PDA

View Full Version : Push-rod hoppet ut og bøydes

Balto
01-19-2013, 16:21
Push-roden i 2.5 motoren min hoppet ut av rocker armen og endte opp bøyd for en stund siden. Er det noen som vet hvorfor dette kan ha skjedd? Løs rocker arm?

Brynjar
01-19-2013, 16:26
Njææ.. det er vel ikke helt unormalt på støtstangmotorer at de hiver ei stang.
Innbiller meg at 2.5'en lar deg justere rockerne med mutteren på toppen. Bare å handle ny pushrod, eller evt. alle 4 hvis du skal ha motoren ei stund til.

martinj
01-19-2013, 16:34
Har også vært ute for samme tilfelle.. Det kan lønne seg å justere de, mindre slakk er lik mindre sjans for at de skal hoppe ut :)

Xjrebel
01-19-2013, 22:03
Det er jo et velkjent problem,de originale støtstengene er litt myke å korte,de hydrauliske løfterene henger ikke helt med på høyt turtall så det forekommer at de spretter ut når det er slitt etter par hundre tusen km,kjøp nye på f,eks Sarpsborg motor alle 8 i et sett fra Clevite de er ca 3 mm lengre og stivere,Det er hydrauliske ventilløftere så vippearmsbrygga skal skrus til med et fast moment,Settet kosta rundt 650 kr med ny toppdekselpakning hvis jeg ikke husker feil.Det settet de selger er vel egentlig til en Pontiac 151 cid,men det passer til denne motoren.Bruk også paknings silikon på begge sider av pakningen og ikke dra til for mye på toppdekslet fordi skruene til det skrus i vippearmsbryggene og da riskerer du å ødelegge di.
Dette gjelder for 2.5 liter Diesel motoren BTW.

Brynjar
01-19-2013, 22:26
Han har 2,5 bensin. Er ikke sikker på om de har hydrauliske løftere..

Xjrebel
01-19-2013, 22:36
http://www.allpar.com/mopar/amc-25.html kort versjon av 258`n,den har hydrauliske løftere.

Balto
01-20-2013, 01:23
Da var nye push rods bestilt ifra quadratec :smile:

Balto
01-20-2013, 16:47
Forresten er det noen som vet hvor man får kjøpt universal el-vifte? Biltema hadde bare en og den var uten monteringsramme så det ut som. Tenkte å montere en ettersom den originale viften "tryllet" seg inn i den gamle radiatoren :pissed:

Brynjar
01-20-2013, 17:08
Torshov har og, men de er tilsvarende Biltema sine, uten ramme. Jeg har en sånn på trialbilen som bare er stripsa fast i radiatoren.. funker fint :D