PDA

View Full Version : Bussmotor

unlimited
12-03-2012, 19:07
Vi har en Volvo B9m 1992. Motoren har gått ca 800000 km, men i sommer har vi kjørt den med gjennomblåsning. Vi ønsker å bytte motor, er det noen som har et godt tips?

martinj
12-03-2012, 19:29
Hei. har du sjekket med disse?:smile:
http://www.tungbildeler.no/

unlimited
12-03-2012, 22:33
Ja, de har motorer, men enten så er deler fjernet fra motoren eller så har de gått langt. Det er selvsagt mulig å flytte deler fra min motor til en annen, men jeg
har planer om å sette bort det hele til et bussverksted og da blir det for dyrt.
Men takk for tipset!

Tommy
12-04-2012, 06:58
overhal den du har

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

unlimited
12-04-2012, 08:54
Team Trafikk i Trondheim skal ha 30.000,- for å reparere ett stempel inklusive lager, stempel, foring, olje og jobb.
Dersom jeg jeg reparerer det ene stempelet, så er det fremdeles 5 andre stempel som ikke er overhalte...

martinj
12-04-2012, 10:16
Team Trafikk i Trondheim skal ha 30.000,- for å reparere ett stempel inklusive lager, stempel, foring, olje og jobb.
Dersom jeg jeg reparerer det ene stempelet, så er det fremdeles 5 andre stempel som ikke er overhalte...

Enten hadde jeg overhalt hele motoren, eller så hadde jeg byttet den ut med en annen tilsvarende motor.
jeg personlig hadde ikke hatt noe god følelse med delvis overhalt motor:eyemouth:

åssen deler er det som mangler på disse motorene tungbildeler har da? hvis det er enkle ting som starter, dynamo, turbo osv kan jo det bare settes over fra din gamle motor.

Ronny
12-04-2012, 12:17
Trodde Fredrik Bøler hadde et par stykker av disse

Thingsbæk
12-04-2012, 13:14
Den som han har i sinn buss skal jeg ha ;)

unlimited
12-04-2012, 14:50
Enten hadde jeg overhalt hele motoren, eller så hadde jeg byttet den ut med en annen tilsvarende motor.
jeg personlig hadde ikke hatt noe god følelse med delvis overhalt motor:eyemouth:

åssen deler er det som mangler på disse motorene tungbildeler har da? hvis det er enkle ting som starter, dynamo, turbo osv kan jo det bare settes over fra din gamle motor.
Du har helt rett, det er enkle deler som lett kan flyttes over, men til 1.000,- pr time + mva. så blir det fort penger etter endt arbeidsdag.

martinj
12-04-2012, 15:43
Du har helt rett, det er enkle deler som lett kan flyttes over, men til 1.000,- pr time + mva. så blir det fort penger etter endt arbeidsdag.

Den ser jeg.. men uannsett blir dette relativt kostbart. Jeg personlig hadde gått for den løsningen som hadde fått meg til å føle at jeg har en motor jeg kan stole på. Enten om det er byttemotor eller overhaling.
Det er vel de eneste alternativene man sitter igjen med:smile: