PDA

View Full Version : Noen med peil?

Red_Baron
08-08-2007, 16:14
Etter et ufrivillig utlån av bilen min til min mor i ferien min har Caben min nå dødd...

Visste at det var et problem med dieseltilførsel, men nå? Aner ikke jeg.

Etter at Chevysub fant ut at det var lekkasje i lufteskruen på dieselfilteret prøvde jeg i dag å stramme litt til. Hjalp ikke en shait. Så da prøvde jeg for moroskyld å skru andre veien mens motoren var i gang. Da døde den helt (pga lufta tenker jeg.) Så da var det å lufte på vanlig måte og se om det starta igjen hvilket det ikke gjorde.

Det er vakuum i slangen ut fra dieselfilteret, men virker ikke som om det kommer diesel til motoren. Prøvd å lufte jæ%&/skapen, men kommer ikke diesel ut av luftehullet.

Prøvde også (gudforby) litt startgass for å få tenning, men tente ikke da heller.

Har ikke sjekka selve filteret siden jeg ikke har verktøy til å ta det av.

Noen som har peil? Som gjerne kan komme med innspill eller aller helst med lyst og pågangsmot til å fikse bilen min? Jeg har gått tom for ideer og lyst.

Chevysub
08-08-2007, 16:25
Sjekka at det kommer diesel ned til dysene ?

Bruk en 17mm nøkkel og løsne røret og sjekk at det pisser diesel når du prøver å starte.

Sjekk at det er diesel i filteret, er det ikke det kan fødepumpa ha streika. Hvis du pellerav den (trangt) (for å bytte) så pass på at du får med deg senterpinnen, det er en støtstang som driver pumpa. Det blir ganske spennende hvis du mister den inni der. Den ramler som regel ned i bunnpanna, men ikke ta det som en selvfølge.

Nok strøm ? Diesel trenger litt fart vet du :)

Red_Baron
08-08-2007, 16:38
Virker ikke som det kommer diesel forbi filteret. Det gjorde det i stad....... Skjønner virkelig ikke jeg..

Nok strøm...

Ringer et verksted i morra jeg. Er drittlei av ræl som ikke fønker!

Chevysub
08-08-2007, 16:47
Det går en ledning inn på dieselpumpa, den skal ha spenning. Har den ikke det kan du file ihjel alle startere i verden.

Skal ha 12v, men lukker ikke før 3v eller noe slikt.

Red_Baron
08-08-2007, 16:58
Men det rare er at når man tar av den svarte gummiledningen ut fra dieselfilteret og filer motoren kjenner jeg med fingern at det suger i slangen.

Når jeg setter på slanger og filer videre (uten at dritten starter) lokker jeg lufte skruen helt. Så når jeg da åpner den, kommer det et lite pssht fra vakuumet....... :confused: Er detta riktig også?

Chevysub
08-08-2007, 17:01
Vakum ? Da er vel filteret kobla FØR matepumpa da, ellers skal det ikke være vakum ? sjekka hvor slangene går ?

Kan jo hende det er tett da, og da får du ikke diesel igjennom der.

pell opp og sjekk det

Red_Baron
08-08-2007, 17:07
Virker sånn. Går en metall-ledning i "IN" rett fra fueltanken og en ut "OUT" som er av gummi. Den går over i metall og fortsetter over blokka og snirkler seg ned til det jeg går utifra er pumpa. Så går det en opp fra den samma pumpa inn til "gassern" som fordeler ut til dysene. Dette er vel riktig tror jeg...

MEN: Den starta i stad og jeg har vært ute og kjørt med den. Riktignok med et helvete hver gang jeg skulle starte den!

Chevysub
08-08-2007, 17:17
Da lekker det et sted. Dieselen renner tilbake fordi det ikke er trykk i systemet.

Bruk nesa di og lukt deg frem, eller se etter søl. Det kan være fødepumpe, filter eller dieselpumpe(gasser´n din :) ) dieselpumpa kan lekke der hvor "gassarmen" er festet og går inn i pumpa. Det skal også være en tilbakeslagsventil på pumpa, er den gåen eller henger mister du trykk.

