PDA

View Full Version : Hva er den ultimate Challengebilen...

Tommy
08-05-2007, 11:00
Går med litt sånn drømmende planer om å bygge meg en challenge bil...
Hva synes de lærede om hva den mest optimale bilen ville være og hva slags utstyr Må den ha...

Tenker da på muligheten til å kjøre både Magam, Lapland, komkurranser i Sverige og Norge.....

kermith
08-05-2007, 22:01
jeg tænker du har taget en masser billeder af callenge biler i går til trial cupen i danmark.

Tommy
08-06-2007, 07:36
I danmark er det Nissan Patrol som gjelder.. jeg lurer på å bygge en mindre bil..
eller.....

knixen
08-06-2007, 07:46
I challenge er det ikke størrelsen på bilen som er det viktigste. I Finland er det landcruiser eller rangerover/landrover som gjelder (LJ70/BJ40). Stiller du i Prototype så er det portaler som er tingen, der kan du også ha opptil 42" dekk. Winch foran og bak er en fordel.

Fordelen med å bruke disse bilene er at det finnes deler overalt, dvs at hvert eneste problem kan løses underveis.

Ellers kan man stort sett bygge hva man vil. I modified (klassen jeg stiller) så kan man ha opptill 36" dekk. Men største dekkene som ble godkjent var irok bias 37/14-15. Dekkene måles med gaffel som enten passer eller ikke. Og alle dekkene måles.

Finnene bruker smalefelger i motsetning til oss som har bredest mulig felger. Tror det har med 2 ting, beskyttelse av de svakere sideveggene og at de ikke tror det er bra med for brede felger. De har også masse luft i dekkene, og i Lappland var det irok og boggere som gjaldt. Og boggerne var på mange områder bedre enn irok...

Et annet must er snorkel, ihvertfall hvis man satser... Og selvfølgelig sperrer...

Tja, har sikkert glemt noe... :rolleyes:

Ps, dette er for de 2 største klassene, man kan godt ha mindre utstyr og stille med stort sett std biler i original eller std klassen. 31"/33" mud og winch er godt nok. Så ikke misforstå meg, men går utifra at Tommy vil kjøre i de tyngre klassene...

Tommy
08-06-2007, 07:50
Er det noen som vet klasseinndelingen i Magam??

knixen
08-06-2007, 09:34
Fant ingenting om det på siden deres http://new.magamtrophy.pl/eng/news.html

Mulig det står på de polske sidene...

http://sport.x3mtv.pl/artykul,93,magam_trophy_2007.html her er reportasje derifra...

Tommy
08-06-2007, 09:37
Jeg vart at Per Bertelsen vant der med en Suzuki Jimny i 2006 og tok tredje i år...

Vil ha en bil jeg eventuelt kan kjøre flere steder med...

knixen
08-06-2007, 09:58
http://new.magamtrophy.pl/doc/wynikietapy.pdf

Her er resultatlisten, ser ut som at det går på tid og ikke så mye annet. Er jo grommere biler enn en Jimny på videoen ihvertfall... Bowler Wildcat bl.a....

kermith
08-06-2007, 12:10
danske callenge biler er ikke kun nissan det er også toyota suzuki range rover landrover. men hvis det var mig ville jeg vælge en bil med god motor kraft, stive aksler og skrue fjedre som basis bil også bygge en stærk udvendig styrt bøjle et stærkt og hurtigt spil i begge ende. ekstra udstyr jord anker, trip tæller og high jaker og af dæk vil jeg nok vælge simex eller boggere.

Tommy
08-06-2007, 13:11
Da er for eks en Toyota LJ70 eller 73 aktuelt... vil gjerne ha diesel for regner med at man av og til trenger og dykke litt..

extremetoy
08-06-2007, 13:15
Da er for eks en Toyota LJ70 eller 73 aktuelt... vil gjerne ha diesel for regner med at man av og til trenger og dykke litt..
Er det fordel med diesel om man skal dykke?? trodde det var motsatt jeg:p

Tommy
08-06-2007, 13:25
på en diesel kan man sette på snorkel.. på en bensiner er vel snorkel mest til pynt.. da tenningsdeler virker svært dårlig under vann og de som regel står lavere enn luftinntak..

Jada jeg vat at man får vantette tenningsdeler men dette er val bare på noen få utvalgte biler og svært kostbart....

extremetoy
08-06-2007, 13:27
på en diesel kan man sette på snorkel.. på en bensiner er vel snorkel mest til pynt.. da tenningsdeler virker svært dårlig under vann og de som regel står lavere enn luftinntak..

