PDA

View Full Version : Selges/byttes: 1993 Chevrolet Blazer S10 Sport

basmoen
08-07-2012, 00:57
1993 Chevrolet Blazer S10 Sport (Tahoe)
4,3l V6 TBI (Euroutgave som er lettere trimmet)
4L80E + 4x4
3" bodylift
Ca 225' km

Bilen fungerte kjempebra for meg i to år før jeg parkerte den. Har stått ca 1,5år nå,men har blitt startet i ny og ne.
Har ikke fått start på den siste 6mnd,men den drar greit rundt. Har kommet frem til at det må vere bensinfilter,men har ikke rotet meg
til å se på dette enda. (Starter fint om du heller bensin rett i gasseren)

4x4 har blitt godt testet både høy og lav,og den tar seg iallefall godt fram på dålige skogsveier til fjerne fiskevann og på ubrøytede veier med 50cm snø! (4x4høy opptil 80kmt??)

Girkassen ble av forrige eier byttet fra den orginale (4L60 mener jeg det var) til en overhalt 4L80E som girer som en drøm. Kickdown er kanskje litt vel kjapp,men det gjør den bare enda morsommere i trafikken :)

Motoren som er en 4,3l V6 (EU Utgaven) var for slapp for forrige eier,så han byttet kam,topper og innsug (har ikke data på dette),og jeg merker at det er gjort noe med denne! Går mye bedre enn to andre Blazere jeg har prøvd (både US og EU utgaver!). Flere ungdomsbiler i bygda her sluttet brått å kjøre forbi denne Blazeren! Drivstofforbruket snakker vi derimot ikke så detaljert om. Jeg fikk den til å gå på rundt literen på "pendlerkjøring" over et par uker (jevn kjøring på motorvei i 95-100kmt). "Bykjøring" er mindre økonomisk med denne,men den er mer enn kjapp nok til å komme seg fram selv i Oslo-rushen med grinete gamle gubber i jaguarer og Porcher!

Da jeg kjøpte bilen var det monter 3" bodylift og 31" All Terrain T/A. Det var god plass til disse dekkene,og det er nok plass til så stort som 33" tenker jeg.
De store dekkene og felgene de satt på er nå solgt,men bodylift sitter der fortsatt. Har ikke papirer på det,men hverken BT,Onkel Blå eller mitt lokale PKK verksted har sagt noe på dette.

ABS lampen lyser. Den forsvannt når jeg satte på de "små" orginale hjulene og resatte dashen. Kom tilbake når jeg hadde kjørt litt med de store dekkene igjen. Har lest meg fram til at dette er ganske vanlig når man setter på store og tunge dekk. (ABS kobler ut altså)

Rust finnes både her og der på alle sider og de "vanlige GM plassene". Sjåførdøren burde nok byttes.

Lakken er ikke noe å skryte av. Vanlig GM-blå som er veldig matt,og det er en god del riper.

Bilen gikk ikke igjennom siste PKK,selv om den fungerte godt. Fikk en liten smørbrødliste fra verkstedet,men det er ikke verre enn at man skulle klare det på en litt aktiv helg med hjelp av en god venn og ei kasse pils uti garasjen.
Husker ikke allt i farten,men det var iallefall snakk om ei drivknute forran (ny komplett drivaksel følger med),lang vandring på bremsepedal (mener jeg skal ha nye klosser og skiver forran som kan følge med) og noe om mye løse ledninger. Jeg nøstet opp rundt 10meter(!) med unødvendige ledninger under bilen og under panseret. Noe gjenstår nok...

Jeg kjøpte inn deler for ca 8000,- og haddee pågangsmot til å ta for meg all jobben,hadde også skaffet kar som kunne sveise rust. Men,når man plutselig måtte bytte jobb,ja da ble Blazeren stående til fordel for noe eu-møkk man da måtte bruke som arbeidsbil.

Det som altså må gjøres for å kunne kjøre denne bilen langs veien trygt og lovlig:
Fikse mangler fra PKK.
Gå over bremser (bilen har stått lenge nå!)
Betale årsavgift.

Jeg tenker en pris på hbo 10.000,- for den. Det er mye penger i stål,samt at det følger med en del nye deler som ikke er montert (har bare liggi på hylla!)
Om du har en brukandes CSB350,CSB383,moderate trimdeler til CSB350,shorty headders(2,5"),Th350,generelle deler til '77-'79 Caprice Classic eller lignende liggende,kan vi arrangere en byttehandel eller noe med eller uten mellomlegg.

Det er nok mye mulig at denne gode amerikaneren egner seg bedre som skogsbil/offroad enn til gatebruk resten av sitt liv. Uansett er det med tungt hjerte jeg nå er nødt til å selge den,og forkaste drømmen om å kjøre amerikansk på heltid.

Ønsker dere flere opplysninger,er det bare å ta kontakt.
Jeg er nok lettest å nå pr epost basmoen(at)basmoen(dot)com eller på skype o.a.basmoen siden det er ganske så dårlig dekning her jeg bor,og jeg har idiotiske arbeidstider.

Bilen står i Ørje i Marker,og må hentes på henger.

Bilder av bilen innvendig og utvendig samt PKK skjema kommer om en dag eller to.

basmoen
08-07-2012, 12:25
Kan legge til at jeg var uti garasjen en liten tur nå,og jeg har mellomakrselkryss og bakdempere liggende til bilen også.

Begge hovedlyktene er desverre knuste,men reflektorene er hele (rast ned fra hylla!) Dette er lykter som passer fra mange GM biler helt tilbake til midten av 80-tallet og nesten fram til 2000!
Kan vere behjelpelig med å skaffe nye brukte lykter om ønskelig.