PDA

View Full Version : Island på kryss og tvers, sommeren 2007

Blom
08-09-2007, 20:52
Ja, da var endelig, eller rettere sagt, desverre årets ferie over for denne gang.

Vi var i første omgang 2 familier som skulle på tur, fam. PerF med kone og 2 døtre på 11 og 2 år samt da undertegnede og sønn på 7,5 år. Nærmere avreise fant vi også ut at fam Jarle med kone og en datter på 12 og en sønn på 8 skulle ha tur i samme tidsrom. Siden Jarle & Co hadde gjort en bedre jobb med reiseplan, så ble det stort sett til at vi fulgte deres reiseplan i grove trekk.

En 3 ukers tur inbefatter 2 hele uker på Island, mens en har 4 døgn på båten og 3 dager på Færøyane. Avreise var tirsdag 17 juli og det var en forventnignsfull gjeng som jobbet hardt for å bli ferdig med biler og pakking.

Selv hadde jeg et pågående camperprosjekt som knapt nok ble ferdig, iallefall brukenes, før båten gikk. Men det var ikke alt. Fam. PerF dro fra Drøbak tidlig søndag morgen med fullastet Mits L200 som var klargjort for tur, men da de nærmet seg vestlandet kom det noen bekymringsmeldinger pr. telefon - ulyder i drivverk. Ikke så veldig lenge etter kom det telefon at nå stod de på Dale, ca. 7-8 mil fra Bergen med en bil som ikke virket :eek:

Blom fikk da lånt bilhenger, reiste med Tacoma fra søndagsmiddag i ovnen for å se hva som var galt. Det var sterke knekkelyder da man prøvde å rygge bilen på henger, så da ble det å vinsje den opp. Etter å ha få kommet inn hos offroadkompis Stensland, ble det byttet clutch på mandagen uten at dette hjalp. Konklusjonen var da havarert girkasse !!!

Men - han kunne knapt ha bedre venner og det var jo da nærliggende å tilby dem å bruke min 2000 Tacoma 4seters personbil, men hvis ikke, hadde man jo hele KNA Offroaders Hordaland å ta av som potensielt "bilutleiefirma for Islandreisende"

Men - dette hadde jo tatt litt tid, så for min egen del ble det en lang og svett mandags kveld og natt til tirsdag, samt da hele tirsdagen for å gjøre klart mitt eget kjøretøy til turen. Pakkin ble gjort etter metoden : Panikk panikk - hva trenger en - hiv oppi boksene, lemp i camper - KJØR !!

På båten roet det seg og det var 3 spente familier som 2 døgn etter så kaien i Seydisfjordur stige frem i et nydelig, men kaldt sommervær på Island.

7461

Vi var nok langt fra alene, men jeg ble faktisk overrasket at det ikke var flere offroad-biler med fergen. Det var faktisk person og campingbiler som dominerte, men det var iallefall veldig spennende å se variasjonen av kjøretøy. Dog så vi både italienere, tyskere og franskmenn med både mer originale og rimelig kraftig ombyde biler men ikke så mye store dekk mer enn rundt 33". Det var en stor andel Land Rover Defendere med. Denne Unimogen med dobbelhytte kunne jeg selv godt tenkt meg.
7462

Denne Mantra var også pen...

7463

Vi stoppet utenfor fergen for å samle troppene og så bar det rett over haugen, ca. 25 km til Egilstadir for å bunkre mat og nødvendigheter før turen ut i Obygdir, Vi ble mildt sagt paffe da denne Ford vanen dukket opp på 47" dekk... Det var liksom "litt" større enn både 33" og mine egne 35" :eek:

7464

Vi kjørte sørover, tok av på F910, en av de kjappeste veiene ut i ødemarken og etter en stund kom vi også inn på grusvei. På kartet hadde de andre funnet et navn med Laugarxxx og det måtte jo undersøkes hva det var. Kunne det være en badekulp med Heita Pottur ????

7465

Ned til kulpen var det jo også vå første elv, ikke så stor, men den første i etterhvert en lang lang rekke av elver å krysse.

7466

Javisst, en heita pottur !!! Leo var da første mann uti. Noe grumsete vann, ikke store kulpen og endel sauer i nærheten, men under 3 timer fra båten la til kai var det bading på gang !! Thefinger

7467

Ungene var først !!

7468

Etter badingen og litt mat, tror jeg, så var det videre mot Snefell. Vi tok en liten avstikker og vi kom virkelig ut i Obygdir. "Veiene" kan være alt fra merkepinner i landskapet der det er vanskelig å se om andre har kjørt, via mer oppkjørte løyper som her til mer fabrikerte grusveier av varierende standard.

7469

Men selv i den golde steinørkenen så var det absolutt innslag av grønt og innimellom også flere mål med lilla fjellblomster.

7470

Første natten overnattet vi på hytten på Snefjell. Der var det en lærerinne med en lita jente på ca. 2 år som var hyttevokter. Hun kjørte ned i sivilisasjonen en gang i uken for å hente seg forsyninger. På hytten var det kaldt i springen, mens varmt vann ble varmet på oljeovnen. Hun hadde kun 12 volt solcellestrøm på hytten og gass til å koke på. De andre var heldige og fikk leie seg inn på hytten og hadde det kjempekoselig på eget rom, mens jeg og Leo sov vår første natt i camperen.

7471

MS Norrøna ruver virkelig i den lille byen. Båten er ca. 160 meter lang og har plass til 800 personbilekvivalenter.
7482

Rett oppforbi badekulpen traff vi på vår første foss. Egentlig ikke helt korrekt, da vi hadde sett fosser på veien opp, men iallefall den første fossen vi stoppet bilene og gikk ut for å se nærmere på.
7483

Tacomaen blir liten i det øde landskapet nord for Vatnajøkull !!! PerF gjorde noen små forandringer på den, kontra at den er min daglig-bil. Nemlig legge opp høy lufting på bakakselen, bytte fra BFG Rugged Trail i 285/70-17 til BFG AT i 285/75-16. Begge dimmensjonene er 33" i diameter men vi mener nok at AT dekkene var bedre enn de mer finmønstrede Rugged Trail på Island.
7484

Det var ikke bare fjell ved Snefjell, men flate sletter også.
7485

jan terje
08-09-2007, 21:02
Flott, bare fortsett.

Knut G
08-09-2007, 21:29
Mmmmmmmeget bra. Venter spendt på resten ;)

Blom
08-09-2007, 21:47
Det var noen snøfonner 5-600 meter borte som ungene etterhvert gikk på tur til og lekte i... De skulle bare ha husket søppelsekker til akebrett :rolleyes:
7486

Dette er en leiebil ! tyskeren hadde betalt 8.000,- Euro, ca. 64.000,- NOk for flybilletter og leie av bil med camper i 4 uker. Han var deltidsfotograf og hadde litt av et kameraustyr !
7487

Dag 2 på Island :
Det ble rimelig mye utav dette : OJ - elv, stopp, ta bilder !!! Til å begynne med skjedde dette i hver eneste elv, men etterhvert ble det rett og slett for mange av dem :cool:
7488

Mildt sagt øde landskap nord for Snefjell på F910.
7489

Etterhvert kom vi ned i en grønn dal, Hrafnkelsdalur, der vi hadde sett på kartet at det skulle være bensinstasjon. det var noen gårder der og inngjerdete, grønne enger. Der traff vi også på den hittil største elven - Johooo !!!
7490

Men - det ble støvete igjen og mer øde etterhvert som vi fortsatte på F910 sørover (selv om det faktisk gikk nordover her)
7491

Fra F910 tok vi så sørover mot den største canyonen på Island, Karahnjukar og rett før Canyonen så vi et skilt med sperret vei pga oversvømmelse og flodbølger som gikk opp på en bakketopp. Dette måtte jo undersøkes !!
Føltes litt som Lionback da jeg kjørte opp der med stor camper bakpå pickuppen, så det var da best å koble inn 4x4 og lavgir for første gang på turen...
7492

På toppen var det fantastisk utsikt både milevis avsted og til elvedeltaet nedforbi.
7493

Ungene trivdes også med å få komme ut og løpe og leke med hverandre.
7494

Mot sør så vi da Canyonen Karahnjukar og i sørenden av canyonen holder de på å bygge en kjempedemning. Dette anlegget har og er meget omstridt på Island og vi lurte bla. på hvorfor det var firt på halv stang på hytta på Snefjell. Det var en protest mot denne damutbyggingen.
7495

Utrolig at noe vokser opp blandt all lavasteinen.
7496

Tok en spasertur for å se meg litt om og bilene ble små på avstand.
7497

Siden dden videre løypen var sperret nede ved elven, måtte vi jo ta turen ned igjen.
7498

Blom
08-09-2007, 22:00
Tacoen så ut som den trivdes godt på Island, endelig noe mer enn bare asfalt og en eier som IKKE vil bruke den offroad he he he
7499

Litt videre sørover dalen svingte vi inn til Laugarvellir, dette er litt småbreømt på grunn av en varm foss med 38 graders vann fra den drøye 3 meter høye fossen. Ikke så stor foss, men det var mer enn nok for å få en kreftig, varm massasje av skuldrene. Dette har blitt rangert som det absolutte høydepunktet på hele turen av de andre, jeg er ikke helt sikker da det var så mye som var fantastisk med Island.
7500

7501

7502

Jeg ble litt vel opptatt med å bade selv og siden kamera ikke liker vann, ble det ikke detaljbilder av dette fra min side. Ligger dog ett bilde på Offroad.no/KNA Hordaland sine sider... det var grønt og fint ved fossen og vi benyttet tiden til en lunsj i det fri.
7503

oppforbi fossen var det også en Heita pottur, men denne var nesten litt for varm med sine 45º C !!! det svd kraftig pga den høye varmen. Fossen var bedre med sine 38º C.
7504

Blom
08-09-2007, 22:19
Fremdeles dag 2 - dette ble en laaaang dag for oss alle, så her hadde vi nok feilberegnet kjøredistansene litt, men tvers over veien, bare 4-5 kilometer fra Laugarvellir var den største Canyonen på Island, Karahnjukar.

Jeg lar bildene tale litt for seg selv - også for å vise at en tur på Island ikke bare er store biler med enda større hjul :)

7505

7506

7507

7508

7509

7510

Her ser dere demningen og anleggsområde. I bakgrunnen er området som kommer til å bli oversvømt.
7511

Vi kjørte forbi anleggsområdet, som var rimelig stort og videre ut på en annen, mindre demning der veien var lagt om i forhold til hvor den opprinnelig gikk.
7512

Her er et bilde av disse lilla blomstene som plutselig dukket opp i et ellers øde steinlandskap. det var ikke direkte sjelden vi så slikt. Snodig natur og snodig at noe kan overlever uti steinørkenen.
7513

Så var vi forsåvidt ferdig med stein for en stund og i området Alftadalsdynga, 65,00º nord og 16,00º grader vest var det nesten som Sahara, bare at sanden var grå og ikke lysebrun. Vi nærmer oss nå F910 igjen og det er bare 4-6 mil ned til Askja som er målet for etappen på dag 2. Dog gjenstår endel interessante bilder fra området nord-vest for askja, men det tar vi litt senere :eek:
7514

Blom
08-10-2007, 07:32
Når vi nærmer oss vulkanen Askja, forandrer landskapet seg dramatisk. Både farger og natur er noe vi bare har sett på TV og på film tidligere, kanskje også slik vi tror det er på månen ??
7526

7527

7528

Er utrolige formasjoner, man må nesten oppleve det for å få det rette inntrykket.
7529

En liten stopp, både for å kjenne på de utrolig lette "flytesteinene" som ligger overalt (lysebrune småsteiner som dekker bakken) og for å kikke litt på kartene.
7530

Vi var glade for å slippe å kjøre gjennom denne elven. Det var laget broer med grind for, så da måtte en av oss fungere som "grind-vokter" Det var også skilt med at det var camping forbudt i dette området.
7531

Sent på kvelden ankom vi Drækali, fjellhytten rett i nærheten av Askja. det var rimelig mange som var der, kanskje rundt 50 biler, inklusive 2 reisefølger som ble kjørt rundt i disse fjellbussene...
7532

Unimogen var tøff på sin måte, men være turist i en boks ?
7533

Og det var Mercedesen også. Denne møtte vi rimelig mange ganger på turen vår, også et bevis på at vi har valgt riktig rute og fikk med oss mye av det som var verdt å se.
7534

Rett etter vi kom, så dukket også denne Hiluxen og Patrolen opp og jeg var snar med å stikke bortom for å ta bilder og spørre om slikt som dekktrykk på dette føret. Like etter dukket også de 2 redningsbilene opp. meget hyggelige folk i alle bilene og Econoline vanen skulle vi møte flere ganger !! det viste seg også at vi hadde felles bekjente, da føreren av Econolinen på 39,5" Irok var en god venn med Ekkert Akerlie på AT i Drammen :)

Vi fikk endel gode tips av dem og det eneste de var litt småbekymret for, etter å ha snakket med dem om utstyret vårt, var mangelen på reperasjonssstt for dekkene. Vi fikk også gode tips om ruten vi hadde ønsket å ta, slik at det var betryggende å få "Thumbs Up" på rutevalget vårt.
7535

jan terje
08-10-2007, 07:53
Flott reisebrev Blom, tenker det er mange som sitter og drømmer om en slik tur når de leser dette.
Vet ikke om du vil, men kunne du i grove trekk ta litt om kostnader for en slik tur?

