PDA

View Full Version : Ting å gjøre med en TJ

Tommy
08-07-2007, 15:07
En kammerat av meg har kjøpt seg en TJ, det er selvsagt en 2,5, og er helt original, han vil gjerne ha den litt tøffere uten at det blir ekstremt.. kom med tips... ting må være mulig å få godkjent..
Hva må gjøres for å få mere sprut??
Er bytte til 4,0 l aktuelt??

Coltaine
08-07-2007, 17:48
Uansett så ble vel disse levert med 4.0 originalt,

Jeg hadde en 1998 mod TJ 4,0 Sahara for noen år siden, og jeg fikk beskjed om at det var tatt inn ca 50 stk det året av 4,0 ltr...

Så om du greier å skaffe en 4.0 så burde det iallefall ikke være noe problem med godkjenning om du kan vise til at den har blitt levert med det motoralternativet, og da har du iallefall en god motor med passe mye sprut.

Ellers så eksisterer det vel hevesett og styr i fleng til disse bilene, kan få på et 2-3" bodylift sett kanskje? relativt enkelt og greit det pluss at de finnes med Tüv papirer... Fangere er jo tøft å bytte, bushwacker cutout flares, osv. MYE heftig til disse bilene..

Leter etter Hugo's TJ/YJ Prosjekt tråd på Offroad, men den ser ut til å ha forsvunnet..

Amund
08-07-2007, 19:28
Er synd å si det, men, vel, det er flere ting som er synd å si.

1. 4.0 YJ/TJ bruker omtrent det samme som 2,5, hvertfall med større hjul.
2. 4.0 YJ/TJ går akkurat like dårlig som 2,5 :)

4.0 Cherokee derimot går bra. Har aldri greid å finne ut hva forskjellen egentlig er, men mistenker en kombinasjon av dårlig konstruert 3-trinns automat (Chrysler) på YJ/TJ mot Aisin-Warners AW4 i XJ (også brukt bak Lexus V8, Landcruiser og bl.a. i Toyota Supra) som tydeligvis får flere hester ut i andre enden. I tillegg mistenker jeg at de har strupa ned wranglerne noe innmari i forhold til hva papiret sier (5 hk forskjell på papiret) pga frykten for velt og diverse, samme som skjedde med CJ7 da den mista 8'ern.

Poenget mitt er, å putte en 4.0 fra wrangler i en wrangler er sinnssykt masse bortkasta jobb. Du får litt finere lyd, that's it.

PS. Har kjørt ca 5 stk YJ med 4.0, og det er MYE forskjell på dem, fra fiesta 1.0 til å tangere cherokee'n, så her er det mye rart ute og går... blir ikke helt klok på dem.

supersvein
08-07-2007, 23:41
Jeg har hatt 2 TJ'er. Begge -97 modeller, 1 med 2,5 og en med 4.0.
Jeg er uenig med Amund her og mener motoralternativene er som dag og natt.
Selv om jeg synes 4-litern gikk betydelig bedre, var forbruket ganske likt.

Det er nok litt smaksak, men personlig foretrekker jeg også automat når jeg kjører offroad (som du kan få med 4-litern.

At det bare i -98 ble tatt inn 50 stk med 4-litern høres utrolig ut.
..jeg ville ikke engang tro at det eksisterer så mange som 50 TJ'er med 4-litern totalt siden -97, men hva vet jeg.

...jeg savner ihvertfall TJ'en, spesielt den siste med 4-liter'n!

Amund
08-08-2007, 09:37
Som sagt, de varierer mye. Simon sin 4.0 YJ går så dårlig at man stanger i ruta ved kickdown Thefinger Vi kjørte om kapp Stein sin da den gikk på 33 (TJ med 2.5) og Tomas sin med 4.0 på 33, begge bilene var gira ned i aksler for korrekt utveksling. Dette var på stranda i Danmark for et par år siden. På fullt øs på begge bilene så dro Tomas fra ca 1-2 billengder på et drag fra 50-100 km/t tenker jeg, dvs ikke så mye å rope hurra for. Men det skal også nevnes at jeg har kjørt en YJ 4.0 med manuell som kjentes ganske sprek ut, men fikk ikke testa den skikkelig etter veien, ble bare noen piruetter på grusveien hjemme.

jeeplex.dk
08-08-2007, 16:43
har selv kørt både 2.5 og 4.0 l wrangler lige sløve og med kæmpe forbrug
hos dellows.nz findes komplet adapter kit til 1uzfe lexus v8 245 hk med komplet fourenings system (3 vejs kat) den går ca 8.5 kml m 37`` wrangler dæk på min jeep og kæmpe god gas respons en billig og driftsikker motor mvh op

ps usa motorer er kun til at måle 402 meter op med mellem hoved overhaling crossboned

Rasmus
08-17-2007, 18:19
Heisann, jeg er ny her, men bilen Tommy snakker om er min..

Jeg er så langt ganske fornøyd med den, men det er endel småting jeg må få orden på..
Bilen fusker litt ved pådrag, det er skiftet luftmengdemåler og tenningsdeler, men det hjalp ikke..

Jeg trenger også nye dørpaneler, dette koster jo skjorta å kjøpe her i Norge, noen tips??

Ellers MÅ jeg ha nye felger og dekk.. noe som fyller ut de originale brederne bedre...

Noen tips?

Tommy
08-18-2007, 08:36
Ingen som kan hjelpe Svein med dette??
Jeg som har skrytt til Svein om dette stedet... he he

frabus
08-18-2007, 10:35
Tror det er greit å få tak i deler her: http://www.rockauto.com/
Billig i forhold til hjemme, og lett å finne bil, modell, motor osv

Coltaine
08-18-2007, 16:39
Er ikke alltid den "ny beskjed lampa" lyser t.v for forumet så jeg legger ikke alltid merke til at det har kommet nye beskjeder..

Men, jeg har handlet mye fra www.teamcherokee.com (heter også, teamwrangler, teamgrandcherokee osv osv osv) de har mye fint av org. deler, og det er billigere enn hjemme, pluss at du får det(iallefall de 3 gangene jeg har handlet) levert på døren 3 dager etterpå.

http://www.teamwrangler.com/Door_and_Related_Items/index.html

sandviper
09-03-2007, 17:20
Ellers MÅ jeg ha nye felger og dekk.. noe som fyller ut de originale brederne bedre...

Noen tips?
Heisann, sjekk Her (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=823.0) når det gjelder dekk og heving.