forstå når det gjelder Biltrial er de stadig motsigende innspill som kommer fra ett fåtall utøvere.
Det er tatt til orde for at Biltrial er så viktig at NBF bør betale utøverne for å møte på motorssprtkonferansen, og så er Biltrial så uviktig at de ikke trenger å ha samme krav som annen motorsport når det gjelder konkuranser og lisenser.

Uansett er det ett faktum at ingen av de som skriker høyest ser ut til å ville ta noen verv. Ove tok innisjativ, som en mistillitt til offroadseksjonen, til en fører forening som skulle ordne opp. Hvor ble det av den?

Jeg er imponert over hva seksjonen har fått til de senere år, det tror jeg jeg har mange med meg i. Ikke minst Terreng Turing og nå Offroad Cross.
Selvsagt vil alle ha ting som de ville hatt annerledes, men det er nå en gang slik i ett demokrati at ikke alle kan få viljen sin i alt. Det er også en sørgelig del av den Norske Biltrial historien at noen utøvere har bidratt sterkt til at frivillige har falt fra, arrangører har trekt seg og andre utøvere har funnet seg annet å gjøre.

Jeg registrerer også at de mest kritiske er fra samme klubb og det kunne vært interesangt å vite om dette også er klubbens offesielle holdning. I så fall bør klubben stille med en ny leder kandidat som medlemmene enstemmig står bak slik at denne kan jobbe for Biltrialens beste.

Jeg vil instendig be dem som er misfornøyde om å melde sitt kandidatur raskest mulig, om ikke så viser det nok en gang at tillitten til den sittende seksjon er god nok til at de kan fortsette sitt arbeide.

Ronny
06-29-2012, 10:31
Det som er litt rart å forstå når det gjelder Biltrial er de stadig motsigende innspill som kommer fra ett fåtall utøvere.
Det er tatt til orde for at Biltrial er så viktig at NBF bør betale utøverne for å møte på motorssprtkonferansen, og så er Biltrial så uviktig at de ikke trenger å ha samme krav som annen motorsport når det gjelder konkuranser og lisenser.

Uansett er det ett faktum at ingen av de som skriker høyest ser ut til å ville ta noen verv. Ove tok innisjativ, som en mistillitt til offroadseksjonen, til en fører forening som skulle ordne opp. Hvor ble det av den?

Jeg er imponert over hva seksjonen har fått til de senere år, det tror jeg jeg har mange med meg i. Ikke minst Terreng Turing og nå Offroad Cross.
Selvsagt vil alle ha ting som de ville hatt annerledes, men det er nå en gang slik i ett demokrati at ikke alle kan få viljen sin i alt. Det er også en sørgelig del av den Norske Biltrial historien at noen utøvere har bidratt sterkt til at frivillige har falt fra, arrangører har trekt seg og andre utøvere har funnet seg annet å gjøre.

Jeg registrerer også at de mest kritiske er fra samme klubb og det kunne vært interesangt å vite om dette også er klubbens offesielle holdning. I så fall bør klubben stille med en ny leder kandidat som medlemmene enstemmig står bak slik at denne kan jobbe for Biltrialens beste.

Jeg vil instendig be dem som er misfornøyde om å melde sitt kandidatur raskest mulig, om ikke så viser det nok en gang at tillitten til den sittende seksjon er god nok til at de kan fortsette sitt arbeide.

Hvar dette den den rette ræva som dreit eller

toresailor
06-29-2012, 11:00
Da gikk det vel slik mange fryktet , ingen som helst forandring !

Dette har bare vært ett spill for galleriet fra NBF's side for å trenere ut denne saken !

Dette med at NBF gir midlertidig unntak for løp som ikke er NC/NM er bare tull , her har de ikke noe de skulle sagt uansett .

SC,MNC,Gjerstadsladden og lignende enkeltløp har aldri vært offsielle løp under NBF , og premieres utenfor NBF's påvirkning uansett !

Når skal utøverene våkne og ta grep ??

I innlegget over her har du desverre helt feil. SC, Gjerstad sladden og enkeltløp som har og er arrangert via NMK Arendal eller NBF tilsluttede klubber, og er løp som arrangeres i henhold til NBF sitt regelverk, og deres forsikringer. Så her har vi bare med å følge det regelverket som gjelder, uansett premiering fra NBF eller ei.

Vi har lov til å lage egne regler for disse løpene, så lenge de ikke går på tvers av NSR eller lignende regelverk.
Så lenge løpene krever NBF lisens, så gjelder regelverkene. ganske enkelt egentlig.

Spørsmålet er vel heller hvordan vi burde og kan jobber for å få endret dette. Offroad seksjonen har vært vår mulighet til dette nå, sakene kan også taes opp med NMK sentralt for å få dem til å gjøre noe, men Offroad seksjonen har vært vår direkte link til NBF, og tror det er det beste vi har.

Ove
06-29-2012, 20:09
Da skal vel dette debatteres i ett par dager ...... så bli det stille .