Blom
08-10-2007, 08:30
Kommer mer, Jan Terje, men siden du spør, så tar vi litt mer her :

Ferge tur-retur Bergen - ca. 10-13.000 avhengig av størrelse på bil og antall folk og ikke minst valg av lugar.
PerF betalte drøye 10K og da var de 4 personer med innvendig lugar.
Jeg betalte ca. 13K og da hadde jeg bil med 2,8 m høyde og en ekstra meter lengde og 2 sengs utvendig lugar med vindu.

Overnatting på campingplass var ca. 70 NOK pr. hode pr. natt og barn var normalt gratis.
Bensin og diesel lå på ca. 12 NOK pr. liter og prisene var rimelig like over hele Island.

Både Tacomaen og Pajeroen var bensinbiler og hadde et forbruk på rett under 2 l/mil selv med mye bruk av lavgir og snittfart på 15-20 km/t på endel av etappene. Det var kun tacoen som måtte ha etterfylling av bensin mellom stasjonene, så det er nok med 1 stk 20 liter reservekanne.

Vi hadde vel alle nesten helt fulle tanker ved ankomst Island, Både PerF og jeg hadde fylt opp i Øygarden før vi reiste til båten, så vi hadde brukt ca. 5 liter på veien inn til byen.
På bensinstasjonen i dag 2 så fylte jeg ca. 34 liter diesel, mens de andre fylte sikkert 45-50 liter bensin.
Neste bensinstopp var i sørenden av Sprengisandur på dag 5 og da måtte som sagt Tacomaen ha en skvett på forhånd. På dette stoppet fylte ikke jeg på Luxen, da den har doble tanker og 130 liter tilgjengelig. Neste fuelstopp var da i Selfoss dag 6.

Både PerF og Jarle leide seg inn på fjellhyttene så ofte som mulig og dette var ikke så veldig dyrt. Tror de snakket om ca. 150-200 NOK pr. hode pr. natt. Men å leie campinghytte i Selfoss var dyrt, 1.100,- NOK pr. natt pr. familie. jeg var, og det tror jeg de andre var også, overrasket over at det var ledig og mulig å leie seg inn på fjellhyttene så ofte som de faktisk gjorde. De sov vel 6 av 14 netter i hys/hytte, mens Leo og jeg hadde det toppers i camperen.

Mat var endel dyrere enn i Norge. Det var lite mat å få kjøpt på høyfjellet, så det må beregnes mat for 4-5 dager uten sjanse til å få kjøpt mer forsyninger.
Vann var aldri noe problem.

Det som vi slet med - var strøm til 12 volt kjølebokser. Vi trodde kanskje at disse kunne stå på, men de trekker faktisk ca. 5 ampere, så extrabatteriene både Jarle og jeg hadde, ble tomme og ble etterhvert bare koblet fra. Kjøleboksene ble derfor kun kjørt i perioder når vi kjørte bilene.

Størrelsesmessing var bilene våre fullt brukelige på sommeren !
Jarle hadde 32" på sin Pajero og med sperre bak.
PerF hadde Tacoen på 33" uten noen sperre eller diffbremser
Jeg hadde Luxen på 35" med sperrer foran og bak og snorkel.

Det var en utrolig tørr sommer, ble det påstått, og beste sommeren på 70 år ! Det var således lite vann i elvene og det var vel faktisk bare den ene elven som kunne ha gitt de andre et problem med dybden. Dog skal man ikke tro at dette er slik det alltid er, så trasevalg må velges med omhu og drøftes med vokterene på hyttene, redningsselskapet eller kjentfolk man støter på !!
Om bilene våre var mer enn gode nok i år, kan det være at det kun var Luxen med snorkel som kunne kjørt der tidligere i år eller senere år.

Dog vil jeg si at en standard 4x4, kanskje med litt fetere hjul er godt brukelig på Island om sommeren så ingen bør skremmes bort fra å ta turen !!

jan terje
08-10-2007, 08:35
Takk for det Blom. Nå venter jeg, og sikkert flere, på mere bilder og historie fra denne flotte turen. Dette ser ut til å være mere fornuftig enn å reise til syden;)

Blom
08-10-2007, 11:21
Så hiver jeg innpå litt bilder av biler på campingplassen og rundt Askja. Vi overnattet 2 døgn på Askja, dagen etter vi kom dit, gikk med til å kjøre opp og spasere inn til selve Askjuvatn.

7561

7562

7563

7564

7565

7566

7567

7568

Så kommer det litt bilder av hjulopphenget på den champagnefargede Hiluxen. den hadde luftfjæring rundt baut og 4-Link bak.
7569

7570

7571

7572

7574

7573

Nydelig Lux denne - sånn vil jeg bygge meg, men det blir vel kun med 35/37" som er sjans å få godkjent her hjemme...

BerntS
08-10-2007, 11:58
:):)Mere mere

Tommy
08-10-2007, 13:04
Litt Skikkelig Lang Lux den champis bilen.. er det satt på et plan fra en singelcab??

Blom
08-10-2007, 13:05
Nei, Tommy !!
Det er faktisk en dobbeltcab med plan fra en Xcab !
den var rimelig godt gjennnomført, helluft-fjæring med HJ80 aksler (mener jeg det var) og Cruiser radius armer fremme og 4-Link oppheng bak. Eieren hadde bygget den selv og den var faktisk rimelig pen. Se bare på hvordan han har fyllt igjen hjulåpningen i hytten, nederst bak bakdørene. Slik den står nå, var den lav, i parkeringsstilling og den ble høyere i kjørestilling. Mener han hadde 38 eller 39,5" dekk nå, men brukte 44" på vinteren.

Så var det Askja, Askjavøtn og Viti, som er et eksplosjonskrater på askja der vi badet.
7576

7577

Det var kanskje 2 kilometer å gå fra parkeringsplassen og inn til selve Askjavatn.
7578

Selv i Juli lå det snø og is mange steder, så Leo koste seg iallefall på snøen.
7579

Stilige farger på lavasteinene på veien inn til Askja.
7580

I bakgrunnen er det selve Askjavatn, som var kald og meget klar. Viti da fremst i bildet. Fargeforskjellen på vannet er rimelig stor.... Mener det stod at selve Askja var ca. 53 mål stort, så det hadde nok vært mye lava som ble slynget ut der under utbruddet i 1875, som hadde formet mesteparten av omgivelsene rundt Askja. Siste små utbruddet var visst i 1961.
7581

Folk ble små nede i Viti, det luktet svovel lang vei, så vi rynket godt på nesen. Men var nå likevel rimelig spesielt å bade i en Vulkan !!
7582

7583

7584

Snodige farger og formasjoner nede i et eksplosjonskrater !!
7585

De fleste hadde det hyggelig !
Bunnen var på en måte slimete og gjørmete. Ungene koste seg stort med å leke med steiner som fløt på vannet !! Artig å holde nede en stein, så flyter den opp igjen. Dette pga alle luftblærene som er fanget inne i steinen.
7586

Blom
08-13-2007, 08:34
Store og små koste seg med bading !! Vannet holdt vel rundt 35 grader, så det var ikke så veldig kaldt å bade.
7694

Selv nede i vulkankrateret var det varmt fjell, og det røykte og freste fra hull i fjellet.
7695

7696

7697

Ikke så langt fra parkeringsplassen, rett ved stien var dette store hullet i lava'en. I bunnen på hullet var det stålis !
7698

Opplysningsskilt..
7699

Blom
08-13-2007, 10:04
På veien ned fra Askja måtte vi selvfølgelig stoppe for å se den størknede lavaen. Var sylskarpe steiner, så man måtte klatre litt forsiktig så man ikke falt og skar seg til blods.
7700

7701

7702

Denne Econolinen kjørte på 20" Unimog dekk. Var en slik turist-van som kjørte rundt på guidede turer med turister. Disse hadde oftest henger med seg der ryggsekker, telt og annet ræl ble pakket ned.
7703

Men den hvite vanen på 46" var desidert mye penere !!! Selv PerF ble liten i forhold - den var STOR !!!
7704

Rett bak campingen ved Askja, som het Drækali, lå denne canyonen. Det var flere steinformasjoner som så ut som dragehoder, derav navnet Dræka... Tok vel rundt et kvarters tid å gå helt inn i bunne, det var det verdt !!
7705

Innerst i Canyonen var denne tøffe fossen. Her kom også vannet til campingen fra. De hadde strekt ut en slange så det var rent og friskt vann på campingen. Dusjen kostet 30 NOK for 5 minutter, det var gjengs pris over hele Island.
7706

Vi sov 2 netter ved Askja, dag 3, etter vi hadde vært oppe i Askja, rigget vi oss til med presenning over senterseksjonen på campingen så vi hadde det tørt og fint om kvelden da vi lagde mat og koste oss i det kjølige og litt blåstige fjellværet.
7707

Neste dag var det avgårde, dette var vel da dag 4 på Island hvis jeg ikke husker feil og et lite stykke etter Askja, kjørte vi en drøy time gjennom ørken av svart sand. Utrolig spennende, nesten som sahara !!
7708

Vi hadde forhørt oss med kjentfolk på campen og med rescue folkene, så da tok vi av fra F910 og tok ruten oppom Kistufjell og Gæsavøtn. Nærmere breen var det et langt stykke med elv, men denne dagen var den tilnærmet tørr.
7709

Rescuefolkene hadde kjørt over dagen før og da var det ca. 60 cm vann over det hele !!
7710

Det var enkelte små partier der det fremdeles var litt vann. Vi var litt usikre på bæringen på sanden, med tanke på kvikksand og eventuelt å sette oss fast, så vi hadde rimelig bra tempo over... Dog var det fast og fint og ikke noe problem !
7711

Spruter litt :o
7712

Blom
08-13-2007, 18:40
Og pinadø kommer ikke Merca etter oss, men vi tror han tok den direkte veien og kjørte lengre i elven enn vi gjorde...
7717

Det var faktisk veiskilt midt i elven...
7722

Og merkestokker som indikerte hvor vi skulle kjøre.
7723

Elver var det en god del av, flesteparten var irriterende grunne !
7718

På veien ned ra fjellet, mot Gæsavøtn var det også lavaformasjoner.
7719

Må ikke glemme at Jarle & familie også kjørte i elvene !!
7720

Og at det renner godt fra bilene etter understellsvask
7721

Før elvedeltaet var det et parti med artig kjøring i lavalandskapet... Her var det også rygging for å klare svingene mellom lavaformasjonene for ikke å kjøre oppå de skarpe lavaklippene.
7724

7725

7726

7727

Blom
08-13-2007, 19:01
Dag 4 var en artig dag, litt vanskelig rute,eller rettere sagt, den kunne vært vanskelig med mer vann i elvene !!
Ved mange av elvene stod det varselskilt.
7728

Og hva var da mer naturlig enn å sende den mest kompetente bilen først ? Snorkel, høye luftinger på akslene, sperrer, store dekk og dieselmotor gjør at det ikke er katastrofe om vannet blir litt høyt.
7729

Og det var jo faktisk gøy også, så gøy at endel elver ble litt lekeplass !! Det ble derfor innimellom kjørt frem og tilbake et par ekstra turer i de litt dypere elvene... grnpirate
7730

7731

Vi hadde lunsj i det fri på dag 4 (som vanlig, holdt jeg på å si)
7732

Mens Jarle demobber et ødelagt stabstag på Pajjen :mad: :eek: :cool:
7733

Blom
08-13-2007, 20:03
Dag 4 endte på hytten i Nyidalur på F910, nord for Vatnajøkull og syd for Hofsjøkull. Teltkompisene hadde hatt nok med 2 dager i telt ved Askja og var kjempeglade for at det var plass i hytten. Hadde vi vært en dag senere, ville det ikke vært plass, da ventet hyttevokteren nemlig 119 turister !! Da var det fullt der !
7734

Vi var ikke alene, tar jeg ikke mye feil, kom disse med samme ferge som vi gjorde.
7735

I hytten så alle barna på DVD, mens de voksne diskuterte reiseplanene videre.
7736

Vi var alle rimelig forundret over de som var ute i dette øde landskapet på sykkel..
7737

Og ikke minst gikk og der det var milevis til nærmeste tegn på sivilisasjon. Tror vi var alle glade for at vi hadde bilene med oss, ja !!
7738

Da vi kom til Nyidalur møtte vi denne HJ80'en som var i ferd med å kjøre derfra.
7739

Og mens de andre sov godt i hytten, hadde Leo og jeg det brillefint i camperen. Den fungerte rimelig supergodt, selv om ikke så mye innredning var på plass ennå.
7740

Dag 5 opprant med smådårlig vær, regn og blåst. Og veiene var heller ikke mye å skryte over. Jo større veier, jo mere vaskebrett... Det var mildt sagt en pine å kjøre sydover F910.
7741

7742

Men etterhvert kom vi forbi noen kraftverk, inn på asfaltert vei og til hotell med bensinpumper. Tror de andre var glad for dette, da PerF allerede hadde måttet fylle på fra reservekannene litt tidligere på dagen og Jrle nærmet seg tomt bensintank han også. Men - på hotellet serverte de selvfølgelig mat, så da ble det burgere på hele gjengen. per ble positivt overrasket over hamburger med speilegg på, men såvidt jeg så, spiste han opp alt sammen :rolleyes:
7743

Ved bensinstasjonen så vi også denne
7744

Og ikke minst denne nydelig fine LC90'en på 37x12,5. Den hadde virkelig fine proporsjoner og var pen å se på !!
7745

Og så så vi denne...
7746

Men - var ikke mye å se på der oppe, så da kjørte vi sydover mot Landmannalaugar og der forandret terrenget seg dramatisk.
7747

Ikke langt fra Landmannalaugar, nydelig natur !
7748

naboene våre på campen i landmannalaugar var en legende - denne HJ80 har kjørt både over Antarktisk og over Grønland. Nå var det noen dansker som kjørte bilen, forstod det slik at de hadde fått lånt den på ferien sin på Island. Litt av en "leiebil" !!
7749

Pinzgauer fra Holland stakk også innom - så ut som den hadde vært rundt omkring !
7750

Vier
08-13-2007, 20:44
Flott dokumentar. Fint at du deler med oss som høyst sannsynlig aldri får fingern ut og gjør noe tilsvarende :)

Blom
08-13-2007, 20:56
Landmannalaugar var absolutt ett av høydepunktene for oss alle. Mye merkelig å oppleve, mye snodig å se på !!
Landmannalaugar ligger i den sydlige delen av Island, nord for Myrdalsjøkul og klart innforbi en dagstur fra Reykjavik med buss eller bil.
7751

Nydelig natur - rimelig anderledes enn den lengre nordøst på øyen.
7752

Det var også butikk der som solgte litt av hvert og mere til !! Butikken var i den ene bussen, mens det var "kafe" spiserom i den andre bussen. Ferske kaker ble satt pris på Thefinger
7753

Hollandsk Defender pickup i elven. Det artige var at de faktisk hadde demmet opp elven og veien inn til selve campen gikk derfor gjennom 2 stooore dammer :cool: Kun de med gode nok kjøretøy kom seg igjennom. Pinglebilene måtte parkere på utsiden !!
7754

Det kom etterhvert en gjeng på 10-12 tyske motorsyklister, som nok ikke var de mest erfarne.
7755

Bagasjen, eller mesteparten av bagasjen var i denne GW varebilen som så godt rigget ut.
7756

Men kjøreferdighetene til MC folkene var nok ikke like bra. Jenta her fikk stopp i rullesteinene i bunn av dammene og tippet stille og fredelig over på siden... Så litt vått og aldt ut !! Så dog at sykkelen startet etterpå, men den røykte endel. Store tunge 750'er er nok ikke det rette når man er usikker. var dog 1 som kjørte en liten Suzuki 350 eller noe sånt, han hadde en lettere jobb !!
7757

Man kan ta dagsturer fra reykajvik og bussende hadde bare 2 hjulsdrift, men gjennom dammens kjørte de.
7758

Naboen vår på campen - denne var PEN :cool:
7759

Campingplassen var stor, mange en-mannstelt også så det var et populært turområde for å gå i også. Neste gang vil jeg bruke mer tid i dette området.
7760

Og ikke minst : badeplassen, eller badeelven med godt, varmt vann !!
7761

Vi koste oss i flere timer i den varme elven !!!
7762

Bunnen var så varm av jord-varmen at når en gravde hendene ned 5-10 cm, holdt man på å brenne seg.
7763

På grunn av forskjellige innløp av varmt vann, varietre temperaturen fra varm til godt varm og opp til FOR varm i enkelte partier. Deilig !!! Vi badet både om kvelden og på formiddagen neste dag.
7764

Blom
08-14-2007, 14:14
Etter en god times bading på morgenen, delvis når de andre rigget ned talt, var det på tur videre, vekk fra Lamdmannalaugar og videre mot sivilisasjonen og Reykjavik. På turen ut måtte vi jo selvfølgelig passere de 2 store dammene som var laget til som vollgrav :)
7788

Ikke veldig langt langt på vei møtte vi et følge med hester, stoppet snilt nok litt unna og lot dem passere. det var både en rekke "løshester" men også 10-15 ryttere.
7789

Veien i dette området var behagelig å kjøre på. mere jord-aktig og myk. Noe helt annet enn den humpete grusveien på F910.
7790

På grunn av naturen og mye "småfjell" gikk det både oppover og nedover. den var ganske bratt denne bakken oppover og en litt ekkel grøft på ene siden.
7791

Et stykke videre møtte vi 4 kompiser på tur i hver sin gamle Hanomag. Artige biler, sikkert noe gammelt militær greier som de bruker som ferie/hobbybiler. Det gikk ikke fort, men det gikk !!
7792

Så ut som de hadde vært på tur før også !
7793

Like etterpå kom vi til et meget spesielt område der det var mye geologisk aktivitet og det røyk fra bakken mange steder. Snodig å oppleve kokende vann i små hull i fjellet !!
7794

7795

7796

7797

7798

7800

7799

knixen
08-14-2007, 14:40
Dette blir bare bedre og bedre blom!!! Glimrende reisebrev! Nesten så jeg "slipper" å ta turen... :eek::eek::eek:

Blom
08-14-2007, 18:45
Knixen - tror du dette kan i det hele tatt gi et snev av det virkelige Island, så tar du feil Thefinger grnpirate :rolleyes:
Blir omtrent som å spise karamell med papiret på, gå på Fjuskdonalds for å få en skikkelig hamburger, pisse i dykkedrakten for å holde varmen og at SsangYong Kyron er en skikkelig 4hjulstrekker !!!!

Nei, Island må oppleves in real !!

Litt flere bilder fra denne dagen. Ikke langt fra Landmannalaugar møtte vi en gjeng med 3 biler, blandt dem denne Navara med mye reklame på. Ser ut som noen virkelig har penger å legge inn i offroad-bilene sine.
7801

Så et litt annet bilde av hestene vi møtte.
7802

Stort sett var tråkkene, eller der det var litt bedre veier, for smale til å møtes på en skikkelig måte. Enda verre når man møter en 3 meter breeed Patrol Thefinger
7803

Det gikk oppover for Jarle også. Dette var vel kanskje den gøyeste ruten vi hadde kjørt, og kom til å kjøre rent kjøreteknisk da det var så variert terreng å kjøre i. Ut fra Landmannalaugar tok vi nordover på F208, så vestover inn på F225 et stykke til "Raudfossar". Der tok vi strake vegen sørover til F210, sydre Fjallabaksvegur og videre på F261 mot Hvolsvollur, Hella og til slutt Selfoss. Såvidt jeg husker så var da dette dag nr. 6 på turen vår.
7804

Et nærbilde av Trollomobilen - har han vært i Norge ?? Mest sannsynlig !!! Så på nettsidene hans at han hadde vært rimelig mye rundt i verden med dette klenodiet.
7805

Enda et røyk fra jorden bilde. Selv synes jeg dette var utrolig fasinerende !
7806

Omtrent midt på dagen, på veien fra F225 syd til F210, nord for Laufafjell traff vi på disse 2 leiebilene med italienere eller franskmenn eller noe sånt. Den ene hadde kjørt seg fast på en stein og Mussoen var ikke nok til å dra den løs. Vi glemte helt å spørre hvor lenge de hadde stått der, men det var rimelig glade for å se oss !
7807

7808

Var jo ikke så mye annet å gjøre enn å hjelpe dem, så for å få en rolig berging, brukte vi vinsjen.
7809

Litt teamarbeid, PerF sitter og holder bremsen mens Blom styrer vinsj...
7810

Og vips var de oppe og jubelscenene ville nesten ingen ende ta. de hoppet og spratt rundt og vil lurte jo på om de var helt vel bevarte. Mulig de har stått der en liten stund !!! (og blitt godt våte og kalde i forsøkene på å berge seg selv)
7811

Var en liten jobb for oss, dagen reddet for dem og gamlingen kom løpende med snapsflasken og drammeglass for å by på dram... Men - vi skulle videre så drammen fikk de ta selv !!
7812

Blom
08-14-2007, 19:11
Etter å ha gjort unna de mer interessante partiene på dagens etappe, nærmer vi oss sivilisasjonen vest for Myrdalsjøkul nedover det jeg mener heter Fauskheidi. Var en lang transportetappe med mye støv her.
7813

7814

da vi nærmet oss sivilisasjonen tok vi lunsj rett ved siden av et hyttefelt. det var litt blåst, så vi gjemte oss i buskene så stormkjøkkenene ikke blåste ut og vi fikk varm suppe med pølse i.
7815

Om man ikke har en grevling i taket, så var det iallefall innimellom en Jarle på taket ! Var det Tia Maria flasken du lette etter ???? :rolleyes:
7816

Rett bortforbi drev de med hesteinnsamling.
7817

En vanlig dag på en islandsk gård ??
7818

Etterhvert kom vi ned på Riksvei 1 der vi bla. møtte denne vanen med campingvogn på. Nå var ikke vognen av det minste slaget, men vanen var større !
7819

Målet for natten var Selfoss og vi var imponert over redningsutstyret de hadde, iallefall noe av det.
I Selfoss fikk de andre leid seg inn i hver sin hytte og vi hadde 2 overnattinger der.
7820

Blom
08-14-2007, 20:32
På campingen i Selfoss traff jeg den hyggelige eieren av denne Dodge vanen. Han hadde norsk mor, hadde arbeidet i Oslo og snakket veldig bra norsk. Han hadde tidligere arbeidet som guide i fjellet med vanen, kjørt turister rundt i 12 år og hadde mange tips å komme med ! Den typen oppslåbar campingvogn var veldig populær på Island og det var som en stor combi-camp når den var slått ned.
7821

Dag 7, onsdagen, dro vi på ekspedisjon til Reykjavik ! På veien så vi at de sliter med det samme som oss, trafikkulykker og brukte skremselspropaganda.
7822

På vei over haugen til Reykjavik møtte vi blandt annet denne :
7823

Jeg hadde fått inside information og første stopp var da hos :
7824

Så var det bruktbilavdelingen til Bilabud Benna der PerF fant noe han likte svært så godt :
7825

Så var det Fjallasport :
7826

Den er SVÆR den Dodgen hos Fjalla, mildt sagt SVÆR !!!
7827

7828

Selv den Fjalla ombygde Cruiseren til kontordamen hos Fjalla ble liten sammenlignet med Dodgen.
7829

I butikken fant Jarle noen dekkstabler han koste seg ved siden av.
7830

Utenfor hos Fjalla stod også en nesten like diger Jeep... Per ville ikke gå med på at den var lengre enn en vanlig, kort TJ, men tror han etterhvert måtte gi seg på det...
7831

Var slik Jeep skulle ha laget Rubicon modellene ;)
7832

Smugfotografering inne fra verkstedet til Fjalla :
7833

Utenfor så vi denne Ford vanen med pinglehjul og med tilbakeflyttet bakaksel.
7834

Men fy pokker så stygt det var sveist i de originale hjulhusene. Nytte fremfor skjønnhet ??
7835

Dagen etter skulle denne sprell nye Pajeroen få seg 35" hjul hos Fjalla.
7836

Vi glemte vel het å ta bilder hos offroad-butikken til Bilabud Benna, og vi var også innom Bilanausti som er den største bilutstyrsbutikken på Island. Vi var også innom en liten sjappe som drev med luftbelger der jeg sjoppet litt snaks til bakfjæring... 26 cm slaglengde er knas :cool:

Blom
08-15-2007, 09:31
Mens vi gutta var på bilsjopping, stakk jentene ned i Reykjavik med Pajeroen og "gjorde" byen. Men vi hadde jo i utgangspunktet sagt at vi skulle ha 2 dager i storbyen, det ble med noen timer.