Siden det ikke spruter diesel er det nok et sted uten trykk, dvs FØR dieselpumpa :)

Chevy-Sheriff
08-08-2007, 17:42
Kommer det ikke diesel ut av filteret når du lufter der, er det fødepumpa som har tatt kvelden.

Tom K
08-08-2007, 17:50
Eller kanskje hull i dieselrør fra tank til pumpe?

wa-sho
08-08-2007, 19:10
nok diesel på tanken..?Thefinger

Red_Baron
08-09-2007, 10:30
Ny dag og litt mer pågangsmot igjen.

Var ute en liten tur til i går og sjekka litt og så da at det ikke er lekasje andre steder enn i lufteskruen på filteret. Lukter ikke diesel andre steder. Bare olje Thefinger

Hva er 100% riktig prosedyre for å lufte?

Sånn ser filteret ut. Og det lekker fra skruen på toppen. "Teppet" i panseret er klissvått av diesel. Det suger i den svarte ledningen ut fra filteret når jeg filer motoren.
7447

Og ledningene fortsetter til denna greia her under motoren
7448

Og opp til denna her7449

Er det noen som har en sånn lufteskrue til overs forresten? Den så litt slitt ut nedi der...

Chevysub
08-09-2007, 14:32
Den "greia" nedi der er matepumpa.

Den "greia" oppå er dieselpumpa..

Du kan lufte på dyserøra der dem går inn i dysene.

Bruk en 17mm (mener det er det) og løsne de fire på samme side som rattet (lettest å komme til som regel)

Få noen til å vri om nøkkelen og holde gassen inne (fyrer den så slipp gassen) Da skal det komme diesel, skru igjen mens filinga pågår, eller den fyrer.

det kan hende den vil rakle jævlig når du gjør dette, men drit i det, det går over :)

Red_Baron
08-10-2007, 16:04
Okey.... Da har vi lufta og herja no frøktelig....

Konklusjon: Den slepper dieselen tilbake. Hvilken pumpe må jeg bytte? Noen som har en til overs? Hvor mye koster dette.

Den starta og gikk fint når den gikk, men tror jeg kan gi f i den evt pumpa det er snakk om... Den er død og snart begravet 5 nautiske mil utaskjærs. Funka etter vi lufta v dysene. men når den sto en stund(ca 45 min) så var det på med lufting igjen.

Drittbil! Vil ha 454BB jeg nå tror jeg. Og gass! hehe...Thefinger

Chevysub
08-10-2007, 16:22
Bytte caben mot en Tercel ???Thefinger Som går, he heeeeeeeeeThefinger

Fødepumpe koster ca 500+, brukt dieselpumpe kan du få fra 500, og fort oppover til noen lapper.

Men tett filteret ditt først. Har du lekkasje der, vel, så lekker det da :) Og du mister trykk.

Så mye som det lekker der er nødt tl å gi utslag i noe, og det slutter ikke av seg selv. Det kan hende du får tak i ny overdel til filterholderen, hvis det ikke er en del da.

Men hadde begynt der.

BTW, pell deg ut av påleggsboksen min Thefinger

Chevysub
08-10-2007, 16:26
PS.

Her har du en avatar Thefinger

Red_Baron
08-10-2007, 16:40
Filteret er tetta, men skal blende den helt i bunnen.

Så hvor får jeg tak i slike pumper? S.Stolen? Bergheim? Burde jeg bytte begge på en gang?

Unnskyld. Skal aldri tråkke i salaten din igjen. :p

Chevysub
08-10-2007, 16:51
Amerikanske bildeler og Clintberg&way har sikkert fødepumpe, det samme har nok Aarnes, SS (heil hitl....) har kanskje dem også. Kanskje CI i Fredrikstad har

Dieselpumpe er drittdyrt, ny altså. Husker ikke sikkert, men mellom 6000-8000 i USA. Minges overhaler for ca 3000-4000 mener jeg det var (men hvor bra blir det)

Odd kan kanskje hjelpe deg (GMC-2500) han har litt "rask" liggende :cool: