PDA

View Full Version : Lisenser!?

JHRacing
04-14-2014, 00:25
Fikk meg nå en liten overaskelse ang lisener på bil.

Jeg holder på å bygge en bil som var tengt å kjøre "alt" med. Bilen er altså formula bilen wildcat.
bygger bilen med en vesentlig snillere motor, nytt hjuloppheng, bilen har fullramme.
altså i mine øyne en bil jeg kunne stille i pro mod med, smallsize monster og ha mulighet til å bytte dekk og montere gass og kjøre formula. Og den har alt som trengs i forhold til teknisk reglemang i de forskjellige grener! Men man kan altså ikke kjøre trail med en bil som har racing lisens?? Eller i dette tilfelle offroad cross?? Dette for å slippe å få formula biler med. Skjønner forsåvidt det, men i motsatt fall, for å ta et eksempel hvis tore med magic har lyst til å delta i et formula løp for å teste bilen eller for gøy, så kan han ikke det for da ryker hele trail sesongen. Det jeg mener er at man kanskje burde bruke reglene som er satt i smallsize monster til offroad sport. Da eleminerer man vekk alle formulabilene som ikke har ramme. Og man har mulighet til å delta i flere grener med samme bil. Dette har jo også noe med rekrutering til formula og gjøre. Mye som spiller inn her! Hva syntes dere?

Mikael
04-14-2014, 08:41
Kan forstå dette her med at en bil med Offroad Racing lisens ikke kan delta i Offroad Cross, både av sikkerhetsmessig grunner og at de som starter med mer motorsvake Biltrial biler skal ha en sjangs.
Tror dette ville eskalert fort, med at man måtte hatt over 500hk for å i det hele tatt hatt en mulighet.

Skulle det vært 5 - 6 Formula biler med 600 - 1000hk som skulle kjørt Offroad Cross, tenker jeg det blir stilt en god del høyere krav til sikkerhet for både publikum og funksjonærer.

Offroad Cross slik det er nå, er lett å gjennomføre for arrangør og krever lite.

Men ellers så forstår jeg frustasjonen din, hadde jo helt klart vært både rekrutteringsvennlig og morro! :smile:

Sånn jeg ser av reglement, så kan du stille i biltrial med Offroad racing lisens...

Arne
04-14-2014, 14:22
Det merkelige med en slik regel er at man ikke ser på hvordan bilen er bygget, men hva slags lisens som er løst ut?

Det er meg bekjent ikke forbud mot store motorer i trial og man kan jo velge å løse biltrial lisens i stedet for offroad racing hvis man likevel ikke planlegger å delta i før etter dette løpet..............

JHRacing
04-14-2014, 21:41
Enig Arne! Merkelig med en sånn regel, det betyr at man kan stille i steinrøysa på brokelandsheia med en racing lisensiert bil, men ikke kjøre offroadcross/speedtrail. Da bilen passer bedre til det?? Men ja skjønner at det passer dårlig å sette en unlimited formula bil ved siden av f. Eks en spider. Men istedenfor å lage mange rare regler så kunne man skilt bilene ved å se på reglene for small size i monster, da kunne man sagt at man måtte tilfredstille disse. Da åpner man muligheten og man har enkle regler å forholde seg til i forhold til ramme og utseende. Da kunne man skilt bilene på et ordentlig vis og ikke etter lisenser!! Mener egentlig disse burde værtregler for offroad sport og evnt en 3dje formula klasse. Men det er min mening da!!

Toro
04-15-2014, 10:50
må vell være noen i offroad seksjon som kan redgjøre for dette? skjønner at de ikke vill ha 5 formula biler side om side i offroad cross, men slike løp som "next hero" ser jeg ingen problem med og kjøre! har jo vert en unik mulighet for og øke samholde i offroad sporten!!!

Trond Ihle
04-15-2014, 19:34
Her kommer en redegjøring for regelverkene i NBF og bakgrunn for valgene som er gjort.

Offroad cross er en ny gren innen offroad og §913 er utformet for biltrial biler og kun det. Disse bilene er sikret med bur og har begrenset toppfart.

Bakgrunn for offroad cross, §913, er å utvikle offroad og søke andre måter å kjøre/konkurrere med våre biler på. Regelverket er innført på de premissene/forutsetninger som ligger i regelverket. Blant annet kan cross kjøres med fellesstart, max hastighet på 40 km/t og noen andre forutsetninger. Nettopp fellesstart er viktig i cross
Av sikkerhetsmessige årsaker kan vi ikke tillate fellesstart med biler, f.eks formula eller monster biler pga de går for fort og løp vil bli vanskelig å arrangere.

Det er ikke den enkelte bil som er utfordringen, men type arrangement/konkurranseform den skal delta i.
Det er ikke noe problem for en bil med masse hestekrefter å kjøre biltrial da den kjører aleine i en seksjon og ikke trenger å ta hensyn til andre biler. Derfor kan formula/monster biler kjøre trial.

Vi har i år åpnet for at regelverkene ikke skal sette så store begrensninger i eller hvordan løp skal arrangeres.
Jeg vil utfordre dere til å tenke kreativt og ikke henge dere opp i hva dere ikke kan gjøre men heller legge vekt på hva dere kan. Her er det i stor grad opp til arrangørene hva og hvordan løpet skal være. Det er ingen problemer med å arrangere heftige konkurranseformer, med alle type biler, bare sikkerheten er ivaretatt, men fellesstart er og blir kun forbeholdt trialbiler.

Det er gledelig at det er flere arrangører som har tatt denne utfordringen allerede og jeg er spent på hvordan dette blir mottatt. Jeg har stor tro på at disse arrangementene blir veldig bra. Det er en forutsetning for framtidige arrangementer at de som har mulighet og lyst stiller opp på....

Har dere en ide, men trenger innspill eller bekreftelse på om dette kan arrangeres? send inn forslaget til seksjonen så tar vi en vurdering og kommer med konstruktive tilbakemeldinger ved behov.

Hvis dere mener det er andre regelverk eller konkurranseformer som må utarbeides er seksjonen alltid åpne for gode forslag.
Sporten er i stadig utvikling og nye ideer dukker stadig opp. (offroad cross)

Det viktigste er at vi skal ha det gøy og kunne drive med sporten på en trygg og god måte.

JHRacing
04-16-2014, 09:16
Jeg syntes tiltake er bra, og opplegget er kjempe fint. Men tror ikke dere helt skjønner hva jeg mener! En racing bil kan også være en trail bil man kan kjøre f. Eks formula eller monster med for gøy! Og ikke minst speedfreak på gjerstadsladden. Man kan ikke skille bilene med hva slagslisens den har, man må skille de på h ordan bilene er bygget. Det mest reele måtte være og si at racinglisensierte biler må tilfredstille kravene i smallsize, disse reglen mener jeg burde være reglene for offroad sport da det var sånne biler denne klassen var tenkt til! Og det hadde blitt klare regler! Det finnes faktisk trailbiler som kan delta i racing konkuranser!