Bybilder er kjedelige, men jeg låner et bilde fra Helene på denne...
7872

På ettermiddagen stakk vi ned til Blue Lagoon for å bade. Den ligger vel en liten times kjøretur syd-vest for byen og var forsåvidt ok med et fancy og fint garderobeanlegg. Dog var det kanskje en nedtur å opplever det komersialiserte anlegget sammenlignet med fossen og Landmannalaugar.

Jeg vil nå likevel si at kommer du med fly til Island, må det være fantastisk at man kan ligge og kose seg i det blå-grønne vannet en times tid etter flyet lander og bør således absolutt stå på listen som et av de første gjøremålene på Island. Jeg tok ikke noen bilder inne fra badeanlegget, da jeg var usikker på dette med tyveri fra garderobene og fuktighet på kamera ute i/ved bassenget, men det var forsåvidt så flott som alle reklamebildene gir inntrykk av. Dog tok de andre bilder, så da stjeler vi litt fra dem :)
7873

7874

Vi tok kystveien tilbake til Selfoss, PerF og Jarle kjørte litt før oss, da vi tok en stopp i reykjavik for å spise litt før vi dro til Blue Lagoon. Vi kom derfor senere ned dit og dro senere tilbake. Badingen tok sin tid, så sett av minst 2-3 timer på hvert badested !!
7875

Dagen etter ble campen rigget ned og før vi vi satte kursen mot Tingvellir, måtte Per innom å studere disse bilene, L200 på 35x13,5 :
7876

Og ny Pajero på 33x12,5-17
7877

I Tingvellir møtte vi disse 2 kompisene med ny Hilux "spacecab" og landcruiser med campingpåbygg.

7855

7856

7857

7858

I god bilånd, krøp vi selvfølgelig både over og under bilene for å studere løsninger, bare se på PerF !!
7859

Tingvellir er ikke så mye å si om - vi har nå vært der. Rimelig mye turister... (og de liker vi jo ikke, vi som er på ekspedisjon ;) Historien fortelles av en rekke informasjonsskilt på forskjellige steder og det var en del huler og grotter som ungene trivdes med å leke i, kontra å ta spaserturen opp på den lille toppen.
7860

7861

7862

7878

På veien opp til Geysir tok vi en bitteliten avstikker inn til en grotte som var merket som severdighet og tok enda en lunsj i det fri.
7898

Den var rimelig stor, grotten og ungene hadde det gøy, iallefall hørtes det slik ut, langt ned til parkeringsplassen.
7899

7900

Helleristninger fra en svunnen tid ?? Leo var nok ikke første mann der, nei ;)
7901

Roxy
08-15-2007, 09:35
dette er fantastisk lesning:)

Blom
08-15-2007, 18:56
Besøkssenteret på Tingvellir lå liksom oppe på toppen eller enden på grusveien om man vil. Der var det fin utsikt over hele området.
7879

De hadde satt opp et skikkelig 3D kart over sydlige deler av Island, så det var artig å se hvor vi hadde vært og hvor vi skulle.
7880

Ruteplanlegging !!
7881

På veien opp til Geysir, som ikke var så langt, var denne artige kirken. kirker var det ellers mye av på Island, hver ei lita bygd hadde sin egen kirke, ikke nødvendigvis så mye større enn 10-20 sitteplasser...
7882

Ved turistsenteret i Geysir fant Leo seg en kompis
7883

Og tvers over veien var området med "aktivitet" Denne heter Litl Geysir og småkokte hele tiden. Ikke noe spruting, bare kokende/boblende vann i den rundt 1,5 meter store kilden.
7884

Mange tror at det er selve Geysir som spruter, men det er ikke riktig. Nå om dagen er det Strokkur som spruter og som dere ser, kan det være litt skremmende :) Og så får AL ha meg unnskyldt bildene, men var jo og morsomt :)
7885

7886

7887

7888

7889

7890

7891

7892

Strokkur i full size mot solen. Den sprutet faktisk litt uregelmessig, normalt ca. 3,5 minutter mellom hver sprut, men ofte overrasket den med en mindre sprut rett etter den store, eller en sprut bare halvminuttet etter siste sprut.

Var også mye bevegelse i vannet en lang periode før den virkelig sprutet, så da satt jo ungene : nå kommer den, nå, nei, nå, nei NÅ kommer den osv osv osv
7893

Siden campingen bare var 200 meter unna, så var det greit å ta seg en tur opp om kvelden også.
7894

Morgenen etter var det smelltykt av turister der, det arrangeres dagsturer fra Reykjavik og det var tett med turistbusser på P-plassen. Siden Gullfoss, Geysir og Tingvellir ligger rimelig nærmt hverandre, er en busstur sikkert et populært reisemål for de som ikke har eget transportmiddel.

Campen vår i Geysir. Vi ble skuffet da de påstod at hesteridning kun var for barn over 12 år, så da ble det desverre ikke det der. Synd, for stallen var "vegg-i-vegg" med campingplassen og ungene var helt ville etter å ri hest.
7895

På campingplassen traff vi også presidenten i ICE-SAR, den islandske redningstjenesten med ca. 9.000 frivillige, og hadde flere lange og hyggelige samtaler med ham. På sommeren var det team av 2 og 2 som var stasjonert på redningsbilene (som den Econolinen og HJ80'en på Askja, Patrolen før Landmannalaugar og senere også LC 90 på Hveravellir) og de var på ubetalt vakt en uke i slengen, kjørte rundt i høyfjellet og hjalp til.

Han fortalte videre om endel ulykker som hadde skjedd, bla. en av 3 store Hiluxer som hadde krysset en bre og der den hadde kjørt ned i en bresprekk... Det var en vanskelig redningsaksjon.

Han var overtalt av en venn i et reisebyrå til å ta en tur med tyske turister og hadde måttet sette inn bussetene i Ford-vanen sin. Han hadde kjørt som guide tidligere, men hadde egentlig sluttet med dette, men vennen maste så mye grnpirate

Han var rektor på skolen i Selfoss til hverdags. Han fortalte videre at han hadde vært guide for et filmteam fra BBC da Geysir sprutet siste gang for endel år siden. De hadde brukt 40 kilo såpe og kastet ned i Geysir og da sprutet den ca. 70-80 meter opp. Vesentlig mer en strokkur som spruter ca. 20-30 meter !!

Han hadde vært en rekke ganger i Norge for å besøke både Røde Kors, Norsk folkehjelp og være med på øvelser med lavinehunder og sa at norske hunder var de beste i verden. Han gav oss også mange tips for resterende del av turen.

Personlig så var han litt "rar" da han samlet på russiske 4x4 kjøretøyer og hadde en rekke av dem. Ikke nødvendigvis i original utførelse og en av dem hadde vel Dana 60 aksler rundt baut hvis jeg ikke husker helt feil. Ford vanen gikk på nesten nedlitte 38" og den hadde han hatt i mange år.
7896

Solnedgang torsdag kveld... Vi hadde nå vært en uke på Island.
7897

Blom
08-15-2007, 22:27
På campingen ved Geysir satte vi opp pressenningen over bilene, så litt skummelt ut i været, men det var en lur ting å gjøre. Været ble jo rimelig bra, selv om det blåste litt kaldt. Grilling og middagskos ble det iallefall !!
7902

På campingen fant Per denne CampingFenderen og var imponert over løsningene han hadde.
7903

Det var god plass og de koste seg de også.
7904

Ungene koste seg også i hverandres selskap. var stort sett kun Katja som ikke hadde noen "på sin egen alder" å leke med, men spesielt Frida, eldstejenten til Jarle & helene var en meget dyktig barnepasser !!
7905

Bruk av hotellets bad var inklusive i campingen. De hadde ikke varme kilder og svømmebassenget var stengt, så det ble det bading i hot tub'er uten massasje...
7906

Det var endel flere kilder i Geysir, blandt annet denne med blått, varmt vann
7907

Og denne med klart, varmt vann
7908

Et lite oversiktsbilde av Geysir. Det var rimelig ofte småfly som kom, fløy noen runder til de hadde sett strokkur sprute, så fløy de videre. Jeg så også slike fly ved Tingvellir, så det var kanskje sightseeing for folk med stressmage og dårlig tid ?? Island på 2 timer ?
7909

Etter vi forlot geysir fredags morgen, eller rettere sagt, midt på dagen, så var det gullfoss som stod på programmet. Også dette midt i turistløypa med "en bråte" nysjerrige turister som var i veien for oss på ekspedisjon grnpirate
7910

7911

Jarle følte suget, litt iallefall...
7912

Fysisk aktivitet måtte til, snarveien opp på platået måtte vi jo ta som ekte offroadere vi er !!
7913

Leo kjøpte seg en Lundefugl i Geysir og syntes også gullfoss var OK.
7914

Og familien Frogner hadde det bra, så det ut som !! :eek:
7915

Rett oppforbi Gullfoss møtte vi på denne gjengen med hester. Helt på slutt kom også noen lettere forskremte ryttere, sikkert turister som var rimelig øm i ræven Thefinger
7916
7917

Så ut som denne var forlenget, men de fant ikke et mellomstykke med riktig farge - tøff !!
7918

Blom
08-15-2007, 23:03
Målet for fredaens etappe var Hveravellir drøyt midtveis på F35, kjølur ruten og det var vel ca. 8 mil fra Gullfoss på rimelig god grusvei opp der. Vi tok derfor endel avstikkere for å bryne oss litt mer på "dårlige" veier.

Første avstikker var en liten extrasløyfe nedom hytten i Framstaver, på østsiden av F35 og neste avstikker stod faktisk ikke på kartene vi hadde med oss. Den var norvest for F35, rett etter veien inn til Skalpanes og syd for Hvitarvatn. Det var dog tydelig en vei der og etter et lite stykke kom det en liten utfordring :)

Per slet litt der, faktisk og det subbet godt i bredderene med full flex. Han måtte rygge litt og gi på litt for å komme seg over.
7919

7920

7921

7922

7923

Selv hadde jeg ikke noe problemer, syntes det gikk så stille og fredelig atte...
7924

7925

7926

7927

7928

7929

Ikke store hullet, men nok til å få beveget fjæringen. Generelt var offroadkjøringen på Island light light og bød ikke på de store utfordringene.
7930

Hva søren gjør du oppå der da Jarle, leter etter Tia Maria igjen ?? Eller ser du etter veien ??
7931

Blom
08-16-2007, 08:33
Et stykke videre så det ut som vi kom midt oppi et uttørret elveleie med tildels store stein og vi måtte komme utav dette og opp på mer kjørbart underlag.
7934

Så det ble en liten rekognosering før vi fant den videre veien.
7935

Jarle kjørte litt for langt frem og slet med å komme over kanten.
7936

Mens Per i Taco'en hadde både lengre fjæringsvei og kanskje og et litt lettere sted å kjøre over.
7937

7938

Den tungt lastede Pajeroen kom seg dog over den og, ved bruk av sperre og gasspedal.
7939

7940

F35, Kjølur-ruten, gikk ikke langt fra isbreen.
7941

De mer trafikkerte grusveiene var stort sett rimelig humpete ala vaskebrett. Dog er F35 av en slik standard at selv 2hjulsdrevne personbiler kan kjøre den. Det røyk frisk fra terrenget rundt fjellhytten i Hveravellir, som var dagens mål.
7952

Heita Pottur der var tillaget med varmt vann som kom fra kildene litt lengre oppe i terrenget og slangene lå bare oppå terrenget.
7942

Vi så enda en Hilux DX-cab. Det artige var jo at Per hadde sagt at denne kombinasjonen ville vært toppers for meg bare en liten time tidligere, mens jeg da hadde sagt at nå var vi på tur og det var ikke tid for å snakke fremdtidige prosjekter :)
7943

Det var en jevn strøm med folk i badet og det var deilig. Dog virket Jaegermeisteren særs godt og raskt i det varme vannet, noe de fleste kan underskirve på !!
7944

Tøff Land Rover Discovery 3 !!
Luftfjæringen gjør sikkert at den har senket seg godt ned på chassiet.
7945

På grunn av at panseret går ned på siden av bilen, må snorkelen se litt småsnodig ut. Stilig å se skikkelige terrengdekk på en "gatebil" også (de fleste Disco 3'ene blir jo kun brukt på asfalt, desverre !!)
7946

De to andre familiene fikk leid seg inn på et rom i hytten i bakgrunnen og var storfornøyd med det !!
Heita Pottur lå rett nedforbi vinduet i hytten og det var en stor tre-terrasse på utsiden av rommet der folk tørket seg. Det morsomme var at en dame i 40 årene flekket av seg på toppen og stod toppløs i flere minutter rett utenfor vinduet og tørket seg. Hu ble "litt" småflau da hun etterhvert oppdaget at det var rimelig fullt av folk i rommet på innsiden som hadde full utsikt til showet :o :eek:
7947

På Hveravellir kom etterhvert denne Rescue Landcruiser 120. Gutta, som hadde sin ukes frivillige vakt, overnattet i hovedhytta og det så ut som de hadde eget rom og at Hveravellir var et fast stopp for redningstjenesten.
7948

Drøye 100 meter oppforbi hytten var det et artig lanskap av en rekke forskjellige varme kilder. Noen relativt like de vi hadde sett i Geysir, mens andre så ut som miniatyr vulkaner. Den ene blåste konstant hvesende vanndamp ut en drøy meter opp i luften, Snodig !!
7949

7950

7951

Blom
08-16-2007, 10:53
I Hveravellir var jeg kjapt borte hos hyttevokteren for å spørre om en spesiell vei videre. Jeg hadde sette en vei på kartet i Nyidalur fra Hveravellir traktene østover rett nord for Hofsjøkull og over til Ingolfskåli og videre retning Akureyri.

