PDA

View Full Version : Manuelle nav.

Oddimann
02-09-2007, 10:43
Jeg holder på og mekker på K-5en og i dag så var det manuelle navene som skulle til pers.Jeg fikk av låsemekanismen,fjør og en låsering som ligger helt ute på akslingen.Og da trodde jeg at banen var klar til å få ut den store ringen som låsemekanismen er skrudd fast på,og det lille "drevet" som sitter på akslingen,men ikke pokker.Har lirket og prøvd en god stund,men .....Det virker som om det lille "drevet" må ut først,men det kommer liksom ikke over "kneika" der låseringen satt.
Noe gode råd og få??Har sett div linker om emnet og trodde jeg og skulle få det til.+ jeg har en rep.bok som jeg kikka i,men der står bare deloppsettet til navene,ikke hvordan man gjør jobben.Får prøve litt til,men tar imot tips ja.
PS:jeg la merke til på den store ringen,så er det noen hakk,liksom for at du skal komme til med ett verktøy.Skal denn ringen skrues av??

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 10:52
http://img213.imageshack.us/img213/9705/manuellenavuv5.jpg (http://imageshack.us)

Du har altså tatt av begge låseringene.
En som sitter på selve stikkakselen
og en som sitter i ytterkant av hubben

Se de to pilene på bildet.

Hvis du skrur inn to av skruene som holder lokket på plas, skal det nå bare være å dra navet ut.

Oddimann
02-09-2007, 11:07
Begge låseringene????
Typisk,de hakkene som jeg beskrev på den andre tråden,det er alså en låsering?Da få jeg prøve å finne den ja.Kan du fjerne den andre tråden??

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 11:10
Den andre tråden er fjernet....:)

Den yttere låseringen fjerner du ved bruk av to små flatskrutrekkere.

Vipp den ene under låseringen, slik at den kommer opp fra sporet.
Så setter du den andre trekker'n ved siden av og drar rundt huben.

Oddimann
02-09-2007, 12:31
Takk for hjelpen du.
Fikk av hele dritten nå ja.Men den var ikke lett å se,den låg jo å svømte i fett.Men når det gjelder hjulagrene,1 yttre og1 indre,det yttre fikk jeg ikke problemer med,men det indre derimot,fikk jeg ikke ut.Skal det takes ut samme vei som alt det andre,eller skal det presses ut den andre veien,forbi den gummiforingen som ligger der??Prøvde begge veier,men turde ikke å bruke for mye makt,vil ikke ødelegge mer enn nødvendig heller.

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 13:14
Gummiforing????

Det skal være 2 muttere du egentlig skal bruke spesialverktøy for å få ut.
Mutterne har 4 hakk som det skal brukes en spesialkopp med 4 tapper.
Denne koppen selges som regel der de selger deler (S.Stolen f.eks)

Først er det en slik mutter
Så er det en låseskive. Denne har mange hull, og en tapp som skal sitte i sporet øverst på hub'en.
Den inneste mutteren har en liten tapp, som skal passe inn i en av hullene på skiven.

Når du har løsnet dette, vil du kunne ta av hele bremseskiven, innkludert hjullagrene.

Oddimann
02-09-2007, 13:43
Jotakk du.
Jeg fikk av alt det der.Men de muttrene var rimelig løse.Den ytterste satt litt,men den innerste var helt løs,tok bare ett skrujern inn i det ene hakket og vred det rundt,veldig lett.:eek: :eek:
Men det ene hjullageret sitter igjen inne i hubben,(det innerste) og det er dette jeg ikke får ut.Hvis du tar av bremseskiven og snur den på hode,da ser du en gummiforing som er i andre enden av hubben.Låsemekanismen er ytterst på hubben og gummiforingen er innerst for å si det sånn.

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 13:49
Ja, da er jeg med.....:)

Joda, det sitter en simring der. Skal hindre fett og komme ut og på bremseskiva.
Denne simringen må nok ut, skal du ha ut lageret.
Men skal du bytte lager ?
Tror ikke du får ut lageret uten å ta vekk simringen....og simringen får du nok ikke ut uten å mose'n......grnpirate

Espen
02-09-2007, 14:10
Ville prøvd og bare tighta den innerste låseskruen og kjørt ett halvt år til jeg.. Hvis den var så løs så blir det slakk i hjulet ved feks eu-kontroll ja. Men klart, har du ulyder og løse kulelagerkuler overalt er det bare og bytt simring, hjullager etc når du allikevel har det av. Koster ikke 400,- pr side en gang vel..

Oddimann
02-09-2007, 14:36
Bilen er i "tusen biter" Espen,og kommer ikke på veien på lenge.Så jeg har tenkt å skifte alle lagrene,og må visst ta simmringen ut.Jeg kjente på lagrene,det er helt løse.Den innerste ringen på lagrene kan du dra litt ut og inn.Dette gjelder begge lagrene,så det er ikke mye å spare på nei.Vet bare at når jeg er ferdig,så har jeg en "ny" framaksling.Da vet jeg liksom hva jeg har å forholde meg til.Det koster noen penger,og det er det desverre ikke nok av hos meg ihvertfall.Men jeg har god tid:) :)