PDA

View Full Version : Nye regler for TT

Bergum
01-14-2014, 08:20
Terrengtouring:
6.3. Veltebøyle
Kjøretøy uten tak av metall må ha original takstruktur som beskytter fører og evt. Passasjer.
Biler uten slik takstruktur må ha bøyle innmontert som er godkjent i bilens vognkort. Bøylen skal da være i stålrør iht §304 11.3 i dimensjon 45x2,5 eller 50x2 og bestå av minimum en tverrgående hovedbøyle og 2 bakoverstrevere.

Betyr dette at jeg må ha bøylen min, som står bak B stolpen, og som ikke trenger godkjenning fra vegdirektoratet, inn i vognkortet, ellers så får jeg ikke nå lov å bruke bilen til TT?

94247

Brynjar
01-14-2014, 08:26
Terrengtouring:
6.3. Veltebøyle
Kjøretøy uten tak av metall må ha original takstruktur som beskytter fører og evt. Passasjer.

Slik jeg leser det vil den originale targabøyla, dør- og vindusrammer være original takstruktur på din bil.
Tipper dette er gjort for å unngå at man skal fise rundt med biler som er helcab når alt legges ned og demonteres..

Tommy
01-14-2014, 10:24
Helt riktig Brynjar.. dette ble bekreftet i går.. en stor og viktig sak dette for mange...

Brynjar
01-14-2014, 11:28
Blir fort sett på som en særregel for Suzuki men det gjelder og Jeep, Chevy Blazer, Ford Bronco, Land Rover, Mitsubishi Pajero m.fl. - alle biler som kan gjøres om til helcab..

Forutsetningen blir da naturlig nok at en har vindusramme oppe, targabøyle, dører og evt. takplater på.