Vokteren på htten i Nyidalur sa at den ruten kunne vi bare glemme, det var alt for vått så tidlig på sesongen til å kjøre der. Først langt ut i september var den ruten kjørbar. Vi hadde således slått denne ruten litt fra oss, men da den stod på de store oversiktskartene i Hveravellir, måtte jeg jo spørre.

Rett ved siden av hyttevokteren så stod en annen mann, nemlig en gjerde/sauevokter som hadde som jobb å passe på at gjerdene var hele og at portene var stengt. han hadde kjørt ruten dagen før og da han fikk vite ltt mer om oss, om bilene våre, mente han at det skulle kunne gå bra å kjøre denne ruten. Han måtte likevel ned til den første elven, som han mente var den værste, og sjekke grinden der og tilbød oss om å følge og lose oss over denne elven.

Dette satte jeg stor pris på og med oppdatert informasjon fikk jeg de andre med på å velge denne ruten neste dag. Vi var nok rimelig spente og forventningsfulle på denne ruten :)

Vokteren kjørte som Petter Solberg og vi hadde problemer med å henge på ham de 14-15 kilometrene ned fra Hveravellir til stedet der denne ruten begynte. Stod skilt med Ingolgsskåli og vi måtte først gjennom grinden som var mellom F35 og den første elven. Varselskiltet var obligatorisk !!
7956

7957

Tror nok at de fleste var både spente og forventningsfulle til å ta en "skikkelig offroad-rute"
7958

Vokteren studerte elven veldig grundig før kryssingen. Mulig dette var fordi han aldri hadde sett denne elven så lav før og han hadde faktisk ikke sett den store steinen til høyre tørrlagt før. Slik sett var vi heldige med været og at det var lite snøsmelting på breen som laget dyp elv.
7959

Selv han som kjørte med lite luft, bare 10 pund på sine 38x15,5 dekk slapp ut litt ekstra luft før han krysset elven. Det første han gjorde var å kjøre frem og tilbake 5-6 ganger for å massere luft utav kvikksanden på elvebredden før han skulle krysse elven.
7960

Det ble endel spor selv etter de store dekkene hans...
7961

Og så var det til å sette over elven. Slik sett ble vi kanskje litt skuffet over at den ikke var dypere, men det var uansett godt å ha med lokalkjente folk. Bilen hans var en LC 90 med original D4D motor. Sperre foran og bak, navigasjon, GPS og VHF. Legg opgså merke til at han ikke hadde reservehjul med seg, kun lappesaker. Som han sa - ødelegger jeg et hjul, så får jeg bare sendt opp et nytt et. At han kjørte fort sa han selv, da han brukte 1 time på de 86 kilometrene på grusvein ned til Gullfoss
7962

7963

Så var det vår tur. Vi slapp ut litt luft av dekkene og Jarle var først...
7964

Gikk egentlig veldig bra for Jarle og sp ikke ut som vannet var så dyp.
7971

7972

Per hadde heller ikke problemer av noe slag
7973

Men her ser det faktisk ut som han er dypere i vannet. Mulig dette har med sporvalg å gjøre, men og rart at så små forskjeller skal bety så mye.
7974

7975

7976

Som for Per, så ser det ut som jeg er enda dypere i vannet... Kan det være kvikksand i bunne som blir nedkjørt eller er jeg litt lengre til høyre/litt lengre ned i elven kontra de andre ??
7977

Ingen problemer her heller, iallefall !!
7978

En liten påminnelse om at kvikksand ikke er å spøke med. Faren slet litt med å få opp støvlene til gutten sin, de satt rimelig godt fast i gørra :)
7979

Vel over på andre siden tok han farvel med oss og vi var på egenhånd. Han mente iallefall at vi var de første "små" bilene som kjørte denne ruten i år og at vi slik sett var heldige som kunne kjøre her så tidlig på året med såpass små hjul som vi hadde.

Han ville ikke ha penger som takk for hjelpen, men tok velvillig imot en flaske Tyrkisk Pepper som takk for hjelpen. Skal ikke legge skjul på at vi var enda mer glade, opprømte og spente på hva som lå foran oss, med tanke på at det nok ikke var kø i møte :o

Tore Hansen
08-16-2007, 18:25
vannvittig bra lesing dette her... ser ut som dere har hatt en once-in-a-lifetime-trip,som man ikke glemmer så fort... fortell mer da...

Blom
08-16-2007, 18:31
Terrenget videre var ikke spesielt varierende, lange viddelignende sletter uten mye vegetasjon.
7980

7981

Litt videre kom vi til en elv med en litt bratt kant på motsatt side. Gikk greit for meg og Per.
7982

Jarle tok det litt piano... Kanskje litt for piano...
7983

For da ble han stående fast og selv etter et par små, korte rygginger, var han fremdeles fast.
7984

Ja, hva gjør du nå da ??
7985

Men med stroppene lett tigjengelig, ble det Hiluxen sin jobb å være redningsmann
7986

Siden bilen stod på skrå, var bakenden bittelitt nedi elven... Ja, det ble vått inni !! (og hele innredningen ut for tørk av tepper i hele bilen etter de kom hjem)
7987

Det var litt varierende natur på ruten mot Ingolfskåli.
7988

Og på 2-3 elver var det jord og gjørme, så da var det like så best å sjekke hvor det var best å kjøre.
7989

Litt videre så vi dette, kan det være bunnen på en inntørket liten dam ?
7990

Noen av elvene så ut til å kunne være rimelig store ved høyere vannføring. Lengden på elveleiene viste det.
7992

Og breddene kunne være ganske så bratte.
7993

Pajeroen hadde ikke så god vandring på akslene og fikk faktisk et hjuløft opp fra elven.
7994

Det var nok riktig som hyttevokteren på Nyidalur sa, at denne ruten var våt. Det var ganske mange elver å krysse, ikke alle var så veldig store og vide, som denne, men noen hadde dog litt dybde innimellom.
7995

Og Jarle måtte jo også over.
7996

truls t
08-16-2007, 18:36
reiselysten er ikke blitt mindre etter dette...

Blom
08-16-2007, 18:46
Som sagt, varierende natur og på denne ruten var endel av elvebreddene rimelig bratte.
7997

7998

Enkelte steder var det ikke spor i det hele tatt og vi måtte se etter neste stokk som viste veien, mens andre steder var det bare svake spor gjennom terrenget.
7999

Fin rumpe ?? Dette bildet, ser jeg, kommer litt på forhånd, siden jeg har mistet baklysene mine. Men bare vent, så kommer de bildene også !
8000

Vi kom til en kort, liten elv, men dog litt dyp :)
8001

8002

8003

8004

8005

Som vi alle skulle over.
8006

8007

8008

8009

8010

Siden Luxen stort sett ble sendt først over elvene, må jo bildene taes bakfra (såfremt man ikke kjørte tilbake og tok elven enda en gang, da !!)
8011

Blom
08-16-2007, 19:00
Her har jeg nettopp kjørt over, subbet nedi slik at baklysene bare hang i ledningen. På grunn av havariet på PerF sin bil og enda kortere tid til å gjøre klart før avreise til Island, ble det til å kjapt skru fast en slik lysbjelke som man egentlig skal ha bakpå sykkelstativet.

Lysbjelken ble kjapt demontert...
8018

Og som Knixen bemerket i tråden på Toyotadelen, turen ble gjort 2 ganger til, både fordi det var steikandes gøy og for å få de rette bildene... Thefinger
8019

8020

8021

8022

8023

8024

8025

8026
Legg merke på vinkelen på bilen. Det vises enda bedre på videoen, men elven tar faktisk godt tak i bilen og fører den litt nedover elven. Ikke noe problem, men ser man etter, så er det faktisk god, sideveis bevegelse i bilen.

Litt videre var det grønnere
8027

Og Jarle, eller her tror jeg det var Helene, hun hadde det alltid travelt, gasser på og spruter vann.
8028

Og noe som lignet på et gjørmehull, men det var mest bare vann nedi... :(
8029

Blom
08-16-2007, 19:58
Jeg tror dette var siste elven før hytten i Ingolfskåli og den var både litt smålang og passelig dyp. Ble mange fine bilder av PerF, men når han kom over og begynte å mase, forstyrret han meg så bildene av Helene ble litt smårare og litt ut av fokus...
8030

8031

8032

8033

8034

8035

8036

8037

8038

På lang avstand så vi folk som gikk rundt hytten, selv om de hadde fortalt på Hveravellir at hytten skulle være ubebodd. Da vi nærmet oss så vi mengder med kasser og greier stå rundt hytten, gassflasker og litt av hvert.

Vi stoppet selvfølgelig, om ikke annet for å få gitt beskjed via VHF tilbake til Hveravellir at vi var kommet frem ok, men ble overrasket da hytten var full i tyskere. Ikke så vi en eneste bil der heller, men et modellfly i yttergangen overrasket.

Det viste seg at de hadde leid hytten i 7 uker og var forskere på vær og klimaforhold. De hadde plassert sensorer rundt i 30-40 km sirkel og hadde snøscootere på Hofsjøkull ikke langt unna. Videre hadde de 10-12 modellfly som de fløy og samlet inn måledata med. De hadde en bil på verksted og de andre bilene var ute på oppdrag, så helt isolerte var de ikke.

De hadde ikke VHF, kun et par NMT telefoner og på GSM'ene var det jo som vanlig 0 dekning. Vi ønsket dem lykke til og satte kursen videre mot Reydarfell og F752 og F821 mot Akureyri.

Etterhvert kom vi ut på en litt større vei , F752 og etterpå F821, iallefall hadde den gul farge på kartene, men vi ble jo litt overrasket over snø/haggel på veien !! Vi hadde jo ærlig talt ikke ventet å se "nysnø" på turen :p
Men som de sier - er du ikke fornøyd med været, vent 10 minutter !!
8039

8040

Blesvik
08-16-2007, 20:30
Kjempeflott reiseskildring!
Takk for at dere lot oss "bli med" på denne flott turen:)

Zuki
08-16-2007, 20:53
Utrolig bra lesning!! Skulle bare en bitteliten titt, men her ble jeg sittende farlig stum og måpende.

knixen
08-16-2007, 20:53
Helt enormt Blom!!! TOMLER OPP!!!:p

Blom
08-17-2007, 08:17
Plutselig forandret landskapet seg, fra fjell til en grønn dal med steinete sider. Vi var nå på F821 ca. 4-5 mil fra Akureyri.
8052

Var endel svinger nedover, var det slik Trollstigen så ut tidligere ?
8053

8054

Var mye sauer i dalen og de andre mente dette nesten var som Irland ? Iallefall fasinerende å kjøre her og sååå anderledes enn alt annet vi hadde sett på Island tidligere. I bunnen av dalen og utover mot byen, lå det endel gårder.
8055

Akureyri var vel en by som byer flest, men som andre steder på Island var det endel artig arkitektur.
8056

På campen midt i byen traff vi igjen denne, som vi sist så i Hveravellir.
8057

Og på parkeringsplassen i byen så vi denne. var vel største Mussoen vi så på hele turen, men generelt var det endel Mussoer på Island.
8058

8059

Dagen etter måtte vi selvfølgelig handle mat og disse 2 defenderene kom med samme båt til Island som vi gjorde. Tøff den med gule detaljer på seg !!
8060

Og en gammel Ford van på 36x14,5 Parnelli Jones dekker.
8061

Etter sjoppingen var det strake veien til Myvatn der denne butikken lå, artig med rede på taket :cool:
8062

Leo og jeg leide robåt på campingen, nokså dyrt, men ok, var godt å gjøre noe annet. Og slik så campingen ut fra sjøen.
8063

Tror nok vi kom litt nært hekkeplassene da det var spesielt en svale som var litt irritert på oss en stund :confused:
8064

Og det var generelt mye folk i Myvatn området, noe som viste seg igjen på campen også.
8065

Vi overnattet 2 døgn på campen i Myvatn og "hviledagen" benyttet vi blandt annet til en tur i lavalandskapet Dimmu Borgir. her kunne man ta se kortere eller lengre spaserturer i området og det var mildt sagt snodige formasjoner å oppleve. Huler og grotter, spir som stikker rett opp osv osv. Ble litt skuffet over all fjellbjørken som grodde godt der og for min del ville det vært bedre med endel geiter som hadde beitet ned.
8067

8068

8069

8070

Fra utkikkspunketet ved Dimmu Borgir fikk vi se denne litt rare øyen, snodig med 2 farger på.
8071

Rent kjøreteknisk var det mest interessante over på dette punktet. Resterende var i stor grad asfaltveier og gode grusveier, selv om jeg skilte lag med de andre siste dagen før fergen gikk for å få med meg enda mer av fjellet, mens de andre kjørte rundt kysten.

jan terje
08-17-2007, 08:38
Begynner å lure på om du er sponset av Geysir Turisturkontorur;)

Bare fortsett, utrolig flott.

Blom
08-18-2007, 17:51
Da vi lette etter banken, for å ta ut penger fra minusbanken, kom jeg over denne - første Discoen vi så som var ombygget. (det er jo snodig å måtte lete etter noe blandt de 25 husene i Myvatn da, men ok... når vi ikke visste...)
8098

Enda et bilde av 2006 Landcruiser - den var pen og meget velbygget !!
8099

I Myvatn hadde de bla. Myvatn Nature Bath, på en måte en mindre og ikke så kommersialisert utgave av Blue Lagoon nede ved Reykjavik. Vi var alle og badet på mandagen, mens Leo og jeg kjørte opp igjen tirsdags morgen da de andre måtte rigge ned telt og pakke bil...
8100

8102

Likte meg svært godt her og ville IKKE opp igjen. Utrolig deilig å ligge i 36-40 graders vann mens det småregner litt og blåser friskt.
8101

Da vi kom ut etter å ha badet, og PerF og de andre var rigget ned, så vi denne LR med campingpåbygg. Jeg sliter litt med å finne positive ting å si om den... Fargevalget var, tja....
8103

8104

Så nærmer vi oss Husavik og det regner litt og blåser friskt.
8105

Havnen i Husavik - fargerikt !!
8106

Både seilbåten og de gamle skøytene foren den, var hvalsafari båter. Leo og jeg hadde fryktelig lyst å reise ut, men det blåste såpass at selv vi som er godt sjøvant fant det greiest å være på land. De andre var absolutt ikke med på hvalsafari og ville videre.
8107

Stor islandsk Dodge med enda større camper. Det må være stor plass i denne
8108

Og utenfor butikken var vi ikke de eneste på tur som var sultne. Den var både pen og godt rigget denne King Cabben.
8109

I Husavik gikk vi på kafe og spiste lunsj og jentene gikk på fabrikkutsalget til klesmerket 66º North og handlet før vi satte kursen nordover og vekk fra Husavik i retning Asbyrgi. Tror nok fuglene liker terrenget her med masse fuglefjell.
8110

Rar øy nord for Husavik.
8111

Når vi nærmet oss elvedeltaet ikke så lang fra Asbyrgi, kom vi til et utkikkspunkt med en rekke infoskilt på. Generelt var det bra skilting av severdigheter og dette gjalt for det meste over hele Island som var endel besøkt av turister.
8112

8113

8114

8115

For de som har lest Desmond Bagley's "Flukt i blinde" så er Asbyrgi et sentralt sted som er veld verdt å besøke. Det er en hesteskoformet dal med bratte fjellsider. Dette er fra utsiden og inn mot åpningen.
8116

Inni Asbyrgi var det mye buskas og jeg tror pinadø vi så Islands eneste jogger der og !!
8117

Som ellers på Island så er naturen helt på bærtur og veldig spennende. Det er nesten utrolig hvordan fjellene er !!
8118

Blom
08-18-2007, 20:46
De andre fikk leid et helt hus ikke så langt fra Asbyrgi, mens Leo og jeg sov som vanlig i camperen fra Tirsdag til Onsdag. Det bedrøvelige faktum at turen, på en måte, nærmet seg slutten var vi alle klar over.

Vi hadde også bestemt oss for å skille lag denne dagen, men først skulle de 3 severdighetene oppover elven mot Dettifoss besøkes.

Lengst ned var Vesterdalur som på en måte var oppdelt i 2 forskjellige severdigheter. Nederste var disse rare og kule fjellformasjonene
8127

8128

8129

Så var jeg alene som spaserte opp til den øverste severdigheten og slik ser det ut nedover elven mot formasjonene på bildene ovenfor her :
8130

Det var utrolig stilig med de 2 fjellformasjonene som stikker rett opp fra elveløpet. jeg kan tippe den største var rundt 50 meter høy. Været var ikke det beste denne dagen og de fleste ville helst være i bilene, godt og varmt. Disse 2 spirene hadde hvert sitt navn, men husker de selvfølgelig ikke nå :rolleyes:
8131

Ved neste severdighet, Katlar mener jeg skiltet sa, gikk vi ned til elven og så på en liten canyon og grotter som elven hadde gravd ut i fjellet. Skikkelig stilig.
8132

Rett oppforbi var det noen stryk.
8133

Dettifoss, fossen i europa med størst vannføring var en våt opplevelse... Kaldt og litt regn i luften og enda mere regndråper fra selve fossen.
8134

Så var det videre en mil eller så opp på riksvei 1 og sydøstover mot Egilstadir. På veien måtte vi over flere elver men der var det broer, som denne "store" her.
8135

Landrover gutta klagde over lite bilder av Landrovere, så da må de jo selvfølgelig få de bildene av denne som vi møtte på vene ned til Kafeen ved Mørdrudalur ;)
8136

Vi begynte å bli sultne og meningen var nå å splitte lag. Perf og Jarle ville kjøre en tur ut ved kysten, jeg ville inn på fjellet igjen. Men siden det var litt guffent vær denne dagen, kjørte vi alle ned F901 til Mødrudalur der vi stoppet på kafeen for å ta en matbit.
8137

Der hadde de en skikkelig fin bensinstasjon og der fylte jeg også mine siste dråper diesel på Island. Siden jeg skulle ut på fjellet igjen, ville jeg være sikker på å ha nokk diesel, så da ble det 25 liter. Kos å fylle på en slik stasjon også !!
8138

Kafeen var ganske pen !
8139

Borte bak noen bygninger stod også disse pensjonerte bilene... Kunne jo vært og sneket reservedeler, både Jarle fra LR'en og jeg fra Luxen, men det ble med bildet.
8140

Dog var interessen adskillig større for den største og forsåvidt eneste skikkelig ombygde Disco'en vi så på Island. Helluft fjæring rundt baut og 38" dekk mener jeg det var. Jarle, som egentlig kjører Disco til dagen, tok maaange bilder av denne :o
8141

Blom
08-18-2007, 21:17
Etter lunsjen med ekte islandsk kjøttsuppe og med vafler med rjome og syltutøy(krem med syltetøy på godt norsk) skilte vi lag. De 2 andre bilene kjørte tilbake til riksveien og tok en sløyfe rundt kysten, mens jeg som sagt ville inn på fjellet igjen. En siste krampetrekning før vi måtte til båten som gikk neste dag klokken 13.

Vi hadde jo vært ikke så langt herfra på dag 1 og 2 av turen, dog 4-5 mil lengre syd, og det var mye av det samme golde, vidde/ørkenlignende landskapet. Dog virket det som underlaget var noe mykere her enn lengre sør og det var fullt mulig å holde god fart på 70-80 km/timen gjennom "økenen"

Jeg hadde byttet til nytt luftfilter ved Asbyrgi, da de støvete partiene var unnagjort, og det var nesten en mirakelkur for bilen. På vei opp til Mødrudalur fra Dettifoss fikk jeg den opp i 110 og med det gamle luftfilteret ville den knapt opp i 90...
8142

8143

8144

Her så jeg og noen gjess. Vi var vel nå såpass nærmt Myvatn og kyst at det var mer fugl her enn lengre inne på fjellet.
8145

Siden jeg var alene, var det å krysse elv en oppgave som ble viet mer oppmerksomhet enn før, selv om denne ikke så så stor ut. Det var da naturlig å koble inn 4x4 siden man ikke visste hva som kunne skjule seg i elven.
8146

8147

Det er jo nesten som i ørkenen.
8148

Vi nærmet oss faktisk Askja igjen og målet var å samle litt flytestein (stein som er så porøs og inneholder så mye luft at den flyter i vann) til skole og SFO.
Her er vi faktisk inne på F910 og kjørte her på dag 2. Jeg tok denne lille avstikkeren ned igjen her for å samle litt stein og så gikk turen litt nordover igjen og fortsatte tilbake på F910 mot Egilstadir. Dog svingte jeg etterhvert norover og vekk fra ruten vi hadde kjørt på dag 2.
8149

Det var mange kirker på Island. Hver lille bygd hadde sin egen kirke, som denne i Erikstadir i Jøkulsadalur ca. 7-8 mil fra Egilstadir. Den var ikke særlig stor, som dere seg.
8150

I dette området stod disse 3 bilene nede på en eng. Vi kjørte ned og så på disse og Forden så rimelig bra ut, men var uten motor og transmisjon. Karosseriet burde absolutt være reddbart !
8151

I området stod også denne Jeepen parkert...
8152

Og en Austin Jeep/landrover utgave... Denne så jo veldig, veldig bra ut i karosseriet. Mener denne skal være fra midten av -60 tallet.
8153

Litt videre smilte vi godt da vi så disse trærene med stakittgjerde rundt
8154

Og helt ute i veikanten stod denne ensom og forlatt.
8155

I Egilstadir var dette, en kombinasjon av museum og bilopphoggeri ? Noen vet sikkert mer om dette... ??
På en god del av bilene var det slått opp historien om bilene, gjerne den spesielle historien til den spesielle bilen, dato båten med bilen ankom island, litt om historien til bilmodellen osv osv. Vi har endel bilder fra dette stedet og det var en stor og rar samling biler !!
8156

Klokken var vel rundt midnatt da vi trøtte ankom Seydisfjordur, nesten 14 fulle dager etter vi kom i land på samme stedet. Vi kom i land torsdag 19/7 klokken 09:00 sånn cirkus og var nå straks midnatt natt til torsdag.

Det var svært tåkete over fjellet og det var godt å ha GPS'en som følgesvenn. De andre hadde kommet ca. 1-2 timer før oss og hadde slått opp lavvoen på campingplassen. Heldigvis var det bare å krype under dynen så fort vi hadde parkert. Fra campingplassen så vi de lysende bokstavene ala Hollywood...
8157

Blom
08-18-2007, 21:49
Dagen etter gikk til å rigge ned, kikke på de ankomne bilene. Desverre var det ikke mulig å ri på hest her, noe som var leit for ungene. Neste gang skal vi iallefall ri mer enn en gang !!

Som sagt, det er mye rart som triller i land fra fergen, blandt annet denne Land Roveren :
8158

8159

Denne Unimogen var noe jeg kunne tenkt meg å hatt, dog bare som dobbeltcab. Ved siden av denne stod en drøss, kanskje bort i 20 bilder fra Frankrike og traktene deromkring som kjørte i lag. De fleste hadde et stort klistremerke med teksten : Nord Sud Evasion. Var litt av hvert av biler med i følget, noen godt rigget, andre mer standardbiler som en LJ70 på pinglehjul.
8160

Denne korte Patrolen var tøff
8161

Og kompisen i Landcruiser hadde en kjempefin camper
8162

Utenfor butikken, da jeg skulle bruke opp de siste rester av islandske penger, møtte jeg disse 3 landroverene som skulle på tur sammen. Ikke Landcruiseren da, men den oransje Defenderen ytterst i bildekanten til venstre.
8163

Han i Defenderen hadde vært på Island for 2 år siden og vi hadde en hyggelig prat om rutevalg og forholdene på fjellet. Hørtes ut som de 2 andre var ferskinger, mens, som dere ser, han i Defenderen hadde utstyret på plass og hørtes ut som han hadde kjørt offroad før.
8164

Den var skikkelig, skikkelig tøff !!
8165

I motsetning til en sjabby og sliten gammel landcruiser; patina kalles det visst !!
8166

Ombord kjørte denne tyske TJ'en også. Tøft med kort pickup hytte !!
8167

Og en haug med Discoer
8168

Sukk - dette var trist, men en gang måtte det bli min tur også... Som en av de siste ombord var det ikke med lett hjerte man kjører ombord.
8169
Den gamle, røde Mercedesen i fronten på bildet her skulle også til Norge, men som alle som skulle til Norge, måtte han også av 3 dager på Færøyane. Men - jeg tror de forsov seg for på Færøyane kom han ikke på kaien før båten hadde skalket lukene og var klar for avgang. Båten var ikke seilt fra kaien, men han ble stående på kaien for noen ekstra dager på færøyane... Det lønner seg å være tidsnok til båten, den venter ikke !

De siste kjørte faktisk ikke ombord, vi rygget, som Bob her i sin LC100 med en himla ekspedisjonsutrustning.
8170

Jeg måtte og rygge ombord...
8171

We will be back, I tell U, WE WILL BE BACK !!!
8172

Blom
08-18-2007, 22:19
Ja, dette var altså 14 dager på Island. Vi hadde det fantastisk flott, som dere sikkert skjønner og det var svært, svært vemodig å sitte på båten mens den seilte ut fjorden.

Det er bare å stille spørsmål om ønskelig !!

For å ta en liten oppsummering på bilparken og erfaringer/utstyr så kan vi ta som følger :

Jarle m/familie kjørte en original -95 Pajero bensin. Dekk var BFG AT 32x11,5.
Bilen virket, men alderen hadde jo satt sine spor og han ødela et stabstag på bakakselen. Videre klaget han over svak bakfjæring som slo igjennom. Med 4 personer i bilen, mildt sagt fullt bagasjerom og last på taket var bilen tungt lastet uten at fjæringen var oppgadert og dette gikk både ut over fremkommelighet noen ganger (behørlig dokumentert !!) og komfort.

PerF m/familie hadde jo girkassehavari på sin Mits L200 og kjørte istedet i min 2000 Toyota Tacoma med bensin V6. Dekk var PerF sine egne BFG AT 285/75-16 som tilsvarer 33" dekk. de var også 4 personer i bilen og hadde enda mer bagasje enn fam. Jarle. Dog var nok lastfordelingen på det lange lasteplanet bedre og med litt oppgradert fjæring på Tacoen, blandt annet med et ekstra Add-a-Leaf fjærblad i bakfjærene virket det som den både var mykere, hadde bedre fjæringsvei og ikke minst adskillig mer komfortabel enn Pajeroen.

Dog skjedde det noe rart på dag 2 av turen, da både DVD spilleren og walkie talkien sa takk for seg og bilen på dag 3 var tom for strøm. Mulig en kombinasjon mellom vibrasjon og/eller vannsprut fra en elv har gitt dynamo eller laderele et sjokk slik at det har skjedd noe med det elektriske systemet. Bilen har lite strøm når den står 2-3-4 dager nå og sannsynligvis har batteriet tatt skade også. Men alt på bilenj virker, heldigvis !

Per var også den eneste som måtte etterfylle bensin fra reservekanne på hele turen.

Min egen -87 Hilux har gjennom vinteren blitt bygget for nettopp slike turer. ARB diffsperrer foran og bak, snorkel, dobble dieseltanker på totalt 130 liter og 35x12,5 Goodyear Wrangler MTR dekker gjorde at den nok var et par hakk råere enn de andre 2.

Men - jeg hadde også en helt annen last på bilen. Camperen veier ca. 700 kilo med innredning og bagasje, dvs full last. Old Man Emu framfjærer/dempere var fast og bestemt i fjæringen. Bak var det originale bladfjærer i kombinasjon med spiralfjærer mellom bladfjærene og rammen. Det ble investert i nye Procomp dempere fra BG Nor noen dager før turen skulle starte. Dette fungerte, synes jeg, veldig bra ute i fjellet, men bilen ble for topptung og vinglete på asfaltveiene der farten passerte 70-80 km/t. Sugedieselen på 82 hester var heller ikke nok på asfaltveiene.

Totalt kjørte jeg 2488 km med Hiluxen, hvorav ca. 500 km var på Færøyane. Hiluxen brukte i snitt 1,56 l/mil på denne turen inklusive både sakte kjøring og kjøring i 70-80-90 km/t. Jeg mistenker at "høyhastighetskjøringen" brukte mest diesel, men det var jo relativt lite slik kjøring kontra kjøring i 20-40 km/t.

Vi hadde med totalt 5 reservehjul, men brukte ingen.
AT dekkene fungerte på en måte bedre enn MT dekkene, da MT dekkene sitt grove mønster kastet opp mye mer stein enn AT dekkene.

Vi hadde egentlig ikke hatt bruk for vinsj slik vi kjørte, men slepestropper er et must.

Blom
08-19-2007, 13:09
Når det gjelder kart og kartbøker, så hadde vi anskaffet litt av hvert på forhånd og studert disse mer eller mindre.

Kartboken fra Landmælingar Islands, er vel en bok fra selve kartverket på Island såvidt jeg forstår. Den er oppdelt 25 kartblad, men for vår kjøring var ikke disse logisk oppdelt. Det ble mye blaing frem og tilbake for å få oversikten.
Kartbladene var i 1:200.000 og var forsåvidt kjempebra og detaljerte. Videre var det egne kartblad med bensinstasjoner, campingplasser ol. Det vi savnet mest var et større oversiktskart. Videre manglet faktisk en god del av de mer tøffere høyfjellsveiene, så etterhvert ble vi faktisk litt irritert og skuffet over denne kartboken.

Nettadresse : www.imi.is og mailadresse : imi@imi.is
8180

Denne tynne, men relativt innholdsrike reisehåndboken på norsk fra Aschehougs forlag fikk jeg i presang fra gutten min. Den hadde kortfattede skildringer av det meste på Island, om severdigheter, dyreliv osv osv. Absolutt et godt oppslagsverk får å vite om generelle ting. De hadde også litt info om det å kjøre i fjellet. Kan anbefales !
8181

Adventures In Iceland var en meget detaljert og beskrivende bok for reisende i innlandet. Dog var den kanskje litt vel detaljert, iallafall for oss førstegangsreisene da det var vanskelig å følge en rute fra A til Å. Den var på en måte litt for mye detaljert.
Videre var beskrivelsene kanskje litt misvisende, da den ene ruten vi kjørte, fra Askja opp til kistufjell og via Gæsavøtn ble beskrevet som en rute som var for spesielt utrustede kjøretøy og som kun måtte kjøres med guide/instruktør fra vest til øst pga bratte bakker. OK - vi var kanskje litt over snittet erfarne med offroadkjøring (??) men den beskrivelsen kjente vi oss ikke igjen i...

Dog en ok bok som har mye informasjon om kjøring i fjellet, tips og triks og ikke minst advarsler. Slik sett kan den absolutt anbefales som lektyre før turen starter !
Kjøpes fra forlag Heimur, www.heimur.is. De sender i posten og trekker fra kredittkort, enkelt og smertefritt.
8182

I resepsjonen på campingen i Myvatn kom jeg over dette utbrett kartet i 1:300.000. Dette var meget bra og hadde med mange veier i fjellene som de andre kartene ikke hadde. Kan således absolutt anbefales. Andre kart i samme serie dekker de andre delene av Island. Vi betalte 990,- Ikr for dette, som tilsvarer 99,- NOK

Det hadde en bakside fyllt med informasjon og mange GPS koordinater og jeg skulle ønske jeg hadde hatt dette kartet før vi reiste og på et tidligere stadium.

Utgitt av Mål & Menning, www.edda.is
8183

8184

Prøvde å tegne inn ruten vår, meget grovt, men dere får en ide...
8185

jan terje
08-19-2007, 14:58
Dere var 3 biler på turen. Endel av turene ser ut til å være lange strekk langt fra folk og fe. Vil du si at en bør være minst 2 biler på en slik tur, eller dukker det opp andre reisende jevnlig om en skulle trenge hjelp?
Det verste som kan skje er vel kansje fastkjøring i elver, bør en ha med anker til vinsjen? Det er vel ikke mye å feste i om en er alene?
Virker mobiltelefonen over alt?

Blom
08-19-2007, 20:01
Det er nok ikke noe entydig svar på betraktningene dine, Jan Terje :)

For det første : GSM dekning på var det svært lite av inne på fjellet !
GSM kan ikke stoles på i det hele tatt som kommunikasjon i innlandet.

Vi kunne nok kjøre svært lange perioder uten å møte folk, ja. Det var ofte både 3,4 og 5 timer mellom vi møtte andre på enkelte strekk og da helst de litt mer "hardcore" rutene.
På ruten mellom Hveravellir og Ingolfskåli møtte vi ikke noen i det hele tatt. Her hadde vi en avtale om å ringe han gjerdevokteren vi møtte i Hveravellir når vi kom til et område med dekning på telefonene. Så hadde han ikke hørt noe, ville det fort gått nesten et døgn før han ville slått alarm.

På den ca. 5 mil lange ruten opp til Kistufjell, via Gæsavøtn og ned til Nyidalur ble vi tatt igjen av den gule Mercedesen relativt tidlig mens vi hadde en pause, så gikk det en times tid før vi møtte Econolinen til redningstjenesten og slo av en prat, så var det vel kanskje 2 timer til vi møtte den BJ73'en med hjemmebygd camper. En halvtime senere møtte vi en LR110. Turen tok vel ca. 5 timer.

Det avhenger derfor svært mye av hvor du kjører om du treffer mye folk eller ikke. På de store, gjennomgående rutene er det nok derfor ikke så mange timer til neste bil kommer, iallefall midt på dagen. Men der har de jo og bygget broer over de værste strykene, så utfordringene kommer på de mindre trafikkerte løypene.

Jeg stusser ikke på å eventuelt kjøre alene på neste tur, iallefall ikke med den redskapen jeg har. MEN - da blir det med enda bedre utstyr og med VHF som nødsamband.
Om man som førstegangsreisene bør kjøre alene eller ei, avhenger derfor av mange ting, så som hvilken bil man har, valg av kjørerute (unngå de vanskelige løypene), erfaring med å kjøre offroad og utstyr man har. Mange tips får man ved å snakke med hyttevokterene, redningsselskapet og andre kjentfolk i området, som han gjerdevokteren vi fikk hjelp av.

Tror nok at kjører man alene med en standard original Grand Vitara, så bør rutevalget velges med omhu, unngå de tøffere løypene og høre med kjentfolk om de planlagte rutene. Og ikke minst kunne forandre planlagt rute om de lokalkjente mener den er for tøff.

Mye av redningsaksjonene redningsselskapet hadde, var med dårlig utrustede biler i mai og juni og de hadde diskutert om det skulle være påbudt med minst 35" hjul mm i mai og juni...

Det var stort sett ikke noe å feste vinsjwire i om man er alene. Primært ville jeg derfor satset på annet utstyr og teknikker. Dvs - unngå å sette seg fast i første omgang. Gjerne snu om elvene er for stri eller vente til det kommer flere (om man er alene) så man har sikkerheten ved å være 2.
Vadestøvler/bukse kan være en lur ting å ha med og man kan jo og si at tør man ikke gå uti med vadestøvler på, er det kanskje en ide å vurdere elvekryssingen om man ikke har en bil som tåler litt mer enn en standardbil.

Å ha snorkel og "tett bil" som tåler vann i kortere dypdykk, kan derfor være en like god investering som å ha vinsj. Men - for all del, vinsj er ok å ha, men bør da følges opp med et jordanker og skikkelig spade, samt minst 30 meter tau til forlengelse av vinsjkabel for å komme lengre vekk med jordankeret.

Svært mange av leiebilene var originale Suzuki Jimny, men vi så vel ikke de på de tøffe rutene, men på "hovedveiene" i fjellet var det en god del av dem.

Mange steder er det øde, så har man barn med, er det en god fordel å ha med noen som de kan leke med. Vil også anbefale at reisefølget er rimelig likt det man selv er, slik at familie reiser med familie og gutta reiser med gutta.

