PDA

View Full Version : K5 info tråd

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 15:42
Det er jo ganske mange av dere som har K5 der ute.
Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd om nettopp denne bilen.
Tenkte å dele opp i forskjellige seksjoner avhengig av karosseri skiftene som kom.
Det blir tec info om motor, aksler, transferkasser, ect.
Dette kan da bli ett slags oppslagsverk for denne biltypen.

Høres dette greit ut, så setter jeg igang en av de nærmeste dagene.

Jeg har litt erfaring med 73-91 K5 og subb, men lite erfaring med nyere biler som Tahoe og nysubb.

Hvis noen har erfaringer de vil dele med andre om disse modellene, start gjerne en tråd.

Kan være greit å få samlet teknisk info på ett sted.

Red_Baron
02-08-2007, 16:58
Veldig greit Sheriff!

Ikke dumt å ha en egen tråd om dette! Og det er vel MYE det samme når det gjelder subb og K5.
crossboned crossboned crossboned

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 18:35
Ja mye er likt, men mye forskjellig også.
Subb er levert i lett og tung verson.
Den lette har mye til felles med K5
Samme med Pickup. K10 og Stepside har drivlinje som K5
Mens K20 har drivlinje som tung subb.
Felles for dem alle, karosserimessig, er at de er like t.o.m framdøra.

Oddimann
02-08-2007, 18:46
Du er en knupp.Dette kan jeg like ja:D :D Det er nemlig en god del med slike biler,og jeg har også fått med meg ett det er mye likt på desse bilene,men jeg visste ikke at pick up og K-10 + stepsiden hadde noe felles med K-5en.Bare til opplysning:På min K-5,-86 mod,så er det i fronten 1 stor hovedlyk + ett stort avlangt blinklys under hovedlykten.Men denne løsningen har jeg ikke sett på noen andre K-5ere.Har bare sett 2 stk hovedlykter + lite blinklys inne i grillen.Det kommer jo ikke en ny front før 89 mod,med tanke på lyktene ihvertfall.

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 18:59
For at det ikke skal misforståes:
Pickupene fikk nytt karosseri i '88 og ny forstilling.
K5 og subb bevarte det gode gamle karosseriet og STIV framaksel til '91.

Dette med lys.
De aller fleste bilen som ble levert Norge, var "Silverado".
Dette er en slags styling pakke som innehold mer forsegjorte detaljer.
Bl.a dobble hovedlys.
Jeg mener det var i '83 du fikk de første dobble hovedlyktene. Da under hverandre.
Helt riktig: i '89 kom den nyeste fronten med dobble lykter siden av hverandre.

Den "kipeste" pakka het, merkelig nok, Custom de lux.
Her var det bare enkle hovedlykter, sorte speil, ingen cromdetaljer, ikke teppe på gulv, ect....

Raymond_K5
02-08-2007, 19:57
Her kan det kanskje passe med en link også: http://coloradok5.com/specs.shtml Kjempebra side med spesifikasjoner på de forskjellige årsmodellene.

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 20:30
Det er en kjempeside, Raymond. Har vært medlem der en årrekke.
Jeg har hentet mye info derfra.
K5 trådene jeg har tentk å lage tar for seg info bl.a derfra.

Oddimann
02-08-2007, 21:48
Jeg hadde en tur innom den siden Raymond,meget bra side.Det som jeg lenge har "etterforsket" er om en 454 passer til og ble levert med en K-5.Og det fant jeg svar på der inne.Standar har jo vert 305 og 350 og 400 + 6,2.Men det kunne også leveres med biler som er "above" ca.4400 kg.Og above betyr vel under 4400 kg,eller??Jeg er ikke så veldig god i engelsk,så det kan hende jeg misforsto litt da,men det finner vi ut av.

Raymond_K5
02-09-2007, 07:40
Above betyr over. 4400 kg er en ganske mye større bil enn K5. Kan du ikke se om du finner igjen stedet der dette sto? Jeg vet om en som har satt inn 454 i en K5, men aldri fått det godkjent...

Mad Max
02-09-2007, 07:57
Jeg vet om en som har satt inn 454 i en K5, men aldri fått det godkjent...

Og det ble begrunnet med hva da?????

Red_Baron
02-09-2007, 07:58
jeg leste på den siden der... så tallet 4400 jeg også. Det er egenvekt det var snakk om, og over there bruker de jo pound. Så med kjapp hoderegning blir jo det om trent 2300 KG.

Bare sånn til info! Thefinger

Oddimann
02-09-2007, 09:13
Jeg skulle sende deg en mail Raymond,men fikk ikke det til,har du mailadresse?
Jeg fikk ett skriv fra trefelleren her om dagen ang dette.Han mente det sto svart på hvit at det var lovlig med 454 i en K-5.Dette skrivet skulle jeg sende til deg.Må inrømme at jeg forstår ikke så mye av sånne dokumenter,pga.mye koder og tall som jeg ikke til vanlig har ett forhold til.Men tenkte at du kansje kunne "oversette" det for meg?:)
Men jeg gikk og inn på gammle garasjer,(på den andre nettsiden).Der er det en som er/har vert medlem som kaller seg for "funlight".Han hadde en -76 mod K-5 cheyenne med en 454,så jeg vet ikke jeg.
Men nå har vi vel tatt tråden fra Sheriffen,og det er vel min feil.Dette burde vel vert en egen tråd,sorry.Skal ta meg sammen nå.;)

Oddimann
02-09-2007, 09:16
Jeg fikk til å hive inn ett vedlegg,wow!!!Men igjen sorry,dette er det doku. som jeg tenkte jeg skulle sende til deg Raymond.

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 09:21
454 ble aldri levert i Blazer.

Den har vært levert med to typer høvelbenker (rekke6'er)
307, 305, 350, 400 og 6,2

Oddimann
02-09-2007, 10:27
Okey,men fant du det ut på det dokumentet?? Hvis jeg da skal ha en 454 i blazeren,så vil det kansje vere håpløst?Men en 350 er jo ikke å forakte det heller,for all del.Plenty med Hp der og,lett å få tak i,og billigere å få kjøpt inn,så....Og så passer de rett nedi festene til en 6,2.Stemmer ikke det Sheriff? du har jo byttet fra 350 til 6,2,eller omvent?

Mad Max
02-09-2007, 10:35
Men en 350 er jo ikke å forakte det heller,for all del.Plenty med Hp der og,lett å få tak i,og billigere å få kjøpt inn,så....

Ja hele 150 hk originalt..
Tror ikke du får nevneverdige problemer med å godkjenne en 454 i en Blazer..
Men hvorfor gidde å nevne det i det hele tatt, kan aldri tenke meg at det finnes en biltilsynet fyr i Norge som ser forskjell på en 350 og en 454 med mindre det står på topp dekslene.. Ikke helt sikkert han skjønner det da heller...

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 10:38
Det dokumentet viser alle motoralternativer GM har levert innenfor ett visst antall år.
454 mener jeg bare ble levert i tyngere GM produkter, som K30 pickup, Dually, ect.

Å få en 454 godkjent, er i bunn og grunn opptil den enkelte tjenstemann hos Biltilsynet.
Da gjelder det å ha god dokumentasjon.

454 er en bigblokk, og den enste andre bigblokk som er levert er 6,2 dieselen.
Dermed bør jo det gå igjenom der mht. tyngde av motor.

En 350 er det lett og billig å få tak i deler/trimmingsdeler til, det blir bedre plass i motorrom, og den er lettere.....

Raymond_K5
02-12-2007, 23:45
Og det ble begrunnet med hva da?????

Så ikke denne før nå...
Jeg vet faktisk ikke hvorfor, men kjenner jeg fyren rett så dro han til BT i Lillestrøm, parkerte utenfor og spurte: "Kan jeg få godkjenne denne". "Nei vel..." og så ga'n f...

Som det blir sagt lenger opp i tråden her så er det sikkert ikke umulig. Vekten kan muligens sammenlignes med en 6,2 og antall hk med en 400?

Chevy-Sheriff
02-13-2007, 15:16
1973-1980 er nå ferdig....crossboned

NESTE: Chevrolet K5 CHALET !!!!!!

hva i piratens navn er det ?.........grnpirate

Red_Baron
02-13-2007, 17:07
1973-1980 er nå ferdig....crossboned

NESTE: Chevrolet K5 CHALET !!!!!!

hva i piratens navn er det ?.........grnpirate

Er det den forferdelig "fine" campern? Ikke det peneste som er laget fra GM akkurat. Thefinger

Chevy-Sheriff
02-13-2007, 17:34
Ikke det peneste nei......men en artig kuriositet......:)

Chevy-Sheriff
02-15-2007, 14:05
JA, da var Blazer K5 trådene ferdig. Hvis jeg skulle mangle noe, så si ifra!

Det er en K5 som ikke er nevnt annet i en bisettning : M1009
Dette er den militære Blazeren - litt anderledes drivverk enn sivilutgaven.

Denne kommer det opplysninger om senere,i en tråd jeg holder på med om de millitære Chevy'ene : CUCV

Red_Baron
02-15-2007, 18:19
Tenkte på en ting: Hvis det er noen som sitter på bilder, tegninger etc for el-opplegg osv til respektive biler, kan det kanskje være greit å legge de inn i de forskjellige trådene?

Jeg skulle gjerne hatt en tegning på sikringskapet i K5'en min. Ser ikke hva som står der. Er litt slitt kan man si Thefinger

Raymond_K5
02-15-2007, 19:48
Jeg har tegning av sikringsboksen som bl.a. satt på '77 modellen. Kan legge den ut i K5 tråden hvis det er ønskelig. Skal ha av den som er i '86 også. Bare jeg finner den igjen...

Chevy-Sheriff
02-15-2007, 22:19
Kjempe idé, karer!

Men legg de i en ny tråd, slik et de ikke blir borte i en masse innlegg om andre ting.
Dermed kan vi diskutere kun eletrisk oppimot de respektive skjema/modeller.

Jeg legger de så inn i "nyttige linker" i det sticky emnet.