Jada jeg vat at man får vantette tenningsdeler men dette er val bare på noen få utvalgte biler og svært kostbart....Joa.. men får du vann i diesel motoren blir det hardt til rådene.. likedan om du velter..

knixen
08-06-2007, 13:29
GUTTA som vant Lapland trophy kjørte diesel ;)

Jan
08-06-2007, 13:37
Registerreim og dykking fungerer dårlig. Selvopplevd. Dekslet rundt reima holder ikke tett og reima blir for kort når gjørma stivner.

knixen
08-06-2007, 13:42
Bilen til Timo her regner jeg som ultimat... http://offroadtarvike.fi/taustatieto.html

Det er en sinnsyk bil med en utrolig dyktig sjåfør!!! Hyggelig fyr også forresten..

Øystein
08-06-2007, 15:09
Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg kan tenke meg at en nissan 3,3td kan være bra, det er jo en solid og sterk motor, bakdelen må være vekta og at den er så lang.

jeeplex.dk
08-06-2007, 16:49
hej tommy og tak for sidst trist at jeeplex(en) gik sønder så du ikke fik set hvad der virker :) ang magam alle mod alle i samme klasse . vil du lave en ch bil til polen skal den være smal og med rigeligt motor men vil du have en mix ch bil skal den være lav og bred med rigeligt rør til at pakke den ind i og kraftigt hyd winch
mvh oliepeter

Tommy
08-06-2007, 16:53
Virkelig flott og tøff bil du hadde Oliepeter, presenter den gjerne her inne, masse fete løsninger...

Fikk du fikset den til Søndag??

Som sagt har jeg lurt på en lang SJ, men har lyst på diesel..

knixen
08-06-2007, 17:24
Her ser du ultimat suzuki... Vinner av modified klassen i lapland, sykt strøken!

ShuDuck
08-06-2007, 17:27
men det får du da i en lang SJ, og så er det bare å korte inn rumpa på den så er det ikke noe overheng. da har du jo en liten bil med nok plass til diverse utstyr. Har sett en kort utstyrt til challenge og det er nok plass i de..

Men om du hadde utstyrt en med 33" og ny innmat i akslingen som tåler det( tom. 35" skal gå ved mishandling av bilen) så vil du få klaring som en toyota med 35/36" under diffene :)

Etter mitt syn er det best med minst mulig vekt, det er jo bare fire hjul og deg selv som er viktig at du får med deg gjennom løpa Thefinger

Her ser du ultimat suzuki... Vinner av modified klassen i lapland, sykt strøken!

er det LC-oppheng og akslinger på den? diesel? tøff! men fargen er nå så som så

Sven Arne
08-07-2007, 10:57
En annen ting man må tenke på er vel dette med skilter. Hva slags skilter må man ha? For vanlig veibruk, eller holder det med "rallyskilter" (sorte)?
Det er jo grenser for hva man får skilter på her i Norge...
Kanskje lettere omdet er tillatt med sorte skilter.

Sven Arne

knixen
08-07-2007, 11:17
er det LC-oppheng og akslinger på den? diesel? tøff! men fargen er nå så som så

Tror nok det var bensin på den!

Så ut som Toyota akslinger, kan se om jeg har flere bilder hvor det kommer frem.

fant en link til en video, ikke bare kjøring akkurat men viser litt stemninger fra opplevelsen. http://www.lukkomestari.1g.fi/kuvat/Videot/Lapland-Trophy+2007.wmv

jeeplex.dk
08-07-2007, 21:12
hej tommy ja jeg fik fikset den med en ny airlocker stikaksel drivled og panhard stang +sporstsang+styrestang de sidste dele ankom til mig kl 0500 lørdag så var lidt sløv på søndagen på bane 1 lavede jeg stort hjulløft og sprang højre drivled ang presentation kan ikke få billeder ind på siden men tag et kig på min side under gallerier www.jeeplex.dk også kan jeg oplyse at klubberne i dk ikke ønsker min bil i konkurrance da man mener den er for ekstrem ( for meget nissan ) til at være på jeep plad
er så mit humør er på lavpunktet newburn
men en ægte pirate never give up så i dag svejste jeg et patrol gr nummer i rammen og kørte til godkenning mangler nu kun dokumentation på larm røg og originale seler og sæder Thefinger så kan de lære det
mvh oliepeter

Kaare
10-08-2007, 06:53
Virker som om korte biler er favoriten. Er det tilfellet? Blir f.eks en lang Patrol for stor i de løypene det legges opp til her i nord?

knixen
10-08-2007, 08:00
Nei, tror ikke det. Tror mange velger utifra dele-tilgang og priser og da mener jeg både bil pluss offroad deler. Det er litt billigere å starte med en nesten gratis suzuki enn en nyere patrol... Man har som regel god plass i Trophy!

Kaare
10-09-2007, 10:16
Har ingen planer om å delta i challenge eller trophy med min nåværende Patrol! Da er jeg konk før jeg har kommet gjennom 1. seksjon er jeg redd :D

jan terje
10-09-2007, 22:10
Dette må være fin bil til Challenge:

www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52066942

Kvenmon
10-11-2007, 06:05
Land Rover Defender 90.
Dette er den ultimate Trophy/Challenge bilen.
Diesel som er lett trimbar, korte overheng, lavt tyngdepunkt, kort og lett kjørt, 235/85-16 org dekk dim ( man kan montere 33" innenfor 5% regelen), lang fjæringsvei, myyyye utstyr som kan kjøpes til bilen, lett dele tilgang osv osv.

Mvh Roar

Chevy-Sheriff
11-07-2007, 08:35
Man har som regel god plass i Trophy!

....Hmmmm.....så en Chevy PickUp ville kunne ha plass nok å boltre seg på, sier du......hmmmmm......:cool:

truls t
11-07-2007, 14:46
def 90 som plukk opp.. ett lite bur rudt hytta, en winch i hver ende og en passende snorkel.. off you go..

Red_Baron
11-07-2007, 17:04
....Hmmmm.....så en Chevy PickUp ville kunne ha plass nok å boltre seg på, sier du......hmmmmm......:cool:

Kjøre Trophy med Huntern`? Det hadde jo vært småfett!!

Men må bilen ha skrevet inn alt av dekk, heving etc i vognkortet?

truls t
11-07-2007, 18:31
Kjøre Trophy med Huntern`? Det hadde jo vært småfett!!

Men må bilen ha skrevet inn alt av dekk, heving etc i vognkortet?

hva er vekta på Huntern.

søderberg
11-07-2007, 19:37
Problemet er att det er olike regler fra en konkurranse till en annen, og i utgangspunktet så skall bilerne vare godkjente før vei kjøring. Men vad som går att få godkjent her till lans skiller sig i fra ex rusland der trohpy løp er stort med masse konkuranser. I russland er det trohpy der man får GPS positioner xå geller det att bruke minst mulig tid. endel steder er det vei, spår andre steder er det bare skog eller myr. Men en ting som funker er lett bil, mye motor, bra winsh, sperrer, og fjærvandring. Defender 90 er ett bra utgangspunkt, men er ganske dyrt i norge. Men den er lett att modifisere og ganske billige deler. Allt har med ekonomi att gjøre, jeg bruker bilen min till daglig, den må kunne ta mig till jobben, sønnen min till barnehagen mm og vare brukbar i terrenget. Om man ser i andre land så har konkuranserne blivit tuffe og proffe, biler i halvmiljonklassen og kommer på henger. I england så virker det som om du må ha den snabbaste winshen. Men om jeg hadde byggd en bil till dette føremålet så er ex hilux ett bra alternativ, den er lett og billig med sterke aksler men svak motor. Lj 70 brukes mye. Patrol er tungt. G- bil funker bra, men dyre deler. Jeep med 4l motor må bli bra men akslerne må bygges om om man skall ha litt størrelse på dekkene. Drømmen er en suzuki med sstoor motor og portaler men det er litt vanskligt med godkjenning da. Før mig så virker min bil bra till mitt føremål, det er den grønne defendern som er avbilded ovanfør. Men jeg kjør bare før morro skyld, men den går ganske bra alikevell.http://http://www.vimenn.no/fotogalleri/article169294.ece
Men jeg har litt mye fint karosseri. Hadde vart morro att kjøre ex Magam eller TAT. Det er en gjeng som skall till russland neste år, dessverre så får ikke jeg dratt men 2009 skall det bli ett eller annet. Sitter og lurer på hvordan jeg får lurt mig unden familjelivet i 2 uker i 2008, alle gode råd motas. Om det er nån som vill till rusland 2008 ta kontakt så kan jeg sette dere i kontakt med dem som skall dit, det er nå ca 4 biler i fra norge og en engelsk. Truls vill vel dra, det er morro att jage toyoter så att de kjører i stykker.Thefinger

Mvh Jonas

truls t
11-07-2007, 21:28
hvis du kan finne en god grunn til å få fri fra fruen så må du si i fra.. en må jo finne på noe morsomt til neste år også....:):):)

Chevy-Sheriff
11-07-2007, 21:53
hva er vekta på Huntern.

rundt 2600kg.......:o......litt tung kanskje.......:o

Men den svømmer godt med 16" breie hjul da......:)

Jeg har en M8274 winch på hjemmelagd krybbe, som kan koples både foran og bak.....

6,2L diesel.....snart med turbo....220+ HK.....mulig også snorkel når denne motoren kommer i....

Kaare
11-07-2007, 23:21
Hva skal du med snorkel på den bilen? Krysse Tyrifjorden?

Chevy-Sheriff
11-08-2007, 08:00
Hva skal du med snorkel på den bilen? Krysse Tyrifjorden?

hehe.....hvis miljø-desperadoenes dystre spådommer slår til, og pol-isen smelter, DA er jeg hvertfall beredt....... :D :D :D