Harald Hansen
08-20-2007, 10:10
Bra reiseskildring! Også veldig bra at du deler både erfaringer og bilder!

Per
08-21-2007, 20:28
Som Blom veldig godt har beskrevet ble dette en knalltur med enormt mange flotte minner...
Går ikke en dag uten at vi lengter tilbake....

Jeg vil i motsetning til Blom påstå at å kjøre enkelte av de etappene aleine ikke er å annbefale, vi var veldig heldig med vannføring og vær, andre kan være mer uheldig....

Men å kjøre mer enn 2-3 biler tror jeg ikke er noe poeng, da blir det alt for mye meninger om kjøreruter....

Utover dette er jeg fullstendig enig med det Blom har referert...

Takk til Blom og Leo, Helene, Jarle, Frida og Magnus for en utrolig flott tur, den står høyest i både mine, Silje's, Anne Lise's og Katja's ferieminner ALL TIME!!

Blom
08-27-2007, 09:29
Slenger innpå noen flere bilder av stilige biler... Begynner å bli tomt for bilder nå, men har jo blitt endel her inne allerede :)

Ny Tacoma må selvfølgelig inspiseres, hvilket hjuloppheng og hva de har gjort for å få plass til 38" hjul.
8462

Et par flere bilder av vrakene nede på engen...
8463

Forden var tøff - mulig reddbart objekt ??
8464

8465

Volvoen var bøs, den og !!! bensinmotor frister dog ikke :eek:
8466

Et par biler som kom med fergen, de gjorde sikkert som jeg selv gjorde da vi kom til island, ventet på kompisene som ikke kom ut så raskt.
8467

Jeg tror nok ikke Per og jeg er så uenig, slik det kanskje kan fremkomme lengre opp... Det er veldig avhengig av både erfaring og redskap hvor man kan/bør kjøre.

Selv om man er aldri så mange som kjører sammen, har verdens beste utstyr, så kan elvene rett og slett være for store, så risikere å måtte snu, kan alle oppleve !!

Er det første tur, vil det absolutt være sikrere å kjøre 2 i lag. Og med mindre biler må man være innstilt på at man bør snu om elvene er for tøffe. Elvene varierer mye, så de er de som bestemmer det meste !!

Men har du ikke reisefølge, så skal ikke dette holde deg vekk fra Island, man må bare være veldig påpasselig på hvor man kjører og innhente informasjon lokalt !! Spesielt da, er det viktig å ha en innstilling slik at turen ikke er ødelagt om du må snu på en løype du kanskje hadde hatt lyst til å ta. Det kan jo være like fint ved å ta en annen vei !! De større veiene har for det meste broer over de dypeste elvene, slik at man absolutt skal kunne få en fabelaktig opplevelse likevel.

Kaare
09-12-2007, 23:30
Konge turskildring, Blom! Vi var på Island samtidig siste uka di og første min :)

Må bare korrigere litt:

Den E350'n med pinglehjula, var nok egentlig ikke så pinglette likevel. Her får jeg prøve den med 49" Irok:

9000

9001

Og vedr. LC'n til kontordama på Fjalla - Kristin er nok eieren ;) Den ruller på 38" som "sommerhjul". Er egentlig en 44". Mange islendinger bruker 38" om sommern på sine 44".

9002

Blom
09-20-2007, 21:36
He he he - når de hiver på noen små, smale 40" hjul på en som er bygget for større, så ser det pinglete ut !!! Thefinger :rolleyes:

Håper du hadde en like så fin tur som vi hadde og det frister utrolig mye med invitasjonen til å dra til Island i mars... Blir nok å sette av litt overtidspenger til større dekk, samt å sette på crawler giringen på bilen i vinter.

Spørs bare om hva som er best - bilen min er godkjent på 36x13,5, men det er jo litt lite på snøen, samme er vel 37x12,5, så løsningen er kanskje 38x15,5 ???????????

Helene & Co har også laget en turskildring for de som vil se : http://home.online.no/~helenekn/island.htm

Kaare
09-23-2007, 23:16
...beste investeringen jeg har gjort noen gang - ikke tvil!
Invitasjon om tur til Island i mars bør du absolutt si ja takk til! jeg skal tilbake i mars/april, men ikke med egen bil. 37x12,5 er helt riktig alt for lite! Tok for moro skyld bilde av 37x12.5 VS 38x15.5. Forskjellen er stooor!

9423

Ved snøkjøring er det ikke mest mulig fleks som gjelder, men "flytegenskaper". Dvs her trengs det bredde og bakkeklaring.

Takk for linken til Helene & Co's reiseskildring - bra med rutebeskrivelsen deres

Blom
10-02-2007, 23:53
Tar meg den frihet å legge ut et videoklipp som Helene har filmet av Luxen min i den dypeste elven...

http://youtube.com/watch?v=_dieI6QrnLI

Må bare innrømme at jeg digger kommentarene i videoen, både Helene sin først og PerF sine etterhvert Thefingergrnpirate :eek:

extremetoy
10-03-2007, 00:47
Tar meg den frihet å legge ut et videoklipp som Helene har filmet av Luxen min i den dypeste elven...

http://youtube.com/watch?v=_dieI6QrnLI

Må bare innrømme at jeg digger kommentarene i videoen, både Helene sin først og PerF sine etterhvert Thefingergrnpirate :eek:Skjønner deg godt med komentarene! Vises at bilen blir tatt av strømmen og.. kommer du til svinndal i hælga?

Terje J
10-03-2007, 20:12
Ser ut som vi har vært på samme sted i år.

Kaare
10-04-2007, 21:26
Håper du hadde en like så fin tur som vi hadde og det frister utrolig mye med invitasjonen til å dra til Island i mars... http://home.online.no/~helenekn/island.htm

Ny tur tur bestillt! 26-30/3-08. Ses vi Blom?

Blom
10-16-2007, 19:32
Fantastisk gøy at det er passert 2.900 visninger på denne tråden, selv om en del nok er fra meg selv de forandringer og korrekturer jeg har gjort.

Håper bare virkelig at det blir satt pris på av dere som leser !!

Angående mars, så kan vi jo ta en prat på PM hva opplegg du har, så kanskje...
Lurer iallefall på 38" dekk på 87Luxen, ja !! Har en kollega med container over dammen snart...:o

Knut G
10-16-2007, 22:28
Blir satt meget stor pris på Blom :)
For meg (oss) med meget dårlige finanser, så er det digg og "være med" på tur :D

AMan
11-23-2007, 13:50
Kor my kommer frakta av bil over på sånn ca??

Blom
12-02-2007, 19:46
Aman - hadde du lest innleggene på side 2 hadde du fått omtrentlige priser ;)

Smyril har nettopp kommet med ny katalog, ikke så veldig forandring i prisene ser jeg. Går nok mot en ny tur neste sommer. Sliter med å ta fri utenom skoleferiene.

Vidar
12-10-2007, 09:01
hei Blom

Dette var helt konge, hadde ikke fått med meg at det ble tur på deg :)

Jeg ser av bildene at det ikke hadde nyttet med lj og 31" dekk...

Må nok bli en XL offroader snart, og ikke bare LJ

Vidar

Gi Gass
12-15-2007, 18:25
hei Blom

Jeg ser av bildene at det ikke hadde nyttet med lj og 31" dekk...

Vidar

Hmm....:rolleyes:
Jeg har planer om og kjøre over Island med en Hiace 4wd med 29" til sommeren. Turen er bestillt Thefinger

Vidar
12-21-2007, 11:37
Hmm....:rolleyes:
Jeg har planer om og kjøre over Island med en Hiace 4wd med 29" til sommeren. Turen er bestillt Thefinger

Kanskje lj tintop med telt på taket og ekstra tank hadde funket :) sikkert mange som hadde ristet på hodet da...

Kanskje vi kunne låne den fine lj80´en som står hos Suzuki forhandleren på Island:cool:

Blom
12-21-2007, 15:37
Du ser mange Suki Jimnyer oppi fjellet, fortrinnsvis med 2 stk turister i forsetene og rimelig bra med bagasje baki. Helt kurant å kjøre "liten" bil på de fleste rutene, men som tidligere nevnt, rutevalget må velges litt med omhu.

Ikke noe problem å kjøre LJ med kalesje eller glassfibertopp heller !!
Taktelt er helt sikkert lekkert !!

Oppi fjellet er normalt ikke motoreffekt et tema, da det stort sett går i 60 og lavere.

God tur og god jul og det er fryktelig gøy å se at over 4.100 har vært innom her og kikket.

velox
03-20-2008, 19:56
Har pokker så lyst å kjøre med gen 1 pajeroen, men da etter litt offroad erfaring kanskje. :) Kanskje arrangere en pirat ekspedisjon!?

Kaare
04-08-2008, 23:29
Å kjøre en standard 4x4 av det litt mer robuste slaget på Island sommertid, er ikke noe problem. Terrenget er lettkjørt siden det meste går på "vei". "Vei" kan likevel bestå av rimelig grov pukk, sand, gjørme. Største utfordringen med standardhjul er egentlig muligheten til å slippe ut luft. Årsaken til dette er "vaskebretta" og alle hullene. Slipper du ikke ut luft, blir både du og bilen rista i filler så fort du prøver deg på noe over 30 km/t. Jeg kjørte selv på 37" og med 15" PSI i dekka (prøvde meg på 12 også, men da mista jeg styringa i svingene). Det ble en behagelig ferd uansett underlagets beskaffenhet og kunne fint holde 80-100 km/t. Tok riktignok knekken på 2 dekk - men ikke før jeg kom hjem. Utslitte skuldre, men begge dekka satt på samme side, så mulig det kan ha veært en stein som tok knekken på dem og ikke hastigheten med lite luft.
Er du flink til å lese kart og kan bruke en GPS. Har dekk i str 33" og vet hva en elendig grusvei er, klarer du deg utmerket.

Vil likevel anbefale de fleste til å holde seg unna en del steder og ruter hvis de kjører alene og ikke er sikker på at redskapen holder. Vi kjørte i 11,5 timer i noe som etterpå viste seg å være en av Islands tøffeste ruter. Alt vi traff på var 3 tyske motorsykkler. Itillegg måtte vi snu pga en alt for stri elv og ta en omvei til bestemmelsesstedet. Med 8 liter igjen på tanken når vi endelig kom frem til neste bensinstasjon og etter å ha vært uten kommunikasjonsdekning i 95% av tiden var vi rimelig slitne.
Det andre som kan være skummelt er kvikksand. Kjører du deg fast i det alene kan det bli lenge til du får hjelp...

Kaare
04-08-2008, 23:39
Det er nok ikke noe entydig svar på betraktningene dine, Jan Terje :)

For det første : GSM dekning på var det svært lite av inne på fjellet !
GSM kan ikke stoles på i det hele tatt som kommunikasjon i innlandet.

Dette var min erfaring med en gang også. Brukte en Garmin 278C og uoriginal ekstern antenne. Mistet dekningen i ett sett som du sier. I Reykjavik fikk jeg tak i en original ekstern antenne - den mistet aldri dekningen! Jeg kunne deretter kjøre i blinde i tåka uten å se på annet enn GPS-skjermen.

Blom
04-09-2008, 13:27
PerF hadde vel 2 GPS'er med seg, bla. en Garmin 60CSX, mens Jarle hadde laptop med GPS mus. Forstod det slik at de hadde GPS dekning over hele Island.

GSM mobiltelefon hadde vi noen glimt av dekning oppå fjellet i nordøst, ellers var det tomt før vi kom i nærheten av byene på vestsiden.

Kaare
04-09-2008, 17:52
Blings! Må slutte å skrive midt på natta... GPS/GSM :shaking::shaking:

Faktum var at jeg sleit med GPS dekningen den første uka og antenna hadde skylda. Hva GSM angår: Ja - helt rett. Det finns noen små hull innimellom med dekkning hvis de er heldig, men det er lettere å få dekning i en betongbunker...

Hvordan går det med den planlagte høstturen din, Blom? Fått svar vedr. hyttene?

Blom
08-22-2008, 19:19
Fant noen bilder fra fjordårets ferie på mobilen, legger dem ut til ære for kompisene som stikker til Island nå på tirsdag 26 agust !!

Du er ikke redd for antennene dine, Jan ??
26800

Noen som vet hva bilen bak meg er ???
26801

26802

26803

26804

26805

26806

Blom
12-24-2009, 23:06
God jul alle !

Ble sittende å zappe litt på TVæen nettopp, etter alle pakker og mat og da dukket det opp Rainforest Challenge i Malaysia på Rush TV.

Gjett hvem som var med det, jo Simon med Pinzgaueren vi traff på Landmannalaugar :

http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=7750&d=1187031057